Ik kom zelden een MKB’er of ZZP’er tegen die zegt: “Leuk joh, online marketing. Ik verheug me er iedere dag op!” Laat ik het maar gewoon ronduit zeggen. De meeste mensen vinden online marketing niet leuk. Is het wel makkelijker te maken voor jezelf? Yep. Hoe? Ik geef je 5 tips.
Tip 1 – Stop met bloggen, begin er niet aan of hou het op 1x per maand
Je verliest kostbare energie als regelmatig iets schrijven je aanvliegt. Als je je niet kunt of wilt permitteren om bloggen uit te besteden, kun je die energie beter steken in het ontstellend goed aanscherpen en optimaliseren van de ‘gewone’ website pagina’s.
“Maar door te bloggen krijg je toch klanten?!” Op de lange termijn JA, want je bouwt aan je ‘merk’. Op de korte termijn NEE, want een merk bouwen vergt tijd. Als je in het komende halfjaar klanten wilt scoren via Google, dan hebben retegoede verkooppagina’s voorrang.
Leestips:
- Wel of niet bloggen?
- Wanneer kun je beter stoppen met bloggen?
- “Je moet iedere week bloggen.” Is dat grote onzin of een waarheid als een koe?
Tip 2 – Verstuur geen nieuwsbrief meer
Je bent blij met die tientallen inschrijvers. Dus stuur je iedere week of een paar keer per maand een nieuwsbrief. Je geeft leestips en af en toe een vriendelijk verkooppraatje. De open- en clickpercentages blijven echter teleurstellend laag.
Dat klinkt als pure tijdverspilling. Regelmatig nieuwsbrieven sturen heeft wat mij betreft alleen zin als je mailinglijst minimaal 100 abonnees telt en van hoge kwaliteit is. Dus er wordt veel geopend en geklikt, af en toe gedeeld en soms gereageerd.
Leestip:
Tip 3 – Zorg voor een ijzersterke SEO basis
Nee, dit is geen reclame kletspraat. Als je de SEO basisstappen hebt gezet, heb je daar simpelweg duurzaam plezier van. En het zelf bijhouden en monitoren is een stuk makkelijker vanaf zo’n goede springplank.
Een goede website is als een marketing/sales collega die zonder gezeur resultaten in je mailbox laat ploffen. Je wilt een mooie én scorende website. Toch?!
Leestips:
- Zoekmachineoptimalisatie leuker maken, of in ieder geval makkelijker
- Zoekwoorden onderzoek doen
- Website optimalisatie
Tip 4 – Beperk Social Media tot maximaal 2 platforms
Social Media, ook zoiets wat je veel stress en frustratie kan bezorgen. Je krijgt soms het gevoel alsof je continu achterloopt en echt een ontzettende sukkel bent omdat je Snapchat niet begrijpt. Maar waar gaat het uiteindelijk om?
Om ‘jouw mensen’ én jou. Je wilt relevant aanwezig zijn op de online plekken die ertoe doen voor jouw doelgroep én jij moet het aldaar naar je zin hebben. Eén van deze twee is te weinig. Tenzij je het alleen voor de lol doet, dan is jouw zin erin genoeg.
Leestip:
Tip 5 – Reserveer er iedere week tijd voor
Tot slot een afgezaagde tip, die afgezaagd effectief is. Maak een paar keer per week tijd voor Social Media. Draai wekelijks eventuele website updates. Reserveer iedere maand tijd voor je website, zodat je stapje voor stapje jouw website kunt verbeteren.
Bekijk maandelijks je 5 metrics to die for (zo noem ik de voor jouw business belangrijkste website statistieken). Tweak op basis daarvan je website waar nodig. Check ieder kwartaal of aanpassingen de gewenste effecten hebben.
Door er op deze manier structureel én tijd efficiënt mee bezig te zijn, leer je ontzettend veel en zal je website steeds beter presteren. Je krijgt meer relevante bezoekers en aanvragen, wat jou onvermijdelijk een aantal nieuwe klanten zal brengen.
Leestips:
- Waarom een online marketing actielijst afvinken niet werkt
- Hekel aan online marketing? Je bent niet de enige
- SEO website onderhoud tips
Het is niet zo zwart-wit als deze tips doen vermoeden
Bij alle tips zijn er tenslotte uitzonderingen of tegenwerpingen te bedenken:
- Je bent nog maar net begonnen met je bedrijf en dan kan veel bloggen zinvol zijn om je website volume te geven (voor Google) en je gedachten uit te kristalliseren.
. - Weten hoe e-mailing software werkt, kan geen kwaad. En use it or lose it. Dus als je handigheid wilt ontwikkelen en behouden, kun je beter wel af en toe iets versturen.
. - Je werkt voor hooguit twee opdrachtgevers of krijgt veel opdrachten via offline. Dat is geen garantie voor de toekomst, maar zorgt er wel voor dat je geen urgentie voelt.
. - Jouw doelgroep zit op veel meer dan 2 Social Media platforms en/of je vindt het zelf geweldig en wilt overal aan meedoen. Dus niks geen beperkingen aub en gáán!
. - “Er iedere week tijd aan besteden?! Jij hebt makkelijk praten!” Je hebt helemaal gelijk, al lukt het mij ook niet altijd, omdat ik het aan het doen ben voor klanten. 😀
Het komt neer op waar we het wel vaker over hebben: focus en keuzes maken. Of je nou een ZZP’er of een MKB’er bent, je kunt niet álles doen. Zeker als je zo min mogelijk wilt uitbesteden, moet je messcherpe keuzes maken. Aan van alles een beetje doen, heeft niemand iets.
“Leuk joh, online marketing. Ik verheug me er iedere dag op!” Ehh nee. Vijf (niet zwart-witte) tips: https://t.co/cSQX7nsmz7 @sonjavanvuren
5 tips die online marketing makkelijker maken https://t.co/tcNr8hM5Oe
”Een goede website is als een marketing/sales collega die zonder gezeur resultaten in je mailbox laat ploffen.” https://t.co/WHFmT8M4P3
RT @lindacommandeur: Fijn, die no-nonsens tips van @sonjavanvuren https://t.co/9kh1s0cuBp #zosimpelishetduswel Ook al is het niet allemaal…
.@sonjavanvuren hoort dit zelden: “Leuk joh, online marketing. Ik verheug me er iedere dag op!” https://t.co/UQYYYfMIhx 5 tips