Okay, je wordt gevonden via Google, maar wat maakt dat mensen verder kijken op je website? Wat zorgt ervoor dat ze dóórklikken in plaats van wegklikken?
Moet je gewoon de basics op orde hebben? Een slogan die niets aan duidelijkheid te wensen overlaat, een heldere navigatie, prettig prikkelende call-to-actions, dat soort dingen?
Jazeker, maar er is meer nodig. Wat dan?

You’ve got to put yourself in the mix
In het Nederlands klinkt dat minder leuk 😉 Voor ons zzp’ers is het een stuk eenvoudiger om onszelf te onderscheiden. Wij hoeven geen corporate identity aan te nemen waar de directie en het management “wel mee kunnen leven”.
Wij kunnen gewoon onszelf zijn en dat is een groot voordeel. Daar online invulling aan geven, blijkt minder makkelijk dan het klinkt. Mensen vinden het eng of onnodig, vergelijken zich met anderen of kopiëren zonder succes iets wat bij een ander succesvol overkomt.
Waarom klikken mensen dóór op mijn website?
Aan potentiële klanten vraag ik altijd hoe ze me gevonden hebben en dat is meestal via Google. Vaak vertellen ze er spontaan bij wat ze aansprak. Een greep uit de feedback die ik gekregen heb:
- “Je hebt een mooie, persoonlijke website.”
- “Ik las iets over dat je introvert bent en dat triggerde me.”
- “Het komt zo lekker enthousiast over en dat ben je dus ook echt.”
- “Het spreekt me aan dat je óók schrijft over waar je een hekel aan hebt.”
- “Je hebt lang bij een reclamebureau gewerkt, da’s handig, al die ervaring.”
Online is net als het ‘echte’ leven
Er is geen one size fits all die gegarandeerd succesvol is. Zoveel mensen, zoveel voorkeuren. De één ziet dit, de ander wil dat. Iemand beslist on the spot of heeft juist veel bedenktijd nodig. En iedereen heeft online net zo snel een mening over iemand als offline.
Dus? Optimaliseer je website op jezelf!
Of beter gezegd: optimaliseer je website voor je potentiële klanten en Google én op jezelf. Want wat je wilt is dat mensen die bij jou passen meteen in hart en hoofd getroffen worden. Alleen dan zullen sommigen terugkomen en contact opnemen.
Roeptoeteren over wat voor moois je allemaal doet en dat je het zó druk hebt dankzij al je supertoffe klanten, werkt dus niet. Wat wel werkt, is jezelf laten zien, inclusief de ruwe randjes, en zoekvragen ijzersterk beantwoorden. Want goede marketing is marketing die bij jou past.
What you see moet what you get zijn
Wat op deze website staat is dan ook the real thing. Geen mooipraterij en ik zeg óók waar ik een hekel aan heb, want dat kun je maar beter van tevoren weten. 😀 En wat ik niet goed genoeg kan, doe ik niet. Dan verwijs ik je met plezier door (wat ik trouwens ook doe als ik je niet kan helpen omdat ik het te druk heb).
Als ik er een formule van moet maken, dan zou die er zo uitzien:
Aan SEO doen + jezelf zijn = meer kliks
En meer kliks = meer kans op business.
.
deze april 2018 blog heb ik aangepast en opnieuw gepubliceerd op 29 mei 2020
.
Geef een reactie