“Ik vind het maar niks, marketing. Mezelf verkopen.” Het is aan haar gezicht te zien – Annika kijkt alsof ze net een citroen heeft ingeslikt, met schil en al. Het is iets wat ik heel vaak hoor en die gezichtsuitdrukking is me evenmin onbekend. Maar wat is er mis met laten zien wie je bent, wat je kunt en het ijzersterk beantwoorden van zoekvragen?
Waarom heeft marketing zo’n slechte naam?
Omdat we denken aan bedrijven die de boel bedotten en je zand in de ogen strooien met gelikte reclamecampagnes. Omdat we denken aan mensen met mooie slogans en verhalen, die niet waarmaken wat ze beloven.
Wat heeft dat met jou te maken? Niets (hoop ik). Tuurlijk, wat jij doet wordt ook door -tig andere mensen gedaan. Maar er is er maar eentje die het kan zoals jij. Die unieke eigenheid pakkend laten zien, is… marketing.
Wie jij bent is jouw talent
Daarmee maak je het verschil. Voor bijna iedereen is de concurrentie moordend als je oppervlakkig kijkt naar wat je doet. Coachen, illustreren, fotograferen, vormgeven, adviseren, masseren, renoveren, API’s bouwen…
Kijk je verder, dan valt op hoe groot de verschillen zijn. Leg 10 websites van 10 coaches of fotografen naast elkaar en je ziet 10x iets heel anders. Maar… voordat mensen kunnen kijken of vergelijken, moeten ze je natuurlijk wel eerst vinden.
Je ‘moet’ online zichtbaar zijn
Zelfs een fervente offline’r heeft een webstek nodig. Minimaal als online visitekaartje en zodat je vindbaar bent voor mensen die je al kennen. Als je ook leads via je website wilt genereren, dan ontkom je niet aan SEO.
“Hè gatver, SEO, daar heb ik geen zin in hoor, al dat ingewikkelde gedoe…” Waarmee Annika meteen een andere gevoelige snaar raakt: geen zin in ingewikkeld gedoe. Ook weer zoiets wat voor veel mensen herkenbaar is.
Jezelf verkopen en ingewikkeld gedoe is NIET leuk
Nou, wacht even. Ik hoop toch al wel duidelijk gemaakt te hebben dat laten zien wie je bent en wat je kunt iets anders is dan jezelf verkopen, namelijk: ‘gewoon’ jezelf zijn. En ik heb nog meer goed nieuws. SEO is niet ingewikkeld.
Okay, vermoedelijk zal het nooit zover komen dat je net zoals ik je bed uitspringt om je tanden in het zoveelste SEO project te zetten. Maar dat hoeft gelukkig ook niet. Het gaat ‘alleen maar’ om jouw eigen bedrijf, jouw website.
SEO = de zoekopdracht van zoekers ijzersterk beantwoorden
Zo simpel is het (wat iets anders is dan makkelijk). En als er iemand is die precies weet wat voor vragen, moeilijkheden en hoofdpijnen jouw (potentiële) klanten hebben… Van daaruit kun je dus prima zoekwoorden onderzoek doen.
Met de ‘gouden lijst’ die daaruit voortvloeit, optimaliseer je vervolgens je website. Hoe dat precies werkt, hoef ik hier niet uit te leggen, want dat heb ik elders al gedaan. Klik maar op de linkjes in de voorgaande zinnen.
Wees jezelf en laat SEO om voor jou fijne klanten draaien
“Hmm, nu klinkt dat online marketing gedoe ineens een stuk leuker,” zegt Annika verbaasd. “Het klinkt als iets wat ik wél zou kunnen. En dat ik het nog zou volhouden ook.” Zo klinkt het niet alleen, zo ís het ook.
Online marketing heeft een lange adem nodig. Je hebt zelden instant resultaat. Dus maak het zo leuk mogelijk voor jezelf, zodat je het volhoudt. Doe aan marketing op een manier die bij jou past. Wees vooral kieskeurig.
Ga niet bloggen omdat iedereen het doet
Of omdat je denkt dat het ‘moet’. Blijf weg van vloggen als je niks met video hebt. Loop met een grote boog om netwerkbijeenkomsten heen als je ervan gruwelt. Bel met mensen als praten je beter afgaat dan mailen.
Het kiezen voor bepaalde communicatiemiddelen en de manier waarop je ze insteekt, heeft een filterende en voorsorterende werking. Mensen die andere voorkeuren hebben, blijven weg. En dat is precies wat je wilt.
Voor jou goede marketing heeft jouw eigen keuzes nodig
Als iedereen je klant zou kunnen zijn, dan is niemand het. Als je alle deuren open wilt houden in de hoop overal een graantje mee te pikken, dan gaan de voor jou juiste open deuren onopgemerkt aan je voorbij.
En dan zou het zomaar kunnen zijn dat je na een halfjaar gefrustreerd uitroept, “zie je nou wel dat al dat marketing gedoe niet werkt”. Marketing die bij jou past, wordt gestut door een bij jou passende marketingstrategie.
Cathelijne Esser zegt
‘Je unieke eigenheid pakkend laten zien, is… marketing.’ Psies. Blog naar mijn hart van @sonjavanvuren
Maaike van Kempen zegt
Jaaa, zo is het maar net!
Sonja van Vuren zegt
Kijk, da’s mooi, dat we het met elkaar eens zijn. 😉
Miranda Smit zegt
“Hmmm, nu klinkt dat online marketing gedoe ineens een stuk leuker,” Weer een helder blog van @sonjavanvuren
Kitty Kilian zegt
‘Het kiezen voor bepaalde communicatiemiddelen (blog, vlog, bellen) heeft een voorsorterende werking. Mensen die andere voorkeuren hebben blijven weg. En dat is precies wat je wilt.’ @sonjavanvuren