In juli 2011 heb ik me ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Toentertijd kon dat nog niet digitaal. Er hing geen uitgelaten sfeer in het Dordtse kantoor (wat inmiddels opgeheven is). Zo van, joepie, daar komt er weer één die we gaan helpen om er wat moois van te maken! Terwijl je toch zou denken dat de KvK dé plek is om ondernemerslessen te krijgen.
Zeker met al die wannabe zzp’ers die ze voorbij zien komen. Waarvan een aantal het demotiverend snel niet gered heeft. Want oef, wat valt dat tegen, klanten krijgen… En dan ook nog een vaste baan van 4 dagen erbij? Dat maakt het nog lastiger. Klopt. Tenminste, in mijn geval hadden ze gelijk.
Baan en business gaan niet samen
Het is voor de meeste mensen onmogelijk om evenveel aandacht en inzet te geven aan een (bijna) fulltime baan én de eigen toko. Er zal iets moeten wijken. Dus was ik gewoon aan het werk bij/voor m’n baas en deed ik af en toe ‘een klusje’.
Dat was overigens wél leerzaam. Ik ontdekte dat er behoefte was aan wat ik te bieden had en merkte hoe leuk ik het vond om alles van A t/m Z zelf te regelen, inclusief de belastingaangifte 😀
Op een gegeven moment moet je kiezen
Blijft het een hobby of wordt het een ‘echte’ business? Eind 2012 hakte ik de knoop door. En kwam ik er snel achter dat er een groot gat gaapt tussen iets erbij doen naast een vast inkomen versus volledig afhankelijk zijn van wat je voordien als ‘klusjes’ deed.
Tenzij je een ‘launching customer’ hebt, denk ik dat het voor veel starters vies tegenvalt. Daarom is het zo belangrijk dat je iets achter de hand hebt als je de sprong waagt. Ga ervan uit dat je de eerste tijd nauwelijks inkomsten hebt, dan kan het alleen maar meevallen.
Snappen en accepteren hoe je in elkaar zit
Iets anders wat mij geholpen heeft, is mijn introvert zijn begrijpen en accepteren. Het sluit aan op uitgaan van wat er NU al is, in plaats van te focussen op wat je mist. Dat geldt namelijk niet alleen voor je kennis, kunde en vaardigheden, maar ook voor je persoonlijkheid. Met een belangrijk verschil:
Een wezenlijke eigenschap is door studie en oefenen niet af of aan te leren. Het is veelzeggend als je dat wilt. Los van het feit dat je blijkbaar niet blij bent met hoe je bent, laat het ook zien hoe je tegen ondernemerschap aankijkt.
Ik heb in de afgelopen jaren niet alleen geleerd om mijn aannames hieromtrent kritisch te inspecteren, ik moest er eerst achter komen dat ik ze hád. Natuurlijk, we rammelen levensbreed van de aannames en vooroordelen. Zonder denkkaders kun je niet nadenken.
Maar als overtuigingen je belemmeren, dan vraagt dat om een frisse blik
Dé waarheid bestaat tenslotte niet (tenminste, niet wat betreft dit soort zaken). Alleen moet je jezelf daar zo af en toe ferm op wijzen, want aannames hebben de neiging onbewuste, onzichtbare ‘waarheden’ te worden waar je zonder nadenken naar handelt.
Stel jezelf vragen
Waarom doe je wat je doet? Waarom doe je bepaalde dingen juist niet? Gaan daar belemmerende overtuigingen onder schuil? Het kan een fascinerende én onthutsende ontdekkingstocht zijn om jezelf uitgebreid te ondervragen.
- Wat is in jouw ogen een succesvolle ondernemer?
- Schaam je je om te redeneren vanuit de waarde van jouw in vele jaren opgebouwde kennis, kunde en praktijkervaring, omdat je het schandalig vindt veel geld te vragen voor iets wat jou een paar uur kost?
- Wat is ‘veel geld’?
- Waarom is het eigenlijk schandalig om mensen te laten betalen voor kennis en kunde die zij ontberen en jaren vergt om op te bouwen en up-to-date te houden?
- Waar komt die enorme aversie tegen verkopen vandaan?
- Over aversie gesproken: waarom gaan je haren overeind staan bij het woord marketing?
Nogal eens gaan overtuigingen terug tot in je jeugdjaren. Dingen die je in je opvoeding hebt meegekregen. De buurt waarin je opgegroeid bent. Hoe er op school tegen bepaalde levenszaken aangekeken werd. En vergeet de Nederlandse ‘doe maar gewoon’ cultuur niet.
Er kan veel online
Dat er zoveel online kan, heeft me verrast. Ik ben er al lang dol op, maar toch had ik het niet in die mate verwacht. Internet biedt zo veel (werk) mogelijkheden. Wat inderdaad ook averechts kan werken. Wat moet je kiezen en hoe pak je dat vervolgens aan?
Maar als je globaal weet waar je heen wilt (echt, dat is meer dan genoeg – al doende kan er zó veel veranderen) en je sluit daarmee aan op iets waar behoefte aan is én je hebt een reuzeportie doorzettingsvermogen, dan kom je een heel eind.
En veel dingen die nieuw lijken, zijn eigenlijk heel gewoon. Neem Social Media. Dat is hetzelfde als offline relaties onderhouden. Je laat regelmatig je digitale gezicht zien, bent geïnteresseerd, hebt iets te vertellen, maakt samen lol en steunt elkaar als het tegenzit.
Je bent alles behalve met verkopen bezig
Je gunt elkaar gewoon het beste. Dus als er iets voorbij komt waarvan je denkt, hé, dat is echt iets voor … dan leg je die verbinding. Daarom is een duidelijke en professionele website zo belangrijk. Ik weet nog hoe het ging toen die van mij onduidelijk was:
Zat mensen waar ik leuk online contact mee had, maar de meesten hadden geen idee wat ik nou precies deed. Logisch, ik was nog volop zoekende! Dus dan krijg je dat.
De tijd en energie die ik erin heb gestoken om daar structureel verandering in te brengen, is ook weer zoiets wat me vooruit geholpen heeft. Het zijn allemaal puzzelstukjes die met passen en meten op de juiste plek gelegd moeten worden.
“Okay, maar hoe zit het nou met die ondernemerslessen?”
Nou, daar komen ze dan, de ondernemerslessen die ik tot op heden geleerd heb:
- Build it and they will come..? Helaas… Bijna iedereen worstelt met het krijgen van klanten. Geen wonder dat er zo veel over geschreven wordt en menig zzp’er het als businessmodel heeft. ‘Meer omzet en minder werken.’ ‘Wil jij ook makkelijk meer klanten?’ Dat spul. Sinds ik werk zie en ervaar ik dat het ontzettend moeilijk is en veel tijd kost. Er zijn onverwachte toevalstreffers, maar daar kun je niet op rekenen.
- Lees ‘The Lean Startup’ of kijk in ieder geval naar deze video met Eric Ries.
- Voor jezelf beginnen, is enorm spannend. Er is niets mis mee om dat een poosje naast je baan in loondienst te doen. Zo kun je aftasten of het echt iets voor jou is.
- Je kunt niet alles tegelijk hebben en doen. Op een gegeven moment moet je kiezen, tenzij je het voornamelijk als een hobby ziet. Waar overigens evenmin iets mis mee is.
- Zorg dat je een spaarpotje achter de hand hebt als je de sprong waagt. Ik had er een paar jaar voor gespaard. Tot op de dag van vandaag ben ik blij dat ik dat gedaan heb.
- Concentreer je vooral op wat je NU al hebt en kunt. Dat is zoveel stimulerender en constructiever dan malen om wat je (vooralsnog) ontbeert.
- Gratis werkt niet. Ga niet leuren met gratis online dienstverlening. Ná gratis is er namelijk geen weg terug…
- Ken jezelf. Dat is een eeuwenoude menselijke worsteling, ik weet het. Snap in ieder geval jouw ‘basics’ en zie die niet als belemmeringen. Een paar daarvan kunnen zelfs ongekende krachten worden.
- Regelmatig onderschat je de mogelijkheden en overschat je de moeilijkheden. Zeker als je een tobberig type bent. Ervaren dat de praktijk anders in elkaar zit kan alleen door te dóen. Een béétje lef doet al wonderen.
- Focus is onmisbaar. Ik bedoel niet de rigide versie – dat je blind vasthoudt aan iets. Het gaat erom datgene waar je in gelooft, wat je leuk vindt om te doen en waar je goed in bent, concreet en flexibel te vertalen naar diensten waar ‘jouw mensen’ op zitten te wachten.
- Ieders eigen dagelijkse kost creëert ongewild een vorm van tunnelvisie. Het streven steeds beter te willen worden kan je diensten onnodig complex maken. Ik pak het daarom stap voor stap aan, dat sluit veel beter aan bij de jobs to be done van (potentiële) klanten. Als je nu behoefte hebt aan C, wil je niet eerst A en B moeten doorlopen. Sluit optimaal aan bij de alledaagse praktijk (die nooit zo rechtlijnig is).
- Het gaat niet om het einddoel, maar om de reis. Zelden is waar je uiteindelijk terechtkomt precies waar je naartoe wilde en dat komt best wel vaak goed uit. In 2005 had ik me niet kunnen voorstellen dat ik nu doe wat ik doe. Het kan verkeren… gelukkig!
- Een diepgevoelde overtuiging en intrinsieke motivatie houdt je gaande. Passie is geen businessmodel, maar wel uitstekende bedrijfsbrandstof. Dus zorg vooral dat je eindeloos kunt bijtanken. Je zult het nodig hebben.
- Hoeveel goedbedoelde en/of ongevraagde adviezen je ook krijgt, sommige dingen moet je simpelweg zelf doorleven om het niet alleen verstandelijk te snappen, maar ook gevoelsmatig. Daarna zeg je: “Nú begrijp ik pas wat je toen bedoelde!”
Carolijn zegt
Wat een eerlijk blog Sonja! En helemaal waar. Wat ik nog aan wil vullen is geduld, geduld, geduld. Doorzetten, volhouden en blijven geloven in jouw waarom en passie.
Sonja van Vuren zegt
Helemaal mee eens, Carolijn, vandaar ook dat ‘heul veul doorzettingsvermogen’ hebben.
Agnes Swart (@Dagnespresso) zegt
Ondernemerslessen van @sonjavanvuren natuurlijk op basis van eigen ervaring, dat zijn altijd de leukste lessen: http://t.co/qH4ee9cZyh
Karin Verheij zegt
Wat bij mij wel een leerpunt is, is dat ik niet te streng moet zijn voor mezelf. Als je alles zelf doet, kan de neiging ontstaan dat je altijd aan het werk bent. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, dus de balans tussen werk en vrije tijd bewaken is van belang.
Sonja van Vuren zegt
Dat zullen veel mensen herkennen, Karin. Het is wel een feit dat je ook écht (bijna) alles zelf moet doen. Dat is juist het leuke van zelfstandig ondernemen, maar precies zoals je schrijft: voordat je het weet ben je daardoor de hele tijd aan het werk. Focus en keuzes maken die bij je passen – daar zijn ze weer… 😉 maar dat zorgt wel voor die balans.
Ik was trouwens strenger voor mezelf toen ik nog in loondienst zat. Iedere dag waren er niet alleen het werk en de klanten, maar ook collega’s en op alle vlakken wilde ik continu m’n beste beentje voor zetten. Door het zzp-er-schap is één van die drie factoren verdwenen en dat blijkt voor mij beter te werken.
Carolijn Roelofs (@CarolijnRoelofs) zegt
Ze is eerlijk over haar ondernemerschap en geeft je gratis mooie tips @sonjavanvuren http://t.co/H8ZLYOBJyp
Patrick Mundus (@PatrickMundus) zegt
“Het gaat niet om het einddoel, maar om de reis”, en andere rake ondernemerslessen van @sonjavanvuren op http://t.co/m32vvCDf9a
Pauline le Rutte (@paulinelerutte) zegt
Goed blog over ondernemen. “Meer omzet en minder werken.’ ‘Wil jij ook makkelijk meer klanten?’ Dat spul.” http://t.co/18fa5Wb8YM @sonjavan…
@MirandaSmit_vK zegt
Puzzelstukjes, ministecken en bedrijfsbrandstof. Weer een mooi blog over ondernemen van @sonjavanvuren : http://t.co/70XBxjaXRB“
Linda van Erve (@lindavanerve) zegt
Klassieker van @sonjavanvuren.
“Maar voordat je het weet doe je iets waar je niet goed in bent.” Ik lees ‘m graag.
https://t.co/clxcCQOlCn