Het is een hele tijd geleden dat Steve Krug “Don’t make me think” heeft geschreven, maar zijn boek over website usability is nog steeds actueel. De titel vat uitstekend samen waar het om draait: met een website waar je niet gedachteloos doorheen klikt, maak je het bezoekers onnodig lastig en heb je veel meer kans dat ze onverrichter zaken vertrekken.
Waarom wil je online niet nadenken?
Je werkgeheugen is een beperkte jongleur. Een paar dingen tegelijkertijd actief houden in je bewustzijn is lastig. Je brein knikkert er dan ook al snel van alles uit dat meer denkvermogen vergt dan op dat moment beschikbaar is.
Als je bijvoorbeeld middenin een ingewikkeld project zit waarvoor je tussendoor online iets moet opzoeken, dan wil je in één oogopslag antwoord op je vraag of zien wat je moet doen. Is dat niet het geval, dan klik je zó weg.
Hoe mensen jouw website gebruiken
De meeste mensen lezen niet een hele pagina, laat staan jouw hele website. 😉 Ze scannen. Zij hoeven tenslotte niet nauwkeurig te weten hoe of wat. Als het grote plaatje maar duidelijk is en je snel en helder de benodigde informatie krijgt.
Wat betekent dat concreet voor hoe je jouw website het beste kunt inrichten? De belangrijkste basics op een rij:
- zorg voor een duidelijke en logische navigatie(structuur)
- maak visueel en tekstueel duidelijk wat de verschillende onderdelen van een pagina zijn
- zet tekststukken die bij elkaar horen ook visueel duidelijk bij elkaar, zodat je direct ziet wat bij wat hoort
- maak overduidelijk waarop geklikt kan worden
- wijk alleen af van wat algemeen gebruikelijk is als je daar een hele goede reden voor hebt, zoals ervoor zorgen dat mensen niet hoeven na te denken 🙂
- vermijd ruis rigoureus, dat is alles wat niet echt nodig is voor wat de bezoeker op die pagina wil of moet doen
Gedachteloos klikken
Het klinkt misschien oppervlakkig, als je zegt dat mensen zonder erover na te hoeven denken moeten kunnen kiezen en klikken, maar online is dat in veel gevallen juist een goede zaak. Want het gaat om wat er ná die keuze en klik komt.
Wat daarna komt moet aansluiten op een verwachting, wens, wat nodig is of de Job to Be Done. Als je daar op een duidelijke en makkelijke manier naartoe geleid wordt, schrikken zelfs een paar extra kliks de bezoeker niet af.
Effectief schrijven voor het web
Volgens Steve Krug hoeft je slechts 3 dingen te doen om effectief te schrijven voor het web. Dat klinkt te simpel en dat is het ook, want los van het feit dat het wel even duurt voordat je ze onder de knie hebt, dan nóg is het een hele uitdaging om:
- het kort te houden, terwijl de essentie voor de bezoeker overeind blijft
- (veel te) lange teksten te halveren en dat daarna nóg een keer te doen
- dingen vanzelfsprekend te maken waardoor extra uitleg onnodig is
Wanneer is een website goed, in de zin van duidelijk?
Een bezoeker die voor het eerst jouw website ziet, moet (onbewust) meteen antwoord kunnen geven op de volgende vragen:
- Wat doet deze persoon of dit bedrijf?
- Op welke pagina zit ik?
- Wat zijn de belangrijkste onderdelen?
- Waar kan of moet ik vanaf deze pagina naartoe?
- Waar kan ik zoeken binnen deze website?
Hoe zit het met de homepage?
(Bijna) iedereen probeert origineel te zijn op de homepage. Volgens Krug moet je de volgende home basics echter niet uit het oog verliezen:
- een tagline die aan duidelijkheid niets te wensen overlaat
- beknopt duidelijk maken wat je doet, waarom en voor wie
- een indruk geven van wat er op de website te vinden is
- content teasers gebruiken
- nieuwe content makkelijk bereikbaar maken
- voor shortcuts naar de meest bekeken content zorgen
- een goede indruk maken en mensen op ideeën brengen
- eventuele aanbiedingen erop zetten
- indien van toepassing: een duidelijke registratie- of login plek
De homepage is dé plek waarop je een globale overview geeft, maar hou het dus kort. En vermijd jargon en generiek geblaat als de pest. Want dat maakt het alleen maar lastiger voor de bezoeker en dat is nou juist precies wat je wilt vermijden.
Simpel en goedkoop de usability van je website testen
Laat als het kan een aantal andere mensen naar je website kijken, maar géén familie of vrienden. Je wordt namelijk onvermijdelijk blind voor bepaalde zaken omdat jij de enige bent die er zo intensief naar kijkt. 😉
Hecht weinig waarde aan persoonlijke webdesign voorkeuren. Het is veel belangrijker of snel begrepen wordt waar de website over gaat, of mensen kunnen vinden wat ze zoeken, ze geen informatie overload gevoel krijgen en dat het werken met de (contact)formulieren ze makkelijk afgaat.
Tot slot een paar do’s en dont’s
- zorg ervoor dat je website er professioneel uitziet en up-to-date is
- maak het mensen makkelijk om te doen wat ze willen doen
- vertel mensen wat ze willen of moeten weten
- beantwoord veelgestelde vragen
. - vraag niet om informatie die je niet nodig hebt
- laat design toeters en bellen nooit het gebruik van de website in de weg zitten
En, krijg je al zin om je website (opnieuw) onder de loep te nemen? 😀
Mocht je daar wel wat hulp bij kunnen gebruiken, je weet me te vinden.
Meer lezen:
Kitty Kilian zegt
Content teasers. Wat zijn dat? Ankeilers?
Sonja van Vuren zegt
Een content teaser kan een prikkelende klant quote zijn of een spannende verwijzing naar een gratis e-boek.
Kirsten zegt
Goed stuk. Ik onderschrijf jouw aandachtspunten voor het opzetten van een goede website. Maar een slecht ontworpen website kan al dit zorgvuldige werk teniet doen. De ’design toeters en bellen’ waarover je spreekt zijn net zo belangrijk als het maken van een goede site structuur en content hierarchie.
Sonja van Vuren zegt
Ja, design is zeker weten belangrijk, Kirsten.
Het gaat erom dat zodra het de functionaliteit van een website in de weg gaat zitten, als design het mensen moeilijker ipv makkelijker maakt om te vinden wat ze zoeken of te doen waarvoor ze naar de site gekomen zijn, dat het dan een ander verhaal is.
Heb ruim 14 jaar in de reclamebureauwereld gezeten en samengewerkt met mensen die “vorm volgt functie”-aanhanger waren, terwijl ze tegelijkertijd heel creatief waren. Het is en/en. Zoals met zoveel dingen is het een kwestie van balans.
Maaike van Kempen zegt
Dit sluit zo aan bij hoe ik werk en hoe ik adviseer te werken aan websites (maar ik heb t boek dan ook al eens gelezen, ooit).
Fijn dat je de belangrijkste punten nog even op een rij zet. Weet zeker dat het mijn klanten helpt. Ik ga je linkje delen .
Sonja van Vuren zegt
Verbaast me niks dat jij het boek ook gelezen hebt, Maaike. 🙂
Dankjewel voor het delen!