Soncere Marketing en Communicatie

Online marketing hulp voor MKB’ers en ZZP’ers die meer uit de bedrijfswebsite wil halen

  • Home
  • Online marketing
  • Klanten aan het woord
  • Over
  • Blog
    • Blogs gerubriceerd
    • Columns
  • Contact

Wanneer ben je een succesvolle ondernemer?

Het is december 2012. M’n laatste maand in loondienst. De vaste baan is opgezegd. Vanaf 1 januari 2013 gaat HET gebeuren! Want deze omnivoor met kennishongerklop heeft zich he-le-maal te pletter gelezen, -tig stukken geschreven, allerlei gesprekken gevoerd en, niet te vergeten, ruim 14 jaar marketing en communicatie ervaring. Ha, ik ben er helemaal klaar voor! Dacht ik…

Wat heb jij gedaan omdat je dacht dat het je succesvol zou maken?

Dat is de kommaarop vraag van deze maand. Een vraag die me doet terugdenken aan de moeilijke Soncere begintijd. Van loondienst naar ondernemerschap gaan, is een grote stap. Dus had ik me adequaat voorbereid. Dacht ik…

Later bleek dat ik niet op het goede voorbereid was. In de zin van ‘het juiste voor mij’. Ik was onder de indruk van en bedwelmd door verhalen over ideeënrijke kantoortuinen, 24/7 zwoegende start-up’s en onmisbare ondernemerskwaliteiten.

Voldoe aan die vereisten en je wordt een succesvolle ondernemer…

downloading succes please wait... afbeelding bij de blog Wanneer ben je een succesvolle ondernemer?Wat die vereisten waren? Kort door de bocht: Extravert zijn. Risico’s nemen. Durven bluffen. Intensief offline netwerken. Niet bang zijn voor GRATIS, want “geven is het nieuwe nemen“! Zo vergroot je de kans dat je betalende klanten krijgt.

Na ruim een halfjaar had ik echter minder betaald werk dan verwacht. Je vergoelijkt, “Ik ben aan het investeren, het ondernemersvak aan het leren. Who said it would be easy?!” Eerst het zuur, dan het zoet enzo. Niet zeuren, doorpakken. Niet lullen, poetsen.

Dus wat doe je? Je poetst je te pletter!

Resultaat? Geen bling-bling en no ping-ping. De onderliggende oorzaak werd na verloop van tijd glashelder: Ik dacht dat ik HET niet in me had om een succesvolle ondernemer te zijn en dat ik het niet alleen kon.

Als jij wie je bent en wat je doet niet waardevol (genoeg) vindt, dan ga je waarde buiten jezelf zoeken. Ondertussen doe je jezelf geweld aan door dingen te doen die niet bij je passen en verlies je uit het oog wat jij juist als jezelf in te brengen hebt.

De wal toonde zich gelukkig van haar beste kant en heeft het schip gekeerd

In 2014 ben ik eigenlijk opnieuw begonnen. De nieuwe website die eind februari online ging, was het startsein van een andersoortige ondernemerstocht. Eentje van een introverte zzp’er die in haar eigen tempo wel degelijk iets moois kan bouwen.

Het was een heerlijke bevestiging om te ervaren dat mijn online manier wel degelijk werkt. Dat ik netwerkborrels fijn uit de weg kan blijven gaan. Ik niet op een podium hoef te gaan staan. Eén-op-één gesprekken in mijn geval simpelweg beter werken.

Vraag jij je af wat nodig is om succesvol te zijn?

Los van bepaalde basics die in principe altijd belangrijk zijn, zoals je geldzaken snappen en doorzettingsvermogen hebben, zou ik een oude wijsheid van stal halen: Ken jezelf. In vol ornaat. The good, the bad and the ugly.

En dat je de helderheid van geest hebt om te doorzien wanneer je ‘bad’ voor ‘good’ aanziet en andersom. Zo dacht ik dat introvert zijn slecht was. Dat het m’n ondernemerschap in de weg zat. Waarmee je iets wezenlijks van jezelf van tafel probeert te vegen.

Wie jij bent, is juist jouw talent!

Dus lees of klets erop los. Informeer jezelf. Blijf nieuwsgierig. Doe je tegoed aan tips van anderen. Maar zonder dat ’t je uitgangspunt wordt. Want dat ben jij zelf. Klanten écht helpen, kan alleen als jij goed in je vel zit.

Het klinkt zo vanzelfsprekend. Dat is het rationeel bezien ook. Maar het grootste deel van ons leven is gevoel, emotie, waar we later rationele verklaringen bij zoeken. Je grootste verlangen kan een valkuil worden als je bang bent.

Ik ben niet bang meer (voor zat andere dingen nog wel, helaas 😉 )

En ik heb kostbare ondernemerslessen geleerd. Onder andere dat je eigen ervaring belangrijker is dan een theorie en de verhalen van anderen. Pas als je iets doorvoelt hebt, kun je het (be)grijpen. De praktijk is en blijft de beste leerschool.

Benieuwd hoe de andere kommaarop deelnemers van deze maand erover denken? Lees en bekijk alle andere blogs en ontdek of zij de ultieme truc tot succes gevonden hebben…

Iedere eerste vrijdag van de maand is er een #kommaarop uitdaging.
Lees Over kommaarop als je wilt weten hoe het allemaal begonnen is.
.

Categorie: #kommaarop Tags: #kommaarop, introvert ondernemen 5 februari 2016 door Sonja van Vuren 8 Reacties

Sonja van Vuren, online marketing zzp'er

Over Sonja van Vuren

Sinds 1998 hou ik me bezig met Marketing en Communicatie. Later heb ik eenzelfde liefde opgevat voor internet. Schrijven doe ik al van kleins af aan en bloggen sinds 2008. De combinatie van deze vakgebieden zet ik in voor meer impact online.

Reacties

  1. Elisabeth Griffioen (@DeVideovakvrouw) zegt

    6 februari 2016 om 10:02

    “Niet lullen, poetsen.
    Dus wat doe je? Je poetst je te pletter!”

    https://t.co/gHDZyTHX8u van @sonjavanvuren https://t.co/ExFh1heg0V

    Beantwoorden
  2. Tessa Wiegerinck (@TessaWiegerinck) zegt

    6 februari 2016 om 15:09

    “Voldoe aan die vereisten en je wordt een succesvolle ondernemer…” aldus @sonjavanvuren in #kommaarop https://t.co/cUAqaj3GBl

    Beantwoorden
  3. Martin Postmus (@Postmusparket) zegt

    6 februari 2016 om 20:23

    RT @sonjavanvuren: Wat heb jij gedaan omdat je dacht dat het je succesvol zou maken? https://t.co/gugxMN8p9R – nieuwe #kommaarop blog

    Beantwoorden
  4. Agnes Swart (@Dagnespresso) zegt

    8 februari 2016 om 08:56

    ‘De vaste baan is opgezegd. Vanaf 1 januari 2013 gaat HET gebeuren! Dacht ik…’ @sonjavanvuren over succesvol zijn – https://t.co/6m9oNrwfeX

    Beantwoorden
  5. @MijnSuperkracht zegt

    8 februari 2016 om 21:53

    RT @reyneveld: “Klanten écht helpen, kan alleen als jij goed in je vel zit” Mooi #kommaarop blog van @sonjavanvuren

    Beantwoorden
  6. Remco Verdegaal (@RemcoVerdegaal) zegt

    13 februari 2016 om 09:33

    RT @sonjavanvuren: Het is december 2012. M’n laatste maand in loondienst. De vaste baan is opgezegd… https://t.co/gugxMN8p9R – #kommaarop

    Beantwoorden
  7. Judith van Barlingen (@JudithBarlingen) zegt

    17 februari 2016 om 10:43

    Vraag jij je af wat nodig is om succesvol te zijn? Overdenkingen van @sonjavanvuren https://t.co/Y4Ej3tfh0S

    Beantwoorden
  8. KunstvanHerinnering (@MirandaSmit_vK) zegt

    17 februari 2016 om 19:13

    Ben jij op het goede voorbereid; het juiste voor jou? #kommaarop van @sonjavanvuren https://t.co/WGjSJcKEEu

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

.
Soms heb ik zin om een e-mailing te maken 🙂 Wil je die ontvangen? Abonneer je dan:

.

5 meest gelezen blogs

  • 5 vragen voor een goede marketingstrategie
  • Waarom we onbewust zoveel makkelijker te beïnvloeden zijn dan we denken
  • Top 5 online marketing problemen
  • Goede marketing is marketing die bij jou past
  • De (on)zin van uurtje factuurtje

5 recente blogs

  • SEO in 2023
  • “Je moet iedere week bloggen.” Onzin of waarheid?
  • De klad zit erin…
  • Opvallen door schurk marketing?
  • Gedwongen leren tekstschrijven is geen goed idee

Contact

  • Mailen werkt het snelst
  • 06 – 24 992 941

LinkedIn

© Sonja van Vuren | Soncere Marketing en Communicatie, Papendrecht

Sitemap | Soncere voorwaarden in 't kort | Privacyverklaring | Disclaimer

Deze website gebruikt cookies voor o.a. website statistieken.

Klik hier voor meer informatie over welke cookies gebruikt worden.

Soncere Marketing en Communicatie
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy & Cookies

Er wordt gebruik gemaakt van cookies om je de best mogelijke website ervaring te bieden. Meer informatie vind je op de pagina Privacy & Cookies.