“Ik heb echt een hekel aan online marketing.” Het is van haar gezicht af te lezen. Een mengeling van boosheid en walging. “Al die borstklopperij… kijk eens hoe goed wij zijn! En dat ‘wij’ blijkt dan ook nog eens vaak een éénpitter te zijn…”
Deze manier van marketen zie je inderdaad regelmatig. Wat verbazingwekkend is, als je tenminste jouw doelgroep(en) wilt bereiken en mensen wilt aanzetten om af en toe iets van jou te kopen.
Want waarom doe je aan online marketing?
Niet voor jezelf. Natuurlijk, uiteindelijk zal het je via via klanten brengen, maar het gaat mij om de insteek, je uitgangspunt. Dat ben jij niet. Dat zijn je klanten en prospects. Het draait om de problemen die zij hebben.
Niet zomaar wat probleempjes. Van die dingen waar we allemaal weleens over mopperen zonder er iets voor of tegen te willen doen. Nee. Het gaat om problemen waar je zoveel last van hebt dat je maar één ding wilt: er vanaf.
Zonder dat het je teveel moeite kost
Tenminste, dat gevoel moet je hebben. Zo van “Hee, dit is prima te overzien. Dat moet lukken. Dit durf ik wel uit te proberen.” Als je er eenmaal middenin zit, blijkt het toch wat arbeidsintensiever. Uiteraard.
Maar als je het naar je zin hebt en de eerste resultaten ervaart, dan maakt dat niet meer uit. Achteraf gezien. Van tevoren maakt dat wél uit, als je er nog niet in geïnvesteerd hebt.
Je hoort hoeveel werk online marketing is en tijdens netwerkborrels word je door ‘experts’ bestookt met termen die jou niets zeggen. Aan die lui ga je zéker niet vragen wat SEO nou eigenlijk inhoudt.
Je knikt dan ook beleefd en denkt: dáár begin ik dus niet aan!
Gelukkig kun je Blog in je websitenavigatie makkelijk uitzetten. En wie leest nou een Over pagina? Blijven alleen home, een dienstenpagina en contact over.
Zo verging het Trudy uit de intro
Terwijl ze het juist niet alleen over haar diensten wil hebben! Ze is een bevlogen vakmens en doet ongevraagd altijd een beetje meer voor haar klanten. And they love her for it.
Maar ze heeft te weinig klanten voor een gezonde toekomst. En ze is niet het type dat wekelijks in de kroeg of op netwerkbijeenkomsten te vinden is. Ze heeft een hekel aan online marketing en gruwelt van verkooppraatjes. Wat nu?!
Stapje voor stapje ga je ook vooruit
Zelf ben ik een groot voorstander van stapje voor stapje dingen veranderen. Hoe sneller je op een laagdrempelige manier ervaart dat online marketing kan werken op een manier die bij jou past, hoe groter de kans dat je doorzet.
- Een bedrijfsverhaal is een scherpsteller. Het is een richtinggever en plaatsbepaler. Oók voor potentiële klanten – ze krijgen een goede indruk van jou(w bedrijf). Wie dat aanspreekt, past bij jou.
- Je kunt een solide SEO basis (laten) neerleggen die eenvoudig bij te houden is. Dat is al heel wat en – niet onbelangrijk – goed te overzien. Mocht je in de toekomst meer willen, is dit een uitstekende springplank.
- Ga wat betreft social media uit van wat jij leuk vindt én waar jouw klanten en prospects gebruik van maken. Kies 2 platforms en negeer de rest. Focus is bevrijdend en tijdbesparend.
- Je moet iedere week bloggen? Welnee. Met 1x per maand een topstuk val je meer op in de grijze massa der middelmatigheid. En 10x per jaar een nieuwsbrief versturen die wél gelezen wordt, is waardevoller dan wekelijks stampwerk waar bijna niemand naar kijkt.
We maken elkaar soms helemaal gek
In het snelle en druk-druk-druk internettijdperk waarin onderhand iedereen aan FOMO lijdt. Wat afstand nemen en zorgen voor een paar goede marketing bouwstenen geeft ademruimte en schept overzicht.
Zo heb je de tijd en rust om te focussen op de problemen van jouw klanten en prospects en hun business vooruit helpen. Precies wat je het allerliefste doet. Dát is bezig zijn met online marketing. Of ondernemen. Het is maar net hoe je het wilt noemen.
Trudy houdt het op “mensen helpen”
En daar heeft ze alles behalve een hekel aan 🙂
.
deze 2015 blog heb ik aangepast en opnieuw gepubliceerd op 13 augustus 2019
.
Carolijn zegt
Ik weet inmiddels dat dit zo werkt dankzij jou maar wat zullen veel ondernemers opgelucht ademhalen als se dit blog gelezen hebben.
Ik kon er ook zo chagrijnig van worden he Sonja? Maar nu snap ik het inmiddels redelijk en staat er een goede basis.
Top stukje tekst weer.
Sonja van Vuren zegt
Wat een leuke en snelle reactie, Carolijn. En ja, er is een hoop chagrijn, vooral omdat de dingen zo onnodig ingewikkeld gemaakt worden. Dan heb je er bij voorbaat al geen zin meer in. Zonde! Het kan zoveel simpeler, zonder dat je aan effectiviteit inboet. En dat effectiviteitsniveau is voor de meeste zelfstandige ondernemers en MKB’ers meer dan genoeg.
Patrick Mundus (@PatrickMundus) zegt
“Ik háát online #marketing! Al dat geleuter over hoe goed je bent.” Yep 🙂 Verhelderend blog van @sonjavanvuren op http://t.co/Gqy5qU1ssS
Kitty Kilian (@KittyKilian) zegt
“Je zou wel gek zijn om te zeggen dat je niet weet wat SEO inhoudt.” http://t.co/FBOhi9kAx1 @sonjavanvuren
KunstvanHerinnering (@MirandaSmit_vK) zegt
‘Social media? Kies er 2 uit en negeer de rest.’ #focus @sonjavanvuren: http://t.co/DtZKHoFLTh“
Martin Postmus (@Postmusparket) zegt
”Het draait om de problemen die zij hebben…” http://t.co/WuDFOgENFq via @sonjavanvuren
Carolijn Roelofs (@CarolijnRoelofs) zegt
online marketing? Bleh werd er ook chagrijnig van totdat ik van @sonjavanvuren les kreeg. Sterk blog http://t.co/zIXXaDn0zB
Tessa Wiegerinck (@TessaWiegerinck) zegt
Word je ook een beetje misselijk als je ‘online marketing’ hoort? Goede blog van @sonjavanvuren http://t.co/kRlYdj3tW8
Judith van Barlingen (@JudithBarlingen) zegt
Je hebt een hekel aan online marketing en gruwelt van verkooppraatjes. Wat nu?! @sonjavanvuren http://t.co/utp5DBfJku
Nicole Offenberg (@OffenbergNicole) zegt
“Tijdens netwerkborrels word je bedolven onder blaatpraat.” http://t.co/YhxBf0DB8D blog van @sonjavanvuren over online marketing
Bianca Elzinga zegt
Whoehoe! Helemaal eens en ook mijn motto voor mijn klanten. Mooi verwoord. Thx!
Sonja van Vuren zegt
Ha, wat een leuke reactie van jou, Bianca. High five! 🙂
Christian Slagter (@slagter) zegt
Hekel aan online marketing? Je bent niet de enige http://t.co/ClytjDQJiS via @sonjavanvuren
Pauline le Rutte (@paulinelerutte) zegt
Lekkere blog. “Je hebt een hekel aan online marketing en gruwelt van verkooppraatjes. Wat nu?!” http://t.co/m7riRlaZOf @sonjavanvuren