Soncere Marketing en Communicatie

Online marketing hulp voor MKB’ers en ZZP’ers die meer uit de bedrijfswebsite wil halen

  • Home
  • Online marketing
  • Klanten aan het woord
  • Over
  • Blog
    • Blogs gerubriceerd
    • Columns
  • Contact

Wanneer kun je beter stoppen met bloggen?

Je blogt. Al een tijdje. Sterker nog, je houdt het langer vol dan je verwacht had. Maar je merkt dat het moeilijker wordt. Je krijgt er steeds minder zin in. Hebt het gevoel dat je aan het schrijven bent voor Jan met de korte achternaam. Je vraagt je af of je wel de goede content schrijft. Is het misschien beter om te stoppen met bloggen? Deze blog gaat over 9 signalen die jou vertellen of je er inderdaad beter een eind aan kunt breien…

Wat is ‘goede content’?

Dat is voor een belangrijk deel een subjectieve aangelegenheid. Wat de één verlangend doet kwijlen, laat een ander onberoerd. Toch zijn er wel dingen waar je op kunt letten.

Van die richtingaanwijzers die je vertellen of je vrolijk door kunt gaan met hoe je al bezig was. Of dat je het beter over een andere blog-boeg kunt gooien. Ik zet 9 signalen op een rij:

nummer 9 afbeelding bij blog over stoppen met bloggen

Signaal 1 – Je hebt te weinig terugkerende bezoekers

In onze druk-druk-druk-tijd nemen steeds minder mensen een gratis blogabonnement en RSS is nooit echt ingeburgerd geraakt. Deze 2 parameters zeggen dus weinig.

Het percentage terugkerende bezoekers vertelt meer. Terugkerende bezoekers zorgen verhoudingsgewijs voor de meeste ’transacties’. Google heeft het over 30%. Daar wil je niet ver onder zitten.

Signaal 2 – Je schrijft best wel aardig

Het probleem van de middelmaat. In de huidige overvolle markt is er maar één optie als je wilt opvallen: zorgen dat jouw doelgroep weggeblazen wordt.

De rest, zelfs al is het best goed en absoluut niet slecht, wordt als het tegenzit (en dat zit het vaak) op dezelfde online shit hoop gegooid als al dat écht waardeloze spul.

Signaal 3 – Je schrijft af en toe

Het moet niet te gek worden hè. Je hebt ook nog andere dingen te doen. Helemaal waar. Maar je wilt wel meer impact online en beter gevonden worden?

Schrijf dan regelmatig voor jouw doelgroep uitstekende stukken of maak bestaande blogs beter. Of besteed het (af en toe) uit. Geen van beide? Begin er dan gewoon niet aan.

Signaal 4 – Er wordt niet gereageerd

Mensen reageren minder op blogs zelf en makkelijker via Social Media zoals Twitter, LinkedIn en Facebook. Of ze reageren liever niet in het openbaar en sturen een DM of mail.

Blijft het overal oorverdovend stil? Niemand die lyrisch is of je door de plee spoelt? Slechts een enkeling die jouw gratis weggever wil hebben? Hmmm.

Signaal 5 – Je schrijft over van alles en nog wat

Want je vindt zó veel leuk. Mensen komen echter niet voor al die verschillende persoonlijke interesses van jou. Hun eigen problemen zijn belangrijker.

“It’s about me, Me, ME!” Mensen hebben geen tijd en zin om de voor hen relevante pareltjes uit die berg content over van alles en nog wat te vissen.

Signaal 6 – Je bent niet concreet genoeg

Inspirerende artikelen te over. Man, je wordt er bijna onder bedolven! Precies het probleem. Wat kun je concreet doen?

Met welke makkelijk toepasbare stappen help jij je lezers om beter, slanker, efficiënter, gezonder te worden? Niet duidelijk? Weg zijn ze.

Signaal 7 – Je voelt je verongelijkt

Je doet zó veel moeite. Je doet zó je best. Alleen dáárom al verdien je aandacht. Ehh, nou… nee dus. Er is nog maar één ding schaars in onze dichtgeslibde tijden:

Aandacht. En die aandacht moet je keihard verdienen. Steeds weer en weer en weer. Dat iemand je nu interessant vindt, betekent niet dat dat morgen nog steeds zo is.

Signaal 8 – Waar maken jouw potentiële lezers zich druk om?

“Da’s een goeie vraag zeg!” Als je dit daadwerkelijk een goede vraag vindt en vervolgens met de mond vol tanden staat: stop met schrijven totdat je een antwoord hebt.

Want dan is de kans groot dat je momenteel enkel en alleen voor jezelf schrijft. Niks mis mee als het een hobby is. Maar hobbyen op je zakelijke website..?

Signaal 9 – Je hebt geen zin om aan blogpromotie te doen

Eén keertje delen via Social Media, vind je wel okay. “Het moet niet op zelfpromotie gaan lijken hè.” Zo loop je wel behoorlijk wat websitebezoekers mis.

“Het kost ook zoveel tijd en moeite om dat steeds te regelen.” Heb je een WordPress website? Besteed dit stukje dan geautomatiseerd uit aan Revive Old Post (voor Twitter en Facebook).

Was het maar eenvoudiger…

Nou, graag. Wat zou dat fijn zijn! Steeds weer interessante én vermakelijke ‘content creëren‘ is verrekte moeilijk. Kijk naar de blogs op deze website. Soms zijn bepaalde signalen hier van toepassing.

Je moet jezelf continu op nóg scherper zetten. Jezelf blijven ontwikkelen en prikkelen met nieuwe dingen, andere zienswijzen. Uiteindelijk komt het neer op de bekende riedel:

Focussen en hard werken

En inzien wanneer je beter (tijdelijk) kunt stoppen met bloggen. Wat is jouw conclusie na het lezen van deze blog? Stoppen, op dezelfde manier doorgaan, het anders aanpakken, er niet aan beginnen?

Het zal je niet verrassen dat ik niet te blogstoppen ben. Ik blog voor mezelf én voor jou. Wat mij betreft een fijne combinatie, die al sinds 2008 goed samenloopt, al ben ik de laatste jaren wel minder gaan bloggen. De content shock is al groot genoeg. 😉
.

deze 2015 blog heb ik iets aangepast en opnieuw gepubliceerd op 17 oktober 2018
.

Categorie: Tekstschrijven Tags: Revive Old Post 17 oktober 2018 door Sonja van Vuren 17 Reacties

Sonja van Vuren, online marketing zzp'er

Over Sonja van Vuren

Sinds 1998 hou ik me bezig met Marketing en Communicatie. Later heb ik eenzelfde liefde opgevat voor internet. Schrijven doe ik al van kleins af aan en bloggen sinds 2008. De combinatie van deze vakgebieden zet ik in voor meer impact online.

Reacties

  1. Kitty Kilian zegt

    16 juni 2015 om 09:38

    Helemaal eens. Het moet niet te gek worden.

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren zegt

      16 juni 2015 om 11:56

      😉

      Beantwoorden
  2. Judith van Barlingen (@JudithBarlingen) zegt

    16 juni 2015 om 11:50

    Bloggen, 9 signalen die jou vertellen of je er beter een eind aan kunt breien… van @sonjavanvuren http://t.co/QqeKRW1wPf

    Beantwoorden
  3. Agnes Swart (@Dagnespresso) zegt

    16 juni 2015 om 15:15

    Wel of niet doorgaan met bloggen? Negen signalementen die je de weg wijzen: http://t.co/uzCcERv2o1 @sonjavanvuren

    Beantwoorden
  4. Rita Koolstra zegt

    16 juni 2015 om 15:20

    ‘Stoppen? Ik ben nog niet eens begonnen!’ leek mij zo’n leuk antwoord, maar dan lieg ik.

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren zegt

      16 juni 2015 om 15:36

      Haha, leuk gelogen dan, Rita. 😉

      Beantwoorden
  5. Kitty Kilian (@KittyKilian) zegt

    17 juni 2015 om 09:30

    Bloggen. “Het moet niet te gek worden hè. Je hebt ook nog andere dingen te doen.” http://t.co/Nm6Sm1ylFq @sonjavanvuren

    Beantwoorden
  6. @chrisrommers zegt

    17 juni 2015 om 17:04

    Wanneer kun je beter stoppen met bloggen? http://t.co/FzoclolLfH door @sonjavanvuren Niet voor tere zieltjes.

    Beantwoorden
  7. Karin Verheij (@karinloopbaan) zegt

    18 juni 2015 om 08:29

    Stoppen of doorgaan met bloggen? Check het signalen lijstje van @sonjavanvuren. http://t.co/PVsn217hqM

    Beantwoorden
  8. @JeanettedeHaas zegt

    18 juni 2015 om 09:31

    RT @sonjavanvuren: Ben je aan het schrijven voor Jan met de korte achternaam? http://t.co/2VdbetU8vk – #bloggen

    Beantwoorden
  9. Moniek Martens zegt

    20 juni 2015 om 12:10

    Ik schrijf ‘ best wel aardig’, krijg weinig reacties (maar met een ‘ leesrate’ van meer dan 50% en nagenoeg geen uitschrijvers leg ik dat maar naast me neer). Ik ben vast niet concreet genoeg en ik schrijf over alles. Over hoge hakken en hielspoor, over hardlopen en een pijnlijke achillespeesblessure 😉 Maarrr, ik hou van hard werken en focussen. Ik stop niet met bloggen 😉 .

    Kan ik anders aanpakken? Vast wel 🙂

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren zegt

      20 juni 2015 om 13:03

      Nou, volgens mij schrijf jij méér dan aardig, Moniek. En het heeft wel allemaal met voetenwerk te maken he. 😉 Groot gelijk dat je lekker zo doorgaat. 😀

      Beantwoorden
  10. Moniek Martens (@Footlogics) zegt

    20 juni 2015 om 12:19

    Weinig bezoekers, 0 reacties en 1 keer je blog delen via FB vind je wel okay. Tijd om te stoppen? http://t.co/aZUk4aUX57 @sonjavanvuren

    Beantwoorden
  11. Frank zegt

    11 juli 2016 om 10:54

    Leuk artikel! Zie het toevallig nu net pas; net nu ik gestopt ben met bloggen.
    Ik heb de juiste keuze gemaakt ! 🙂

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren zegt

      11 juli 2016 om 10:57

      Altijd fijn, zo’n bevestiging. 😉 Leuk dat je nog even een reactie achterlaat, Frank!

      Beantwoorden
  12. Karin Verheij zegt

    19 oktober 2018 om 09:54

    En met je blog zelf laat je meteen zien hoe een ‘oudere’ blogpost weer als nieuw wordt. ‘Show don’t tell.’ 😉

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren zegt

      20 oktober 2018 om 13:18

      😀

      Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

.
Soms heb ik zin om een e-mailing te maken 🙂 Wil je die ontvangen? Abonneer je dan:

.

5 meest gelezen blogs

  • 5 vragen voor een goede marketingstrategie
  • Waarom we onbewust zoveel makkelijker te beïnvloeden zijn dan we denken
  • Top 5 online marketing problemen
  • Goede marketing is marketing die bij jou past
  • De (on)zin van uurtje factuurtje

5 recente blogs

  • SEO in 2023
  • “Je moet iedere week bloggen.” Onzin of waarheid?
  • De klad zit erin…
  • Opvallen door schurk marketing?
  • Gedwongen leren tekstschrijven is geen goed idee

Contact

  • Mailen werkt het snelst
  • 06 – 24 992 941

LinkedIn

© Sonja van Vuren | Soncere Marketing en Communicatie, Papendrecht

Sitemap | Soncere voorwaarden in 't kort | Privacyverklaring | Disclaimer

Deze website gebruikt cookies voor o.a. website statistieken.

Klik hier voor meer informatie over welke cookies gebruikt worden.

Soncere Marketing en Communicatie
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy & Cookies

Er wordt gebruik gemaakt van cookies om je de best mogelijke website ervaring te bieden. Meer informatie vind je op de pagina Privacy & Cookies.