Soncere Marketing en Communicatie

Online marketing hulp voor MKB’ers en ZZP’ers die meer uit de bedrijfswebsite wil halen

  • Home
  • Online marketing
  • Klanten aan het woord
  • Over
  • Blog
    • Blogs gerubriceerd
    • Columns
  • Contact

Motiverend hè, om de oren geslagen worden met wat je online allemaal fout doet?!

Er is iets waar veel ZZP’ers en MKB’ers zich mateloos aan irriteren. Meer dan eens hebben ze me verteld dat ze het helemaal zat zijn. Wat? Om de oren geslagen worden met wat ze online allemaal fout doen. Ze zijn er zo aan gewend, dat ze bijna van hun stoel vallen als ik een compliment geef en vertel hoe we wat ze wél doen als springplank kunnen gebruiken.

Focussen op fout demotiveert

Ik gok dat ook jij daar de nodige ervaring mee hebt. Angst kan op de korte termijn effectief zijn. Op de lange termijn werkt het averechts. Ga maar na waarvan jij enthousiast wordt én blijft:

  • veranderen omdat een ander vindt dat je fout bezig bent
  • veranderen omdat jij hebt besloten dat je iets beter wilt doen

De tweede optie is en blijft het leukst. Nu én straks. Zodra het moeilijker wordt en je meer doorzettingsvermogen nodig hebt. Als het na de eerste succesjes lijkt te stagneren – dat je dan niet opgeeft en volhoudt. Omdat je het wilt. Omdat je erin gelooft.

Dat geloof is niet af te dwingen. Jij kunt allerlei kansen zien. Laaghangend fruit dat van rijpheid bijna uit zichzelf in iemands schoot zou kunnen vallen. Al jeuken jouw handen om aan de slag te gaan, zonder dat geloof komt de ander niet in beweging.

Je moet op dezelfde golflengte zitten, anders praat je langs elkaar heen

Ja, je spreekt dezelfde taal. Je lijkt elkaar te begrijpen. Maar de olifant in de kamer blijft onaangeroerd. Het beestje is er in vele soorten en maten, al is hij meestentijds onzichtbaar. In het begin van het gesprek is er nog geen gestamp te horen.

Trudy zei niet in de eerste minuut “Ik háát online marketing.” We zaten ontspannen te praten, maar voelden allebei dat er een bepaalde weerstand was. Zoiets krijg je niet weggepoetst met enthousiasme. Je kunt het beter in de schijnwerpers zetten.

afbeelding van een olifant bij een blog over om de oren geslagen worden met wat je online allemaal fout doet

Waarom doe je weinig aan online marketing?

De alsmaar terugkerende antwoorden op deze vraag, zijn:

  • geen tijd
  • geen zin
  • iedere keer neem ik het me voor en dan komt er weer iets tussen
  • ik weet dat het belangrijk is, maar er zijn nu even andere dingen met meer prioriteit

En ze zijn stuk voor stuk begrijpelijk. Zodra de excuses en beleefde uitwisselingen echter achter de rug zijn en we dóórpraten (of doorzagen 😉 ), wordt het interessant. Want je hoeft niet herinnerd te worden aan wat je allang weet, zoals:

  • een professionele, SEO-vriendelijke website is ontzettend belangrijk
  • goede blogs laten zien dat je verstand van zaken hebt en het draagt bij aan je vindbaarheid
  • je naamsbekendheid vergroten en relaties opbouwen & onderhouden via Social Media
  • zorgen voor een kwalitatieve mailinglijst

Je wéét het allemaal. Je bent er al zo vaak over op de vingers getikt, dat je bijna uit irritatie niks meer aan online marketing doet. Bijna. Want jij en/of je medewerkers doen heus wel wat. Dát verdient de meeste aandacht.

Vanuit wat je al wél doet, stap je namelijk makkelijker door

Doorpakken is eenvoudiger dan vanaf scratch opbouwen. Zelfs al denk je nu “Nou, wij doen er echt heel erg weinig aan hoor”, er is altijd iets. Zo is de kans groot dat je een website hebt waar een Google Analytics trackingcode op zit. Dat is een prima startpunt.

Alleen al weten welke pagina’s het meest bezocht worden en via welke kanalen de meeste bezoekers binnenkomen, werkt vaak enorm verhelderend. Bij het verbeteren van je website tast je dankzij dit soort statistieken in ieder geval niet in het duister.

In jouw eigen tempo ga je ook vooruit

Vanuit het stadium waarin je nu verkeert en wat het beste bij jouw bedrijf past. Het gaat niet om fout of wat er nagelaten is. Wat doe je wél online? Dat is de springplank, het opstapje. Zo’n vliegende start geeft vertrouwen en energie én smaakt naar meer.

Ben jij het net als veel andere ZZP’ers en MKB’ers zat dat ‘kenners’ je (ongevraagd) laten weten wat je online allemaal fout doet? Heb jij mede daardoor een hekel aan online marketing? Laat weten hoe jij erover denkt en reageer op deze blog!

deze 2015 blog heb ik herschreven en opnieuw gepubliceerd op 3 oktober 2017
.

Categorie: Marketing, Online marketing Tags: Google Analytics 3 oktober 2017 door Sonja van Vuren 11 Reacties

Sonja van Vuren, online marketing zzp'er

Over Sonja van Vuren

Sinds 1998 hou ik me bezig met Marketing en Communicatie. Later heb ik eenzelfde liefde opgevat voor internet. Schrijven doe ik al van kleins af aan en bloggen sinds 2008. De combinatie van deze vakgebieden zet ik in voor meer impact online.

Reacties

  1. Ruben Bunskoeke (@RubenBunskoeke) zegt

    23 september 2015 om 17:06

    “Motiverend hè, om de oren geslagen worden met wat je online allemaal fout doet?!” http://t.co/OE1mhNfhPj

    Beantwoorden
  2. Marloes van Zoelen (@marloesvzoelen) zegt

    23 september 2015 om 18:03

    “Focussen op fout motiveert niet. Verander omdat je beter wilt worden.” Raak blog van @sonjavanvuren: http://t.co/BvbNSv3m8z

    Beantwoorden
  3. Judith van Barlingen (@JudithBarlingen) zegt

    23 september 2015 om 19:45

    Lekker verfrissend, het gaat niet om wat je fout doet online, maar om wat je wél doet! @sonjavanvuren http://t.co/TURcOlyspu

    Beantwoorden
  4. marrie rietveld (@marrierietveld) zegt

    23 september 2015 om 20:58

    Doorpakken met wat je al wel goed doet werkt beter dan focus op fouten zegt @sonjavanvuren http://t.co/bfE8bhkUVa

    Beantwoorden
  5. Kitty Kilian (@KittyKilian) zegt

    24 september 2015 om 08:45

    “Trudy zei niet in de eerste paar minuten van ons gesprek “Ik háát online marketing.” ” http://t.co/nGClytGMc4 @sonjavanvuren

    Beantwoorden
  6. Patrick Mundus (@PatrickMundus) zegt

    24 september 2015 om 14:10

    “Focussen op fout motiveert niet.”, wijsheden voor de mens in en naast de ondernemer ~ http://t.co/2TRYqFfuWf via @sonjavanvuren

    Beantwoorden
  7. Nicole Offenberg (@OffenbergNicole) zegt

    24 september 2015 om 20:04

    “Ik wil het werk wat jij doet niet degraderen hoor, maar…” je doet het helemaal fout! zucht http://t.co/Sm3YJAZ1a2 blog van @sonjavanvuren

    Beantwoorden
  8. Waldien zegt

    25 september 2015 om 08:01

    Mooie blog, Sonja! Dit geldt voor veel van mijn klanten. Bedankt!

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren zegt

      25 september 2015 om 08:12

      Dankjewel, Waldien en ja, veel mensen herkennen het – bij zichzelf en/of hun klanten. Leuk dat je nog even een reactie achterlaat!

      Beantwoorden
  9. Carolijn Roelofs (@CarolijnRoelofs) zegt

    5 oktober 2017 om 11:48

    Kijk van deze vriendelijke en motiverende aanpak, worden wij zzp’ers/mkb’ers toch blij. Je krijgt lol in soc media https://t.co/UXNlDnYWpd

    Beantwoorden
  10. Pauline le Rutte (@paulinelerutte) zegt

    12 oktober 2017 om 11:00

    Verfrissend: “Motiverend hè, om de oren geslagen worden met wat je online allemaal fout doet?!”… https://t.co/OPMDjaQBXl

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

.
Soms heb ik zin om een e-mailing te maken 🙂 Wil je die ontvangen? Abonneer je dan:

.

5 meest gelezen blogs

  • 5 vragen voor een goede marketingstrategie
  • Waarom we onbewust zoveel makkelijker te beïnvloeden zijn dan we denken
  • Top 5 online marketing problemen
  • Goede marketing is marketing die bij jou past
  • De (on)zin van uurtje factuurtje

5 recente blogs

  • SEO in 2023
  • “Je moet iedere week bloggen.” Onzin of waarheid?
  • De klad zit erin…
  • Opvallen door schurk marketing?
  • Gedwongen leren tekstschrijven is geen goed idee

Contact

  • Mailen werkt het snelst
  • 06 – 24 992 941

LinkedIn

© Sonja van Vuren | Soncere Marketing en Communicatie, Papendrecht

Sitemap | Soncere voorwaarden in 't kort | Privacyverklaring | Disclaimer

Deze website gebruikt cookies voor o.a. website statistieken.

Klik hier voor meer informatie over welke cookies gebruikt worden.

Soncere Marketing en Communicatie
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy & Cookies

Er wordt gebruik gemaakt van cookies om je de best mogelijke website ervaring te bieden. Meer informatie vind je op de pagina Privacy & Cookies.