Je hebt een nieuwe concurrent. Eentje die een oneerlijk groot stapje voor heeft op jou. Niet omdat die concurrent daar jarenlang keihard voor gewerkt heeft, zoals jij. Nee. Het is ‘m komen aanwaaien. Door de omstandigheden. Door “de één z’n dood is de ander z’n brood”.
Die concurrent heet ONLINE
En jij bent van de OFFLINE. Toen de Covid-19 maatregelen versoepeld werden, haalde je opgelucht adem. Zo, lekker weer met groepen werken. En wel fijn eigenlijk dat die groepen kleiner moesten zijn. Daardoor kun je meer persoonlijke aandacht geven.
Je was blij dat je het even uitgezeten had. Het hoofd koel hebt gehouden en je niet gek hebt laten maken door al het gekwetter en gepush over dat je “de switch naar online” moest maken, al was het maar deels. Want daar had je he-le-maal geen zin in.
Meer mensen hebben deze gok gewaagd
En die had zomaar goed uit kunnen pakken. Covid-19 is tenslotte nieuw en de lange termijn effecten ervan zijn vooralsnog onbekend. Daar wordt iedereen onzeker van, inclusief experts en beleidsmakers. Keuzes maken wordt daardoor een stuk ingewikkelder.
Toch denk ik dat er geen ontkomen meer aan is. Je zult “de switch naar online” nu wel moeten maken. Of je het nou leuk vindt of niet en als het kan (vaak kan er meer dan je denkt). Op een manier die prettig is voor jou en jouw bedrijf, want dat is mogelijk, denk ik. Zelfs al heb je een online aversie.
Maar hoe dóe je dat dan, “switchen naar online”?
Vooropgesteld: het is niet makkelijk. Als je altijd al een sterke offline focus hebt gehad omdat dat het beste bij jou of de organisatie past, dan is die omschakeling alles behalve eenvoudig. Toch zie ik klanten, met vallen en opstaan, stap voor stap de transitie maken.
Presentaties worden aangepast zodat ze online gegeven kunnen worden
Een paar trouwe klanten zijn bereid om jouw proefkonijnen te zijn. Dankzij hun feedback verlopen de eerste online presentaties aan prospects beter dan gehoopt en dat geeft zelfvertrouwen. Dan kan het zelfs zijn dat je “dit smaakt naar meer” uitroept en collega’s erop gaat coachen.
Veel trainingen blijken tóch online gegeven te kunnen worden
Als je gewend bent offline te trainen, dan is het logisch dat die trainingen daar volledig op (in)gericht zijn. Maar onder druk wordt alles vloeibaar. Na een paar pilots voor een gereduceerd tarief, omdat je aan het testen en leren bent, ontdek je de beste online vormen voor jouw trainingen.
Beeldbellen is minder onpersoonlijk dan vooraf gedacht
Beeldbellen kan ‘on the job’ van elkaar leren en het nut van toevallige ontmoetingen niet vervangen, maar het staat een goed gesprek zeker niet in de weg. Soms hebben mensen zelfs méér goede gesprekken dan voorheen, omdat ze geen reistijd en file irritatie meer hebben.
Online coaching blijkt óók effectief te zijn
Zoals Belia van der Laan schrijft in haar blog over de voordelen van online coaching:
Toen ik met online coaching begon vroeg ik me af of dat wel zou werken, gesprekken voeren via een beeldscherm. Ik kan niet anders zeggen dan dat het me enorm meegevallen is! Voor mij én voor de mensen die ik coach, voelt online inmiddels net zo persoonlijk als face to face.
Meer thuiswerken maakt mensen betere schrijvers
Even langslopen bij iemand is, voorzichtig uitgedrukt, een stuk lastiger geworden. En je wilt ook niet steeds bellen of voor iedere vraag een Zoom of Teams meeting inplannen. Dus mail je meer met elkaar, wat je dwingt om je gedachten zo beknopt en duidelijk mogelijk op een rij te zetten.
Er ontstaat een nieuwe dynamiek als je online ‘moet’
Ik merk dat het mensen verrast dat online ‘moeten’ regelmatig veel moois met zich meebrengt. Ondernemers ontdekken dat ze de nieuwe situatie fijner vinden en er veel meer uit hun handen komt. Leidinggevenden worden verrast door de grotere zelfstandigheid van hun team.
Ja, het tegenovergestelde gebeurt ook en daar is volop aandacht voor. Ook voor het verschil tussen introvert en extravert. Of je energie krijgt van alleen zijn of van mensen om je heen hebben, maakt nogal een verschil. Maar dat was in ‘de oude kantoortijd’ ook al zo.
Het is een kwestie van aanpassen en dat is voor de één makkelijker dan voor de ander. Het maakt ook enorm veel uit in welke sector je zit en het kan onmogelijk zijn om je uit een benarde positie te innoveren. Of dat had je net gedaan en toen veranderden de spelregels weer…
In contact blijven met je (potentiële) klanten is nu nóg belangrijker
Hoe je het ook wendt of keert, het zijn lastige tijden. De markt is veranderd. Werkwijzen zijn veranderd. En niet zo’n klein beetje ook. Wat heeft dat voor effect op de behoeftes van jouw (potentiële) klanten? Wat zij willen, is nu misschien anders dan een jaar geleden.
Past wat jij aanbiedt daar nog wel bij? Weet jij wat jouw klanten en prospects juist nu goed zouden kunnen gebruiken? Wat ze nodig hebben en waar ze last van hebben? Zo niet of niet helemaal, vragen staat vrij 🙂
Vragen wat mensen bezighoudt, waar ze tegenaan lopen, waar ze wakker van liggen en blij van worden, heeft weinig met verkopen en veel met interesse tonen te maken.
Hoe vaak vraagt een (potentiële) leverancier aan jou hoe het met je gaat, op een manier waaruit blijkt dat diegene het écht wil weten? Niet om je iets te verkopen, maar om ‘gewoon’ een gesprek van mens tot mens te hebben? Dus…
Geef een reactie