Marketing hulp voor wie meer uit de bedrijfscommunicatie wil halen
SEO hulp: een ijzersterke SEO basis neerleggen
. Heb je SEO hulp nodig en ben je op zoek naar een begrijpelijke en laagdrempelige SEO-aanpak? Wil je beter gevonden worden via zoekmachines, maar weet je niet waar en hoe te beginnen, omdat je wordt overweldigd door de enorme hoeveelheid informatie? Je bent niet de enige.
Ik denk dat SEO vaak nodeloos ingewikkeld wordt gemaakt. Mijn ervaring is dat het neerleggen van een ijzersterke SEO basis voor de meeste ZZP’ers en MKB’ers meer dan genoeg is. En daarna wordt het een stuk makkelijker om zelf te SEO’en.
Voorgaande durf ik met de nodige stelligheid te beweren omdat ik veel praktijkervaring heb met de werkwijze die ik in de loop der jaren steeds verder ontwikkeld heb – de SEO basisstappen. Zowel ikzelf als klanten plukken er de online vruchten van.
De SEO basisstappen in het kort
Ik start altijd met een algemene website review (ervan uitgaande dat je al een website hebt). Ik neem onder andere de sitestructuur onder de loep en bekijk waarop jouw website momenteel (onbewust) geoptimaliseerd is. Daarnaast kijk ik ook naar communicatie aspecten, zoals: . – is het direct duidelijk wat je doet en wat klanten daaraan hebben – ondersteunt het beeldmateriaal de boodschap – Calls to Action (denk bijvoorbeeld aan teveel en/of vage of onopvallende CTA’s) .
Vervolgens SEO-analyseer ik de websites van 3 concurrenten die jij goed vindt, want dat kan nuttige inzichten opleveren die voor jou relevant zijn. .
Via de analytics tool die je gebruikt achterhalen we met welke zoekopdrachten mensen nu op jouw site terechtkomen. Dat leggen we naast wat er uit de website review is gekomen, wat jouw eigen ideeën erover zijn en wat je van klanten en prospects hoort. .
Nu is het tijd voor zoekwoorden onderzoek. Daarbij ga ik niet generiek te werk (grote concurrentie), maar specifiek (relevante niches). Wat betekent dat? . Ik achterhaal op welke voor jouw business relevante zoekwoorden combinaties (2-3 woorden of meer) relatief veel gezocht wordt en weinig geadverteerd, terwijl er wel een groot potentieel in zit. . Op basis van het zoekwoorden onderzoek kan jouw gouden lijst samengesteld worden: de maximaal 10 woordcombinaties/topics waarop je gevonden wilt worden, liefst op pagina één van Google. .
Met jouw ‘gouden lijst’ in de hand kunnen we nu je website optimaliseren, waarbij leesbaarheid vooropstaat. De volgende al bestaande pagina’s nemen we onder handen:
– de homepage – maximaal 3 dienstpagina’s – een over pagina – maximaal 5 blogs
Ik corrigeer spelfouten en herschrijf en reorganiseer waar nodig vanuit (mobiel) gebruiksgemak. .
Het werkt het best om voornoemde werkzaamheden rechtstreeks in het WordPress Content Management Systeem uit te voeren. Heb je dat liever niet, dan lever ik jou alle benodigde input aan en zet je het er zelf in. .
Wat deze SEO hulp jou oplevert
Jouw geoptimaliseerde website trekt meer relevante bezoekers via zoekmachines. Een deel van hen zal zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief en/of jou gaan volgen op Social Media en/of via jouw website een prijsaanvraag of informatieverzoek doen.
Na verloop van tijd zal je website beter ranken op de woordcombinaties van jouw ‘gouden lijst’ en de daaraan gerelateerde termen. Je wordt dus steeds beter en relevanter gevonden.
De analysetools die je gebruikt, bijvoorbeeld Google Analytics en Google Search Console, zullen voorgaande aantonen. Met behulp van deze statistieken kun je jouw site ook steeds verder finetunen.
Want na het gezamenlijk zetten van de SEO basisstappen weet je er zelf genoeg vanaf om er met enige regelmaat nuttig en efficiënt mee bezig te zijn. Straks ga je het nog leuk vinden ook! 😀
Bijkomend voordeelvan jouw ‘gouden lijst’: je bedenkt voortaan makkelijker blogonderwerpen die voor jouw (potentiële) klanten belangrijk zijn.
Investeren in de SEO basisstappen
Deze zoekmachine optimalisatie basis is voor de meeste ZZP’ers en veel MKB’ers met een WordPress website ruimschoots voldoende. Voor de eenmalige investering van € 1.732,-* exclusief btw worden de SEO basisstappen gezet.
Na een paar maanden had ik al ruim 50% meer bezoekers via Google, die nu wel specifiek voor mijn schilderijen kwamen. En minstens zo belangrijk: door Sonja’s praktische, begrijpelijke en doeltreffende programma en alle tips die ze me gaf, heb ik handvatten gekregen en geleerd hoe ik in het vervolg zelf met SEO aan de slag kan, zodat ik mijn positie in de zoekmachines verder kan versterken.
In aanvulling besloot ik Sonja ook te vragen een aantal pagina’s te redigeren en herschrijven. Wat een aanrader is dat! Met relatief kleine aanpassingen én behoud van mijn eigen vriendelijke stijl maakte Sonja mijn teksten veel beter, logischer en verleidelijker, waardoor bezoekers sneller doorklikken en echt tot actie overgaan.
Dat vind ik niet alleen waanzinnig knap. Het levert ook resultaat op: het herschrijven van de landingspagina met mijn gratis weggever leidde bijvoorbeeld al de eerste maand tot een verdubbeling van het aantal aanmeldingen.
Dus hou je van een gestructureerde, planmatige aanpak en zoek je een enthousiaste vakvrouw, die je echt verder helpt op het gebied van online marketing? Ga dan vooral naar Sonja. Ze is elke euro waard!
Moet ik nog wat doen nadat de SEO basis is neergelegd?
Jazeker. Met mijn SEO hulp leg je een goede basis neer, maar jij en jouw business staan natuurlijk niet stil en ontwikkelen zich verder. Het is dus van belang dat je de benodigde aanpassingen doorvoert zodra er iets verandert aan jouw dienstverlening.
Daarnaast zal de analytics tool die je gebruikt in de loop der tijd tot nieuwe inzichten leiden. Zoals een zoekopdracht waar je zelf nooit aan gedacht zou hebben en die je op een idee brengt voor een nieuwe dienst of het aanpassen van een bestaande.
Je moet zo’n tool wel met enige regelmaat gebruiken om die inzichten te krijgen en daarmee je website stapje voor stapje nog beter te maken. Slechts 1x per maand in de statistieken duiken kan al nuttig zijn, dus doe daar je voordeel mee.
Moet ik mijn website ook nog promoten?
Wat mij betreft kan geen enkele website zonder promotie. Een sterk online netwerk is net zo belangrijk als een sterke website. Welk Social Media kanaal het beste is verschilt. De belangrijkste vraag is in ieder geval: Waar zit jouw doelgroep? Want daar wil je zichtbaar zijn.
Met alléén een technisch sterke en goed geoptimaliseerde website ben je er niet, zeker niet op de korte termijn. SEO vergt een lange adem. Je bent al snel 6 maanden verder voordat je de eerste lead binnenkrijgt. Soms duurt het langer. Het is ook afhankelijk van het type business.
Moet ik gaan bloggen?
Bloggen kan zeker SEO-nuttig zijn, maar ook dit verschilt per type business en is afhankelijk van hoe leuk je het vindt om te doen en of je (een beetje) schrijftalent hebt. Je kunt iemand anders je blogs laten schrijven of redigeren, maar dat vergt uiteraard wel een extra investering.