Soncere Marketing en Communicatie

Online marketing hulp voor MKB’ers en ZZP’ers die meer uit de bedrijfswebsite wil halen

  • Home
  • Online marketing
  • Klanten aan het woord
  • Over
  • Blog
    • Blogs gerubriceerd
    • Columns
  • Contact

Over marketing onzin en (on)zinnig vakjargon…

Nou, ik had schrijfzin in de #kommaarop uitdaging van deze eerste vrijdag van de maand hoor: Hippe bubbel of houvast? Lekker m’n eigen vakgebied afbranden, grapte ik meteen. Gebruik ik marketing en communicatie jargon? Onvermijdelijk. Geen enkel vakmens ontkomt aan vaktaal. Vakjargon is natuurlijk wel een gradatie erger hè. Daar krijgen ‘niet-kenners’, die (warempel!) nogal eens in je doelgroep blijken te zitten, glazige ogen van. En jeuk. En wegren neigingen. Zullen we er eens wat hardcore vakjargon bij pakken, ook van deze site? Daar gaan we!

Het marketing onzin jargon waar ik moeiteloos in één week tegenaan liep:

  • “De beste customer journey begint met optimale klantvoorbereiding.”
    (Dit is zelfs een pay-off!)
  • “Content marketing is het recept om engagement te verhogen, buzz te vergroten en thought leadership te verbeteren.”
  • “Inbound marketing heeft grotendeels te maken met content creatie. Hierdoor bereik je een thought leadershipstatus, die ROI verhogend is.”
  • “Bij het marktbenadering conceptualisatieproces moet je rekening houden met crossmediastrategie speerpunten, aangezien die essentieel zijn voor conceptversterking. De vijf elementen die een voorname rol spelen, zijn storytelling, mediumspecifiteit, usability, relevantie en cocreatie.”
  • “Er zijn twee verschillende storytelling vertelstructuren: de canonieke verhaalstructuur en narratieve complexiteit. Gebruik in beide gevallen authenticiteit in afdoende mate, zodat de bezoeker zich kan identificeren. Daardoor wordt de beleving persoonlijker en dus betekenisvol, wat de kans op conversie vergroot.”

illustratie met allerlei online marketing termen - afbeelding bij blog over marketing onzin

Wat voor marketing vakjargon staat er zoal op deze website?

  • Content Marketing
  • Social Media Management
  • SEO
  • Storydoing
  • Storytelling
  • USP

Uiteindelijk gaat het nooit om de terminologie en altijd om hoe je ermee omgaat. Of je er iets nuttigs mee doet en dat begrijpelijk overbrengt, vanuit een diepgevoelde overtuiging. Vandaar dat ik wel schrijf over storytelling bullshit en nekvlekken krijg van optimale klantvoorbereiding.

Ik denk dat veel mensen een hekel hebben aan jargon, omdat het (te) vaak op de zoveelste hype duidt waar de baas of directie achteraan loopt. Middelen verworden tot een doel op zich. Waarna snel blijkt dat ook dat nieuwe ding geen kassa DING-DONG is. Dus… what’s next?!

Wanneer is iets the next big thing of complete onzin?

Zelfs the next big thing here to stay, kan vanuit bepaalde intenties complete onzin worden. En dan hoor je: “Zie je wel dat het niet werkt?! Was het tóch weer de zoveelste hype!” Vraag wat langer door en meestal blijkt dat het bij voorbaat gedoemd was te mislukken.

De nieuwe activiteit moet namelijk ogenblikkelijk geld opleveren en zo min mogelijk tijd kosten. Met de welbekende, veel voorkomende en veilig aanvoelende eenrichtingverkeer tetterinstelling wordt een medium als Twitter een stuk minder leuk gemaakt:

screenshot van Twitter gesprek - afbeelding bij blog over marketing onzin

En nee, er volgde niet alsnog een RT of leuke mention…

Bij mediums als Twitter draait het om de gesprekken, écht contact maken. Mensen, ideeën en mogelijkheden verbinden. Het delen van gave artikelen, inspirerende video’s, prikkelende gedachten… Tuurlijk ook die van jezelluf, maar vaker van anderen. Toch?

Het problematische van twitter en sociale media is natuurlijk dat we niet werkelijk in elkaar geïnteresseerd zijn; een oud probleem.

Rini Biemans op Twitter

We kunnen ons ongelooflijk druk maken over wat anderen van ons denken. We piekeren ons er suf over. Ten behoeve van het belangrijkste leidend/lijdend voorwerp: jezelluf. Zo werkt het natuurlijk ook bij anderen. Net als jij zijn ook zij voornamelijk met zichzelf bezig.

De meritocratische tijdgeest van zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid, zal dat eerder versterken dan afzwakken. Je moet alles zelf weten, kunnen en doen. Kwetsbaarheid? Ga uit van eigen kracht! Je maakt je eigen succes. En je eigen ongeluk.

Over jargon gesproken! En wat dacht je van de participatiemaatschappij?

Alsof het mogelijk is níet te participeren in de samenleving! We kunnen niet anders. Of je moet een telefoonloze kluizenaar zijn die zich ergens in dit kleine, op iedere mm gereguleerde land langdurig weet te verstoppen voor de Belastingdienst en hulporganisaties.

Misschien is dat wat mij zo irriteert aan bepaald vakjargon: het versimpelt zaken die uiterst complex zijn en wordt ook nog eens ingezet als een soort zwaard van Damocles. Je zult eraan moeten geloven want anders tel je niet mee, mis je iets belangrijks of ben je een loser.

Ook dat geleuter over passie kan ik niet meer horen

Oeps. Grote kans dat ik nu weer te horen krijg dat ik ‘het’ niet snap. Dat ik m’n passie blijkbaar nog niet gevonden heb. Dat passie zelfs het enige is dat je nodig hebt. Zo eenvoudig is het niet! Passie maakt blij, ambitie geeft wil, focus richting en discipline maakt het af.

Tenminste, zo zie en ervaar ik het. Je eigen denkkader bepaalt wat je (niet) ziet en hoort. Dat geldt net zo keihard voor mij. Je wereldbeeld wordt rijk geschakeerd ingekleurd door karakter, afkomst, omgeving, aanleg, uiterlijk, ervaringen, al dan niet gezond zijn en toeval.

Huh, nuance marketen in tijden van snel, snel, snel?! Dat is lastig, ja…

Oneliners en lekker bekkende slogans heersen. Uit hun verband getrokken opmerkingen, die zonder context een enorme Social Media storm kunnen veroorzaken. Die overigens net zo snel weer luwt, want hé, we leiden aan informatie obesitas en ADHD. Korte aandachtsspanne dus.

Eén van de redenen waarom ik de #kommaarop uitdagingen zo leuk vind, is dat we de nuance van complexiteit niet uit de weg gaan en tóch een statement durven maken. Of het nou gaat over waarde, wanneer genoeg genoeg is of het aan de kaak stellen van het werkmantra.

Dát is juist ons speciale smaakje, oftewel: ons onderscheidende vermogen

Om maar met stijl in vakjargon te eindigen… 😉 Natuurlijk wil je ook lezen en zien hoe de andere #kommaarop deelnemers er een marketingtechnisch of anderszins verantwoorde zwengel aan geven, dus ga leuk en lekker het weekend in met Hippe bubbels en houvast!

 

Categorie: #kommaarop Tags: #kommaarop, terminologie, vakjargon 6 februari 2015 door Sonja van Vuren 15 Reacties

Sonja van Vuren, online marketing zzp'er

Over Sonja van Vuren

Sinds 1998 hou ik me bezig met Marketing en Communicatie. Later heb ik eenzelfde liefde opgevat voor internet. Schrijven doe ik al van kleins af aan en bloggen sinds 2008. De combinatie van deze vakgebieden zet ik in voor meer impact online.

Reacties

  1. Karin zegt

    6 februari 2015 om 12:48

    Nou, je passie springt weer uit je canonieke verhaalstructuur. Heerlijke content!

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren zegt

      6 februari 2015 om 20:52

      Hahaha!

      Beantwoorden
  2. Patrick Mundus (@PatrickMundus) zegt

    6 februari 2015 om 14:10

    “Wanneer is iets the next big thing of complete onzin?” Over #woorden en intentie: @sonjavanvuren op http://t.co/x1LKJqjxbl

    Beantwoorden
  3. Daniel Mulder zegt

    6 februari 2015 om 21:06

    Als bond van register offline seo marketeers vinden wij dat dit geen kritische pijler onder van onze verkennende gesprekken voor een antagonitisch gerichte core strategie waar mobile een centrale rol krijgt.

    Gr Daniel Mulder

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren zegt

      6 februari 2015 om 22:25

      😉

      Beantwoorden
  4. Daniel Mulder zegt

    6 februari 2015 om 21:14

    Vind erg leuk stuk en las nog een keer en toen dacht ik toch van he, nu ga je te ver je Biemans quote. Wij zijn wel degelijk oprecht gedesinteresseerd in iedereen op Twitter. Daarvoor hebben we zelfs een eigen app die alle tweets scant en dan op de meest interessante dingen aanslaat. Dan slaan we dat profiel en de tweet en alles zelfs op in onze database om te delen met iedereen die betalen wil.
    Niet echt in elkaar geïnteresseerd. Wat een eikel.

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren zegt

      6 februari 2015 om 22:24

      Als je klikt op de link bij de quote zie je ook de reacties en nuanceringen. In de context van het artikel vond ik deze quote goed passen. Ik volg Rini al een tijd via Twitter. Hij is een bevlogen en duurzame ondernemer en alles behalve een eikel.

      Dat is ook het lastige van 140 tekens – er is weinig nuance ruimte en kan ervoor zorgen dat je enkel op basis van één opmerking op een bepaalde manier ‘weggezet’ wordt. Interesse hebben, betekent wat mij betreft ook iets verder kijken dan de 1e digitale indruk.

      Beantwoorden
  5. @YoekeNagel zegt

    7 februari 2015 om 10:27

    Vampierwoorden “@sonjavanvuren: Zullen we er eens wat hardcore marketing vakjargon bij pakken..? #kommaarop! http://t.co/A5Szs6Alz0“

    Beantwoorden
  6. Roderick zegt

    7 februari 2015 om 11:43

    Jeuk krijg je er soms van …, maar zelf op het gebied van SEO ook wel een beetje schuldig 🙁 Maar ik probeer het zo simpel mogelijk te houden in mijn blogs. Te simpel kan overigens soms ook tot de verkeerde leads zorgen.., je weet wel “zet mij ff op 1 in Google volgende week” 😉

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren zegt

      7 februari 2015 om 13:31

      Haha, ja, je moet het inderdaad ook weer niet veel makkelijker voorstellen dan het is. Maar vakjargon schept toch vaak afstand. Mensen durven niet te zeggen dat ze het niet snappen, schamen zich om ernaar te vragen of denken als ze al dat ingewikkelds horen, pfff, laat maar zitten…

      Ieder vakmens loopt het gevaar van de vakkoker, natuurlijk. Maar het wordt pas écht gevaarlijk als je er geen erg in hebt dat je er (te) diep in zit en niet snapt waarom er toch zoveel sukkels zijn die ‘het’ niet snappen. 😉

      Beantwoorden
  7. Pauline le Rutte (@paulinelerutte) zegt

    10 februari 2015 om 17:30

    “Zullen we er eens wat hardcore vakjargon bij pakken, ook van deze site? ” http://t.co/AYxcXesqDR @sonjavanvuren gaat los…

    Beantwoorden
  8. Tessa Wiegerinck (@TessaWiegerinck) zegt

    12 februari 2015 om 09:58

    Lachen? Hier: Het marketing onzin jargon waar @sonjavanvuren moeiteloos in één week tegenaan liep! #kommaarop http://t.co/DbBsPgQw9W

    Beantwoorden
  9. @mrJip_drJanneke zegt

    12 februari 2015 om 10:24

    Smullen! 😉 RT @sonjavanvuren: Het marketing onzin jargon waar ik moeiteloos in één week tegenaan liep: http://t.co/wv1CRtl9IB – #kommaarop

    Beantwoorden
  10. Waldien Burger (@Waldien) zegt

    5 juni 2015 om 10:50

    Eens, maar velen hebben het niet eens door ;). RT @sonjavanvuren: Over marketing onzin en (on)zinnig vakjargon… http://t.co/WDmjk1A9Ht

    Beantwoorden
  11. Karen André (@AtelierKaren) zegt

    17 februari 2017 om 14:32

    RT @sonjavanvuren: Over marketing onzin en (on)zinnig vakjargon… https://t.co/O0kQwg28cD – #archiefblog

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

.
Soms heb ik zin om een e-mailing te maken 🙂 Wil je die ontvangen? Abonneer je dan:

.

5 meest gelezen blogs

  • 5 vragen voor een goede marketingstrategie
  • Waarom we onbewust zoveel makkelijker te beïnvloeden zijn dan we denken
  • Top 5 online marketing problemen
  • Goede marketing is marketing die bij jou past
  • De (on)zin van uurtje factuurtje

5 recente blogs

  • SEO in 2023
  • “Je moet iedere week bloggen.” Onzin of waarheid?
  • De klad zit erin…
  • Opvallen door schurk marketing?
  • Gedwongen leren tekstschrijven is geen goed idee

Contact

  • Mailen werkt het snelst
  • 06 – 24 992 941

LinkedIn

© Sonja van Vuren | Soncere Marketing en Communicatie, Papendrecht

Sitemap | Soncere voorwaarden in 't kort | Privacyverklaring | Disclaimer

Deze website gebruikt cookies voor o.a. website statistieken.

Klik hier voor meer informatie over welke cookies gebruikt worden.

Soncere Marketing en Communicatie
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy & Cookies

Er wordt gebruik gemaakt van cookies om je de best mogelijke website ervaring te bieden. Meer informatie vind je op de pagina Privacy & Cookies.