Soncere Marketing en Communicatie

Marketing hulp voor wie meer uit de bedrijfscommunicatie wil halen

  • Home
  • Marketing ondersteuning
  • Klanten aan het woord
  • Over
  • Blog
    • Blogs gerubriceerd
    • Columns
  • Contact

Goede marketing is marketing die bij jou past

“Ik vind het maar niks, marketing. Mezelf verkopen.” Het is aan haar gezicht te zien – Annika kijkt alsof ze net een citroen heeft ingeslikt, met schil en al. Het is iets wat ik heel vaak hoor en die gezichtsuitdrukking is me evenmin onbekend. Maar wat is er mis met laten zien wie je bent, wat je kunt en het ijzersterk beantwoorden van zoekvragen?

foto van gefrustreerd persoon voor laptop bij blog over goede marketing

Waarom heeft marketing zo’n slechte naam?

Omdat we denken aan bedrijven die de boel bedotten en je zand in de ogen strooien met gelikte reclamecampagnes. Omdat we denken aan mensen met mooie slogans en verhalen, die niet waarmaken wat ze beloven.

Wat heeft dat met jou te maken? Niets (hoop ik). Tuurlijk, wat jij doet wordt ook door -tig andere mensen gedaan. Maar er is er maar eentje die het kan zoals jij. Die unieke eigenheid pakkend laten zien, is… marketing.

Wie jij bent is jouw talent

Daarmee maak je het verschil. Voor bijna iedereen is de concurrentie moordend als je oppervlakkig kijkt naar wat je doet. Coachen, illustreren, fotograferen, vormgeven, adviseren, masseren, renoveren, API’s bouwen…

Kijk je verder, dan valt op hoe groot de verschillen zijn. Leg 10 websites van 10 coaches of fotografen naast elkaar en je ziet 10x iets heel anders. Maar… voordat mensen kunnen kijken of vergelijken, moeten ze je natuurlijk wel eerst vinden.

Je ‘moet’ online zichtbaar zijn

Zelfs een fervente offline’r heeft een webstek nodig. Minimaal als online visitekaartje en zodat je vindbaar bent voor mensen die je al kennen. Als je ook leads via je website wilt genereren, dan ontkom je niet aan SEO.

“Hè gatver, SEO, daar heb ik geen zin in hoor, al dat ingewikkelde gedoe…” Waarmee Annika meteen een andere gevoelige snaar raakt: geen zin in ingewikkeld gedoe. Ook weer zoiets wat voor veel mensen herkenbaar is.

Jezelf verkopen en ingewikkeld gedoe is NIET leuk

Nou, wacht even. Ik hoop toch al wel duidelijk gemaakt te hebben dat laten zien wie je bent en wat je kunt iets anders is dan jezelf verkopen, namelijk: ‘gewoon’ jezelf zijn. En ik heb nog meer goed nieuws. SEO is niet ingewikkeld.

Okay, vermoedelijk zal het nooit zover komen dat je net zoals ik je bed uitspringt om je tanden in het zoveelste SEO project te zetten. Maar dat hoeft gelukkig ook niet. Het gaat ‘alleen maar’ om jouw eigen bedrijf, jouw website.

SEO = de zoekopdracht van zoekers ijzersterk beantwoorden

Zo simpel is het (wat iets anders is dan makkelijk). En als er iemand is die precies weet wat voor vragen, moeilijkheden en hoofdpijnen jouw (potentiële) klanten hebben… Van daaruit kun je dus prima zoekwoorden onderzoek doen.

Met de ‘gouden lijst’ die daaruit voortvloeit, optimaliseer je vervolgens je website. Hoe dat precies werkt, hoef ik hier niet uit te leggen, want dat heb ik elders al gedaan. Klik maar op de linkjes in de voorgaande zinnen.

Wees jezelf en laat SEO om voor jou fijne klanten draaien

“Hmm, nu klinkt dat online marketing gedoe ineens een stuk leuker,” zegt Annika verbaasd. “Het klinkt als iets wat ik wél zou kunnen. En dat ik het nog zou volhouden ook.” Zo klinkt het niet alleen, zo ís het ook.

Online marketing heeft een lange adem nodig. Je hebt zelden instant resultaat. Dus maak het zo leuk mogelijk voor jezelf, zodat je het volhoudt. Doe aan marketing op een manier die bij jou past. Wees vooral kieskeurig.

Ga niet bloggen omdat iedereen het doet

Of omdat je denkt dat het ‘moet’. Blijf weg van vloggen als je niks met video hebt. Loop met een grote boog om netwerkbijeenkomsten heen als je ervan gruwelt. Bel met mensen als praten je beter afgaat dan mailen.

Het kiezen voor bepaalde communicatiemiddelen en de manier waarop je ze insteekt, heeft een filterende en voorsorterende werking. Mensen die andere voorkeuren hebben, blijven weg. En dat is precies wat je wilt.

Voor jou goede marketing heeft jouw eigen keuzes nodig

Als iedereen je klant zou kunnen zijn, dan is niemand het. Als je alle deuren open wilt houden in de hoop overal een graantje mee te pikken, dan gaan de voor jou juiste open deuren onopgemerkt aan je voorbij.

En dan zou het zomaar kunnen zijn dat je na een halfjaar gefrustreerd uitroept, “zie je nou wel dat al dat marketing gedoe niet werkt”. Marketing die bij jou past, wordt gestut door een bij jou passende marketingstrategie.

Marketing heeft geen slechte naam als het JOUW naam draagt
.

Categorie: Marketing, Online marketing Tags: SEO 14 maart 2018 door Sonja van Vuren 5 Reacties

Sonja van Vuren profielfoto

Over Sonja van Vuren

Sinds 1998 hou ik me bezig met marketing en communicatie. Wat later is daar online marketing bij gekomen. Schrijven doe ik al van kleins af aan en bloggen sinds 2008. Ik ben altijd op jacht naar de essentie.

Reacties

  1. Cathelijne Esser zegt

    15 maart 2018 om 08:41

    ‘Je unieke eigenheid pakkend laten zien, is… marketing.’ Psies. Blog naar mijn hart van @sonjavanvuren

    Beantwoorden
  2. Maaike van Kempen zegt

    15 maart 2018 om 11:51

    Jaaa, zo is het maar net!

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren zegt

      16 maart 2018 om 09:12

      Kijk, da’s mooi, dat we het met elkaar eens zijn. 😉

      Beantwoorden
  3. Miranda Smit zegt

    16 maart 2018 om 09:10

    “Hmmm, nu klinkt dat online marketing gedoe ineens een stuk leuker,” Weer een helder blog van @sonjavanvuren

    Beantwoorden
  4. Kitty Kilian zegt

    24 maart 2018 om 11:08

    ‘Het kiezen voor bepaalde communicatiemiddelen (blog, vlog, bellen) heeft een voorsorterende werking. Mensen die andere voorkeuren hebben blijven weg. En dat is precies wat je wilt.’ @sonjavanvuren

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Soms heb ik zin om een e-mailing te maken 🙂
Wil je die ontvangen? Abonneer je dan via deze Mailchimp link.

5 meest gelezen blogs

  • 5 vragen voor een goede marketingstrategie
  • Waarom we onbewust zoveel makkelijker te beïnvloeden zijn dan we denken
  • ChatGPT gebruiken: ja of nee?
  • Goede marketing is marketing die bij jou past
  • Een probleem van veel MKB’ers en zzp’ers: een beperkt marketing budget

5 recente blogs

  • Geen tijd voor marketing – wat nu?
  • Waarom ik niet meer regelmatig blog
  • Waarom je weer niks met LinkedIn gaat doen, ondanks alle tips en goede voornemens
  • Een content marketeer inhuren ≠ zelf niks doen
  • Een probleem van veel MKB’ers en zzp’ers

Contact

Mailen werkt het snelst

06 – 24 992 941

LinkedIn

© Sonja van Vuren | Soncere Marketing en Communicatie, Papendrecht

Sitemap | Soncere voorwaarden in 't kort | Privacyverklaring | Disclaimer

Deze website gebruikt cookies voor o.a. website statistieken.

Klik hier voor meer informatie over welke cookies gebruikt worden.

Soncere Marketing en Communicatie
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy & Cookies

Er wordt gebruik gemaakt van cookies om je de best mogelijke website ervaring te bieden. Meer informatie vind je op de pagina Privacy & Cookies.