Je hebt een bedrijfswebsite en blogt, geoptimaliseerd en wel. Er worden e-mailings verstuurd en je zit op LinkedIn. Allemaal marketing activiteiten die met elkaar vervlochten zijn en elkaar versterken. Tel daarbij op dat hoe je je werk doet en de kwaliteit die je levert voor mond-tot-mond reclame zorgt en het wordt duidelijk wat de voornaamste manier is waarop je klanten krijgt: via het via, via klanten krijgen proces.
Hoeveel klanten krijg jij via, via?
Aardig wat, gok ik. Deze blog gaat over dat mysterieuze via, via klanten krijgen proces. Een voorbeeld. Annelies ziet toevallig een reactie van jou op een LinkedIn update van iemand die in jullie beider netwerk zit. Ze kijkt op je profiel en website. Meer niet.
Later op Twitter/X komt een bericht over een artikel van jou voorbij. “Oh ja, dat is die goeie site.” Ze schrijft zich in voor blogupdates. Ruim een jaar later krijg je een mail. Na een offerte en telefoongesprek van een uur heb je er een nieuwe klant bij.
Ze had al je blogs gelezen
Maar niets gedeeld via Social Media. Zelfs niet eentje. Daardoor wist je niet van haar bestaan af. Want je zoekt niet alle e-mail inschrijvers op. Dat doe je in het begin even, als je net begint met e-mailings, maar al snel heb je daar geen tijd meer voor.
Zoiets is mij dus al een paar keer overkomen. Soms gaat het veel directer. Je staat bovenin pagina 1 van Google met een bepaalde niche zoekwoorden combinatie, iemand klikt, ziet wat hij of zij wil en belt gewoon meteen. Ja, ook dat gebeurt.
Vaker komen mensen via wonderlijke omwegen een paar keer bij jou terecht
En meestal hebben ze geen koopintentie. Het is zoals ’t zo vaak gaat op internet en Social Media: je kijkt wat rond en klikt van het één naar het ander. En zelfs al ben je doelgericht naar iets op zoek, dan nog word je vaak zat afgeleid.
Als je actief bent op de online plekken die er toe doen voor ‘jouw type klanten’, dan komen zij jou op verschillende momenten tegen. Je bent aan het merk bouwen, wordt top-of-mind. Zulke processen hebben de neiging standaard sales funnels te negeren.
Het gegarandeerd succesvolle online marketing ABC’tje bestaat niet
Er is geen vaste volgorde. Een voorbeeld. Iemand die al in jouw LinkedIn netwerk zit, zoekt iets op in Google en jouw naam verschijnt. “Hee, die ken ik!” Hup, meteen klik, door die herkenning. “Aha, dus dat doet ze ook. Meteen even een LinkedIn bericht sturen.”
Online is zo’n dynamisch en op voor ons onzichtbare manieren vervlochten geheel. Precies weten waar het meeste rendement zit en hoe dat stap voor stap werkt, is onmogelijk (gelukkig). Het weerspiegelt eigenlijk mooi ons menselijk zijn:
Het leven hangt aan elkaar van toevalligheden
Serendipiteit kun je wél faciliteren, denk ik. Laat je niet op het verkeerde been zetten door het veel beschreven gebrek aan aandacht. Er is zat versplinterde aandacht. Als jouw online aanwezigheid dat ook is, komen mensen je her en der tegen.
Blijf ook duidelijk aanwezig binnen je bestaande netwerk. Uit het oog is uit het hart. Waarbij kwaliteit het wint van kwantiteit en persoonlijke privéberichten het winnen van vluchtige likes. Het aantal Social Media kanalen beperken zorgt voor broodnodige en tijdbesparende focus.
Zo komen we weer uit bij het belang van keuzes maken
Als je weet waar je voor staat, wat je doet en wie daar veel aan heeft, dan heb je zicht op wat er qua marketing nodig is. Misschien is dat in jouw geval grotendeels offline. Online is niet heilig. Het gaat om wat jouw business en haar (potentiële) klanten nodig hebben.
Geef in ieder geval de ruimte aan die serendipiteit. Faciliteer haar actief. Maak je niet druk als weinig mensen reageren op je blogs en LinkedIn updates, als de grote aantallen retweets uitblijven. Je krijgt meer versnipperde aandacht dan je denkt.
Kitty Kilian zegt
Ja, dat ben ik helemaal met je eens. Gods water loopt wonderlijk over gods akkers.
Sonja van Vuren zegt
Ja, de (om)wegen zijn ondoorgrondelijk…
Carolijn zegt
Ik voel me altijd zo heerlijk gerustgesteld na jouw wijze blogs en weet inmiddels dat het ook echt zo werkt en dus durf ik te vertrouwen op mijn ingeslagen marketing weg. Dank je wel weer Sonja dat ik kan loslaten wat toch niet te doorgronden is zonder achter de marketing geraniums te willen duiken. Want zichtbaar in die ondoorgrondelijke wereld blijft nodig.
Sonja van Vuren zegt
Haha, achter de marketing geraniums duiken – wat grappig geformuleerd. 😀
En ja, zo is het inderdaad, Carolijn, al is het ondoorgrondelijk (en hebben veel mensen daar een hekel aan, want zeker sinds online ‘moet’ alles exact meetbaar zijn), in die wereld blijven bewegen en zichtbaar zijn, is onontbeerlijk voor afdoende bereik en het faciliteren van die serendipiteit.
Agnes zegt
Ja zo gaat het inderdaad, wonderlijk. Staat deze week ook weer een afspraak met iemand waarvan ik niet weet via waar die is gekomen (ga het wel even vragen).
Sonja van Vuren zegt
Ja, ik vraag er ook altijd even naar. Regelmatig voorkomend antwoord: “Pfoeh, dat weet ik niet meer precies. Even denken…” en dan… “het was in ieder geval ergens online – via, via.”(!)
Agnes Swart (@Dagnespresso) zegt
De wonderlijke wegen van ‘via via’ https://t.co/5J4Ceh5TQZ van @sonjavanvuren
Kitty Kilian (@KittyKilian) zegt
“Ze had al je blogs gelezen. Maar niets gedeeld via Social Media. Zelfs niet eentje.” >https://t.co/cNXF0escp2 https://t.co/dowlVxh7Ei
Kitty Kilian (@KittyKilian) zegt
Darn! “Het gegarandeerd succesvolle online marketing ABC’tje bestaat niet” https://t.co/nJOrqhlHvF @sonjavanvuren
Karin Verheij (@karinloopbaan) zegt
De mysterieuze, én vaak zo leuk verrassende manier hoe klanten bij jou komen. Door @sonjavanvuren https://t.co/5J9VSAR6QP
@HighHeelComfort zegt
Via via. Hoeveel klanten vinden jou jij eigenlijk ‘via via’. Meer dan je denkt! @sonjavanvuren verklapt hoe dat zit https://t.co/AKQuMcIj1J
Pauline le Rutte (@paulinelerutte) zegt
Zo werkt het echt: “Het mysterieuze via, via klanten krijgen proces” https://t.co/xEUkK4xC3b van @sonjavanvuren
@paulinevdk zegt
‘Je krijgt meer versnipperde aandacht dan je denkt.’ @sonjavanvuren over viavia-klanten https://t.co/153bZGuygh
Karen André (@AtelierKaren) zegt
Het aantal Social Media kanalen beperken, zorgt voor broodnodige en tijdbesparende focus. https://t.co/zdqjWrT0Cn
Karien Vissers zegt
Mooi, Sonja. Ook pleidooi om te volharden, ook al denk je soms dat je acties zinloos zijn.
Sonja van Vuren zegt
Ja, volharding op/via de voor jou(w klanten en prospects) juiste communicatiekanalen maakt echt het verschil, Karien. Met zulk soort dingen zie je simpelweg niet razendsnel resultaat. Geduld is een schone ‘zaak’. 😉
Petra Blankwaard (@indigonl) zegt
Herkenbaar: Het proces van via, via klanten: https://t.co/TXAUPFXMMF door @sonjavanvuren #jemerkbouwen