Soncere Marketing en Communicatie

Marketing hulp voor wie meer uit de bedrijfscommunicatie wil halen

  • Home
  • Marketing ondersteuning
  • Klanten aan het woord
  • Over
  • Blog
    • Blogs gerubriceerd
    • Columns
  • Contact

Wanneer kun je experts (niet) vertrouwen?

Waarom heeft Daniel Kahneman, een pionier op het snijvlak van psychologie en economie, een gezond wantrouwen tegen (zelfbenoemde) experts? Omdat ze, net als ‘gewone’ mensen, nauwelijks oog hebben voor wat ze NIET weten.

Wanneer kun je experts wél vertrouwen?

persoon met vraagteken als hoofd voor een krijtbord bij column over wanneer experts vertrouwen

Wat Kahneman betreft zijn experts alleen te vertrouwen als er aan twee voorwaarden is voldaan:

  • het gebied waarin de expert zich bevindt is dusdanig regelmatig dat je voorspellingen kunt doen
  • de expert kent deze regelmatigheden door en door dankzij langdurig oefenen of veel werkervaring

De betrouwbare intuïties van vakmensen

Denk bijvoorbeeld aan brandweerlieden die ‘voelen’ dat er iets niet klopt en hun collega’s waarschuwen dat ze zich moeten terugtrekken. Dat doen ze en een minuut later stort de vloer in waar ze net nog op stonden.

Dankzij jarenlange ervaring met het blussen van allerlei soorten branden, hebben deze brandweerlieden een soort van onraad radar ontwikkeld. Ze voelen het haarfijn aan als een brand net even anders dan anders is.

Achteraf blijkt dan dat de brandhaard op een andere plek zat dan gedacht of dat er explosieve chemicaliën opgeslagen waren waar niemand van wist. Op het moment zelf weten de brandweerlieden niet wát er mis is, maar voelen ze dát er iets mis is.

Hetzelfde geldt voor een ergens in gespecialiseerde chirurg die ontelbaar veel operaties heeft uitgevoerd. De intuïties van dit soort experts zijn goed ontwikkeld dankzij jarenlange ervaring en daardoor betrouwbaarder.

Mensen hebben echter over van alles intuïties

Onafhankelijk van hun kennis van zaken. En die ingevingen voelen ook nog eens heel overtuigend aan. Hoe vaak wordt er niet gezegd “vertrouw op je gutfeeling”? Helaas slaat dat onderbuikgevoel de plank regelmatig mis en daardoor zijn we ook zo makkelijk te misleiden door ‘experts’.

Meer lezen: Waarom we onbewust zoveel makkelijker te beïnvloeden zijn dan we denken

23 juni 2020 door Sonja van Vuren

Sonja van Vuren profielfoto

Over Sonja van Vuren

Sinds 1998 hou ik me bezig met marketing en communicatie. Wat later is daar online marketing bij gekomen. Schrijven doe ik al van kleins af aan en bloggen sinds 2008. Ik ben altijd op jacht naar de essentie.

Soms heb ik zin om een e-mailing te maken 🙂
Wil je die ontvangen? Abonneer je dan via deze Mailchimp link.

5 meest gelezen blogs

  • 5 vragen voor een goede marketingstrategie
  • Waarom we onbewust zoveel makkelijker te beïnvloeden zijn dan we denken
  • ChatGPT gebruiken: ja of nee?
  • Goede marketing is marketing die bij jou past
  • Een probleem van veel MKB’ers en zzp’ers: een beperkt marketing budget

5 recente blogs

  • Geen tijd voor marketing – wat nu?
  • Waarom ik niet meer regelmatig blog
  • Waarom je weer niks met LinkedIn gaat doen, ondanks alle tips en goede voornemens
  • Een content marketeer inhuren ≠ zelf niks doen
  • Een probleem van veel MKB’ers en zzp’ers

Contact

Mailen werkt het snelst

06 – 24 992 941

LinkedIn

© Sonja van Vuren | Soncere Marketing en Communicatie, Papendrecht

Sitemap | Soncere voorwaarden in 't kort | Privacyverklaring | Disclaimer

Deze website gebruikt cookies voor o.a. website statistieken.

Klik hier voor meer informatie over welke cookies gebruikt worden.

Soncere Marketing en Communicatie
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy & Cookies

Er wordt gebruik gemaakt van cookies om je de best mogelijke website ervaring te bieden. Meer informatie vind je op de pagina Privacy & Cookies.