Soncere Marketing en Communicatie

Online marketing hulp voor MKB’ers en ZZP’ers die meer uit de bedrijfswebsite wil halen

  • Home
  • Online marketing
  • Klanten aan het woord
  • Over
  • Blog
    • Blogs gerubriceerd
    • Columns
  • Contact

Jouw allerbeste eigenschap en businessvoordeel

Een poosje terug zat ik te luisteren naar Tina Roth Eisenberg. In de loop der jaren heeft ze vijf leefregels samengesteld en de nummer één is: Embrace your superpower. Dankzij haar zoontje. Want die kwam een keer aanrennen terwijl hij met een pop zwaaide en vroeg: “Mama, mama, wie is dit?” Mama ging op onderzoek uit en ontdekte -tig superhelden en hun speciale krachten. Ineens vroeg ze zich af: “Wat is eigenlijk mijn superkracht?”

illustratie van superheldin - afbeelding bij Jouw allerbeste eigenschap en businessvoordeel blog

Oftewel: Wat is jouw allerbeste eigenschap?

“Mensen enthousiast maken en houden,” is Tina’s antwoord. Als ondernemer zet ze die eigenschap met plezier in. Natuurlijk deed ze dat al van nature. Maar door zich er bewust van te zijn – die allerbeste eigenschap te omarmen, zoals zij dat zegt – kun je er veel meer mee.

Het leek mij een mooi onderwerp voor de ondernemers #kommaarop. Wat is jouw allerbeste eigenschap? Weet jij het? Kun je er direct antwoord op geven? Of weet je het na een tijdje nadenken nog steeds niet? Je bent niet de enige. Veel mensen hebben geen idee.

Weten anderen wat jouw allerbeste eigenschap is?

Wat voor antwoord krijg je als je daarnaar vraagt? En verbazen de antwoorden je of geven ze je hét inzicht? Vervolgens is de vraag hoe je daar meer mee kunt doen voor en in jouw business. Want waar je van nature goed in bent, is een uitstekende energiebron.

Daar sluit je jezelf toch maar wat graag héél vaak op aan? Anderen zijn er ook blij mee. Dát is wat ze aantrekt. Want er zijn zó veel mensen bezig met online marketing en communicatie, het schuren van vloeren, introverte ondernemers helpen… enzovoorts enzoverder…

Maar mensen willen jóu

Als jij eenmaal in het vizier bent, is er geen gebrek aan aandacht. Want jij combineert bepaalde kennis en kunde met een specifiek talent op een manier zoals alleen jij dat kan. Omdat jij bent wie je bent. Duh, dat geldt voor iedereen! Wordt het daarmee platgeslagen en gladgestreken?

Natuurlijk niet! Alleen is opvallen tegenwoordig wel moeilijker en je moet eerst opgemerkt worden voordat mensen je indrukwekkend kunnen vinden. Nou is ’t grappige, dat als je weet wat jouw allerbeste eigenschap is, je makkelijker ‘opvalmanieren’ vindt die bij je passen.

Een praktijkvoorbeeld:

Eén van m’n klanten is een echte business aanzwengelaar. Zijn creatieve hoofd loopt continu over van de goeie ideeën, die vaak ook nog eens snel uitvoerbaar zijn. Geweldig! Alleen vond ie dat hij ook moest helpen met de uitvoering. Da’s minder geweldig…

“Maar ik kan toch niet alleen maar geld vragen voor ideeën?!” zei hij onthutst toen we het over dit pijnpunt hadden. In de meeste gevallen ben ik het daar helemaal mee eens. Ideeën zijn er tenslotte méér dan genoeg, terwijl daadwerkelijk experimenteren veelal ver te zoeken is.

Was zijn allerbelangrijkste eigenschap waardeloos?

Alles behalve! Hij is namelijk goed in het bedenken en overbrengen van originele ideeën die kleinschalig en snel toepasbaar zijn. Hoe de mensen er concreet invulling aan geven, laat hij graag aan henzelf over. En dat vindt zijn ‘ideale klant’ fijn, want zo wordt het diens idee.

Zijn favoriete klanten willen niet aan de hand meegenomen worden. Hij werkt het liefst samen met doortastende mensen die een stukje creativiteit ontberen en zo snel mogelijk zelf los willen gaan met de uitvoering. Daar heb je dan wel eerst een goed én concreet idee voor nodig…

Dit zijn mensen die graag betalen voor dat soort goeie ideeën

Hij wist wel wat zijn allerbelangrijkste eigenschap was, maar had de belemmerende overtuiging dat mensen daar niet voor willen betalen. Vandaar dat hij zich online presenteerde als ideeënman én uitvoerder. Waardoor hij juist níet zijn ‘ideale klant’ aantrok.

Over experimenteren gesproken… Ik stelde voor om de aanname dat ‘zijn mensen’ enkel voor zijn ideeën willen betalen, te testen. Hij maakte een selectie van prospects waar hij dolgraag voor zou willen werken, belde ze voor een afspraak en ging een week on tour.

Met z’n eigen ‘praktische ideeënbus’ deed hij de ronde

In ruil voor een paar goeie, praktische en relevante ideeën dachten de prospects mee met/voor zijn business. Zo kwam hij meteen meer te weten over zijn ‘ideale klant’ en kon hij ook direct wat vooroordelen wegkieperen. Inzichtelijk hoor, met mensen práten… 😉

Hierna was het heus niet appeltje eitje. Diepgewortelde overtuigingen zijn hardnekkig en een dienst verkopen waar je zelf niet helemaal achter staat, is moeilijk. Het experiment was wél het startsein van een andere aanpak, die stapje voor stapje steeds meer (marketing) vorm krijgt.

Dat is wat er gebeurt als je denkt vanuit je allerbeste eigenschap

Niet dat daar iedere keer 1-op-1 business van te maken is. Het is echter altijd een ijzersterke ondersteuner. Zo las ik dat orde en structuur voor de immer opgeruimde Pauline le Rûtte de stevige onderbouwing van haar presentatietraining business is.

Nicole Offenberg weet als geen ander hoe je keuzes maakt vanuit diep gevoeld verlangen. Dus waarmee helpt zij jou als coach en organisatieadviseur? En ik? Ik geef mensen zelfvertrouwen door het bijzondere te zien, verwoorden en goed georganiseerd te vertalen naar de praktijk.

Jouw online marketing praktijk, voor alle duidelijkheid

Kortom, het is nogal handig als je weet wat jouw allerbeste eigenschap is en hoe je daar businessvoordeel uit kunt halen. Je kunt je ermee onderscheiden en krijgt er ideeën door voor diensten die bij jou en je klanten passen. En het maakt ondernemen een stuk leuker.

Trouwens, Tina Roth Eisenberg had nog meer zinnige en pragmatische leefregels – klik op de afbeelding om de hele Vimeo video van haar 99u presentatie te zien. Doe er je voordeel mee en lees en bekijk natuurlijk ook de bijdrages van de andere #kommaarop deelnemers!

5 leefregels - afbeelding bij Jouw allerbeste eigenschap en businessvoordeel blog

Categorie: #kommaarop Tags: #kommaarop, ideale klant, keuzes maken, Tina Roth Eisenberg 6 maart 2015 door Sonja van Vuren 7 Reacties

Sonja van Vuren, online marketing zzp'er

Over Sonja van Vuren

Sinds 1998 hou ik me bezig met Marketing en Communicatie. Later heb ik eenzelfde liefde opgevat voor internet. Schrijven doe ik al van kleins af aan en bloggen sinds 2008. De combinatie van deze vakgebieden zet ik in voor meer impact online.

Reacties

  1. Patrick Mundus (@PatrickMundus) zegt

    6 maart 2015 om 16:10

    Ken jezelf en ‘maak werk’ van je allerbeste eigenschap. Een mooi duwtje-in-de-rug-blog van @sonjavanvuren op http://t.co/gLerjfLEFB

    Beantwoorden
  2. Carolijn Roelofs (@CarolijnRoelofs) zegt

    6 maart 2015 om 21:09

    handig als je weet wat jouw allerbeste eigenschap is en hoe je daar businessvoordeel uit kunt halen. @sonjavanvuren http://t.co/YHWTV568Ie

    Beantwoorden
  3. John Knappers (@JohnKnappers) zegt

    7 maart 2015 om 09:46

    Over passie en gedrevenheid: RT @sonjavanvuren: Wat is jouw allerbeste eigenschap?? http://t.co/N5gNWVOHre [nieuwe blog] #kommaarop

    Beantwoorden
  4. Henneke zegt

    11 maart 2015 om 12:20

    Eigenlijk heb ik mijn hele carriere geprobeerd om mijn zwaktes te verbeteren. Pas sinds ik mijn eigen bedrijf begonnen ben, kreeg ik door dat het veel beter is te bouwen op je sterkte(s).

    Ken je het werk van Sally Hogshead? Heeft mij veel geholpen om te zien dat ik op het verkeerde pad was. Stoppen met project management en al die spreadsheets, creativiteit is veel leuker 🙂

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren, online marketing zzp'erSonja van Vuren zegt

      11 maart 2015 om 14:36

      Helemaal mee eens, Henneke. Toen ik jaren terug boeken als ‘Ontdek je sterke punten’ las, realiseerde ik me dat ook. Alhoewel het nog een poosje duren voordat ik ernaar ging handelen… 🙂

      Op school is het toch vaak, hé, van dat 5’je moet een 6’je gemaakt worden. Alsof je ooit goed uit de voeten zult kunnen met iets waar je magere voldoendes voor haalt. In tegenstelling tot datgene waar je met gemak 8-en en 9-ens mee ‘scoort’.

      Ja, ik ken Sally Hogshead en haar methodiek. Zelfs een poosje op haar nieuwsbrief geabonneerd geweest. Ben het eens met haar uitgangspunt (je grootste waarde is meer jezelf worden/zijn), maar ja, het is allemaal zo Amerikaans en goeiedag zeg, met iedere mail probeerde ze zó overduidelijk iets te verkopen (met alle bekende trucjes).

      En f*ck Excel. 😉 Behalve wat betreft de boekhouding, haha.

      Beantwoorden
      • Henneek zegt

        11 maart 2015 om 20:52

        Ja, helemaal mee eens. Te veel aan het verkopen en super-Amerikaans.

        Toch gek. Ik ben helemaal niet zo (zo Amerikaans), en toch komen mijn meeste lezers uit Amerika. Dus ook daar hebben ze wel behoefte aan een ander geluid!

        Beantwoorden
        • Sonja van Vuren zegt

          11 maart 2015 om 22:03

          Kijk eens aan. Leuk. Dat verwacht je inderdaad niet!

          Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

.
Soms heb ik zin om een e-mailing te maken 🙂 Wil je die ontvangen? Abonneer je dan:

.

5 meest gelezen blogs

  • 5 vragen voor een goede marketingstrategie
  • Waarom we onbewust zoveel makkelijker te beïnvloeden zijn dan we denken
  • Top 5 online marketing problemen
  • Goede marketing is marketing die bij jou past
  • De (on)zin van uurtje factuurtje

5 recente blogs

  • SEO in 2023
  • “Je moet iedere week bloggen.” Onzin of waarheid?
  • De klad zit erin…
  • Opvallen door schurk marketing?
  • Gedwongen leren tekstschrijven is geen goed idee

Contact

  • Mailen werkt het snelst
  • 06 – 24 992 941

LinkedIn

© Sonja van Vuren | Soncere Marketing en Communicatie, Papendrecht

Sitemap | Soncere voorwaarden in 't kort | Privacyverklaring | Disclaimer

Deze website gebruikt cookies voor o.a. website statistieken.

Klik hier voor meer informatie over welke cookies gebruikt worden.

Soncere Marketing en Communicatie
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy & Cookies

Er wordt gebruik gemaakt van cookies om je de best mogelijke website ervaring te bieden. Meer informatie vind je op de pagina Privacy & Cookies.