Soncere Marketing en Communicatie

Online marketing hulp voor MKB’ers en ZZP’ers die meer uit de bedrijfswebsite wil halen

  • Home
  • Online marketing
  • Klanten aan het woord
  • Over
  • Blog
    • Blogs gerubriceerd
    • Columns
  • Contact

Nee maar, GRATIS werkt… NIET!

Hij is teleurgesteld. Dat is duidelijk zichtbaar op m’n computerscherm. We zitten te skypen, om een gesprek dat op Twitter gestart is, wat verder uit te diepen. Ruim een jaar geleden is hij een afgeschermd online platform begonnen voor potentiële klanten. Inmiddels maken er tientallen mensen behoorlijk intensief gebruik van en kost het hem veel tijd. Aantal nieuwe klanten: 0.

“Ik was er zó van overtuigd dat dit gratis platform ook business zou opleveren!”

Als ik Karel vraag waar die stelligheid vandaan kwam, vertelt hij over een video van Seth Godin, die gaat over het nieuwe zakendoen voor het MKB. Daarnaast zijn goede vrienden van hem helemaal lyrisch over ‘geven is het nieuwe nemen‘.

Hoe ze dat in de praktijk brengen? Vrijuit zoveel mogelijk online kennis delen! Want ze hadden niet alleen iets over ‘FREE‘ gelezen, maar ook over de 6 beïnvloedingstechnieken van Cialdini en nummer 1 is: Als mensen iets gratis krijgen, hebben ze de behoefte om iets terug te doen.

Voor wat, hoort wat

Dus op een gegeven moment gaat men ‘gewoon’ zaken met je doen! Waarbij voor het gemak het anonimiserende effect van internet wordt vergeten, waardoor dit ‘beïnvloedingswapen’ online veel minder effectief is. En dat het ook nogal uitmaakt dat onderhand iedereen aan het kennisdelen is en we aan informatie obesitas lijden.

geld puzzelstukjesMaar los van dit alles:

  • Seth Godin heeft nooit gezegd dat als je nou maar je (online) toko openstelt en je hele hebben en houwen op straat gooit, de nieuwe business vanzelf binnenstroomt.
  • In ‘FREE‘ van Chris Anderson staat echt niet dat ‘GRATIS‘ een valide businessmodel is.
We willen gewoon te graag een makkelijke oplossing zien

En als er iets makkelijk is, dan is het wel ‘gratis’ – daar is altijd wel een markt voor. Je concurrenten hebben het nakijken. Ze kunnen niet op tegen ‘GRATIS‘. Altijd leuk, de concurrentie aftroeven.

Alleen gaat het uiteindelijk wel ten koste van jezelf en lijdt de markt er in zijn geheel ook onder. De perceptie van waarde staat al zo onder druk door internet en vrij verkrijgbare open source technologie.

Okay, niet zeuren. Dat is nou eenmaal de nieuwe realiteit!

Daarover zijn Karel en ik het helemaal eens. En het is ons duidelijk dat een aanpak veel meer kans van slagen heeft, als er een heldere en wederzijds gezonde businesskeuze aan ten grondslag ligt. ‘Gratis’ kan één van de marketingtools zijn die je strategisch inzet – het kan echter nooit het uitgangspunt zijn.

Ik deelde met hem en nu met jou wat ik zelf met pijnlijk vallen en opstaan heb geleerd:

  • Wees vanaf het begin glashelder. Alleen de zon gaat voor niks op. Je wilt dolgraag bijdragen aan de persoonlijke en/of zakelijke bloei van belanghebbenden, maar jouw schoorsteen moet ook roken. Idealen zijn mooi, maar laat die niet verbloemen dat ook jij gewoon geld moet verdienen om ze waar te kunnen maken.
  • Werk je nieuwe product of dienst niet tot in detail uit. Tast zo snel mogelijk de markt af. Hiermee bespaar je niet alleen veel tijd. Door de feedback die je krijgt, zul je je idee waarschijnlijk op cruciale onderdelen succesvol aanpassen. Of misschien kom je erachter dat de tijd er nog niet rijp voor is. Of dat je te laat bent…
  • Als je iets nieuws wilt uitproberen en die markt gaat aftasten, doe dat dan met en voor een paar goede, bestaande klanten (als je die nog niet hebt, heb je vast wel een paar goede werkrelaties). Als zij naar tevredenheid met jou werken (of gewerkt hebben), zullen ze eerder bereid zijn om tijd in jouw initiatief te steken. Daarnaast krijg je vanuit die betrokkenheid betere, meer eerlijke feedback.
  • De concrete dienst die of het product dat hieruit voortvloeit, bied je vervolgens gericht aan een breder publiek aan. De bestaande klanten die er inmiddels enthousiast en betaald gebruik van maken, zijn uitstekende en overtuigende referenties. Als je alle fases doorlopen hebt en hier bent aangeland, kun je een doorleefd en ijzersterk verhaal vertellen.
  • Nu moet het echt gaan lopen. Hou de vinger aan de pols, blijf evalueren en waar nodig aanpassen. Weet welk volume er op welke wijze nodig is om het een vruchtbaar onderdeel van je business te laten zijn en hoeveel tijd dat in beslag mag nemen. Is die tijd na serieuze en volledige inzet verstreken, zonder het gewenste resultaat? Durf keihard te kiezen.

Er zijn een paar uur verstreken en Karel en ik breien er een eind aan. Hij heeft besloten te stoppen met dat platform. Onderdelen ervan hebben de potentie om met de voorgestelde aanpak alsnog succesvol te worden. Daar gaat hij nog even over nadenken. Voor nu is hij vooral opgelucht dat hij een definitieve keuze gemaakt heeft.

De mensen die hem dat kwalijk nemen, kan hij van zijn ‘potentiële klantenlijst’ afhalen

 

Categorie: Marketing Tags: Chris Anderson, gratis, Seth Godin 11 april 2014 door Sonja van Vuren 7 Reacties

Sonja van Vuren, online marketing zzp'er

Over Sonja van Vuren

Sinds 1998 hou ik me bezig met Marketing en Communicatie. Later heb ik eenzelfde liefde opgevat voor internet. Schrijven doe ik al van kleins af aan en bloggen sinds 2008. De combinatie van deze vakgebieden zet ik in voor meer impact online.

Reacties

  1. @jjvoerman zegt

    8 mei 2014 om 13:12

    En waarom dít advies wel gratis is: RT @sonjavanvuren: Al is gratis nog zo verleidelijk, weersta haar avances: http://t.co/8IBRgGdLOS

    Beantwoorden
  2. @CharlottesLaw zegt

    8 mei 2014 om 16:53

    Nee maar, GRATIS werkt… NIET! http://t.co/q8G2MF29Ep

    Beantwoorden
  3. @EsliiR zegt

    8 mei 2014 om 21:20

    RT @CharlottesLaw: Nee maar, GRATIS werkt… NIET! http://t.co/q8G2MF29Ep

    Beantwoorden
  4. marrie zegt

    5 juni 2014 om 15:36

    Goede raad is duur of komt te laat. “Werk je nieuwe product of dienst niet tot in detail uit.” Heb ik inmiddels ook ontdekt.

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren, online marketing zzp'erSonja van Vuren zegt

      5 juni 2014 om 16:35

      Ja, zo gaat het meestal he, Marrie. Maar nu maken we die fout in ieder geval niet snel een 2e keer.

      Beantwoorden
  5. Kitty Kilian zegt

    9 januari 2015 om 18:25

    Haha, geven is het nieuwe nemen!
    In het Nederlands ziet het er opeens heel raar uit.

    Beantwoorden
  6. Janneke Assink (@JipbyJan) zegt

    13 februari 2017 om 14:27

    RT @sonjavanvuren: Nee maar, GRATIS werkt… NIET! https://t.co/Myo6wlzLXD – #archiefblog

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

.
Soms heb ik zin om een e-mailing te maken 🙂 Wil je die ontvangen? Abonneer je dan:

.

5 meest gelezen blogs

  • 5 vragen voor een goede marketingstrategie
  • Waarom we onbewust zoveel makkelijker te beïnvloeden zijn dan we denken
  • Top 5 online marketing problemen
  • Goede marketing is marketing die bij jou past
  • De (on)zin van uurtje factuurtje

5 recente blogs

  • SEO in 2023
  • “Je moet iedere week bloggen.” Onzin of waarheid?
  • De klad zit erin…
  • Opvallen door schurk marketing?
  • Gedwongen leren tekstschrijven is geen goed idee

Contact

  • Mailen werkt het snelst
  • 06 – 24 992 941

LinkedIn

© Sonja van Vuren | Soncere Marketing en Communicatie, Papendrecht

Sitemap | Soncere voorwaarden in 't kort | Privacyverklaring | Disclaimer

Deze website gebruikt cookies voor o.a. website statistieken.

Klik hier voor meer informatie over welke cookies gebruikt worden.

Soncere Marketing en Communicatie
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy & Cookies

Er wordt gebruik gemaakt van cookies om je de best mogelijke website ervaring te bieden. Meer informatie vind je op de pagina Privacy & Cookies.