Soncere Marketing en Communicatie

Online marketing hulp voor MKB’ers en ZZP’ers die meer uit de bedrijfswebsite wil halen

  • Home
  • Online marketing
  • Klanten aan het woord
  • Over
  • Blog
    • Blogs gerubriceerd
    • Columns
  • Contact

Online opvallen? Wees jezelf!

“Bah, online marketing, mij niet gezien!” En inderdaad, online opvallen is niet aan Elza besteed, want ze is nergens te zien. Haar LinkedIn account is leeg. Ze doet niet mee aan die Instagram onzin. Blijft ver van alles dat naar Social Media ruikt. En Google laat haar website links liggen. Zo ziet ze het graag! Of… toch niet..?

Als je offline tactieken minder goed werken…

Elza is een zelfstandig ondernemer van voor het ZZP-tijdperk. Je hoeft haar niets uit te leggen over de ups en downs van het ondernemerschap. Ze is kostwinner en heeft zich altijd prima weten te redden.

Maar de laatste jaren zit de klad erin. Op de één of andere manier werken de offline tactieken niet meer zoals vroegûh.

Netwerk events kenmerken zich steeds vaker door oeverloze verkooppraat. Haar brochure wordt nauwelijks gelezen. Ook cold calling is minder succesvol.

Waar vroeger 10 belletjes genoeg waren voor 1 afspraak, zijn er nu 100 nodig. Als je geluk hebt. De hoeveelheid tijd, geld en energie die daarmee gemoeid is, weegt niet op tegen zo’n schamele opbrengst.

Een Direct Mailing nabellen gaat iets beter. Al heb je daar wel een ontwerper met creatieve ideeën voor nodig. En een drukker. En een goed adressenbestand – wat maximaal 2x per jaar te gebruiken is, als je de contacten leuk wilt houden.

illustratie van digitale middelen - afbeelding bij blog Online opvallen? Wees jezelf!

“Dan ga je toch aan online marketing denken hè”

Ik geef haar groot gelijk. (Duh! 😉 ) Beter laat dan nooit en liever met een gevoel van urgentie dan zonder broodnood. Want dan ben je van één ding zeker: je gaat in actie komen, of je het nou leuk vindt of niet.

Maar het blijft me verrassen. Ondernemers die offline prima uit de voeten kunnen en online één groot vraagteken zijn. Ja, online is anders. Het vraagt een ander soort kennis en kunde, een iets andere manier van doen, maar…

de essentie is hetzelfde: mensen helpen

Jeukende problemen oplossen. Obstakels uit de weg ruimen. Bijdragen aan de bloei en groei van iemands business. Op jouw manier. Dát is wat je uniek maakt. De één valt ervoor, de ander laat het ijskoud.

Zo is het offline en zo is het ook online. Het is wel even zoeken naar de online vertaalslag. Je staat niet letterlijk maar virtueel voor iemands neus.

Hoe breng je wat jouw werkwijze bijzonder maakt online over? 

Zonder in van die algemeenheden te verzanden met platitudes die eindeloos herkauwd zijn en daardoor iedere betekenis verloren hebben. Innovatief, jong en dynamisch… Authentiek, origineel en betrouwbaar…

Dat soort geleuter laten we fijn aan grote corporates over!

ZZP’ers en kleine MKB’ers hoeven geen moeite te doen om echt over te komen. Er zijn geen procedurehandboeken en rigide functieomschrijvingen die onze vrijheid beperken. Dus?

Je kunt online gewoon jezelf zijn. Wow!

“Mezelf zijn? Dát gaat me prima af hoor,” zegt Elza lachend. “Maar om dat nou pontificaal online tentoon te spreiden…” Nou, ga liever zelfs een stap verder. Overdrijf, een beetje.

Kitty vat het mooi samen in de laatste zinnen van haar blog Waarom je online larger moet zijn than life:

Een beetje overdrijven. Net wat brutaler zijn dan je bent. Precies wat vrouwen nooit durven. Maar het moet. Sterker nog: pas als je voor je eigen gevoel overdrijft, doe je het goed.

Waarom ‘moet’ het? Omdat je gevonden wilt worden in de inmiddels immens grote online wereld. Er staat al zoveel online dat best wel goed is. Nette site, aardig design, redelijke teksten. Het kan ermee door, maar…

voor ‘het kan ermee door’ doen we het tegenwoordig niet meer

Zeker niet als het een onbekende betreft waar je nog nooit van gehoord hebt. Je online oordeel is ongefilterd en snoeihard.

Alleen als wat je ziet en leest je ráákt, wil je misschien jouw naam en e-mailadres achterlaten of iemand gaan volgen op Social Media.

Online opvallen is net zo moeilijk als offline opvallen

Of net zo leuk en spannend, afhankelijk van hoe je het bekijkt en wat jouw voorkeur heeft. Hoe dan ook, zowel offline als online kunnen niet zonder jouw commitment. Zoals alles in het leven.

Dus wil je online opvallen? Wees dan vooral jezelf!

En maak het vooral niet te moeilijk. Lees deze 5 tips die online marketing makkelijker maken en een blog over wat je kunt doen in één uur online marketing per week. Want goede marketing is marketing die bij jou past.

.
deze 2016 blog heb ik aangepast & aangevuld en opnieuw gepubliceerd op 7 januari 2020

.

Categorie: Marketing 7 januari 2020 door Sonja van Vuren 4 Reacties

Sonja van Vuren, online marketing zzp'er

Over Sonja van Vuren

Sinds 1998 hou ik me bezig met Marketing en Communicatie. Later heb ik eenzelfde liefde opgevat voor internet. Schrijven doe ik al van kleins af aan en bloggen sinds 2008. De combinatie van deze vakgebieden zet ik in voor meer impact online.

Reacties

  1. Kitty Kilian zegt

    21 november 2016 om 12:01

    Hee, ik had hem al twee keer in Buffer gezet vóór ik las dat ik er zelf in sta. Dus geen doorgestoken kaart, eerlijk niet gezien 😉

    Ik moest zo lachen om deze zinnen: ‘Ze is een zelfstandig ondernemer van voor het ZZP-tijdperk. Je hoeft haar niets uit te leggen over de ups en downs van het ondernemerschap. Ze is kostwinner en heeft zich altijd prima weten te redden.’

    Want verdomd, daar ken ik er een heleboel van. Ik heb ze nooit als categorie gezien, niet bewust. Maar dat zijn ze inderdaad, een lastige categorie. Veel praatjes, haha. Ze zijn natuurlijk gewoon bang, of ze balen van al dat extra werk. Ze zijn ingehaald door de tijd.

    Hetzelfde als wat ik nu heb met Snapchat.
    Ik geloof het wel: doei, Snapchat.

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren zegt

      21 november 2016 om 12:30

      Ja, ja… 😉 Maar nee, ik weet hoe snel, snel jij kan scannen en dan meteen wat doen, voordat je álles hebt gezien/gelezen. 🙂

      We worden allemaal ingehaald door de tijd en het is voor veel mensen lastig om los te laten wat vroeger goed gewerkt heeft. Je kent er na al die jaren ook alle ins en outs van, terwijl iets nieuws oppakken onzeker maakt.

      Het is geen extra werk als het in de plaats komt van iets anders dat niet of minder goed werkt, maar het vergt de eerste tijd inderdaad wel meer inspanning, omdat je iets nieuws onder de knie moet krijgen.

      Tja, Snapchat… Als je je richt op tieners zul je er wel aan moeten. En nieuwe platforms beginnen vaak bij de jeugd, om daarna op te schalen naar 30+, 40+ enzovoorts, waardoor de dynamiek weer veranderd, er iets anders komt enz.

      Nou heeft Instagram al aardig wat Snapchat glazen ingegooid door het klonen van kenmerken, wat de oudere doelgroep aldaar het gemak biedt van “niet nóg een Social Media platform moeten leren”.

      Zelf had en heb ik niks met video voor/met mezelf, dus dat zou je mijn achilleshiel kunnen noemen. Want daar heb je ook nog mee te maken: je eigen sterke voorkeuren of aversies.

      Daarnaast kan niemand álles goed, nog los van of je iets al dan niet leuk vindt om te doen. De één doet het geweldig op video, terwijl een ander (die er dol op is en graag voor de camera staat) totaal niet uit de verf komt.

      Beantwoorden
      • Kitty Kilian zegt

        21 november 2016 om 12:34

        Grinnik. Tieners laat ik voorbij gaan. tegen de tijd dat die willen bloggen ben ik eh.. laat ik dat maar niet hardop zeggen.

        Beantwoorden
  2. Maaike van Kempen zegt

    5 februari 2020 om 10:08

    2020 inmiddels en nog steeds relevant!

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

.
Soms heb ik zin om een e-mailing te maken 🙂 Wil je die ontvangen? Abonneer je dan:

.

5 meest gelezen blogs

  • 5 vragen voor een goede marketingstrategie
  • Waarom we onbewust zoveel makkelijker te beïnvloeden zijn dan we denken
  • Top 5 online marketing problemen
  • Goede marketing is marketing die bij jou past
  • De (on)zin van uurtje factuurtje

5 recente blogs

  • SEO in 2023
  • “Je moet iedere week bloggen.” Onzin of waarheid?
  • De klad zit erin…
  • Opvallen door schurk marketing?
  • Gedwongen leren tekstschrijven is geen goed idee

Contact

  • Mailen werkt het snelst
  • 06 – 24 992 941

LinkedIn

© Sonja van Vuren | Soncere Marketing en Communicatie, Papendrecht

Sitemap | Soncere voorwaarden in 't kort | Privacyverklaring | Disclaimer

Deze website gebruikt cookies voor o.a. website statistieken.

Klik hier voor meer informatie over welke cookies gebruikt worden.

Soncere Marketing en Communicatie
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy & Cookies

Er wordt gebruik gemaakt van cookies om je de best mogelijke website ervaring te bieden. Meer informatie vind je op de pagina Privacy & Cookies.