Als je rondkijkt op LinkedIn dan lijkt iedereen het te gebruiken: ChatGPT. Het heeft iets magisch, dat je na het stellen van een vraag ziet hoe je scherm zich als vanzelf vult met datgene wat je nodig hebt, of dat nou code of een blog is. Wat een tijdbesparing!
Het antwoord op de vraag “moet je ChatGPT gebruiken voor online marketing” is dus ronduit “ja”. Nou… nee. There is more than meets the eye, waardoor ik er heel ambivalent tegenover sta. In deze blog zet ik wat gedachten op een rij en probeer ik antwoord te geven op veelgestelde vragen.
Inhoudsopgave
- AI is zichtbaarder geworden
- AI is HOT
- Waar gaat dit heen? Hoe ziet de toekomst eruit?
- Een praktisch voorbeeld
- Is de betaalde versie van ChatGPT beter?
- Van ongevraagd datagebruik t/m uitfilteren kwalijke content
- Iedere innovatie heeft toch een keerzijde?
- AI bots de toegang tot jouw website ontzeggen
- SEO chantage door AI
- AI is een netelige kwestie…
- Dus, ChatGPT gebruiken voor online marketing?
- Veelgestelde vragen beantwoord
AI is zichtbaarder geworden
Artificial Intelligence, oftewel kunstmatige intelligentie, is geen nieuw fenomeen. Zonder menselijke bemoeienis worden er allang allerlei berekeningen uitgevoerd en voorspellingen gedaan. Daar was ik al van op de hoogte, mede door het boek “Algoritmisering, wen er maar aan!” van Jim Stolze, waar ik in januari 2019 deze blog over schreef.
Eind 2022 kreeg AI echter een andere dimensie, omdat toen ChatGPT voor algemeen gebruik gelanceerd werd. Er zijn nu allerlei AI tools voor mensen zoals jij en ik, waarvan een aantal best goed zijn in Nederlands. ChatGPT van OpenAI is daar één van.
Door de enorme hoeveelheid media aandacht hebben behoorlijk wat mensen deze chatbot inmiddels uitgeprobeerd, ook in Nederland. Misschien heb jij er ook mee gespeeld of zit deze AI tool zelfs al standaard in jouw digitale gereedschapskist.
AI is HOT
Omdat AI nu zo concreet gebruikt kan worden, is het ook voor ons ‘gewone’ mensen met ‘gewoon’ werk HOT geworden. Waarbij aangetekend dat nog lang niet iedereen weet wat ChatGPT is. Maar dat zal in 2024 wel veranderen, als je ziet hoe het gehypet wordt.
AI is zowel positief als negatief HOT. Net zoals social media insiders hun kinderen weghouden van smartphones omdat ze weten wat de risico’s zijn, zo zijn er ook AI insiders die waarschuwen voor de gevaren van tools zoals ChatGPT en AI in het algemeen.
Ze erkennen dat het moeilijk is om ermee te stoppen gezien de voordelen en vanwege het feit dat anderen er dan toch gewoon mee door zullen gaan. Maar “verdere opschaling van de techniek is onwenselijk zolang controlemechanismen uitblijven,” aldus Geoffrey Hinton.
Waar gaat dit heen? Hoe ziet de toekomst eruit?
Over een paar jaar heeft de helft van de mensen geen baan meer en is er geen discussie meer over de noodzaak van een basisinkomen voor iedereen.
Grapje.
Althans, dat toekomstscenario lijkt mij onwaarschijnlijk. Maar ik denk wel dat AI belangrijker wordt en eigenschappen zal ontwikkelen die we tot voor kort alleen met mensen associeerden:
Creativiteit. Originaliteit.
Waarbij ik zakelijk gezien natuurlijk vooral kijk naar mijn tak van sport: online marketing. Kan een AI tool zoals ChatGPT jou op dit gebied nu al veel werk uit handen nemen, op een betrouwbare manier?
Een praktisch voorbeeld
Als je dacht, “ik ga ChatGPT gebruiken voor mijn website”, dan zal je iets opgevallen zijn.
- de teksten zijn generiek, saai of doorsnee
- het vergt (te) veel tijd om er wat van te maken in jouw tone-of-voice
- er staan fouten of onwaarheden in, die uiteraard gecorrigeerd moeten worden, wat ook weer tijd kost
Dus ga je google’n hoe je betere prompts geeft. Prompts zijn de vragen die je stelt aan een AI tool. Als je moet geloven wat daarover geschreven wordt, dan ligt daar het ‘goud’. Volg een prompt-geven-training en klaar ben je.
Maar (ja, alweer een maar), een goede vraag stellen aan ChatGPT betekent niet dat je een bruikbaar antwoord krijgt. Een voorbeeld over iets wat ik geef:
SEO hulp
Simpelweg tegen ChatGPT zeggen:
Je bent een SEO specialist die [markt en doelgroep] goed kent. Geef een lijst met relevante zoekopdrachten waar [beschrijving (gedeelte) doelgroep] op zoekt.
en blind vertrouwen op de uitkomsten daarvan is onverstandig. Waarom?
Omdat het antwoord voortkomt uit ChatGPT’s intelligentie: het volgende woord voorspellen (wat razend knap is, dat goed kunnen). Of dat overeenkomt met de werkelijkheid zul je moeten toetsen. Door onderzoek te doen én door zelf te blijven nadenken:
Wat voor woorden gebruiken (potentiële) klanten als ze hun problemen beschrijven, hoe verwoorden ze de oplossing die ze zoeken? Je kunt er meer over lezen in de blog over zoekwoorden onderzoek doen.
Is de betaalde versie van ChatGPT beter?
De betaalde versie van ChatGPT heeft een “Advanced Data Analysis mode”. Dat maakt het mogelijk om (opgeschoonde) Google Analytics en Search Console data te uploaden. Stel daar de juiste vragen bij en je krijgt een beter verhaal.
Je kunt jouw website pagina ook vergelijken met die van concurrenten of met de pagina’s die op pagina 1 van Google staan en de output daarvan in matrixen of diagrammen laten zetten. Zo maak je inzichtelijk wie welke onderwerpen behandelt en kun je bepalen of er zaken zijn die jij moet toevoegen. Belangrijke onderwerpen die ontbreken zijn een kans om je te onderscheiden.
Maar (sorry, alweer een maar), daar heb je een bepaalde hoeveelheid SEO kennis voor nodig en je moet weten waar je welke data kunt vinden en hoe je die het beste aan ChatGPT geeft om een voor jouw bedrijf zinnig of nuttig antwoord te krijgen. Dan ben je dus precies bezig met wat je juist wilde vermijden met behulp van AI: “SEO gedoe”.
Het lijkt erop dat Bard, Google’s experimentele chat AI service, waarvoor LaMDA (Language Model for Dialogue Applications) gebruikt wordt, een handiger SEO sidekick is (zie dit artikel van Search Engine Land). Maar Bard is voorlopig nog niet beschikbaar in Nederland(s).
Update: met ingang van 8 februari 2024 is de naam Bard veranderd in Gemini.
Okay, dan laat je ChatGPT alleen maar de blogs schrijven
Waarvoor ChatGPT zelf onderwerpen heeft aangedragen toen je daarnaar vroeg. Waarmee je de cirkel rond maakt, want dan kom je weer terug bij wat al opgesomd was:
- de teksten zijn generiek, saai of doorsnee
- het vergt (te) veel tijd om er wat van te maken in jouw tone-of-voice
- er staan fouten of onwaarheden in, die uiteraard gecorrigeerd moeten worden, wat ook weer tijd kost
Er zal misschien een moment komen dat ChatGPT veel beter wordt (in het Nederlands) en, heel belangrijk, veel correcter, en dat we dan terugkijkend hard moeten lachen om hoe we ermee zaten te hannessen. Of niet – gezien de bedenkelijke kanten van AI.
Van ongevraagd datagebruik t/m uitfilteren kwalijke content
- AI floreert op ongevraagd datagebruik – van zero click search tot zoiets als ChatGPT. Waarschijnlijk heeft ook jouw website ongevraagd als voer voor Chattie gediend. Hoezo, copyright?!
- Er worden allerlei hacks bedacht om bij de trainingsdata te komen, niet alleen door goedbedoelende onderzoekers zoals deze, die de makers van ChatGPT waarschuwen en vervolgens 90 dagen wachten voordat ze hun bevindingen naar buiten brengen. Wat ze gedaan hebben? Het klinkt belachelijk simpel. Ze vroegen de chatbot bepaalde woorden oneindig te herhalen en keken vervolgens toe hoe de bot daardoor in verwarring raakte en gevoelige trainingsdata prijsgaf (deze exploit is gepatcht, maar de onderliggende kwetsbaarheid niet).
- Phishing mails of telefoontjes zullen een stuk beter worden. Geen rare spelling meer of een onduidelijke boodschap, maar een vlotte tekst of een vlot bericht, in de stijl of met de stem van iemand die je (online) kent.
- Het wordt moeilijker om te achterhalen of iets (on)waar is. Of om te zien wat echt is. Iets faken is uiteraard geen nieuw verschijnsel, maar breed toepasbare AI geeft er wel een hele nieuwe dimensie aan.
- Voor het continu trainen en doorontwikkelen van AI tools zoals ChatGPT, terwijl er tegelijkertijd wereldwijd gebruik van wordt gemaakt, zijn veel GPU’s (de graphics processing units die de berekeningen uitvoeren) en heel veel servers nodig. En dat terwijl internet al steeds meer energie nodig heeft omdat we er steeds meer mee doen, van cloud services tot en met smart cities.
- De materialen die nodig zijn voor al die GPU’s en servers (en voor onze smartphones en andere elektronica), worden in veel gevallen nou niet bepaald conform onze Arbo regels gewonnen.
- ChatGPT is NIET volledig geautomatiseerd. In dit artikel van CNET las ik dat OpenAI een Keniaans bedrijf heeft ingehuurd om onder andere gewelddadige content eruit te filteren. Ze linken naar een uitgebreid artikel van Times hierover, waar niet voor niets “content warning” boven staat…
Iedere innovatie heeft toch een keerzijde?
Zonder keerzijdes geen innovaties, zou je inderdaad kunnen zeggen. Denk bijvoorbeeld aan een andere recente innovatie: drones. Maar als innovaties elkaar in zo’n rap tempo opvolgen dat het beperken van schadelijke gevolgen (die vaak pas later duidelijk of zichtbaar worden) steeds moeilijker wordt, wat dan?
Tegelijkertijd heb ook ik een smartphone, zit ik in een bedrijfstak die niet zou bestaan zonder internet en doen we als samenleving steeds meer digitaal, zowel op landelijk als Europees en wereldwijd niveau. De EU kijkt kritisch naar AI en wil regelgeving, terwijl ze tegelijkertijd bezig is met een gecentraliseerde digital identity voor alle Europeanen, wat een data goudmijn wordt (nog los van alle hack risico’s).
We hebben allemaal een portie boter op ons hoofd, want we zijn allemaal kinderen van deze tijd, daar is geen ontkomen aan. Dus laat ik maar weer terugkeren naar praktische zaken waar je misschien wel wat mee kunt doen, zoals:
AI bots de toegang tot jouw website ontzeggen
Met de betaalde versie van de Yoast SEO plugin voor WordPress websites kun je AI bots blokkeren. Als je nu denkt, “mooi, dat ga ik meteen even doen”, lees dan eerst dit artikel van Yoast: to block or not to block.
Het antwoord is een stuk minder makkelijk dan je in eerste instantie denkt. Want al zegt Google dat het blokkeren van hun “Extented crawler” geen invloed heeft op de content in haar Search Generative Experience, dat zou zomaar kunnen veranderen. Waardoor jouw content niet gebruikt en als bron vermeld kan worden bij door AI gegenereerde antwoorden en zoekresultaten.
Google’s Search Generative Experience (SGE), de Google zoekmachine waarin AI geïntegreerd is, oftewel het al eerder genoemde Bard, is nog niet beschikbaar in Nederland. Met Bing AI van Microsoft, alias Copilot, kun je wel al testvliegen.
Update: met ingang van 8 februari 2024 is de naam Bard veranderd in Gemini.
SEO chantage door AI
SEO is in de loop der tijd moeilijker geworden door de alsmaar toenemende hoeveelheid websites, content shock en de opmars van zero click search, wat met de integratie van AI in zoekmachines een nog groter aandeel van het zoekverkeer zal worden. Maar om nou volledig te verdwijnen uit de zoekresultaten omdat je AI bots blokkeert – dat is nogal wat.
Eigenlijk zou het ronduit chantage zijn. “Als wij jouw content niet gratis mogen gebruiken voor onze AI, dan indexeren we je website helemaal niet meer.” Daarnaast is de online beschikbare content al gebruikt voor AI tools, zonder dat de makers daarvan om toestemming is gevraagd en lang voordat wij gehoord hadden van het bestaan van ChatGPT.
Door AI bots te blokkeren kun je in ieder geval wel toekomstige content afschermen, alhoewel ik betwijfel hoe robuust zo’n blokkade is. Er zal vast ergens een juridisch achterdeurtje zitten, zeker voor miljardenbedrijven zoals Google en Microsoft.
AI is een netelige kwestie…
Gebruik je AI niet, dan loop je het risico links en rechts ingehaald te worden door anderen die het meer dan prima vinden dat jij moreel vertwijfeld bent.
Gebruik je AI wel, wat doe je dan met de bedenkelijke aspecten en alle twijfels rondom de consequenties. Nog los van het feit dat niemand weet wie er gelijk gaat krijgen:
- de doemdenkers die nu geen andere weg meer zien voor de mensheid dan het ravijn in
- de techno optimisten die verwachten dat er ook wel wat bedacht zal worden voor de nadelen
(waarschijnlijk zal “het gelijk” ergens tussen deze twee uitersten in zitten)
Hoe dan ook, linksom of rechtsom, een deel van mijn vakgebied gaat veranderen door AI. Tekstschrijven ligt het meest voor de hand. Internet heeft dat veranderd en AI zal het wederom veranderen. Hoe precies is nog onduidelijk.
Dus, ChatGPT gebruiken voor online marketing?
Dat kan. Of je het ook wilt, is een tweede.
Door er dieper in te duiken, zie je wat er allemaal voor nodig is en wat de gevolgen (kunnen) zijn. Daardoor is mijn enthousiasme inmiddels net zo groot als mijn bezorgdheid.
Waar ik enthousiast over ben, vanuit het perspectief van het (sneller) helpen van klanten, is dat het huidige ChatGPT goed te gebruiken is voor:
- het (beter) definiëren van de doelgroep(en)
- het genereren van input voor een tekstschrijver
- bestaande content gevarieerder hergebruiken
- content creatie ideeën (blogs en social media posts)
Daardoor kun je meer doen met hetzelfde budget, nadat je je draai gevonden hebt. Want er is geen one size fits all. Ieder bedrijf is uniek en heeft haar eigen prompts, zogezegd.
Wat mij betreft doet AI gebruiken voor bovenstaande niets af aan het creatieve schrijfproces, wat zo zinvol en leerzaam is, óók voor klanten. Maar door het te gebruiken draag je bij aan de uitbreiding ervan. De vraag is of je dat wilt.
Wat denk jij?
Denk je “iedereen doet het of gaat het doen, dus ik doe het ook” of “er is toch geen weg terug, dus ik kan er maar beter gebruik van maken”?
Of denk je “nu wordt echtheid alleen maar nog belangrijker” of “nu kan ik me juist onderscheiden, tussen al die AI eenheidsworst”?
Veelgestelde vragen beantwoord
OpenAI is een Amerikaans bedrijf dat onderzoek doet naar artifical intelligence (kunstmatige intelligentie) én AI producten ontwikkelt.
ChatGPT is OpenAI’s large language model (LLM). Dit type modellen wordt getraind met behulp van een gigantische hoeveelheid tekstdata. Plat gezegd voorspelt een LLM het volgende woord en dat vele keren achter elkaar, in antwoord op jouw prompt. Een LLM zoals ChatGPT kan dit dusdanig goed, dat veel van de gegenereerde teksten natuurlijk aanvoelen en logisch overkomen. Dat zegt echter niets over de correctheid ervan.
LLM’s putten niet uit een database met feiten. Ze schatten in welk woord het meest logisch volgt op het voorgaande woord. Dat ChatGPT dat zo indrukwekkend goed kan, is te danken aan een gigantische hoeveelheid trainingsdata, die voor een belangrijk deel bestaat uit beschikbare online content. In al die content staan onvermijdelijk ook fouten en kwalijke zaken, maar het is ondoenlijk om dat er allemaal uit te filteren.
ChatGPT voegt de vragen die eraan gesteld worden en de antwoorden die daaruit voortvloeien niet toe aan de trainingsdata. Wat logisch is, gezien het feit dat één van de tekortkomingen van LLM’s is dat ze fouten maken en ‘feiten’ bedenken – dat zou dan alleen maar nog erger worden. De makers van de LLM’s kunnen alle ingegeven prompts echter wel zien en slaan ze op, waarschijnlijk voor de verdere ontwikkeling van de taalmodellen.
Als ik het goed begrepen heb, worden documenten die je uploadt, bijvoorbeeld omdat je wilt dat de chatbot er een samenvatting van maakt, wel aan de trainingsdata toegevoegd. Kijk dus uit met wat je uploadt, zeker als documentatie gevoelige gegevens bevat.
LLM’s zijn zo indrukwekkend omdat ze een enorme hoeveelheid gevarieerde en overtuigende inhoud kunnen genereren, maar AI is geen AGI, Artificial General Intelligence, kunstmatige algemene intelligentie. LLM’s weten niet wat ze zeggen en hebben last van serieuze tekortkomingen, zoals:
– het maken van fouten en het bedenken van ‘feiten’
– vooroordelen, bijvoorbeeld in reactie op suggestieve vragen
– er kan schadelijke content of code mee gecreëerd worden
– geïnjecteerde kwaadaardige code kan de database manipuleren
OpenAI’s CEO Sam Altman zei in december 2022:
“ChatGPT is incredibly limited, but good enough at some things to create a misleading impression of greatness. It’s a mistake to be relying on it for anything important right now. We have lots of work to do on robustness and truthfulness.”
AGI is menselijke cognitie gevat in software. In theorie kan AGI alles wat wij kunnen, zoals waarnemen, nadenken, het begrijpen & onthouden van kennis en deze kennis (creatief) toepassen. Over de haalbaarheid en de wenselijkheid van AGI zijn de meningen sterk verdeeld.
Het ligt eraan wat de gebruiksvoorwaarden en privacy policy van de betreffende AI tool zijn en in welk land of op welk continent de servers staan (check de website van ICTRecht voor meer juridische informatie over AI). Je kunt dus maar beter geen gevoelige informatie opnemen in je prompts en geen vragen voorleggen die tot problemen kunnen leiden als ze openbaar zouden worden gemaakt.
De ‘minder goede’ versie van ChatGPT kun je gratis gebruiken. Wil je het allerbeste wat OpenAI op dit moment te bieden heeft, dan kun je een abonnement nemen op ChatGPT Plus.
In deze video legt computerwetenschapper en bestsellerauteur Cal Newport heel laagdrempelig uit hoe een LLM werkt. Daarnaast vond ik de informatie op de website van het National Cyber Security Centre heel nuttig, ook voor het beantwoorden van een deel van deze veelgestelde vragen.
Geef een reactie