“Worden blogs nog gelezen?” is een veelgestelde vraag. Het antwoord is JA. Maar… dan moeten je blogs wel goed geschreven zijn én gevonden worden.
Ter geruststelling vooraf: dit is geen blog van een verzuurde tekstschrijver. Mopper-de-mopper over het tanen der Nederlandse taal en hoe erg het is “dat niemand meer leest door het internet” (al met al valt dat trouwens best wel mee).
Tegenwoordig moet je nou eenmaal meer moeite doen om jouw blogs onder geïnteresseerde ogen te krijgen, simpelweg omdat er véél meer blogs zijn dan vroegûh. Vandaar dat het zo belangrijk is dat je blogs goed geschreven zijn én goed gevonden worden.
Wat is een ‘goed’ geschreven blog?
Ten eerste wil je dat een blog, net als andere online teksten, makkelijk te scannen is. Online scannen mensen nou eenmaal meer dan als ze offline lezen. Scan 😉 de PDF ‘Het nieuwe lezen‘ maar eens.
Wat dat concreet inhoudt voor jouw blogs:
- zorg voor een pakkende intro die nieuwsgierig maakt of vat de essentie van je blog in de intro samen (afhankelijk van het type blog)
. - geef indien mogelijk met de tussenkoppen een overview – met alleen het scannen van die koppen krijg je dan al een goed beeld van waar de blog over gaat
. - gebruik liever teveel dan te weinig witregels – zeker mobiel wordt een alinea met meerdere tekstregels al snel een niet-uitnodigende tekstbonk
Helaas is dit niet genoeg. Je hebt ook een pakkende titel nodig. En je blog moet lekker weglezen, zonder spelfouten, en liefst ook een beetje grappig zijn.
De lezer wil er doorheen denderen, vermaakt worden en nog iets leren ook. In no time. Tijd is tenslotte kostbaar. Die verkwist je niet zomaar. Zéker niet aan de zoveelste blog.
Waarom het niet erg is dat jouw blog de zoveelste blog is
Is jouw blog de zoveelste blog? Zou heel goed kunnen. Mijn blog is dat ook. Ga maar na. Er is méér dan genoeg te lezen over online marketing en ondernemerschap en zzp’er zijn. En er zijn -tig tekstschrijvers en SEO’ers die bloggen (duh).
Maar er is er slechts één die werkt zoals jij. Dat geldt voor jou, mij en iedereen. Nou is het wel zo dat onderhand iedereen blogt. Wat online opvallen, voorzichtig uitgedrukt, minder makkelijk maakt. Maar vergeet niet dat kwaliteit er nog steeds toe doet.
Helaas is het niet zo dat kwaliteit automatisch komt bovendrijven
Daarvoor zit de digitale wereld allang te vol. Door goede teksten te combineren met SEO en door gebruik te maken van de Social Media kanalen waar jouw doelgroep te vinden is, kom je echter wel een heel eind met jouw ‘zoveelste blog’.
Dus ja, uiteindelijk draait het nog steeds om goede content. Is ‘goede’ content alles wat voldoet aan wat hierboven opgesomd staat? Bijna. Er is nog één klein dingetje nodig…
Op het juiste moment op de juiste plaats zijn met de juiste content
Alles behalve een kleinigheidje natuurlijk en iets waar je zelf minder invloed op hebt dan je zou willen. Timing bepaalt echter wel veel, luister maar:
Wanneer heeft een goed geschreven, zakelijke blog effect?
Een goed geschreven, zakelijke blog heeft effect als hij gelezen wordt of gescand 😀 door iemand die er iets mee kan en ’t op dat moment ook dolgraag wil (het is voor diegene de juiste timing).
Voor minder komen we niet in beweging. Het moet een jeuk zijn waar je tot op dat moment alleen maar geïrriteerd aan kon krabben. Een oplossing voor iets wat je al lang dwarszit.
Of iets waar je zó blij van wordt dat je jezelf er NU mee wilt verwennen. Niet kopen is geen optie meer. Niks geen keuzestress. Je wilt helemaal niet meer voor iets anders kiezen.
Het belang van online zichtbaar blijven
Er is een aanzienlijke kans dat je de persoon die het voor jou juiste aanbiedt op het juiste moment, al digitaal kent. Bijvoorbeeld omdat je diegene al eens eerder gevonden hebt via Google en/of voorbij hebt zien komen op LinkedIn door een like van iemand in jouw netwerk.
Het is een rode draad in de online marketing lappendeken: zorgen dat je zichtbaar blijft. Inclusief je rafelige randjes, wat mij betreft.
Als niemand je ziet, besta je niet. Uit het oog is uit het hart. Zéker digitale relaties verwateren snel. Bijna niemand valt het op als je stilvalt. Oude blogs worden vergeten. Bij wie kon je nou ook alweer terecht voor…? De naam van diegene? Even denken… ehh…
Klanten krijg je vaak via, via en je faciliteert serendipiteit door op een bij jou passende manier relevante kennis te delen en aanwezig te zijn op de online plekken die jij leuk vindt én die ertoe doen voor jouw doelgroep(en).
Dus blijf vooral lekker ‘goed’ bloggen en kennis delen 😀
.
deze juli 2015 blog heb ik aanzienlijk aangepast en opnieuw gepubliceerd op 3 maart 2020
.
John Post zegt
Het is inderdaad moeilijk om een goede blog tr schrijven. Helaas wordt mijn blog zo’n 28 keer gelezen. Heb ook om reacties gevraagd. Tot op heden geen reactie gehad.
Mvg
Fay en John