Soncere Marketing en Communicatie

Online marketing hulp voor MKB’ers en ZZP’ers die meer uit de bedrijfswebsite wil halen

  • Home
  • Online marketing
  • Klanten aan het woord
  • Over
  • Blog
    • Blogs gerubriceerd
    • Columns
  • Contact

Opvallen is belangrijker dan overtuigen

De kans is groot dat de mensen die jij probeert te bereiken aan informatie obesitas lijden. Continu zo oververzadigd zijn, betekent dat je weinig trek hebt in nóg iets erbij. Integendeel, je probeert juist te infominderen. Zie maar eens in het blikveld te komen van iemand die zich zo voelt. Dat is, optimistisch uitgedrukt, best wel een uitdaging.

Aandacht is schaars

Zowel die van jou als van je potentiële klanten. En het aantal uren in een dag wordt er niet meer op. We kunnen met glazige ogen langer opblijven. Vroeger opstaan. Nog meer aan timemanagement doen. Worden we daar scherper van? Retorische vraag…

Alles wat ‘moet’ op je online marketing actielijst zetten en vervolgens kwaad zijn op jezelf omdat je niet alles wekelijks afvinkt, werkt ook niet. Zo ‘moeten’ we iedere week bloggen. Want regelmaat is belangrijk en Google houdt van nieuwe content.

Je moet jouw stuff strutten, content sharen – go, go, go!

Of je nou hamers, sierlijsten of online diensten verkoopt, of je nou coach, fotograaf of softwareontwikkelaar bent – gij zult bloggen. Beantwoord de vragen waar jouw doelgroep mee zit en voilà… you’re in business.

laptop met uitroepteken op het beeldscherm

Het is slechts een kwestie van die vragen vinden en dé antwoorden geven. In doeltreffende, korte zinnen. Met linkjes naar andere webpagina’s en blogs onder de juiste ankerteksten. En de Yoast SEO plugin vullen. Ja, ja, zo makkelijk is het. 😉

Tips over bloggen, Social Media en SEO liggen voor het oprapen

Dat maakt het dus nog makkelijker! Alhoewel. Doe jij iets met al die online marketing tips? Wat breng jij nu fervent en succesvol in de praktijk, week in, week uit?

Je kunt een fijne boost krijgen van iets nieuws lezen of leren. De praktijk behoeft taaie doorzettingskracht. Zoals Kitty Kilian het al eens omschreven heeft:

Het is niet moeilijk, maar het is véél. En het verandert de hele tijd.

En dan nog. Stel dat je het allemaal onder de knie hebt. Van haver tot gort snapt. Nergens meer van opkijkt. Precies weet welke online ontwikkelingen van belang zijn. Dan moet je nog steeds iets vertellen en doen wat de aandacht trekt en de moeite waard is.

Van die storytelling bullshit?

Tja. Je moet wel weten wat jouw USP is. Toch? En die Unique Selling Proposition goed kunnen overbrengen. En dat onderscheidende vermogen ook daadwerkelijk en relevant in de praktijk brengen. Storydoing, zeg maar. Allerbelangrijkst.

In die laatste fase kennen mensen je echter al. Werken ze al met je samen. Anders weten ze niet dat jij je story ook echt aan het do’en bent. Dave Trott, een goeie copywriter en reclameman, weet precies waarom we zo vaak tegen de klippen op communiceren:

We hebben geen impact, vallen niet op, blijven ongezien, onopgemerkt.
Maar we zijn aan het communiceren alsof we wél in beeld zijn.

Veels te veel communicatiegewicht ligt in de overtuigingskrachtschaal. Je bent een volstrekt denkbeeldig, aandachtig luisterend publiek aan het overtuigen. Dat promoot wel lekker weg. Weinig weerstand enzo.

Omdat bijna niemand het ziet en leest…

Marketing & communicatie lijkt in veel gevallen gereduceerd tot jezelf ‘onderscheiden’ met betekenisloze verschillen op een onopvallende manier. Onopvallend in de zin van: het blijft niet hangen – als het al opgemerkt wordt.

Er is veel wat nergens naar smaakt. We zijn kritischer omdat er zoveel keus is. Verwende kinderen die al snel ergens de neus voor ophalen. Been there. Seen that. Datgene is je dan in ieder geval wel opgevallen. Anders kon je dat niet constateren.

Je kunt pas proberen te verleiden als je in de aandacht staat

89% van bedrijfscommunicatie faalt op dat impactniveau. Omdat bijna iedereen zich op het overtuigen stort. Je wilt tenslotte laten zien wat je allemaal kan. Je bent dol op je vak! Dat zouden er meer moeten zijn. Vooral potentiële klanten. Maar ze zien je niet staan. Waarom?

omgekeerde piramide schets van David Trott bij blog Opvallen is belangrijker dan overtuigen

Omdat je piramide verkeerd ingedeeld is, aldus Trott. De meeste tijd en moeite moet je steken in opvallen. Impact maken. Op die radars verschijnen waar jij zichtbaar wilt zijn. En áls je aandacht krijgt, moet die welverdiend zijn. Uiteraard. Anders klikken we zo weg.

Dus prik op je prikbord:

  1. opvallen en indruk maken
  2. een relevant en makkelijk te begrijpen voorstel communiceren
  3. de ander bepaalt (onbewust) of hij/zij zich daardoor laat overtuigen
    .

deze 2014 blog heb ik herschreven en opnieuw gepubliceerd op 31 oktober 2017
.

Categorie: Communicatie Tags: bloggen, Dave Trott, e-mailmarketing, zzp 31 oktober 2017 door Sonja van Vuren 15 Reacties

Sonja van Vuren, online marketing zzp'er

Over Sonja van Vuren

Sinds 1998 hou ik me bezig met Marketing en Communicatie. Later heb ik eenzelfde liefde opgevat voor internet. Schrijven doe ik al van kleins af aan en bloggen sinds 2008. De combinatie van deze vakgebieden zet ik in voor meer impact online.

Reacties

  1. Nicoline (@droomcoach) zegt

    18 oktober 2014 om 09:26

    You go girl! “@sonjavanvuren: Ik moet m’n stuff strutten. Content sharen. Alles voor jouw aandacht. http://t.co/EcxOnqw0fh [nieuwe blog]”

    Beantwoorden
  2. Kitty Kilian (@KittyKilian) zegt

    18 oktober 2014 om 11:02

    “En ik moet m’n stuff strutten. Content sharen.” http://t.co/dm30eR4KFa @sonjavanvuren

    Beantwoorden
  3. @JeannetWendel zegt

    18 oktober 2014 om 16:26

    RT @PatrickMundus: Knappe eyeopener: “Je kunt pas proberen te verleiden als je in de aandacht staat.” ~ http://t.co/1MuLkJWIzl via @sonjava…

    Beantwoorden
  4. Kitty Kilian (@KittyKilian) zegt

    18 oktober 2014 om 19:44

    “Je bent een volstrekt denkbeeldig publiek aan het overtuigen. Dat promoot wel lekker weg.” http://t.co/bTZfkM5sMv @sonjavanvuren

    Beantwoorden
  5. Nicolette Scholtens (@hogepony) zegt

    19 oktober 2014 om 12:11

    Ik moet m’n stuff strutten. Content sharen. Alles voor jouw aandacht. http://t.co/RmVdzh5uwz weer een superblog van @sonjavanvuren

    Beantwoorden
  6. Petra Blankwaard (@indigonl) zegt

    19 oktober 2014 om 20:53

    RT @sonjavanvuren: De meeste tijd en moeite moet je steken in opvallen. http://t.co/ZVtJW9p8mf [blog]

    Beantwoorden
  7. Charlotte Meindersma (@CharlottesLaw) zegt

    19 oktober 2014 om 21:05

    RT @sonjavanvuren: De meeste tijd en moeite moet je steken in opvallen. http://t.co/ZVtJW9p8mf [blog]

    Beantwoorden
  8. @SjeWorks zegt

    20 oktober 2014 om 03:23

    RT @sonjavanvuren: De meeste tijd en moeite moet je steken in opvallen. http://t.co/ZVtJW9p8mf [blog]

    Beantwoorden
  9. @cecilekoenig zegt

    20 oktober 2014 om 13:39

    RT @sonjavanvuren: De meeste tijd en moeite moet je steken in opvallen. http://t.co/ZVtJW9p8mf [blog]

    Beantwoorden
  10. Johanna Glas | DoDo1 (@DuizendDoDos) zegt

    22 oktober 2014 om 11:47

    RT @sonjavanvuren: Je moet wel weten wat jouw USP is. Toch? http://t.co/ZVtJW9p8mf [blog]

    Beantwoorden
  11. Nicole Offenberg (@OffenbergNicole) zegt

    22 oktober 2014 om 16:30

    “Of je nou hamers, sierlijsten of online diensten verkoopt (ik roep maar wat) – gij zult bloggen.” http://t.co/Zdadne5zRk Goed blog van @so…

    Beantwoorden
  12. Agnes Swart (@Dagnespresso) zegt

    31 oktober 2017 om 12:20

    ‘De kans is groot dat de mensen die jij probeert te bereiken aan informatie obesitas lijden.’ https://t.co/YvOJ5HFbYl @sonjavanvuren

    Beantwoorden
  13. Karen André (@AtelierKaren) zegt

    31 oktober 2017 om 16:07

    Opvallen is belangrijker dan overtuigen https://t.co/IjVdVKs1cw

    Beantwoorden
  14. @MarijkevanDijk1 zegt

    31 oktober 2017 om 19:46

    RT @sonjavanvuren: Doe jij iets met die online marketing tips? Wat breng jij nu fervent en succesvol in de praktijk, week in, week uit? htt…

    Beantwoorden
  15. @Podiumbouwer zegt

    31 oktober 2017 om 19:56

    RT @sonjavanvuren: Doe jij iets met die online marketing tips? Wat breng jij nu fervent en succesvol in de praktijk, week in, week uit? htt…

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

.
Soms heb ik zin om een e-mailing te maken 🙂 Wil je die ontvangen? Abonneer je dan:

.

5 meest gelezen blogs

  • 5 vragen voor een goede marketingstrategie
  • Waarom we onbewust zoveel makkelijker te beïnvloeden zijn dan we denken
  • Top 5 online marketing problemen
  • Goede marketing is marketing die bij jou past
  • De (on)zin van uurtje factuurtje

5 recente blogs

  • SEO in 2023
  • “Je moet iedere week bloggen.” Onzin of waarheid?
  • De klad zit erin…
  • Opvallen door schurk marketing?
  • Gedwongen leren tekstschrijven is geen goed idee

Contact

  • Mailen werkt het snelst
  • 06 – 24 992 941

LinkedIn

© Sonja van Vuren | Soncere Marketing en Communicatie, Papendrecht

Sitemap | Soncere voorwaarden in 't kort | Privacyverklaring | Disclaimer

Deze website gebruikt cookies voor o.a. website statistieken.

Klik hier voor meer informatie over welke cookies gebruikt worden.

Soncere Marketing en Communicatie
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy & Cookies

Er wordt gebruik gemaakt van cookies om je de best mogelijke website ervaring te bieden. Meer informatie vind je op de pagina Privacy & Cookies.