Soncere Marketing en Communicatie

Online marketing hulp voor MKB’ers en ZZP’ers die meer uit de bedrijfswebsite wil halen

  • Home
  • Online marketing
  • Klanten aan het woord
  • Over
  • Blog
    • Blogs gerubriceerd
    • Columns
  • Contact

Het is toch wat hè, met al die domme klanten

Klanten en prospects weten niet wat wij weten. Toch communiceren we vaak alsof dat wel zo is. De ene vakterm na de andere vliegt over (de digitale) tafel. Niet eens omdat jij zo graag wilt laten zien dat je verstand van zaken hebt. Het is meer een gewoonte. Jij staat op en gaat naar bed met wat je doet. Net als ieder vakmens. En daar krijg je een bepaalde visie door.

Tunnelvisie

Als je diep in de krochten van zo’n tunnel zit, irriteer je je mateloos aan de onwetendheid van (potentiële) klanten.

  • “Tsss, ze hebben nog nooit van Six Sigma gehoord,” verzucht de consultant.
  • “We willen jou niet als klant als je niet weet wat Google Panda en RankBrain betekenen,” schrijft de SEO expert.
  • “Ze heeft geen LinkedIn account?! Die is dus in het stenen tijdperk blijven hangen,” aldus een zelfbenoemde Social Media deskundige.

verbodsbord met hersenen en de tekst 'no thinking' ernaastHet is toch wat hè, al die dommigheid

Inderdaad, ik vind het heel dom om zo over klanten en prospects te denken en het zelfs hardop te durven zeggen. Alsof jij álles weet wat er te weten is over jouw vakgebied. Nee, dénken dat dat zo is, maakt het niet waar. Draai het eens om.

Wat als jij iets nodig hebt waar je geen verstand van hebt en je stelt een ‘domme’ vraag aan de leverancier? Wat geeft je dan meer vertrouwen in de samenwerking, een bitse of begripvolle reactie? Een klap voor je kop of een uitgestoken hand?

Mensen hebben een bloedhekel aan mensen die hen het gevoel geven dat ze stom zijn. Je voelt je aangevallen, gekwetst of beledigd. Je durft je mond niet meer open te doen. Of juist wel, in vol ornaat, omdat je laaiend bent.

En dan bedoel ik niet laaiend enthousiast 😉

Tenminste, ik denk dat er weinig mensen zijn die blij worden van een brute terechtwijzing omdat iemand anders iets onverdraaglijk onnozel vindt. Laten we wel wezen, er is ontzettend veel waar we zelf niets vanaf weten. Of wat we niet snappen.

En het begrip ‘expert’ is niet meer wat het ooit was. Want het omgekeerde komt ook voor. Dat jij de ‘kenner’ moet uitleggen hoe het zit. Dat je nieuwe website opgeleverd wordt en er -tig fouten in zitten – die jij binnen 5 minuten ziet.

Dat de tekstschrijver die je ingehuurd hebt jou als spellingchecker nodig blijkt te hebben. Dat de SEA’er die voor leads via je website zou zorgen na 6 maanden zegt dat het uitblijven ervan niet zijn schuld is, want […vul een gekmakend excuus in…].

Daar word je niet vrolijk van

Ik moet denken aan de september #kommaarop (de eerste in bijna 3 jaar waar ik niet aan meegedaan heb). Als ik samenvat wat Agnes en Tessa schrijven, dan is het: Vaker je kop houden en meer onderzoek doen. Daar sluit ik me graag bij aan.

Praat als ondernemer alleen over de dingen waar je verstand van hebt en waarvan je weet dat ze écht werken. Wat mij betreft geen fake it till you make it. Zo is wat ik met SEO doe, gevormd door langdurig met de poten in de modder staan.

Wat mij voor ogen stond, was een laagdrempelige en doeltreffende aanpak voor een redelijke prijs. Door te leren, uit te proberen en eindeloos te testen, ontdekte ik wat het beste werkt zonder dat het te ingewikkeld wordt. Daarná maakte ik er een dienst van.

En daar word niet alleen ik vrolijk van 🙂

Categorie: ondernemen 16 september 2016 door Sonja van Vuren 5 Reacties

Sonja van Vuren, online marketing zzp'er

Over Sonja van Vuren

Sinds 1998 hou ik me bezig met Marketing en Communicatie. Later heb ik eenzelfde liefde opgevat voor internet. Schrijven doe ik al van kleins af aan en bloggen sinds 2008. De combinatie van deze vakgebieden zet ik in voor meer impact online.

Reacties

  1. Agnes Swart (@Dagnespresso) zegt

    16 september 2016 om 14:59

    ‘Wat geeft je dan meer vertrouwen in de samenwerking, een bitse of begripvolle reactie?’ https://t.co/yR1RHRwGvk @sonjavanvuren

    Beantwoorden
  2. Martin Postmus (@Postmusparket) zegt

    16 september 2016 om 20:15

    Bestaan domme klanten? Nee wel een domme verkopende partij! https://t.co/jHjUrjvkG2 via @sonjavanvuren

    Beantwoorden
  3. Kitty Kilian (@KittyKilian) zegt

    17 september 2016 om 08:45

    “We willen jou niet als klant als je niet weet wat Google Panda en RankBrain betekenen,” schrijft de SEO expert.” https://t.co/PQDAMqLf6W

    Beantwoorden
  4. Karen André (@AtelierKaren) zegt

    25 september 2016 om 10:19

    Het is toch wat hè, met al die domme klanten https://t.co/w7N5gD4tlx

    Beantwoorden
  5. Sonja van Vuren (@sonjavanvuren) zegt

    20 maart 2017 om 20:14

    “Tsss, ze hebben nog nooit van Six Sigma gehoord,” verzucht de consultant. https://t.co/OxOsctSbpm

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

.
Soms heb ik zin om een e-mailing te maken 🙂 Wil je die ontvangen? Abonneer je dan:

.

5 meest gelezen blogs

  • 5 vragen voor een goede marketingstrategie
  • Waarom we onbewust zoveel makkelijker te beïnvloeden zijn dan we denken
  • Top 5 online marketing problemen
  • Goede marketing is marketing die bij jou past
  • De (on)zin van uurtje factuurtje

5 recente blogs

  • SEO in 2023
  • “Je moet iedere week bloggen.” Onzin of waarheid?
  • De klad zit erin…
  • Opvallen door schurk marketing?
  • Gedwongen leren tekstschrijven is geen goed idee

Contact

  • Mailen werkt het snelst
  • 06 – 24 992 941

LinkedIn

© Sonja van Vuren | Soncere Marketing en Communicatie, Papendrecht

Sitemap | Soncere voorwaarden in 't kort | Privacyverklaring | Disclaimer

Deze website gebruikt cookies voor o.a. website statistieken.

Klik hier voor meer informatie over welke cookies gebruikt worden.

Soncere Marketing en Communicatie
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy & Cookies

Er wordt gebruik gemaakt van cookies om je de best mogelijke website ervaring te bieden. Meer informatie vind je op de pagina Privacy & Cookies.