Als je deze blog op mijn website leest, dan zit je nu in ieder geval niet op LinkedIn 😉 En als je er zit, dan is dat meestal niet om zelf iets te plaatsen, maar om te kijken-kijken-kijken-niets-doen.
Want we behoren bijna allemaal tot de meerderheid
Tenminste, verschillende social media onderzoeken hebben het over 3 types (NNgroup schreef er al over in 2006):
- Type 1. Kijkers
90% kijkt en wordt ook wel lurker genoemd, omdat er alleen maar ‘gegluurd’ en niets gedaan of bijgedragen wordt.
- Type 2. Bijdragers
9% draagt bij door updates te liken en/of erop te reageren, maar plaatst zelden of nooit iets.
- Type 3. Makers
1% deelt eigen content.
Nou schept zo’n situatie ook kansen
Wie enkel kijkt, is niet zichtbaar, dus als jij wél reageert en bijdrages plaatst…
Maar waarschijnlijk ga je dat dus NIET doen.
Ondanks alle tips die je leest of krijgt en de daaropvolgende goede voornemens.
Waarom?
Omdat er allerlei goede excuses zijn
Een greep uit de excuses die ik hoor en waarvan een aantal mij uiterst bekend in de oren klinken 😉
- Geen tijd. Alias “geen zin”, in veel gevallen.
- Te druk. Klanten gaan toch echt voor. #duh
- Het moet perfect zijn. Want anders… [vul iets verschrikkelijks in]
- Het kost te veel tijd. [omdat het “perfect” moet zijn]
- Niemand zit op mijn posts te wachten.
- Waar moet ik het over hebben?!
- Ik heb geen zin in (of ben bang voor) zeikreacties.
- Als er een aantal tekstjes en plaatjes klaarstaan [wat er niet van komt], dan…
Het zijn excuses die zwaarwegender voelen dan de voordelen
Al kunnen we allemaal wel probleemloos een stel voordelen opnoemen.
- Zichtbaar blijven in je zakelijke netwerk. Want uit het oog is uit het hart, zeker online.
- Het is best slim om je business eitjes in meerdere mandjes te leggen. Die van mij liggen al snel in het website mandje, omdat ik via die weg de meeste leads krijg. Een kip en ei verhaal…
- LinkedIn is óók een zoekmachine, dus minimaal een duidelijk en goed geoptimaliseerd profiel is handig. Want dan kun je gevonden worden door de mensen die zoeken wat jij te bieden hebt.
Dus? Wat nu?
Nou, ik ga je in ieder geval geen tips geven, haha 😀
Ik kan wel vertellen wat ik de rest van dit jaar wil proberen:
- 1x per week posten
- om het mezelf makkelijker te maken daar vaker stukjes website tekst voor gebruiken (blogs, pagina’s, columns)
- alleen tekst, tekst met beeld en tekst met een swipe file of bewegend beeld afwisselen
Verder ga ik door met wat ik altijd al deed: posts van anderen lezen, bekijken, liken en er af en toe op reageren.
Want wat leuk was, is en blijft, is dat je kunt zien wat de mensen in jouw netwerk bezighoudt en hoe het ze vergaat.
Al besef ik dat wat je ‘aan de voorkant’ ziet, lang niet altijd overeenkomt met de werkelijkheid ‘aan de achterkant’. Daar kom je soms achter als je iemand belt, mailt of in het echt spreekt.
Wat ik wil bereiken met consistent 1x per week posten?
Check het tweede punt van het lijstje voordelen 🙂
En wie weet, sta ik er straks zo bij, omdat het zo goed bevalt 😉