Je hebt geen tijd voor marketing en eigenlijk heb je er ook geen zin in. Als zelfstandig ondernemer of directeur/eigenaar van een klein MKB bedrijf heb je tenslotte al genoeg aan je hoofd.
Maar wat nou als…

…marketing niet enkel extra werkdruk is, omdat het een verlengstuk van jouw passie en expertise is.
Als het niks te maken heeft met jezelf verkopen en alles met mensen verder helpen, wat je sowieso al doet.
Wie jij bent, is jouw talent
En het maakt niet uit wat je doet, er is er maar eentje die dat doet zoals jij.
Dat is de basis van jouw bedrijf en de reden waarom mensen graag met jou samenwerken.
Dus?
Je kunt gewoon jezelf zijn
En het klein houden.
Op een plek waar de mensen die jij wilt bereiken zitten.
Een plek die jij óók leuk vindt.
Is dat LinkedIn?
Dan kun je naast posts van anderen liken en er af en toe op reageren, 1x per week zelf iets posten.
Vanuit de passie en expertise waarmee jij mensen verder helpt.
Ik weet het: dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Dus maak het jezelf iets makkelijker door een kapstok als ‘haakje’ te gebruiken – iets waar je je post aan kunt ophangen.
Met een kapstok geef je een kader aan jezelf en prikkel je jouw creativiteit om daarbinnen iets te verzinnen.
Een richtinggevend woord maakt ook dat je anders om je heen kijkt gedurende de week. Dubbelop plezier dus 😉
5 kapstok suggesties, inclusief voorbeelden
1. WEEKNUMMER
Deze blog is in week 5 gepubliceerd, dus geef ik je 5 kapstok suggesties.
Andere voorbeelden:
Je bent een timemanagement coach en deelt 5 laagdrempelige efficiency tips. Of je vertelt over de 5 meestvoorkomende struikelblokken bij (potentiële) klanten.
2. SPREEKWOORDEN
Jouw favoriete spreekwoorden als springplank gebruiken.
Een voorbeeld:
Je bent financieel planner en laat door het spreekwoord “Tijd is geld” zien hoe je kunt inspelen op (onverwachte) gebeurtenissen, vanuit jouw lange termijn doelen.
3. IETS MOOIS OF BIJZONDERS
Iets moois of bijzonders wat je gezien, gevonden of gekregen hebt.
Een voorbeeld:
Jouw bedrijf is gespecialiseerd in boekhoudsoftware. Tijdens het opruimen van de zolder vind je een oud rekenschrift: zó lang ben je dus al dol op cijfers!
4. SCHATERLACH
Een gebeurtenis of opmerking waar jij of iemand anders hartelijk om moest lachen.
Een woordspeling voorbeeld:
Een plaatje met futen en daaronder “Reorganiseren? Dat is voor ons een fuutiliteit!” laat consultants lachen. (die tekening wil ik laten maken 😉 )
5. TREND OF NIEUWS
Een trend of actueel nieuws (uit jouw vakgebied).
Een voorbeeld:
Er lijkt ‘ineens’ een kosteloos en energiezuiniger alternatief voor ChatGPT te zijn. Hoe zie jij deze ontwikkeling, als exportspecialist met een focus op China?
En, welke kapstok ga jij gebruiken?
Want nu ga je natuurlijk wél tijd maken voor een beetje marketing 😉