Het is makkelijker dan ooit om voor jezelf te beginnen. Met een internetverbinding en een laptop kom je al een heel eind. Omdat de startdrempel zo laag ligt, is de concurrentie extra groot. Toch zijn concullega’s minder vaak de usual suspects dan je zou denken.
Zo zijn andere tekstschrijvers en SEO’ers niet mijn voornaamste concurrenten. Mijn tone of voice en aanpak spreken je aan of niet. De grootste concurrenten zijn potentiële klanten. Ga maar na:
Hoeveel ZZP’ers en MKB’ers zijn doe-het-zelf’ers?
Heul veul. Omdat ze er geen geld voor (over) hebben en/of omdat ze denken dat ze het zelf wel aankunnen. Als je bijvoorbeeld webdesigner bent, dan zul je dat vast herkennen.
Veel ondernemers vinden een standaard WordPress template meer dan genoeg. Als je geluk hebt, word je nog wel ingehuurd om hier en daar wat kleuren en stijlelementen aan te passen.
Online heeft invloed op allerlei vakgebieden
Denk aan zaken zoals fotografie, coaching, vakkennis opdoen of bijspijkeren en SEO:
- gratis rechtenvrije stockfoto’s gebruiken, bijvoorbeeld van Pixabay
(alleen een beetje jammer dat je ze overal tegenkomt)
. - zelfhulp e-books gratis downloaden
(of je ze ook daadwerkelijk leest en naar jouw praktijk weet te vertalen is vers twee)
. - kosteloze online cursussen volgen
(het vervolgens concreet inzetten voor jouw toko en klanten is wel ‘een dingetje’)
. - onine marketing blogs lezen en zelf aanrommelen of ’t laten voor wat het is
(vooral dat laatste is populair)
Alles zelluf doen. Of beter gezegd: het idee hebben dat je het zelf zou kunnen doen. Dat gevoel geeft internet. De wereld lijkt digitaal aan je voeten te liggen, up for grabs. Je kunt ongelooflijk veel gratis tot je nemen en dat doet iets met je perceptie van waarde.
Al deze dingen hebben één ding met elkaar gemeen: technologie
Het is makkelijker om iets te maken en vooral: om dat kosteloos te gebruiken. Het freemium businessmodel viert hoogtijdagen. Bij een stevig volume werkt dat prima. Dan kan 1% betalende klanten afdoende zijn.
Technologie is schaalbaar, in tegenstelling tot een ZZP’er die geen software ontwikkelt. Eén dag heeft 24 uur, een week 7 dagen en je moet slapen. Terwijl de ene hype na de andere aan je voorbij zoeft en FOMO opspeelt.
Veel (technologieloze) zaken blijven echter hetzelfde:
- ‘gewoon’ jezelf zijn en trouw blijven aan datgene waar je écht in gelooft
- beloftes nakomen, je aan de gemaakte afspraken houden
- blijven leren en jezelf ontwikkelen
- werk afleveren waar je voor 100% achter staat
- eigen fouten toegeven en de consequenties dragen
Dat soort dingen. 20 jaar geleden waren die net zo belangrijk (en schaars) als nu en dat zal over 20 jaar vermoedelijk nog steeds zo zijn. Het zijn eigenschappen en werkwijzen waarmee je je als ZZP’er en kleine MKB’er kunt onderscheiden.
Want hoe groter het bedrijf, hoe onpersoonlijker het wordt. De klant verdwijnt steeds verder uit het zicht door alle onvermijdelijke afdelingen die ontstaan als je zo groot wordt dat er ge-manage-d moet worden.
Iets anders wat al decennialang hetzelfde is, en één van de redenen waarom leveranciers en potentiële klanten zo vaak langs elkaar heen kunnen praten:
Mensen overwaarderen de oplossing die ze nu gebruiken (bekend en vertrouwd) en onderwaarderen wat voor beters ze zouden kunnen hebben of doen (onbekend en onbemind). Daarom is ‘alles bij het oude laten’ ook een grote concurrent.
Als jij een superieur product of uitstekende dienst levert, dan vind je het onbegrijpelijk dat niet meer mensen staan te popelen om te kopen. Maar ja, we zijn nou eenmaal vaker angstige gewoontedieren dan verandering minnende innovatiebeesten.
Ik vond het een eyeopener om in jobs to be done te denken
Mensen willen alleen iets veranderen als ze ergens zoveel last van hebben dat ze bereid zijn om ervoor in actie te komen. De persona van je ideale klant – waar iemand woont, hobby’s, het opleidingsniveau, drankvoorkeuren enzovoorts – is niet wat daartoe aanzet.
De ideale jobs to be done zijn nu meer mijn uitgangspunt dan de ideale klant. Natuurlijk, een klik met degene waarmee je samenwerkt, is en blijft van wezenlijk belang, want dan is de kans het grootst dat de job to be done naar ieders tevredenheid uitgevoerd wordt.
Met elke businesstheorie gaat het er uiteindelijk om wat je ermee kunt in de eigen werkpraktijk én die van je klanten. Die vertaalslag succesvol maken, vind ik supergaaf. In mijn blog Jobs to Be Done in de praktijk brengen, beschrijf ik dan ook een concreet praktijkvoorbeeld.
Geef een reactie