Soncere Marketing en Communicatie

Marketing hulp voor wie meer uit de bedrijfscommunicatie wil halen

  • Home
  • Marketing ondersteuning
  • Klanten aan het woord
  • Over
  • Blog
    • Blogs gerubriceerd
    • Columns
  • Contact

Waarom een content mission statement handig is

Heb je moeite met het bedenken van onderwerpen voor blogs en social media? Dan kan het zijn dat je het volgende NIET hebt:

Illustratie werkplek met leeg beeldscherm in blog over content mission statement

Een hele goede reden waarom je überhaupt content maakt

Van tekst t/m beeld, voor allerlei communicatiemiddelen. Oftewel, in marketing jargon:

Je hebt geen content mission statement: waarom je wat betreft content doet wat je doet, zowel online als offline. Het is jouw content rode draad en richtsnoer.

Ik vind zo’n statement super handig, omdat het zorgt voor focus, wat het bedenken van onderwerpen voor onder andere blogs en social media vergemakkelijkt:

Je weet wie je op welke manier waarover wilt informeren

Nu vraag je je wellicht af of ik daar een stramientje voor heb.

Nou, dat heb ik 😀 Hier komt ie:

[Doelgroep] op een [tone of voice, op welke manier] content aanbieden over [waar jij verstand van hebt en wat de doelgroep wil of nodig heeft] in de vorm van [tips, checklists, how-to’s, onderzoek, klantverhalen enz – een combi van wat bij je doelgroep past én bij jou] vanuit [jouw ‘slogan’] waardoor [doelgroep] [voordelen].

Pfff, handig hoor, zo’n stramientje, maar hoe weet je wat je moet invullen?!

Door eerst deze 3 vragen te beantwoorden:

  1. Wie wil je bereiken?
  2. What’s in it for them?
  3. Hoe help je ze verder?

Een voorbeeld ter illustratie:

Een bouwondernemer die zich gespecialiseerd heeft in het verduurzamen van kantoorpanden.

Haar antwoorden op de 3 vragen:

  1. bedrijfspand bezitters en beheerders
  2. meer duurzaam rendement behalen, wat goed is voor het milieu, de portemonnee en het bedrijfsimago
  3. door het bieden van écht nuttige content van een professional die niet alleen adviseert, maar ook de uitvoering begeleidt

Haar content mission statement ziet er zo uit:

Bedrijfspand bezitters en beheerders op een vrolijke manier toegankelijke content aanbieden waar ze echt iets aan hebben, over:

  • isolatie
  • dakgroen
  • zonnepanelen
  • alternatieve manieren van verwarmen
  • bezwaren van huurders
  • ROI

in de vorm van:

  • tips
  • how-to’s
  • stappenplannen
  • situatie voor en na
  • klantverhalen
  • interviews

vanuit de ‘slogan’:

Werkbare duurzaamheid voor alle betrokkenen

waardoor bedrijfspand bezitters en beheerders een realistisch beeld krijgen van de mogelijkheden en moeilijkheden, stoppen met uitstellen en in overleg met huurders tot actie overgaan.

Het plaatje compleet maken: content strategie

Voeg de voor klanten voornaamste pijnpunten en de belangrijkste keywords toe, hoe je de content systematisch gaat promoten en hoe je de voortgang monitort en je hebt ook meteen jouw content strategie te pakken:

Het maken, onder de aandacht brengen en onderhouden van voor de doelgroep(en) nuttige en voor de business effectieve content.

Heb jij een content strategie en content mission statement?

Categorie: Marketing 29 januari 2024 door Sonja van Vuren Reageer

Sonja van Vuren profielfoto

Over Sonja van Vuren

Sinds 1998 hou ik me bezig met marketing en communicatie. Wat later is daar online marketing bij gekomen. Schrijven doe ik al van kleins af aan en bloggen sinds 2008. Ik ben altijd op jacht naar de essentie.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Soms heb ik zin om een e-mailing te maken 🙂
Wil je die ontvangen? Abonneer je dan via deze Mailchimp link.

5 meest gelezen blogs

  • 5 vragen voor een goede marketingstrategie
  • Waarom we onbewust zoveel makkelijker te beïnvloeden zijn dan we denken
  • ChatGPT gebruiken: ja of nee?
  • Goede marketing is marketing die bij jou past
  • Een probleem van veel MKB’ers en zzp’ers: een beperkt marketing budget

5 recente blogs

  • Geen tijd voor marketing – wat nu?
  • Waarom ik niet meer regelmatig blog
  • Waarom je weer niks met LinkedIn gaat doen, ondanks alle tips en goede voornemens
  • Een content marketeer inhuren ≠ zelf niks doen
  • Een probleem van veel MKB’ers en zzp’ers

Contact

Mailen werkt het snelst

06 – 24 992 941

LinkedIn

© Sonja van Vuren | Soncere Marketing en Communicatie, Papendrecht

Sitemap | Soncere voorwaarden in 't kort | Privacyverklaring | Disclaimer

Deze website gebruikt cookies voor o.a. website statistieken.

Klik hier voor meer informatie over welke cookies gebruikt worden.

Soncere Marketing en Communicatie
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy & Cookies

Er wordt gebruik gemaakt van cookies om je de best mogelijke website ervaring te bieden. Meer informatie vind je op de pagina Privacy & Cookies.