Okay, je hebt een hekel aan SEO én je weet dat het belangrijk is. Je roept al (te) lang dat je er wat mee wilt doen, maar je ziet er tegenop. Het is zóveel werk… Waar haal je de tijd vandaan?! Maar wat nou als je er vanaf nu één uurtje per week aan besteedt. Dat moet toch kunnen? Als jouw antwoord een volmondig “JA” is, dan is deze SEO 2-delige blogreeks iets voor jou. Deel 1 gaat over zoekwoorden onderzoek.
Inhoudsopgave
- Wat je de komende tijd kunt doen met één SEO uurtje per week
- Voordat je met zoekwoorden onderzoek begint
- Wat is daarbij je belangrijkste website doelstelling?
- Het zoekwoorden onderzoek doen
- Slim online concurreren op jouw niveau
- Andere tools die je kunt gebruiken
- Inschatten hoe zwaar de concurrentie is
- Het zoekwoorden onderzoek resultaat: jouw ‘gouden lijst’
Wat je de komende tijd kunt doen met één SEO uurtje per week
Ter verduidelijking vooraf: ik ga ervan uit dat je zo goed als niets aan SEO hebt gedaan. Misschien heb je ooit de Yoast SEO plugin geïnstalleerd, maar veel verder dan dat ben je niet gekomen. Vandaar dat ik begin bij het begin.
Reserveer de komende 12 weken, in totaal dus 12 uur, voor zoekwoorden onderzoek. Want om je website beter vindbaar te maken, moet je weten welke zoekopdrachten jouw doelgroep intikt in Google en daar achter komen vergt tijd.
Daarbij wil je ook een inschatting maken van de concurrentie. Is die te overtroeven? Daarvoor moet je weten wat de DA’s en PA’s zijn van de websites en artikelen die op pagina één van Google staan met de voor jou interessante zoekopdrachten.
“Ho, wacht, wat zijn DA’s en PA’s nou weer?!”
Domeinautoriteit (DA) is een metric die in 2005 door SEO softwarebedrijf Moz is bedacht. Zij hebben een algoritme ontwikkeld dat Google nabootst en dat is in de loop der tijd steeds krachtiger geworden. Hoe hoger de autoriteit in vergelijking met peers(!), hoe meer kans dat je hoog/hoger scoort in Google.
Het autoriteitsgetal van het domein zegt iets over de algehele websitekwaliteit in de ogen van Moz/Google. De pagina-autoriteit (PA) zegt iets over de kwaliteit van een specifieke pagina. Het verhogen van de DA en PA’s is geen doel op zich, maar het gevolg van:
- een zoekmachinevriendelijke website
- met relevante en goed geoptimaliseerde content
- waar andere, gerelateerde websites van goede kwaliteit naar linken
(liefst onder ankerteksten waarin voor jou belangrijke zoekwoorden voorkomen)
Voordat je met zoekwoorden onderzoek begint
Laten we voordat je last krijgt van informatie overload 😉 snel terugkeren naar waar deze blog over gaat: zoekwoorden onderzoek doen. Dat is dus een belangrijke eerste SEO stap. Hoe zou je die op een voor jou overzichtelijke en haalbare manier kunnen zetten?
Een goed startpunt is om in de analytics tool die je gebruikt te bekijken via welke zoektermen mensen nu op jouw website terechtkomen. In mijn geval is dat Google Search Console. Ga daarnaast bij jezelf te rade:
- Welke vragen stellen klanten en prospects vaak?
- Wat voor woorden gebruiken ze als ze hun problemen beschrijven?
- Hoe verwoorden ze de oplossing die ze zoeken?
- Waar zou je zelf graag op gevonden willen worden?
Verder kun je de websites van een paar interessante concurrenten bekijken. Wat is hun taalgebruik? Waar hebben zij hun website op geoptimaliseerd? Daar kun je een indruk van krijgen door tools zoals Siteliner en Keyword Density te gebruiken.
Wat is daarbij je belangrijkste website doelstelling?
- Wil je meer informatie- of prijsaanvragen via je website krijgen?
- Is het je vooral om meer websiteverkeer te doen?
- Moet je e-mailadressenlijst flink groeien?
Als je een ZZP’er of MKB’er bent die weinig tijd aan SEO kan of wil besteden, dan kun je niet álles willen en doen. Je moet dus kiezen. Waar ga jij je wat betreft de website op focussen? Wat is voor jouw bedrijf het allerbelangrijkste?
Het zoekwoorden onderzoek doen
Nogal wat mensen surfen op het internet terwijl ze ingelogd zijn in een Google Account. Dat beïnvloedt de zoekresultaten, omdat Google de in het account bijgehouden zoekgeschiedenis laat meewegen (tenzij je die instelling hebt uitgezet).
Ga dus niet-ingelogd op onderzoek uit en doe dat in de privé-stand van je browser. Kies in de browserinstellingen voor ‘nooit geschiedenis onthouden’. Na het beëindigen van iedere sessie worden de cookies dan automatisch gewist, zodat ook die geen invloed hebben.
Wat ik aanbeveel om een zo zuiver mogelijk zoekresultaten beeld te krijgen:
- zorg dat de browser waarmee je werkt in de privé-stand staat
- je niet ingelogd bent in een Google account of iets anders
- je jouw eigen site of iets anders niet in een ander tabblad open hebt staan
- je na iedere zoekopdracht de browser afsluit en opnieuw opstart, zodat je zeker weet dat echt álle cookies verwijderd zijn
Mocht het zo zijn dat je tot op heden zelden of nooit gebruik hebt gemaakt van de privé-stand, leeg dan voordat je aan de slag gaat het geheugen van je browser, zodat ook de over de afgelopen tijd opgeslagen zoekgeschiedenis en cookies weg zijn.
Slim online concurreren op jouw niveau
Ga als kleine online speler niet generiek (grote concurrentie), maar specifiek te werk (relevante niches) – dan heb je meer scoringskans. Achterhaal op welke voor jouw business relevante zoekwoorden combinaties (2-3 woorden of meer) relatief veel gezocht wordt en weinig geadverteerd, terwijl er wel een groot potentieel in zit.
Zodra je begint met tikken in de zoekmachine, let je op de suggesties die Google zelf laat verschijnen in een kader onder het zoekvenster – daar kan wat jij wilde intikken al meteen tussen staan. Daarnaast staan er onderaan de resultatenpagina regelmatig gerelateerde zoekopdrachten.
Die suggesties en gerelateerde zoekopdrachten zijn uitstekende richtinggevers, aangezien deze dusdanig vaak ingetikt worden dat Google ze op deze twee manieren als alternatieven aandraagt. Dus doe er je voordeel mee en gebruik ze om op nader onderzoek uit te gaan.
Andere tools die je kunt gebruiken
Naast het hierboven omschreven Google Suggest kun je aanvullend de gratis zoekwoorden tools Übersuggest en Keyword Tool gebruiken. De op die manier gevonden suggesties check ik wel altijd even via Google.
De Google AdWords keyword tool is al een tijd niet meer gratis, maar via een omweg kun je er wel zo goed als gratis gebruik van maken. Daar weet Gill Andrews alles van (gezien op Twitter via @kittykilian).
In de Keyword Explorer van Moz mag je 10 zoekopdrachten per maand gratis ingeven. Deze tool maakt ook een inschatting wat betreft de potentie en moeilijkheidsgraad van de zoekvraag of -opdracht.
Kijk per uitgekozen zoekopdracht naar de zoekresultaten die op pagina 1 en bovenin pagina 2 staan om te beoordelen of jij hier tussen zou willen (of moeten) staan.
Inschatten hoe zwaar de concurrentie is
Gebruik deze gratis Moz tool om de diverse DA’s en PA’s te achterhalen. Uiteraard moet je eveneens die van jouw website weten om een goede concurrentievergelijking te kunnen maken.
Bekijk de pagina één resultaten ook inhoudelijk. Zijn het goede artikelen, krijg je heldere antwoorden of is de content magertjes en onduidelijk? Indien dat laatste het geval is, betekent dat een grotere scoringskans voor jou, zelfs al zijn de DA’s/PA’s behoorlijk hoger.
Het zoekwoorden onderzoek resultaat: jouw ‘gouden lijst’
Afhankelijk van de doelstellingen focus je je op zoekopdrachten die een koopintentie verraden of waaruit een specifieke informatiebehoefte blijkt. Om het overzichtelijk en behapbaar te houden, stel ik altijd voor om een ‘gouden SEO lijst‘ samen te stellen:
De maximaal 10 woorden/woordcombinaties/topics waarop je gevonden wilt worden, liefst op pagina één van Google. De bedrijfswebsite optimaliseren op basis van deze ‘gouden lijst’ is de volgende stap.
Aangezien ik deze blog niet nóg langer wil maken (en jij de komende 12 weken toch bezig bent met zoekwoorden onderzoek), schrijf ik daar een volgende keer over 😀
Lees ook deel 2, over website optimalisatie
.
Wil je meer uit je website halen, maar zie je het niet zitten om zelf zoekwoorden onderzoek te doen? Neem dan gerust contact op. Voor mij is het wekelijkse kost.
.
Kitty Kilian zegt
Goed plan. Ik, als complete leek, merk dat het toch behoorlijk snel gaat. Je hebt misschien wel visuals nodig en nog kleinere stapjes. Veel werk.
Sonja van Vuren zegt
Screenshots bij/van bepaalde dingen kunnen verhelderend werken en nog kleinere stapjes zullen voor absolute beginners wellicht fijner zijn. Misschien pas ik deze blog daar in de toekomst op aan. *op weekend actielijst zet* 😉
Kitty Kilian (@KittyKilian) zegt
“Wa je de komende tijd kunt doen met één SEO-uurtje per week” https://t.co/1V5ezqMQ6A @sonjavanvuren https://t.co/PILgRhC34P
Jeroen Schalk (@ietsvanjeroen) zegt
Tof, @sonjavanvuren is begonnen aan een blogreeks over SEO (voor doe-het-zelvers). Nr. 1 – zoekwoordenonderzoek: https://t.co/jSZIil4EUj
Karen André (@AtelierKaren) zegt
RT @sonjavanvuren: Wat je kunt doen met één SEO-uurtje per week [nieuwe blog]: https://t.co/RergALpsYa
Anne-Mieke Bovelett zegt
Wat een handig en lekker begrijpelijk artikel heb je weer gemaakt! Ik ben op verschillende vlakken bezig om de site van mijn jongste onderneming op de kaart te zetten en heb hier zoveel aan! In plaats van het uit te besteden,, ben ik er door omstandigheden op aangewezen om dit zelf te doen. Niet vervelend, wel overweldigend, omdat ik uit hoofde van mijn eerdere onderneming heel goed weet wat ik nog niet weet op het vlak van SEO, omdat ik inmiddels achter loop. Je artikel helpt me niet alleen in praktisch opzicht, het motiveert me ook extra om door te sparen om bij jou in de “snelkookpan” te kunnen!
Kitty Kilian zegt
Jaaa, een snelkookpan. Dat lijkt me lekker. Dat iemand anders het gewoon voor je doet. Maar is SEO niet iets waar je je toch echt zelf ook mee bezig moet houden? Sonja?
Het gaat over zoveel strategische keuzes uiteindelijk.
Bummer.
Anne-Mieke Bovelett zegt
Online snelkookpan bij Sonja is het juist zelf leren doen.?https://www.sonjavanvuren.nl/wat-ik-doe/online-snelkookpan/
Met uitbesteden bedoel ik dat ik mijn vroegere klanten (bij mijn web bureau) voor het leren van ongoing SEO en Social Media doorverwees naar anderen om ze de kneepjes bij te brengen. Omdat ik toen ook al wist wat ik niet weet. 🙂
Sonja van Vuren zegt
Wat tof om te lezen dat dit artikel precies op het goede moment komt voor jou, Anne-Mieke!
Dat het overweldigend is, hoor ik vaak. SEO wordt mijns inziens nogal eens nodeloos ingewikkeld gemaakt. Ik mag dat moeilijk-moeilijk-imago graag op een lekker praktische manier ondermijnen. 🙂
En ja, het klopt dat ik mensen graag laat zien en ervaren dat ze het zelf kunnen. Met klanten deel ik al m’n kennis en praktijkervaring, toegespitst op hun business. Mijn SEO aanpak is geen black-box.
Het moet je het inzicht en de tools bieden om er zelf mee door te gaan, het vol te houden en het nog leuk te vinden ook! Want precies wat jij zegt, Kitty, het is strategisch te belangrijk om het ‘blind’ elders neer te leggen.