Ik stap de bedrijfskantine binnen en zie haar meteen zitten. Ingespannen turend naar haar laptopscherm, handen op het toetsenbord, een notitieschrift naast zich. Ze veert overeind als ik bijna bij haar tafeltje ben. “Ha, daar ben je, lekker ruim op tijd!” We gaan meteen aan de slag.
“Ik ben eens goed gaan zitten voor een online marketing actielijst”
Anna fronst terwijl ze nog een slok van haar thee neemt. “Ik heb al aardig wat afgevinkt,” vervolgt ze, “maar ik ben nog niet tevreden hoor. Die actielijst zal vast langer worden.” Een glimlach. Van een boerin met kiespijn.
Ze schuift de lijst met kracht naar me toe. Ik bekijk ‘m aandachtig. “Jaha, ik heb niet stilgezeten hè.” Dat kan ik enkel beamen. “Waarom precies heb je voor deze acties gekozen?” vraag ik, terwijl ik nogmaals de items afga.
- sfeervolle banner op de homepage
- contactformulier op contactpagina zetten
- MailChimp en Yoast SEO installeren
- Google Search Console activeren
- koppen van alle blogs pakkender maken
- overal zinnen inkorten en meer witruimte gebruiken
- gratis weggever maken
- LinkedIn profiel updaten
- Twitter bio aanscherpen
- LinkedIn en Facebook bedrijfspagina’s aanmaken
- goede portretfoto’s van iedereen op de website
- bedrijfsvideo laten maken
“Met dit soort dingen heb je toch zo’n beetje alles op orde wat betreft online marketing,” aldus Anna. “En ik wil er zo snel mogelijk vanaf zijn, anders blijft het maar knagen. Al dat afvinken zorgt voor rust in m’n hoofd.”
“Instagram, TikTok en een YouTube kanaal staan er nog niet bij,” zeg ik voor de grap.
“Wacht, dat schrijf ik meteen even op.” Anna grist de lijst onder m’n neus vandaan.
“Nee joh, wacht nou even,” roep ik uit.
Op die manier actielijstjes afvinken, werkt niet
“Jawel hoor. Het werkt als een trein. Er staan nog maar een paar items open.”
We bestellen nog een bakkie thee en hebben het over haar klanten. Anna heeft er genoeg en haar medewerkers hebben de handen vol.
Maar ze wil meer. Online actief worden kan daarbij helpen. Haar vennoot is het daarmee eens. Hij heeft echter niks met online en het personeel kan er geen tijd voor vrijmaken, dus heeft Anna deze klus naar zich toegetrokken.
Maar marketing is een proces, geen klus
Wie bekijkt regelmatig de websitestatistieken, bepaalt waar acties nodig zijn én zorgt voor de uitvoering? En los van het tijdsintensieve bijhouden van allerlei accounts, welke Social Media kanalen gebruiken klanten en prospects eigenlijk?
Het is iets wat veel voorkomt. Middelen worden doelen op zich. Taken worden op actielijstjes gezet. Iedere week één Facebook en Instagram bericht. Voor de hele week LinkedIn voorprogrammeren. Einde dag mentions checken (als dat al gebeurt; er zijn zo veel bedrijven die nooit reageren, onbegrijpelijk).
Klussen geklaard, niemand geholpen
“Ik doe alles wat ik moet doen, dus…” hoor ik vaak. Net zo vaak klinkt het als de belastingaangifte doen. Je hebt er geen zin in, maar blijkbaar is het nodig, dus hup, geen gezeur en snel doen. Dan ben je er voorlopig weer vanaf.
Stel je voor dat je zo naar afspraken zou gaan. Op die manier (potentiële) klanten zou bellen. Offertes met zo’n instelling zou maken en versturen. Dan zal het niet lang duren voordat iedereen met een grote boog om jouw bedrijf heen loopt.
Relaties opbouwen en onderhouden vraagt tijd
En je moet het leuk vinden. Dus als je geen tijd en zin hebt, begin er dan niet aan. Er is al genoeg verplicht getetter en eenrichtingsverkeer, zéker online. Laat je niet gek maken door ‘hoe het hoort’. Wees glashelder realistisch.
Wat kan jouw bedrijf aan? Wie heeft waar affiniteit mee? Waar zitten klanten en prospects op te wachten? Hoe en waar kun je ze het beste bereiken? Wat moet zichtbaar worden als mensen de voor jouw business relevante zoekwoordencombinaties Google’n?
Ik blijf het zeggen: stapje voor stapje ga je ook vooruit
Vaker dan je zou verwachten hebben relatief kleine dingen een grote impact. Zoals de belangrijkste websitepagina’s en blogs optimaliseren. Een e-mailing nabellen. Focussen op dat ene Social Media kanaal waar (potentiële) klanten actief zijn.
Eén keer per maand een super blog schrijven, in plaats van stampwerken en iedere week iets publiceren waar je niet trots op bent. Je aansluiten bij één LinkedIn groep die misschien niet zoveel leden heeft, maar wel nuttig actief is.
Vink eens af wat je NIET gaat doen
“Ha, da’s nog eens een leuke lijst,” grijnst Anna. Na een korte stilte en wat strepen: “Wow, wat we wél gaan doen ziet er nu veel logischer en goed te behappen uit… Weet je wat het stomme is? Dat je het eigenlijk wel weet, dat het zo beter werkt.”
“Maar je laat je opjagen ofzo. En dan ren je als een kip zonder kop rond. Maak je met z’n allen actielijstjes waar eigenlijk niemand wat aan heeft. Afvinken is dan het enige waar het nog om gaat, zo lijkt het. Bizar eigenlijk.” Onze conclusie?
Kitty Kilian zegt
Het lastige is dat je als beginner echt geen idee hebt…
Sonja van Vuren zegt
Beginner of niet, het is denk ik sowieso een goed idee om te starten vanuit de vraag hoe en waar(mee) je jouw (potentiële) klanten het beste kunt bereiken en helpen. Vervolgens bepalen wat daarvan adequaat en op een fijne manier in jouw bedrijf past en eventueel wat je beter kunt uitbesteden.
Caroline vd Laan (@carolaanCL) zegt
“Vink eens af wat je NIET gaat doen” @sonjavanvuren https://t.co/seMfg2y4Nv
Karen André (@AtelierKaren) zegt
RT @sonjavanvuren: Waarom een online marketing actielijst afvinken niet werkt https://t.co/P2c5wzmMnv [nieuwe blog]
Kitty Kilian (@KittyKilian) zegt
“Eén keer per maand een super blog schrijven, in plaats van stampwerken” https://t.co/CDgKVcCEEw @sonjavanvuren
Agnes Swart (@Dagnespresso) zegt
Ha herkenbaar blog van @sonjavanvuren Ik had een paar jaar geleden ook zo’n soort lijstje, wat niet werkte. https://t.co/rcBikx2p7F
Carolijn Roelofs (@CarolijnRoelofs) zegt
Geen zin in en tijd voor online marketing? Begin er dan niet aan. Er is al genoeg verplicht getetter zéker online. https://t.co/lvG7SZhhuF
marrie rietveld (@marrierietveld) zegt
Vink eens af wat je NIET gaat doen! https://t.co/mGZWLNOQq8
Remco Verdegaal (@RemcoVerdegaal) zegt
RT @sonjavanvuren: Online marketing actielijstjes afvinken. Zooo leuk… #kuchkuch https://t.co/P2c5wzmMnv
Judith van Barlingen (@JudithBarlingen) zegt
Online marketing is meer dan het afvinken van een to-do lijstje via @sonjavanvuren https://t.co/S1GqpgDPQD