Nou, ik had schrijfzin in de #kommaarop uitdaging van deze eerste vrijdag van de maand hoor: Hippe bubbel of houvast? Lekker m’n eigen vakgebied afbranden, grapte ik meteen. Gebruik ik marketing en communicatie jargon? Onvermijdelijk. Geen enkel vakmens ontkomt aan vaktaal. Vakjargon is natuurlijk wel een gradatie erger hè. Daar krijgen ‘niet-kenners’, die (warempel!) nogal eens in je doelgroep blijken te zitten, glazige ogen van. En jeuk. En wegren neigingen. Zullen we er eens wat hardcore vakjargon bij pakken, ook van deze site? Daar gaan we!
Het marketing vakjargon waar ik moeiteloos in één week tegenaan liep:
- “Waar begint de beste customer journey mee? Met optimale klantvoorbereiding!”
- “Content marketing is het recept om engagement te verhogen, buzz te vergroten en thought leadership te verbeteren.”
- “Inbound marketing heeft grotendeels te maken met content creatie. Hierdoor bereik je een thought leadership status die ROI verhogend is.”
- “Bij het marktbenadering conceptualisatieproces moet je rekening houden met crossmediastrategie speerpunten, aangezien die essentieel zijn voor conceptversterking. De vijf elementen die een voorname rol spelen, zijn storytelling, mediumspecifiteit, usability, relevantie en cocreatie.”
- “Er zijn twee verschillende storytelling vertelstructuren: de canonieke verhaalstructuur en narratieve complexiteit. Gebruik in beide gevallen authenticiteit in afdoende mate, zodat de bezoeker zich kan identificeren. Daardoor wordt de beleving persoonlijker en dus betekenisvol, wat de kans op conversie vergroot.”
Wat voor marketing vakjargon staat er zoal op deze website?
- Content Marketing
- Social Media Manager
- Zoekmachineoptimalisatie / SEO
- Conversie optimalisatie
- Marketingmodel
Uiteindelijk gaat het nooit om de terminologie en altijd om hoe je ermee omgaat. Of je er iets nuttigs mee doet en dat begrijpelijk overbrengt, vanuit een diepgevoelde overtuiging én vanuit ervaring.
Ik denk dat veel mensen een hekel hebben aan jargon, omdat het (te) vaak op de zoveelste hype duidt waar de baas of directie achteraan loopt. Middelen verworden tot een doel op zich. Waarna snel blijkt dat ook dat nieuwe ding geen ka-ching is. Dus… what’s next?!
Wanneer is iets the next big thing of complete onzin?
Zelfs the next big thing here to stay, kan vanuit bepaalde intenties complete onzin worden. En dan hoor je: “Zie je wel dat het niet werkt?! Was het tóch weer de zoveelste hype!” Vraag wat langer door en meestal blijkt dat het bij voorbaat gedoemd was te mislukken.
De nieuwe activiteit moet namelijk ogenblikkelijk geld opleveren en zo min mogelijk tijd kosten. Met de welbekende, veel voorkomende en veilig aanvoelende eenrichtingverkeer tetterinstelling wordt een medium als Twitter een stuk minder leuk gemaakt:
Op platforms zoals Twitter en LinkedIn draait het om de gesprekken
Om contact maken. Om mensen met elkaar verbinden en met ideeën of mogelijkheden. Nou ja, dat was in ieder geval de euforische theorie in de begintijd.
Eigenlijk is er niets nieuws onder de zon en gaat het om een oud en welbekend menselijk fenomeen: niet écht in elkaar geïnteresseerd zijn.
Ja, we kunnen ons ongelooflijk druk maken over wat anderen van ons denken en ons daar suf over piekeren. Maar dan wel in het kader van het belangrijkste leidend/lijdend voorwerp: jezelluf. Zo werkt het natuurlijk ook bij anderen. Net als jij zijn ook zij voornamelijk met zichzelf bezig.
De meritocratische tijdgeest van zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid, zal dat eerder versterken dan afzwakken. Je moet alles zelf weten, kunnen en doen. Kwetsbaarheid? Ga uit van eigen kracht! Je maakt je eigen succes. En je eigen ongeluk.
Over jargon gesproken! En wat dacht je van de participatiemaatschappij?
Alsof het mogelijk is níet te participeren in de samenleving! We kunnen niet anders. Of je moet een telefoonloze kluizenaar zijn die zich ergens in dit kleine, op iedere mm gereguleerde land langdurig weet te verstoppen voor de Belastingdienst en hulporganisaties.
Misschien is dat wat mij zo irriteert aan bepaald vakjargon: het versimpelt zaken die uiterst complex zijn en wordt ook nog eens ingezet als een soort zwaard van Damocles. Je zult eraan moeten geloven want anders tel je niet mee, mis je iets belangrijks of ben je een loser.
Ook dat geleuter over passie kan ik niet meer horen
Oeps. Grote kans dat ik nu weer te horen krijg dat ik ‘het’ niet snap. Dat ik m’n passie blijkbaar nog niet gevonden heb. Dat passie zelfs het enige is dat je nodig hebt. Zo eenvoudig is het niet! Passie maakt blij, ambitie geeft wil, focus richting en discipline maakt het af.
Tenminste, zo zie en ervaar ik het. Je eigen denkkader bepaalt wat je (niet) ziet en hoort. Dat geldt net zo hard voor mij. Je wereldbeeld wordt rijk geschakeerd ingekleurd door karakter, afkomst, omgeving, aanleg, uiterlijk, ervaringen, al dan niet gezond zijn en toeval.
Huh, nuance marketen in tijden van snel, snel, snel?! Dat is lastig, ja…
Oneliners en lekker bekkende slogans heersen. Uit hun verband getrokken opmerkingen die zonder context een enorme Social Media storm kunnen veroorzaken. Die overigens net zo snel weer luwt, want hé, we leiden aan informatie obesitas en ADHD. Korte aandachtsspanne dus.
Eén van de redenen waarom ik de #kommaarop uitdagingen zo leuk vind, is dat we de nuance van complexiteit niet uit de weg gaan en tóch een statement durven maken. Of het nou gaat over wat een ECHTE ondernemer is, wanneer genoeg genoeg is of het aan de kaak stellen van het werkmantra.
Dát is juist ons speciale smaakje, oftewel: ons onderscheidende vermogen
Om maar met stijl in vakjargon te eindigen 😉
Natuurlijk wil je ook lezen en zien hoe de andere #kommaarop deelnemers er een marketingtechnisch of anderszins verantwoorde zwengel aan geven, dus ga leuk en lekker het weekend in met Hippe bubbels en houvast!
Karin zegt
Nou, je passie springt weer uit je canonieke verhaalstructuur. Heerlijke content!
Sonja van Vuren zegt
Hahaha!
Patrick Mundus (@PatrickMundus) zegt
“Wanneer is iets the next big thing of complete onzin?” Over #woorden en intentie: @sonjavanvuren op http://t.co/x1LKJqjxbl
Daniel Mulder zegt
Als bond van register offline seo marketeers vinden wij dat dit geen kritische pijler onder van onze verkennende gesprekken voor een antagonitisch gerichte core strategie waar mobile een centrale rol krijgt.
Gr Daniel Mulder
Sonja van Vuren zegt
😉
Daniel Mulder zegt
Vind erg leuk stuk en las nog een keer en toen dacht ik toch van he, nu ga je te ver je Biemans quote. Wij zijn wel degelijk oprecht gedesinteresseerd in iedereen op Twitter. Daarvoor hebben we zelfs een eigen app die alle tweets scant en dan op de meest interessante dingen aanslaat. Dan slaan we dat profiel en de tweet en alles zelfs op in onze database om te delen met iedereen die betalen wil.
Niet echt in elkaar geïnteresseerd. Wat een eikel.
Sonja van Vuren zegt
Als je klikt op de link bij de quote zie je ook de reacties en nuanceringen. In de context van het artikel vond ik deze quote goed passen. Ik volg Rini al een tijd via Twitter. Hij is een bevlogen en duurzame ondernemer en alles behalve een eikel.
Dat is ook het lastige van 140 tekens – er is weinig nuance ruimte en kan ervoor zorgen dat je enkel op basis van één opmerking op een bepaalde manier ‘weggezet’ wordt. Interesse hebben, betekent wat mij betreft ook iets verder kijken dan de 1e digitale indruk.
@YoekeNagel zegt
Vampierwoorden “@sonjavanvuren: Zullen we er eens wat hardcore marketing vakjargon bij pakken..? #kommaarop! http://t.co/A5Szs6Alz0“
Roderick zegt
Jeuk krijg je er soms van …, maar zelf op het gebied van SEO ook wel een beetje schuldig 🙁 Maar ik probeer het zo simpel mogelijk te houden in mijn blogs. Te simpel kan overigens soms ook tot de verkeerde leads zorgen.., je weet wel “zet mij ff op 1 in Google volgende week” 😉
Sonja van Vuren zegt
Haha, ja, je moet het inderdaad ook weer niet veel makkelijker voorstellen dan het is. Maar vakjargon schept toch vaak afstand. Mensen durven niet te zeggen dat ze het niet snappen, schamen zich om ernaar te vragen of denken als ze al dat ingewikkelds horen, pfff, laat maar zitten…
Ieder vakmens loopt het gevaar van de vakkoker, natuurlijk. Maar het wordt pas écht gevaarlijk als je er geen erg in hebt dat je er (te) diep in zit en niet snapt waarom er toch zoveel sukkels zijn die ‘het’ niet snappen. 😉
Pauline le Rutte (@paulinelerutte) zegt
“Zullen we er eens wat hardcore vakjargon bij pakken, ook van deze site? ” http://t.co/AYxcXesqDR @sonjavanvuren gaat los…
Tessa Wiegerinck (@TessaWiegerinck) zegt
Lachen? Hier: Het marketing onzin jargon waar @sonjavanvuren moeiteloos in één week tegenaan liep! #kommaarop http://t.co/DbBsPgQw9W
@mrJip_drJanneke zegt
Smullen! 😉 RT @sonjavanvuren: Het marketing onzin jargon waar ik moeiteloos in één week tegenaan liep: http://t.co/wv1CRtl9IB – #kommaarop
Waldien Burger (@Waldien) zegt
Eens, maar velen hebben het niet eens door ;). RT @sonjavanvuren: Over marketing onzin en (on)zinnig vakjargon… http://t.co/WDmjk1A9Ht
Karen André (@AtelierKaren) zegt
RT @sonjavanvuren: Over marketing onzin en (on)zinnig vakjargon… https://t.co/O0kQwg28cD – #archiefblog