Soncere Marketing en Communicatie

Online marketing hulp voor MKB’ers en ZZP’ers die meer uit de bedrijfswebsite wil halen

  • Home
  • Online marketing
  • Klanten aan het woord
  • Over
  • Blog
    • Abonneren
    • Blogs gerubriceerd
    • Columns
  • Contact

Passie en ambitie: leuk versus scoren

26 september 2014 door Sonja van Vuren 19 Reacties

Geloof dat geleuter over passie niet, blogde ik onlangs. Een aantal mensen reageerde direct met: “Alles draait juist om passie! Je moet je hart volgen!” Aan ieder verhaal zitten natuurlijk meerdere kanten. De afgelopen decennia is het ‘volg je passie’-idee steeds sterker geworden en dat heeft ons onvermijdelijk beïnvloed. Misschien is het wel dé reden waarom er tegenwoordig zoveel mensen ongelukkig zijn in en met hun huidige werk: we hebben de meetlat veranderd. En vergeten we in al dat passiegeweld niet iets wat in ieder geval net zo belangrijk is? Ambitie.

Ik heb een sterke passie: leren en schrijven

draadpoppetje met hartje bij blog over passie en ambitie

Dat is waar ik iedere dag weer met plezier m’n bed voor uitkom. Of ik me nou goed of slecht voel, er is altijd wel iets waar ik nieuwsgierig naar ben. Wat ik wil onderzoeken en uitpluizen. Waar ik verder over wil nadenken en filosoferen.

Als ik puur en alleen m’n passie zou volgen, dan ben ik met niets anders bezig. Van dat ontdek- en denkproces krijg ik geen genoeg. En als ik het dan ook nog onder woorden weet te brengen… Extatisch!

Ik heb een sterke ambitie: een gezonde online business

Iets creëren wat puur vanuit online en digitaal opgebouwd, uitgevoerd, bijgehouden en verdiept wordt. De manier waarop ik dat invul, heeft wel met m’n passie te maken. Deze bedrijfsfilosoof biedt onder andere blogstrippenkaarten aan. Dat komt érgens vandaan.

Toch zou het zomaar kunnen dat ik over een jaar (ook) een webshop heb of een compleet nieuwe online dienst aanbiedt. Want wat ik doe, moet voor brood op de plank zorgen. Zo niet: exit. Hoe gepassioneerd ik er ook over ben. Passie is geen geldig betaalmiddel.

M’n passie leidt me regelmatig af van m’n ambitie

Ook ik wil niets liever dan bezig zijn met wat ik interessant vind. Dus voordat ik het weet, zit ik me te verdiepen in de Jeugdzorg. Wat verandert er nou precies per 1 januari 2015? Welke bronnen en verhalen weerspiegelen de realiteit? Waar zit onnodige angst en overdrijving?

Of ik raak heerlijk verstrikt in duurzame visies op de stad van de toekomst en hoe we leegstand innovatief zouden kunnen aanpakken. Wie zijn de mensen achter deze verhalen? Waar zijn hun ideeën op gebaseerd? Is het haalbaar? Zijn er relevante praktijkvoorbeelden?

Er is enorm veel interessants om uit te diepen

Zo ben ik gefascineerd door breinonderzoek en hoe de concrete toepassing daarvan beleid en onderling begrip zouden kunnen verbeteren. Dus lees ik ‘The Hidden Brain‘ en schrijf ik erover. Kijk ik de reeks ‘De verleiding weerstaan’ over nudging, n.a.v. het gelijknamige RMO rapport.

Enzovoorts. M’n afdwaal excuus is dat ons hele leven doortrokken is van ‘communicatie’ en het zich uiteraard niet beperkt tot het marketing vakgebied. We zijn sociale dieren die taal ontwikkeld hebben en communiceren ons suf. We kunnen niet anders.

Met gemak zou ik dus een stuk of 5 blogs kunnen hebben

Over totaal verschillende onderwerpen. En daar volop genietend dag in dag uit mee bezig zijn. Dat zou pas echt m’n passie uitleven zijn, zeg! Waarom doe ik dat dan niet? Waarom volg ik niet het advies op van menige, hedendaagse (loopbaan)coach of carrièreadviseur?

“Focus op je talenten en waar je blij van wordt. Want de ‘winst’ zit in de reis. Dat geld verdienen met je passie komt vanzelf wel. Geniet van het ontdekkingsproces.” Genieten wordt op een bepaald ogenblik toch lastig, als dat het enige is wat er binnenkomt, zogezegd.

Wat is het verschil tussen passie en ambitie?

Passie geeft je leven zin, betekenis en inhoud. Het is de hartstochtelijke energiegever. Ik val in herhaling, maar het is tot op heden de belangrijkste ondernemersles die ik geleerd heb: Passie is prima bedrijfsmotor brandstof, maar het is niet de motor. Het is geen businessmodel.

Ambitie is het streven om iets tot stand te willen brengen. Een doel proberen te bereiken – of de benodigde inzet nou leuk is of niet. Verkopen zal nooit m’n hobby worden. Dat ik ook wat dat betreft toch tot actie overga, heeft alles met m’n ambitie te maken en niets met m’n passie.

Kan het één zonder het ander?

Gepassioneerde mensen kunnen in een loondienstverband geweldig tot hun recht komen als hun passie aangesproken en ingezet wordt. Ambitieuze mensen kunnen vanuit een sterk verlangen om te scoren, hogerop komen of als ondernemer veel bereiken.

Er zijn zelfstandigen die enorm gepassioneerd fantastische dingen bedenken, uitwerken én doen, maar de ambitie ontberen om er een zakelijk succes van te maken. Ze zoeken fanatiek naar nog meer manieren om te bezuinigen en bijten af en toe op een houtje.

En dat is prima

Als je gezond en blij bent, de rekeningen kunt betalen en je niet in de schulden hoeft te steken als er iets kapot gaat, dan heb je het netjes voor elkaar. Zat mensen die met je zouden willen ruilen. Maar om goed betaalde, ondernemende meters te maken, heb je ambitie nodig, denk ik.

Natuurlijk zijn er mensen die (tijdelijk) nergens voor warmlopen en nauwelijks ambitie hebben. Zie dan maar eens iedere dag je bed uit te komen. Ik geef het je te doen. Moeilijk. Liever één van de twee dan geen van beide. Misschien werkt het wel zo:

Ambitie verbruikt energie, passie geeft energie

Jouw ambitie nastreven kost veel energie en die wordt het beste weer aangevuld door passie. Hoe groter en sterker je passie, hoe meer energie er is waar een eventuele ambitie op kan aansluiten. Dus wat is je passie, waar zit je ambitie en hoe verhouden ze zich tot elkaar?

Als het je onduidelijk is waarom je eigen toko niet van de grond komt, terwijl je toch echt ‘je passie aan het volgen’ bent en er afdoende markt is voor wat jij biedt, dan is het misschien geen slecht idee om je ambitie eens nader onder de loep nemen.

Wat denk jij ervan? Hoe werken passie en ambitie bij jou?

Categorie: ondernemen Tags: ambitie, passie

Over Sonja van Vuren

Sinds 1998 hou ik me bezig met Marketing en Communicatie. Later heb ik eenzelfde liefde opgevat voor internet. Schrijven doe ik al van kleins af aan en bloggen sinds 2008. De combinatie van deze vakgebieden zet ik in voor meer impact online.

Reacties

  1. Ruben Bunskoeke (@RubenBunskoeke) zegt

    26 september 2014 om 11:41

    RT @sonjavanvuren: Passie en ambitie: leuk versus scoren. http://t.co/6KNRs6btTU [nieuwe blog]

    Beantwoorden
  2. Petra zegt

    26 september 2014 om 12:00

    Een (h)eerlijk artikel!! Passie betaalt inderdaad de rekeningen niet en het is zeer jammer om te zien hoeveel gepassioneerde ondernemers er niet in slagen brood op de plank te krijgen en dus tevreden nemen met droog brood. Want ambitie, verkoop etc…. zijn vreselijke woorden, laat staan dat je er effectief mee aan de slag gaat.

    Ik zie en hoor het dagelijks. Gelukkig denken mijn klanten er anders over en focus ik me dus enkel op die ondernemers.

    Want je hebt helemaal gelijk: enkel mijn passie zou me niet het leven geven dat ik vandaag heb en waar ik zeer dankbaar voor ben (maar ook trots dat ik de gepaste acties heb genomen)

    Dus dank voor je heldere kijk hierop. Ik dacht bijna dat ambitie + passie = succes een uitstervend ras werd 🙂

    Petra

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren zegt

      26 september 2014 om 14:32

      Wat een leuke en enthousiaste reactie, Petra! 🙂

      Ja, ambitie, verkopen, marketing – op de één of andere manier krijgen ze soms een ‘vies’ smaakje. Waarschijnlijk vanwege de aannames over de onderliggende intenties.

      Ambitie + Passie = Succes is een leuke formule. Ik zou voor de = wel ‘markt’ willen toevoegen, want als je ambitieus en gepassioneerd iets nastreeft waar toch echt geen of nauwelijks behoefte aan is…

      Tuurlijk, tot voor kort dacht niemand een tablet nodig te hebben. Maar een nieuwe dienst- of productcategorie neerzetten, vraagt om meer dan een zelfstandige. Een investeerder, een bestaand bedrijf wat wil innoveren en afdoende ontwikkelingskapitaal heeft of kan verwerven. Dat spul.

      Laat ons maar ‘rommelen’ in een succesvolle niche, terwijl we nog een boterhammetje nemen… 😉

      Beantwoorden
      • Petra zegt

        26 september 2014 om 15:35

        Ben het helemaaaaal met je eens! 🙂 Richt je op die klanten die je dienst ook echt kunnen betalen. En als jij genoeg geld verdient voor je eigen leuke leven met al die passies, dan kan je nog altijd een minderbedeelde persoon gratis helpen op een of andere manier.

        We denken dus eigenlijk gewoon hetzelfde ! 🙂

        Moet ns uitzoeken hoe ik een foto krijg bij m’n reactie….

        Beantwoorden
        • Sonja van Vuren zegt

          26 september 2014 om 16:11

          Heb je een Gravatar account, Petra, waaraan het e-mailadres waarmee je gereageerd hebt, gekoppeld is? Ik heb e.e.a. zo ingesteld staan dat van iedereen met een dergelijk account de profielfoto meteen zichtbaar wordt.

          Beantwoorden
  3. Carolijn Roelofs (@CarolijnRoelofs) zegt

    26 september 2014 om 12:43

    Ambitie verbruikt energie. Passie geeft energie. http://t.co/lQtKwABQlW

    Beantwoorden
  4. @PetraMertens zegt

    26 september 2014 om 15:36

    helemaal akkoord: ‘Passie is brandstof, maar het is niet de motor. Het is geen businessmodel’ http://t.co/S9soASxBeG via @sonjavanvuren

    Beantwoorden
  5. Marloes van Zoelen (@marloesvzoelen) zegt

    27 september 2014 om 17:16

    “Passie is prima bedrijfsmotor brandstof, maar het is niet dé motor.” Rake blog van @sonjavanvuren: http://t.co/qIWEpwkYTj #lichtpuntje

    Beantwoorden
  6. Nicole Offenberg (@OffenbergNicole) zegt

    27 september 2014 om 20:59

    “Passie is prima bedrijfsmotor brandstof, maar het is niet de motor.” http://t.co/uu9p59pXli blog van @sonjavanvuren

    Beantwoorden
  7. Renate Janssen (@RenateJanssen2) zegt

    28 september 2014 om 14:15

    Zo had ik het nog niet bekeken. Waardevol blog van @sonjavanvuren over passie en ambitie bij ondernemen. http://t.co/pFawSmQZJi

    Beantwoorden
  8. Vakpracht (@Vakpracht) zegt

    28 september 2014 om 15:35

    Passie of ambitie, voor welke ga jij? Of kies je beiden? Heldere blog van @sonjavanvuren http://t.co/ebqcsJkt59

    Beantwoorden
  9. Agnes zegt

    29 september 2014 om 20:07

    Je hebt er al eens eerder over geschreven maar dit artikel is nog meer toegespitst op die verschillen tussen ambitie en passie, verhelderend en herkenbaar.

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren zegt

      30 september 2014 om 08:45

      Ja, ik wilde het wat verder uitdiepen. Vond het zelf ook verhelderend, haha. Bloggen sche(r)pt ook je eigen denken.

      Beantwoorden
  10. Agnes Swart (@Dagnespresso) zegt

    29 september 2014 om 20:07

    RT@sonjavanvuren: Ambitie verbruikt energie. Passie geeft energie. http://t.co/kDRufB0cCn [blog]

    Beantwoorden
  11. Kitty Kilian zegt

    30 september 2014 om 08:59

    Ambitie is de sterke drang om iets te willen bereiken. Passie kan daarbij helpen. Ambitie is alleen maar de wil. Nog niet het verdienmodel, volgens mij.

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren zegt

      30 september 2014 om 12:32

      Nee, zowel passie als ambitie zijn geen verdienmodellen. Wat me bezighoudt, is waardoor mensen daadwerkelijk tot bepaalde acties overgaan, dingen durven uitproberen en het als zelfstandige (financieel) gezond weten vol te houden.

      In het slot wordt afdoende markt aangestipt. Iets wat nogal eens te optimistisch ingeschat wordt en meer bepaalt dan je misschien lief is:
      http://www.sonjavanvuren.nl/ondernemen/wat-onbespreekbaar-is/

      Daarnaast is er een bepaalde mate van creativiteit nodig, denk ik. Dat je zelf origineel/onafhankelijk kunt denken. Niet een student blijven, terwijl je een professional pretendeert te zijn:
      http://www.sonjavanvuren.nl/kommaarop/advies-voor-een-wannabe-zzp/

      En focus. Daarover gaat de #kommaarop van aanstaande vrijdag. Die blog zal op deze ‘reeks’ aansluiten. Wordt onderhand een feuilleton zo. 😉 Eindeloos fascinererende onderwerpen… 🙂

      Beantwoorden
  12. Kitty Kilian zegt

    30 september 2014 om 09:00

    Geloof ik. Even over nadenken.

    Beantwoorden
  13. @quartierdetweet zegt

    30 september 2014 om 09:55

    RT @vormpraat: Passie is prima brandstof, maar het is geen businessmodel. Mooi blog >>> http://t.co/dOLTaXN6BI @sonjavanvuren

    Beantwoorden
  14. Kitty Kilian (@KittyKilian) zegt

    30 september 2014 om 19:44

    “Passie is geen geldig betaalmiddel.” http://t.co/FXGcKavBK3 @sonjavanvuren

    Beantwoorden

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

.
Abonneer je en ontvang m'n columns, blogs en tips over online marketing maandelijks in je mailbox:

.

5 meest gelezen blogs

  • 5 vragen voor een goede marketingstrategie
  • Waarom we onbewust zoveel makkelijker te beïnvloeden zijn dan we denken
  • Top 5 online marketing problemen
  • SEO website onderhoud tips
  • Hoe verhoog je de conversie van jouw website?

5 recente blogs

  • De 10 blogs die je gelezen moet hebben
  • Een marketingmodel dat werkt (voor mij dan)
  • Je hebt een nieuwe concurrent en die heet…
  • Waarom gratis je duur kan komen te staan
  • Waarom “al dat social media gedoe” tóch nuttig is

Contact

  • Mailen werkt het snelst
  • 06 – 24 992 941

LinkedIn

© Sonja van Vuren | Soncere Marketing en Communicatie, Papendrecht

Sitemap | Soncere voorwaarden in 't kort | Privacyverklaring | Disclaimer
Deze website maakt gebruik van cookies voor o.a. websitestatistieken, meer info