Dit jaar heb ik welgeteld 4 nieuwe blogs geschreven. Het regime van minimaal één keer per maand iets publiceren is al langer dan een jaar zoek.
Waarom?
Het is niet zo dat ik na bijna 150 blogs denk dat er niets meer te vertellen is.
Druk bezig zijn met klanten is ook geen verklaring – dat was voorheen ook zo.
Dat slechts een beperkt aantal blogs veel traffic genereert, is ook niks nieuws.
Wat is het dan wél?
Content overload. Er is al zó veel “content” – niet alleen op mijn website 😉
Heb ik daar iets aan toe te voegen wat heel goed of origineel is? Misschien.
Wordt dat goede of originele dan ook gevonden via zoekmachines? Wellicht.
Is het de moeite waard om iedere maand te proberen iets goeds of origineels te produceren? Nee.
Hoezo, nee?!
Ja, je verwacht het misschien niet, dat een blogger zoiets schrijft, maar gezien de context waarin ik verkeer, is het niet zo gek:
1. voor een éénpitter krijg ik al jarenlang genoeg leads via mijn website
2. een paar dienstpagina’s doen het goed in Google (vandaar 1.)
3. er staat een groot aantal tijdloze blogs op deze website
4. mijn mailinglijst laten groeien is geen doel
Nou schrijf ik ook omdat ik het leuk vind om te schrijven. Maar dat kan ik net zo goed kwijt bij mijn klanten in de bouw-, coaching-, communicatie-, software- en technieksector.
Waar ik over moet schrijven maakt me niet zo veel uit, áls ik maar kan schrijven 🙂
Hoe zit het met ChatGPT?
Tja, ChatGPT (en vergelijkbare AI tools), hoe zit het daar mee.
In december 2023 heb ik er een uitgebreide blog over gepubliceerd: ChatGPT gebruiken: ja of nee?
Behalve dat er mensen op deze blog belanden omdat ze zoeken naar waar ik in die blog over schrijf, merk ik er verder weinig van.
Ik heb het er gewoon over met klanten. En klanten die het niet of nauwelijks kennen, maak ik wegwijs.
Vooralsnog beperkt het gebruik zich tot het generen van ideeën en input.
Dus geen gehalveerde omzet?
Nee, verre van. Maar wat niet is, kan nog komen.
Op LinkedIn zag ik tekstschrijvers voorbijkomen die nu “vooral strategie doen” (wat ze – gelukkig! – véél leuker vinden) en daarnaast “wat ChatGPT heeft geschreven een beetje redigeren”.
In laatstgenoemde gaat overigens meer tijd zitten dan mensen vooraf denken. Of hopen. Jouw eigen geluid in een tekst krijgen, vergt iets meer dan enkel “de juiste prompts geven”.
Of niet?
Want, alweer op LinkedIn, zie ik posts en reacties in de trant van “Vind je de AI tekst niet goed? Dan geef je waarschijnlijk niet de juiste prompts. Dus volg een cursus prompts geven!”
Lees: het ligt aan jou, niet aan de AI en ik ken wel iemand die zo’n cursus geeft of, nog beter, ik geef ‘m!
Want wie schrijft, die blijft, toch?!
Nou, het is in ieder geval een oud cliché. “Oorspronkelijk een verkoopslogan van kantoormateriaal”, lees ik op het internet.
En daar moet ik wel om lachen, dat deze welbekende uitspraak geworteld is in (die verfoeide) marketing.
Zo. Heb ik toch maar mooi nog een 5e blog geschreven. Jeej! 😀