Soncere Marketing en Communicatie

Online marketing hulp voor MKB’ers en ZZP’ers die meer uit de bedrijfswebsite wil halen

  • Home
  • Online marketing
  • Klanten aan het woord
  • Over
  • Blog
    • Blogs gerubriceerd
    • Columns
  • Contact

Waarom een online marketing actielijst afvinken niet werkt

Ik stap de bedrijfskantine binnen en zie haar meteen zitten. Ingespannen turend naar haar laptopscherm, handen op het toetsenbord, een notitieschrift naast zich. Ze veert overeind als ik bijna bij haar tafeltje ben. “Ha, daar ben je, lekker ruim op tijd!” We gaan meteen aan de slag.

vrouw achter laptop - foto bij online marketing actielijst blog

“Ik ben eens goed gaan zitten voor een online marketing actielijst”

Anna fronst terwijl ze nog een slok van haar thee neemt. “Ik heb al aardig wat afgevinkt,” vervolgt ze, “maar ik ben nog niet tevreden hoor. Die actielijst zal vast langer worden.” Een glimlach. Van een boerin met kiespijn.

Ze schuift de lijst met kracht naar me toe. Ik bekijk ‘m aandachtig. “Jaha, ik heb niet stilgezeten hè.” Dat kan ik enkel beamen. “Waarom precies heb je voor deze acties gekozen?” vraag ik, terwijl ik nogmaals de items afga.

  • sfeervolle banner op de homepage
  • contactformulier op contactpagina zetten
  • MailChimp en Yoast SEO installeren
  • Google Search Console activeren
  • koppen van alle blogs pakkender maken
  • overal zinnen inkorten en meer witruimte gebruiken
  • gratis weggever maken
  • LinkedIn profiel updaten
  • Twitter bio aanscherpen
  • LinkedIn en Facebook bedrijfspagina’s aanmaken
  • goede portretfoto’s van iedereen op de website
  • bedrijfsvideo laten maken

“Met dit soort dingen heb je toch zo’n beetje alles op orde wat betreft online marketing? En ik wil er zo snel mogelijk vanaf zijn, anders blijft het maar knagen. Al dat afvinken, zorgt voor rust in m’n hoofd.”

“Pinterest, Snapchat en een YouTube kanaal staan er nog niet bij,” zeg ik voor de grap. “Wacht, dat schrijf ik meteen even op.” Anna grist de lijst onder m’n neus vandaan. “Nee joh, wacht nou even,” roep ik uit.

Op die manier actielijstjes afvinken, werkt niet

“Jawel hoor. Het werkt als een trein. Er staan nog maar een paar items open.” We bestellen nog een bakkie thee en hebben het over haar klanten. Anna heeft er genoeg en haar medewerkers hebben de handen vol.

Maar ze wil meer. Online actief worden kan daarbij helpen. Haar vennoot is het daarmee eens. Hij heeft echter niks met online en het personeel kan er geen tijd voor vrijmaken, dus heeft Anna deze klus naar zich toegetrokken.

Maar… marketing is een proces, geen af te ronden klus

Wie bekijkt regelmatig de websitestatistieken, bepaalt waar acties nodig zijn én zorgt voor de uitvoering? En los van het tijdsintensieve bijhouden van allerlei accounts, welke Social Media kanalen gebruiken klanten en prospects eigenlijk?

Het is iets wat veel voorkomt. Middelen worden doelen op zich. Taken worden op actielijstjes gezet. Iedere week één Facebook en LinkedIn bericht. Voor de hele week Twitter voorprogrammeren. Einde dag mentions checken.

Klussen geklaard, niemand geholpen

“Ik doe alles wat ik moet doen, dus…” hoor ik vaak. Net zo vaak klinkt het als de belastingaangifte doen. Je hebt er geen zin in, maar blijkbaar is het nodig, dus hup, geen gezeur en snel doen. Dan ben je er voorlopig weer vanaf.

Stel je voor dat je zo naar afspraken zou gaan. Op die manier (potentiële) klanten zou bellen. Offertes met zo’n instelling zou maken en versturen. Dan zal het niet lang duren voordat iedereen met een grote boog om jouw bedrijf heen loopt.

Relaties opbouwen en onderhouden vraagt tijd

En je moet het leuk vinden. Dus als je geen tijd en zin hebt, begin er dan niet aan. Er is al genoeg verplicht getetter en eenrichtingsverkeer, zéker online. Laat je niet gek maken door ‘hoe het hoort’. Wees glashelder realistisch.

Wat kan jouw bedrijf aan? Wie heeft waar affiniteit mee? Waar zitten klanten en prospects op te wachten? Hoe en waar kun je ze het beste bereiken? Wat moet zichtbaar worden als mensen de voor jouw business relevante zoekwoordencombinaties Google’n?

Ik blijf het zeggen: stapje voor stapje ga je ook vooruit

Vaker dan je zou verwachten hebben relatief kleine dingen een grote impact. Zoals de belangrijkste websitepagina’s en blogs optimaliseren. Een e-mailing nabellen. Focussen op dat ene Social Media kanaal waar (potentiële) klanten actief zijn.

Eén keer per maand een super blog schrijven, in plaats van stampwerken en iedere week iets publiceren waar je niet trots op bent. Je aansluiten bij één LinkedIn groep die misschien niet zoveel leden heeft, maar wel nuttig actief is.

Vink eens af wat je NIET gaat doen

“Ha, da’s nog eens een leuke lijst,” grijnst Anna. Na een korte stilte en wat strepen: “Wow, wat we wél gaan doen ziet er nu veel logischer en goed te behappen uit… Weet je wat het stomme is? Dat je het eigenlijk wel weet, dat het zo beter werkt.

Maar je laat je opjagen ofzo. En dan ren je als een kip zonder kop rond. Maak je met z’n allen actielijstjes waar eigenlijk niemand wat aan heeft. Afvinken is dan het enige waar het nog om gaat, zo lijkt het. Bizar eigenlijk.” Onze conclusie?

Minder doen en daardoor meer afvinken met veel effect
.

Categorie: ondernemen 27 januari 2016 door Sonja van Vuren 10 Reacties

Sonja van Vuren, online marketing zzp'er

Over Sonja van Vuren

Sinds 1998 hou ik me bezig met Marketing en Communicatie. Later heb ik eenzelfde liefde opgevat voor internet. Schrijven doe ik al van kleins af aan en bloggen sinds 2008. De combinatie van deze vakgebieden zet ik in voor meer impact online.

Reacties

  1. Kitty Kilian zegt

    27 januari 2016 om 12:33

    Het lastige is dat je als beginner echt geen idee hebt…

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren zegt

      27 januari 2016 om 13:11

      Beginner of niet, het is denk ik sowieso een goed idee om te starten vanuit de vraag hoe en waar(mee) je jouw (potentiële) klanten het beste kunt bereiken en helpen. Vervolgens bepalen wat daarvan adequaat en op een fijne manier in jouw bedrijf past en eventueel wat je beter kunt uitbesteden.

      Beantwoorden
  2. Caroline vd Laan (@carolaanCL) zegt

    27 januari 2016 om 15:41

    “Vink eens af wat je NIET gaat doen” @sonjavanvuren https://t.co/seMfg2y4Nv

    Beantwoorden
  3. Karen André (@AtelierKaren) zegt

    27 januari 2016 om 18:58

    RT @sonjavanvuren: Waarom een online marketing actielijst afvinken niet werkt https://t.co/P2c5wzmMnv [nieuwe blog]

    Beantwoorden
  4. Kitty Kilian (@KittyKilian) zegt

    28 januari 2016 om 08:45

    “Eén keer per maand een super blog schrijven, in plaats van stampwerken” https://t.co/CDgKVcCEEw @sonjavanvuren

    Beantwoorden
  5. Agnes Swart (@Dagnespresso) zegt

    28 januari 2016 om 13:06

    Ha herkenbaar blog van @sonjavanvuren Ik had een paar jaar geleden ook zo’n soort lijstje, wat niet werkte. https://t.co/rcBikx2p7F

    Beantwoorden
  6. Carolijn Roelofs (@CarolijnRoelofs) zegt

    29 januari 2016 om 10:42

    Geen zin in en tijd voor online marketing? Begin er dan niet aan. Er is al genoeg verplicht getetter zéker online. https://t.co/lvG7SZhhuF

    Beantwoorden
  7. marrie rietveld (@marrierietveld) zegt

    29 januari 2016 om 15:50

    Vink eens af wat je NIET gaat doen! https://t.co/mGZWLNOQq8

    Beantwoorden
  8. Remco Verdegaal (@RemcoVerdegaal) zegt

    30 januari 2016 om 15:10

    RT @sonjavanvuren: Online marketing actielijstjes afvinken. Zooo leuk… #kuchkuch https://t.co/P2c5wzmMnv

    Beantwoorden
  9. Judith van Barlingen (@JudithBarlingen) zegt

    4 februari 2016 om 18:01

    Online marketing is meer dan het afvinken van een to-do lijstje via @sonjavanvuren https://t.co/S1GqpgDPQD

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

.
Soms heb ik zin om een e-mailing te maken 🙂 Wil je die ontvangen? Abonneer je dan:

.

5 meest gelezen blogs

  • 5 vragen voor een goede marketingstrategie
  • Waarom we onbewust zoveel makkelijker te beïnvloeden zijn dan we denken
  • Top 5 online marketing problemen
  • Goede marketing is marketing die bij jou past
  • De (on)zin van uurtje factuurtje

5 recente blogs

  • SEO in 2023
  • “Je moet iedere week bloggen.” Onzin of waarheid?
  • De klad zit erin…
  • Opvallen door schurk marketing?
  • Gedwongen leren tekstschrijven is geen goed idee

Contact

  • Mailen werkt het snelst
  • 06 – 24 992 941

LinkedIn

© Sonja van Vuren | Soncere Marketing en Communicatie, Papendrecht

Sitemap | Soncere voorwaarden in 't kort | Privacyverklaring | Disclaimer

Deze website gebruikt cookies voor o.a. website statistieken.

Klik hier voor meer informatie over welke cookies gebruikt worden.

Soncere Marketing en Communicatie
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy & Cookies

Er wordt gebruik gemaakt van cookies om je de best mogelijke website ervaring te bieden. Meer informatie vind je op de pagina Privacy & Cookies.