“Beginnen met bloggen en social media is het probleem niet. Ik ben talloze keren begonnen. Gaat me prima af! Volhouden, dát is het probleem…” Eric grijnst er schaapachtig bij, terwijl hij z’n armen spreidt en achterover leunt. Alsof hij zich overgeeft en kritiek verwelkomt. Een makkelijk slachtoffer voor een betweterige online marketeer? Nee.
Online marketing is niet een kwestie van het iedere week in je agenda zetten
Was het maar waar! De praktijk is verrekte weerbarstig. Net als bij andere dingen waarvan je vindt dat je ze moet doen. Je doet ze niet. Of je begint er met gezonde tegenzin aan. Om vervolgens binnen no time afgeleid te worden.
Alleen met een paar blogs en posts ben je er niet. Verre van. Je weet ’t (en zucht). Mensen vinden jouw briljante content niet zomaar. Content is slechts een onderdeel van content marketing. Je site moet technisch en qua zoekmachineoptimalisatie op orde zijn.
Je ‘moet’ je stuff strutten op social media,
online relaties opbouwen en onderhouden, een mailinglijst hebben… (je zucht weer). Daardoor zal jou misschien business gegund worden. Maar dat is niet je voornaamste beweegreden, anders is het de tijd die je in online netwerken steekt niet waard.
Dan wil je een Return On Investment (ROI) en een beetje snel graag. Vaak zie ik een averechts werkende fixatie op (de illusie van) meetbaarheid – in de zin van dat “een beetje bloggen en aan social media doen” linea recta keiharde euro’s moet opleveren.
Mark Schaefer heeft er een goede blog over geschreven:
A solution to the content marketing measurement puzzle. Zeker in het eerste jaar kun je klassieke ROI wel vergeten. In die eerste fase draait het om impact ROI. Demotiverend versus motiverend, wat mij betreft. Als impact jou motiveert, blijf je doorgaan:
Het geeft een oppepper als websiteverkeer toeneemt, als er op blogs gereageerd wordt, als mensen iets van jou delen op Twitter of via LinkedIn. Je bent een springplank aan het installeren. En die veert niet vanaf dag één alsof ie al jaren in goed gebruik is.
Probeer ook niet alles tegelijk retegoed te doen
Dan kun je vooraf een weddenschap met jezelf afsluiten die je gegarandeerd verliest. Want dat ga je niet volhouden. Zéker niet als je verwacht dat je binnen luttele weken een paar nieuwe klanten kunt verwelkomen en enkele ambassadeurs rijker bent.
Offline stap je ook zelden zó ergens binnen om vervolgens met een opdracht onder je arm weer naar buiten te lopen. En na een advertentie in de krant staat je telefoon niet roodgloeiend. Na een keertje flyeren in jouw omgeving blijft het… stil.
Zowel online als offline gaat het om doorzetten en volhouden
Vanuit het perspectief van jouw klanten en prospects. Wat inspireert ze? Welke kwellende vragen hebben ze? Waar worstelen ze mee? Op welke manieren komen zij tot hun aankoopbeslissingen? Waar hangen ze online en offline het liefste rond?
Eric’s ogen beginnen te twinkelen als hij deze vragen hoort. “Ik moet aan LinkedIn denken. Als ik m’n timeline check, zie ik bijna altijd wel iets voorbij komen waar ik wat mee zou kunnen of waar ik op zou kunnen reageren.”
De vraag “Waarom heb je daar niks mee gedaan?” is overbodig
“Ik probeer álles te doen wat ‘hoort’, wat volgens de experts moet. Het resultaat is dat er bijna niets van de grond komt en dat wát ik doe halfbakken is.” Het idee om voorlopig te focussen op LinkedIn spreekt hem aan.
Lekker overzichtelijk én er is laaghangend fruit te plukken. In zijn LinkedIn netwerk zitten op dit moment alleen mensen die hij ‘in het echt’ ontmoet heeft. Enkele daarvan hebben een gloedvolle aanbeveling geschreven.
Er ontstaat een voor hem behapbare LinkedIn actielijst:
- Die aanbevelingen op verschillende manieren verwerken op de bedrijfswebsite. Quotes plaatsen in de rechterkolom en op productpagina’s. De volledige teksten op een nieuwe websitepagina zetten – Referenties of Klanten aan het woord.
- Mensen uitnodigen die hij digitaal kent. Dat is tegenwoordig echt heel gewoon en op die manier verlies je elkaar minder snel uit het oog. Want uit het oog is uit het hart.
- Eén keer per week zelf een update plaatsen. Over een business case, een fijne collega of leverancier, een bijzondere dag, een jubileum enzovoorts. Iedere werkdag wat liken van anderen en één keer per week ergens inhoudelijk op reageren.
- Via LinkedIn kun je laagdrempelig af en toe om een aanbeveling vragen en – niet te vergeten – zelf ongevraagd aanbevelingen geven.
Wacht niet af, neem zelf het initiatief
Stuur een persoonlijk linkverzoek. Dus niet die vermaledijde standaard LinkedIn tekst. Ga het digitale gesprek aan. Reageer. Geef de dingen die je echt tof of interessant vindt een thumbs up. Alleen al die pro-actieve houding zal ervoor zorgen dat je opvalt.
Er zijn weinig mensen die de moeite nemen en dat blijven doen. Oók als er nauwelijks op gereageerd wordt. Zo krijg ik weleens te horen: “wat ben jij leuk actief op LinkedIn” of “wat schrijf je toffe blogs“. Van mensen die zelf nooit iets ‘liken’ of schrijven.
Af en toe ontvang ik een mail met deze strekking:
“Ik zie je steeds voorbij komen op LinkedIn en nu we meer met online willen doen, moest ik natuurlijk meteen aan jou denken.” Natuurlijk? Nee, zo vanzelfsprekend is dat niet. Ik stop er met overtuiging en plezier energie in, zonder enig idee te hebben waar dat toe zal leiden.
Het is (gelukkig) onmogelijk om dat te berekenen! In tegenstelling tot Facebook is LinkedIn echter wel duidelijk een zakelijk netwerk. De context en sfeer zijn anders. Naast behulpzaam zijn en interessante info delen, kun je af en toe laten zien wat jouw bedrijf te bieden heeft.
Alles met mate
Want zolang je het met mate doet, zijn er binnen zo’n zakelijke omgeving weinig mensen die zich daaraan irriteren. Daar zit ‘m wel de crux. Het zal je weinig brengen als je alleen de moeite neemt om eigen spul het netwerk in te slingeren en verder afzijdig blijft.
Dat geldt overal. Of je nou aan het bloggen, FB’en en/of LinkedIn’en bent of ‘in het echt’ mensen ontmoet. Het is een wederkerig proces. Waarbij de balans vaker naar de ander dan naar jou moet doorslaan. Wie dat ongedwongen en vanuit oprechte interesse doet, valt op.
Eric wil graag op die manier opvallen
“Als het op déze manier kan, doe ik graag aan marketing. Dit past bij mij.” Online marketing heeft een slechte reputatie. Gebakken lucht. Mooie verpakking, geen inhoud. Prietpraat. Blurk. Logisch dat je daar ver vandaan wilt blijven.
Maar wie of wat houdt je tegen om er op een andere manier invulling aan te geven?! Ik heb het niet over van die holle frasen, zoals “geven is het nieuwe nemen” – logisch dat je dát niet kunt geloven! Ga dus zeker niet alles gratis weggeven.
Nu ga ik iets ontzettend afgezaagds zeggen…
Blijf dicht bij jezelf. Dat lukt inderdaad niet altijd. Bijvoorbeeld als de bankrekening akelig leeg is omdat je te weinig werk hebt. Of als een grote klant totaal onverwacht failliet gaat, terwijl jij net in een nieuw bedrijfspand zit.
Ik weet dat het voor mij als éénpitter relatief makkelijker is – zolang ik gezond blijf… Maar uit eigen ervaring weet ik dat hoe meer je werkt vanuit wie je bent en waar je voor staat, hoe meer mensen je aantrekt die daar bij passen.
Dan blijft online marketing leuk én hou je het vol
Dat het keihard werken is om steeds weer genoeg aandacht te verdienen, blijft daarbij onverminderd van kracht. Want de markt wordt alleen maar voller. Kniezend steeds verder achterop raken heeft geen zin. Ga aan de slag – op een manier die bij jou past.
.
deze 2015 blog heb ik herschreven en opnieuw gepubliceerd op 14 november 2017
.
Judith van Barlingen (@JudithBarlingen) zegt
“Beginnen met bloggen en Social Media is het probleem niet. Volhouden, dát is het probleem…” @sonjavanvuren http://t.co/tfsT5QkNwU
Marloes van Zoelen (@marloesvzoelen) zegt
“Online marketing. Ga aan de slag op een manier, die bij jouw bedrijf past.” Fijne blog weer van @sonjavanvuren:
http://t.co/5zxEiMKApW
Pauline le Rutte (@paulinelerutte) zegt
Goed artikel van @sonjavanvuren “Online marketing is niet een kwestie van het iedere week in je agenda zetten.” http://t.co/UkByPMki5Q
Kitty Kilian zegt
Haha, je stuff strutten!
Helemaal eens geloof ik.
Agnes Swart (@Dagnespresso) zegt
‘Ik durf het bijna niet op te schrijven, zo afgezaagd is het… Blijf dicht bij jezelf.’ http://t.co/lE7qIo02f6 van @sonjavanvuren
Nicole Offenberg (@OffenbergNicole) zegt
“Ga aan de slag – op een manier die bij jouw bedrijf past.” http://t.co/wUWblTmJPj Goed blog over online marketing. Uiteraard van @sonjava…
Karen André (@AtelierKaren) zegt
Eraan beginnen is geen probleem! Maar online marketing volhouden… http://t.co/5YgBuD9TXf
Remco Verdegaal (@RemcoVerdegaal) zegt
RT @sonjavanvuren: Is Eric een makkelijk slachtoffer voor een betweterige online marketeer? Nee… http://t.co/Ys1X0bKFND [nieuwe blog]
Karin zegt
Mijn tip, is jouw tip, Sonja: doe het op een manier die bij jou past!
En focussen op één vorm van sociale media is zeker slim als je begint.
O ja, en als andere tip bedacht ik nog: koppel de verschillende vormen van sociale media niet aan elkaar. Het lijkt erop dat je dan tijd bespaart, maar door de verschillen komt je boodschap niet goed tot zijn recht. Een korte en krachtige tweet, komt op Facebook echt anders over.
Sonja van Vuren zegt
Klopt helemaal wat je daar schrijft, Karin. Dat is de ‘pest’ van hoe Social Media steeds meer vanuit time management en efficiency ingestoken wordt. Dan kun je dat ‘Social’ er wel afhalen.
Zowel online als offline zijn relaties hebben en onderhouden geen af te vinken checklists. Of je doet er met liefde moeite voor of je doet dat niet.
In 1x precies hetzelfde op verschillende platforms delen, is makkelijk voor jou en voor anderen vooral irritant. Zoals al die nutteloze hashtags op LinkedIn, omdat mensen bijvoorbeeld in Hootsuite Twitter en LinkedIn tegelijk aanvinken. Handig he?!
Het is net als met klagen over slechte dienstverlening van anderen, terwijl zovelen van ons iedere dag binnen een bedrijf werken wat vermoedelijk net zoveel steken laat vallen. Daarom dat ik schrijf:
Wat houdt je tegen om het anders te doen dan wat gangbaar is? Dan val je in ieder geval gegarandeerd op. Maar ja, daar moet je wel veel meer moeite voor doen, tegen de stroom inzwemmen, dag in dag uit. Oei, pijnpuntje… 😉
Linda van Erve (@lindavanerve) zegt
RT @OffenbergNicole: “Eraan beginnen is geen probleem! Maar online marketing volhouden…” http://t.co/5agDt6GZFG @sonjavanvuren
Corien Oenema (@CorienOenema) zegt
Mooi #blog door @sonjavanvuren: Beginnen? Geen probleem! Maar online marketing volhouden… https://t.co/AWl5VKgKl5
Carolijn Roelofs (@CarolijnRoelofs) zegt
Probeer ook niet alles tegelijk retegoed te doen. Dan kun je vooraf een weddenschap met jezelf afsluiten die je geg… https://t.co/Kl8VMld2GS