Ja, je leest het goed. Het staat er echt. Leads via je website zijn overrated. Huh?! Dat zegt iemand die zich met online marketing bezighoudt?! Yep. Dus lees vooral verder…
Leads via je website makkelijk? Geloof je het zelf?!
Iedereen die zegt dat leads via je website krijgen ontzettend makkelijk is, is aan het bluffen of verkoopt iets dat daarmee te maken heeft. Zelfs voor mensen zoals ik is het alles behalve easy going. En het is ook geen project met een begin- en eindpunt. Website optimalisatie is een doorgaand proces.
Zo, het eerste misverstand is hiermee meteen al uit de weg geruimd. Op naar de volgende horde: de kwaliteit van leads via je website. Die is nogal eens, hoe zal ik dat eens voorzichtig uitdrukken… matig. Wat ik daarmee bedoel? Eén woord: koopjesjagers. Herkenbaar? Vast.
Online is het makkelijk koopjesjagen
Je kijkt eens hier, je kijkt eens daar. En je hebt groot gelijk, uiteraard. Je schrijft één berichtje, copy-paste dat in meer dan een handvol contactformulieren en leunt achterover. Eens kijken wie het goedkoopst is. Logisch, als ‘goedkoop’ de belangrijkste parameter is.
Prijzen op je site zetten heeft enig afschrikkend effect. Er wordt echter minder gelezen dan jij en ik zouden willen. Dus dat is niet afdoende. Wat dan wel? Hoe filter je beter bij de digitale poort? Hoe voorkom je dat je onnodig veel energie steekt in een plan van aanpak?
De oplossing is makkelijker dan gedacht
Voor mij tenminste. Ik heb ontdekt waarom ik teveel tijd en moeite stak in verzoeken en aanvragen die via m’n website binnenkwamen. Mijn aanname was dat als je een hulpvraag mailt, je wilt investeren in het antwoord – al is het alleen maar dat je de tijd neemt om te reageren.
Misschien zit jij nu te schuddebuiken van het lachen, maar echt, dat heb ik altijd gedacht. Waarschijnlijk een typisch gevalletje van projectie. Hoe dan ook, deze constatering was een enorme eyeopener en ik heb er meteen actie op ondernomen. Hoe?
Door te laten blijken dat ik het gesprek aan wil gaan
Wat dat concreet betekent? Het is simpel. Verbijsterend simpel. In plaats van de website van diegene uitgebreid bekijken, een globale SEO check doen, wat tips geven en alvast een actierichting uitstippelen, stuur ik een veel kortere mail. Iets in de trant van:
Bedankt voor je mail via mijn website!
Zullen we beeldbellen om kennis te maken en te bekijken of en hoe ik je verder kan helpen?
[…paar dag/tijd mogelijkheden…en iets over als geen van deze uitkomt…]
.Ik zie je reactie graag tegemoet!
Het effect is hetzelfde als bij de uitgebreide mails
In de helft van de gevallen blijft het stil. Ook na een reminder. Nou kan dat best aan de kwaliteit van mijn reactie liggen, maar hoe dan ook is er kostbare tijd bespaard.
Daarnaast heb ik een extra stukje tekst op m’n contactpagina gezet: “Laten we vrijblijvend kennismaken. Stuur me een mail met toelichting via onderstaand contactformulier. Ik reageer meestal binnen 2 werkdagen.” Dus dan weet je hoe of wat voordat je me mailt.
En dan nog iets over waarom leads via je website overrated zijn
Het gaat namelijk niet alleen om ‘koude’ leads – onbekenden die je via Google vinden. Via je website bouw je ook relaties op. Mensen abonneren zich op jouw nieuwsbrief, eventueel verleid door een gratis weggever. Je hebt contact met elkaar via social media.
Het komt voor dat ik mensen al maanden tot jaren digitaal ken voordat we samenwerken. Of dat ze mij al lang volgen via m’n nieuwsbrief of LinkedIn, zonder ooit iets ge-like-d of gedeeld te hebben. En sommige mensen die geen klant zijn, spelen wel mooie leads door.
Het is toch geweldig dat online zo werkt?!
10 jaar geleden had ik niet kunnen online marketing zzp’en zoals ik dat nu doe. Dus dit is alles behalve een verzuurde klaagblog! Waar het mij om gaat is dat je website veel meer is dan een online leads machine. Ja, het is makkelijker meetbaar dan een netwerk, zeker.
Ook ik vind het leuk om bij te houden hoeveel aanvragen en inschrijvingen er iedere maand via mijn website binnenkomen. De kwaliteit van je online netwerk is daarentegen niet in een getal te vangen. Tegelijkertijd is dat wel het mooiste en belangrijkste wat er is:
Onderdeel uitmaken van een fijn mensennetwerk
Jouw website is daar één van de puzzelstukjes van. Het is de digitale plek waar je laat zien wie je bent, voor wie je er bent en met wat. Nu hoor ik sommige mensen denken: “Dus je gaat eindelijk ook een bedrijfsvideo laten maken?!” Jullie hebben een punt.
Mensen die jou nog niet (digitaal) kennen, kunnen door een video een indruk van jou krijgen. “Eens even kijken, past ze bij mij of niet? Oh, wacht, ik hoor het al, die doet m’n hele website niet voor een paar honderd euro.” En dat is weer een lead via je website minder. Ha! 😀
.
Maaike van Kempen zegt
Slim om die mail met ‘drempel’ te sturen. Filtert het kaf van het koren.
En ja, ook video maakt de leads die je krijgt nog weer beter. Ooit… op een dag… heb jij ook video. Daar geloof ik in 🙂
Sonja van Vuren zegt
Gelukkig, er is in ieder geval één iemand die daarin gelooft! 😉
Carolijn zegt
Ik hou zo van jouw realistische blogs en goede zet die instap mail. Onze websites zijn dynamische visitekaartjes en geen machines. Daarom is dat videootje van jou straks zo waardevol 😉
Sonja van Vuren zegt
Haha, I get the message. 😉
Marjolijn de Galan zegt
‘Tegelijkertijd is dat wel het mooiste en belangrijkste wat er is: Onderdeel uitmaken van een fijn mensennetwerk’
Chris Rommers zegt
Klein beetje selectie aan de poort doet ze, @sonjavanvuren. En terecht natuurlijk. “Leads via je website zijn overrated”