Er is iets waar veel ZZP’ers en MKB’ers zich mateloos aan irriteren. Meer dan eens hebben ze me verteld dat ze het helemaal zat zijn. Wat? Om de oren geslagen worden met wat ze online allemaal fout doen. Ze zijn er zo aan gewend, dat ze bijna van hun stoel vallen als ik een compliment geef en vertel hoe we wat ze wél doen als springplank kunnen gebruiken.
Focussen op fout demotiveert
Ik gok dat ook jij daar de nodige ervaring mee hebt. Angst kan op de korte termijn effectief zijn. Op de lange termijn werkt het averechts. Ga maar na waarvan jij enthousiast wordt én blijft:
- veranderen omdat een ander vindt dat je fout bezig bent
- veranderen omdat jij hebt besloten dat je iets beter wilt doen
De tweede optie is en blijft het leukst. Nu én straks. Zodra het moeilijker wordt en je meer doorzettingsvermogen nodig hebt. Als het na de eerste succesjes lijkt te stagneren – dat je dan niet opgeeft en volhoudt. Omdat je het wilt. Omdat je erin gelooft.
Dat geloof is niet af te dwingen. Jij kunt allerlei kansen zien. Laaghangend fruit dat van rijpheid bijna uit zichzelf in iemands schoot zou kunnen vallen. Al jeuken jouw handen om aan de slag te gaan, zonder dat geloof komt de ander niet in beweging.
Je moet op dezelfde golflengte zitten
Anders praat je langs elkaar heen. Ja, je spreekt dezelfde taal. Je lijkt elkaar te begrijpen. Maar de olifant in de kamer blijft onaangeroerd. Het beestje is er in vele soorten en maten, al is hij meestentijds onzichtbaar. In het begin van het gesprek is er nog geen gestamp te horen.

Trudy zei niet in de eerste minuut “Ik háát online marketing.” We zaten ontspannen te praten, maar voelden allebei dat er een bepaalde weerstand was. Zoiets krijg je niet weggepoetst met enthousiasme. Je kunt het beter in de schijnwerpers zetten.
Waarom doe je weinig aan online marketing?
De alsmaar terugkerende antwoorden op deze vraag, zijn:
geen tijd
geen zin
iedere keer neem ik het me voor en dan komt er weer iets tussen
ik weet dat het belangrijk is, maar er zijn nu even andere dingen met meer prioriteit
En ze zijn stuk voor stuk begrijpelijk. Zodra de excuses en beleefde uitwisselingen echter achter de rug zijn en we dóórpraten of doorzagen 😉 wordt het interessant. Want je hoeft niet herinnerd te worden aan wat je allang weet, zoals:
- een professionele, goed geoptimaliseerde website is belangrijk
- goede blogs laten zien dat je verstand van zaken hebt en het draagt bij aan je vindbaarheid
- je naamsbekendheid vergroten en relaties opbouwen & onderhouden via Social Media
- zorgen voor een kwalitatieve mailinglijst
Je wéét het allemaal. Je bent er al zo vaak over op de vingers getikt, dat je bijna uit irritatie niks meer aan online marketing doet. Bijna. Want jij en/of je medewerkers doen heus wel wat. Dát verdient de meeste aandacht.
Vanuit wat je al wél doet, stap je namelijk makkelijker door
Doorpakken is eenvoudiger dan vanaf scratch opbouwen. Zelfs al denk je nu “Nou, wij doen er echt heel erg weinig aan hoor”, er is altijd iets. Zo is de kans groot dat je een website hebt waar een Google Analytics trackingcode op zit. Dat is een prima startpunt.
Alleen al weten welke pagina’s het meest bezocht worden en via welke kanalen de meeste bezoekers binnenkomen, werkt vaak enorm verhelderend. Bij het verbeteren van je website tast je dankzij dit soort statistieken in ieder geval niet in het duister.
In jouw eigen tempo ga je ook vooruit
Vanuit het stadium waarin je nu verkeert en wat het beste bij jouw bedrijf past. Het gaat niet om fout of wat er nagelaten is. Wat doe je wél online? Dat is de springplank, het opstapje. Zo’n vliegende start geeft vertrouwen en energie én smaakt naar meer.
Ben jij het net als veel andere ZZP’ers en MKB’ers zat dat ‘kenners’ je (ongevraagd) laten weten wat je online allemaal fout doet? Heb jij mede daardoor een hekel aan online marketing? Laat weten hoe jij erover denkt en reageer op deze blog!
deze 2015 blog heb ik herschreven en opnieuw gepubliceerd op 3 oktober 2017
.
“Motiverend hè, om de oren geslagen worden met wat je online allemaal fout doet?!” http://t.co/OE1mhNfhPj
“Focussen op fout motiveert niet. Verander omdat je beter wilt worden.” Raak blog van @sonjavanvuren: http://t.co/BvbNSv3m8z
Lekker verfrissend, het gaat niet om wat je fout doet online, maar om wat je wél doet! @sonjavanvuren http://t.co/TURcOlyspu
Doorpakken met wat je al wel goed doet werkt beter dan focus op fouten zegt @sonjavanvuren http://t.co/bfE8bhkUVa
“Trudy zei niet in de eerste paar minuten van ons gesprek “Ik háát online marketing.” ” http://t.co/nGClytGMc4 @sonjavanvuren
“Focussen op fout motiveert niet.”, wijsheden voor de mens in en naast de ondernemer ~ http://t.co/2TRYqFfuWf via @sonjavanvuren
“Ik wil het werk wat jij doet niet degraderen hoor, maar…” je doet het helemaal fout! zucht http://t.co/Sm3YJAZ1a2 blog van @sonjavanvuren
Mooie blog, Sonja! Dit geldt voor veel van mijn klanten. Bedankt!
Dankjewel, Waldien en ja, veel mensen herkennen het – bij zichzelf en/of hun klanten. Leuk dat je nog even een reactie achterlaat!
Kijk van deze vriendelijke en motiverende aanpak, worden wij zzp’ers/mkb’ers toch blij. Je krijgt lol in soc media https://t.co/UXNlDnYWpd
Verfrissend: “Motiverend hè, om de oren geslagen worden met wat je online allemaal fout doet?!”… https://t.co/OPMDjaQBXl