Soncere Marketing en Communicatie

Online marketing hulp voor MKB’ers en ZZP’ers die meer uit de bedrijfswebsite wil halen

  • Home
  • Online marketing
  • Klanten aan het woord
  • Over
  • Blog
    • Abonneren
    • Blogs gerubriceerd
    • Columns
  • Contact

Jezelf verkopen? Ik heb er een hekel aan!

16 mei 2014 door Sonja van Vuren 3 Reacties

In m’n 24 jaar loondienst heb ik menig verkoper zien worstelen. Op maandag binnenkomen met “En deze week ga ik scoren hoor!” In de loop van de week doofde die energie rap uit. Gelukkig stond het bijtank weekend alweer voor de deur en hup, maandag was de accu weer vol. Die accu ging steeds sneller op. Met geluk werd de woensdag er nog mee gehaald.

Wat ben ik blij dat ik niet hoef te verkopen, dacht ik vaak

Al had ik wel ideeën over hoe ik het zou aanpakken. Sterker nog, ik had een aantal stellige overtuigingen… Dat cold calling niet meer werkt, bijvoorbeeld.

telefoontoetsen - afbeelding bij blog Jezelf verkopen? Ik heb er een hekel aan!Dat je vanuit kennis delen en online relaties opbouwen klanten kunt krijgen en op die manier ook het contact kunt onderhouden. Lange termijn werk, dat wel. Nú moet de schoorsteen ook roken. Uiteraard.

Ik herinner me nog dat we er hele discussies over hadden

Waarbij ik me terdege realiseerde dat ik makkelijk praten had, in een andersoortige functie, veilig vanachter mijn bureau. Als rasechte introvert.

De meeste verkopers zijn extravert. Ze gaan op pad om opdrachten ‘binnen te slepen’. Al dat softe relatiebeheer geneuzel – dat mag de accountmanager doen.

In nogal wat kleine MKB bedrijven worden beide rollen in één persoon verenigd. Een lastige spagaat. Naar welke kant de balans uitslaat, hangt af van de bedrijfscultuur en iemands persoonlijkheid.

Wat er niet in zit, kun je niet afdwingen. Net zo goed als dat je niet kunt tegenhouden wat er diepgeworteld wél is.

Sinds januari 2013 breng ik ‘mijn manier’ in de praktijk

Wellicht voor velen herkenbaar: Rond de 40 zijn en zo’n nu-of-nooit-straks-kan-het-niet-meer-gevoel krijgen. Een vaste baan van ruim 14 jaar opzeggen om in het diepe te springen.

Tuurlijk, ik werd voor gek verklaard. Toch waren er ook behoorlijk wat mensen die het van een jaloersmakend lef vonden getuigen. Wie heeft er gelijk gekregen?

Zoals met bijna alles is het ook wat dit betreft maar net hoe je het bekijkt en wat je belangrijk vindt. Daar moest ik overigens wel eerst achter komen. Pas als je loonslaaf af bent, realiseer je je pas wat voor een veilige cocon dat eigenlijk was.

Jezelf verkopen valt niet mee en ik ging stevig op m’n bek

Ik borduurde voort op wat ik al kende en keek naar anderen voor richting. Roepen dat je weet hoe hoe het anders kan, gaat een stuk makkelijker vanachter de rug van je baas, die de échte klappen opvangt. Hij is tenslotte eindverantwoordelijk.

Nu staat er niets meer tussen jou en de keiharde buitenwereld. Ik kan je vertellen dat ik me te pletter geschrokken ben. Inmiddels weet ik dat het de beste leerschool is die je je kunt wensen.

Toen ik er middenin zat, dacht ik daar ietsje anders over… 😉

Eigenlijk breng ik pas sinds begin 2014 ‘mijn manier’ daadwerkelijk in de praktijk. Ik had duidelijk een aanloop nodig om volledig te vertrouwen op eigen kracht. Dat is echt onontbeerlijk om een strategie in de praktijk te brengen.

Ervan overtuigd zijn, is niet genoeg. Je moet ook geloven dat jij degene bent die in staat is om haar op een gezonde manier te realiseren. Als die 2 samenvallen, gebeurt er iets bijzonders.

Er ontstaat een laserscherpe focus

Terwijl je businessblik breed genoeg blijft om waar nodig flexibel en veranderingsgezind te zijn. Ik durf van alles uit te proberen vanuit de Minimum Viable Product aanpak. Ik had er veel over gelezen. Nu ben ik niet meer alleen die theoreticus, maar ook de praktijkvrouw.

Ik heb ontdekt hoe handig het is dat je met niemand hoeft te overleggen. In die zin dat het ‘ja’ of ‘nee’ alleen van jou afhankelijk is. Want natuurlijk zijn er sparringpartners. Mensen waar je soms ideeën tegenaan houdt omdat je weet dat ze rechtdoorzee zullen zeggen wat zij ervan vinden.

Uiteindelijk beslist er maar 1 iemand: de klant – door al dan niet te kopen.

Ik heb overigens nog steeds een hekel aan jezelf verkopen

Dat blijkt echter helemaal niet zo erg te zijn. Want dat doorzettingsvermogen en investeren in online, worden nu gecombineerd met die focus en dan gebeurt dus inderdaad wat ik altijd gedacht heb:

Mensen komen naar jou toe in plaats van dat jij je aan hen moet ‘opdringen’. Wat pullmarketing betekende, wist ik wel. Nu ervaar ik het aan den lijve.

Vanuit praktijkervaring kun je een veel sterker verhaal vertellen dan alleen vanuit de theorie. Je hebt het doorleeft en daardoor weet je pas écht waarover je het hebt. Idealen zijn mooi, maar klanten willen liever concreet geholpen worden.

Dat vanuit een diepgevoelde overtuiging op een bepaalde manier doen, kleurt wel je communicatie en de samenwerking. Daardoor trek je echter juist de mensen aan die daar bij passen. Je durft te kiezen.

Scherpe keuzes maken, durf je alleen als je gelooft in jezelf en waar je voor staat

Ja, ja, afgezaagder kan niet. Misschien moeten we het steeds herhalen omdat het vaak zo halfslachtig in de praktijk gebracht wordt. Als iets vanzelfsprekend is, hoef je het er niet over te hebben. Dus heb ik het er in deze blog maar weer eens over… 🙂

 

Categorie: Marketing Tags: introvert, keuzes maken, verkopen

Over Sonja van Vuren

Sinds 1998 hou ik me bezig met Marketing en Communicatie. Later heb ik eenzelfde liefde opgevat voor internet. Schrijven doe ik al van kleins af aan en bloggen sinds 2008. De combinatie van deze vakgebieden zet ik in voor meer impact online.

Reacties

  1. @TessaWiegerinck zegt

    16 mei 2014 om 13:34

    Ik heb net zo’n hekel aan verkopen als @sonjavanvuren. En jij? http://t.co/0MpxSm5YF7

    Beantwoorden
  2. @marrierietveld zegt

    17 mei 2014 om 12:27

    Dit kon @sonjavanvuren pas schrijven nadat ze op haar bek was gegaan http://t.co/GbwLgB1vTr

    Beantwoorden
  3. @KPMGmkb zegt

    21 mei 2014 om 08:28

    “Een vaste baan van ruim 14 jaar opzeggen om in het diepe te springen” #inspiratie #LEF http://t.co/xAuybo6fEJ @sonjavanvuren

    Beantwoorden

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

.
Abonneer je en ontvang m'n columns, blogs en tips over online marketing maandelijks in je mailbox:

.

5 meest gelezen blogs

  • 5 vragen voor een goede marketingstrategie
  • Waarom we onbewust zoveel makkelijker te beïnvloeden zijn dan we denken
  • Top 5 online marketing problemen
  • SEO website onderhoud tips
  • Hoe verhoog je de conversie van jouw website?

5 recente blogs

  • De 10 blogs die je gelezen moet hebben
  • Een marketingmodel dat werkt (voor mij dan)
  • Je hebt een nieuwe concurrent en die heet…
  • Waarom gratis je duur kan komen te staan
  • Waarom “al dat social media gedoe” tóch nuttig is

Contact

  • Mailen werkt het snelst
  • 06 – 24 992 941

LinkedIn

© Sonja van Vuren | Soncere Marketing en Communicatie, Papendrecht

Sitemap | Soncere voorwaarden in 't kort | Privacyverklaring | Disclaimer
Deze website maakt gebruik van cookies voor o.a. websitestatistieken, meer info