Soncere Marketing en Communicatie

Online marketing hulp voor MKB’ers en ZZP’ers die meer uit de bedrijfswebsite wil halen

  • Home
  • Online marketing
  • Klanten aan het woord
  • Over
  • Blog
    • Abonneren
    • Blogs gerubriceerd
    • Columns
  • Contact

Wat zijn dé 5 goede ondernemer eigenschappen?

30 januari 2015 door Sonja van Vuren 11 Reacties

Wat is een goede ondernemer? Welke eigenschappen moet hij of zij hebben? Bestaat er zoiets als een succesvol ondernemersrecept? Als dat recept er was, zou er niet zo veel over ondernemerschap geschreven worden. Ieder mens en iedere branche is nou eenmaal anders. En iedere tijd kent haar eigen, unieke uitdagingen.

Waarom dan toch deze blog over ‘goede ondernemer eigenschappen’?

Omdat mij bepaalde dingen opvallen als ik kijk naar het hier en nu en terugkijk op de afgelopen jaren. Als ik denk aan alle MKB’ers en zzp‘ers die ik gesproken heb en waarmee ik samenwerk. Ik zie een patroon. Bepaalde eigenschappen die keer op keer terugkomen.

Het maakt niet uit of het een natuurtalent is of iemand die veel gewoontes heeft moeten af- en aanleren om een goede ondernemer te worden. Op de één of andere manier weet diegene meer teweeg te brengen. Wat zijn nou dé 5 eigenschappen van zo’n goede ondernemer?

handen die tot vijf tellen - foto bij blog over 5 goede ondernemer eigenschappen

1 – Kijk naar wat je NU al hebt en kunt.

Wachten op hét briljante idee? Eindeloos zoeken naar datgene waarmee je he-le-maal gaat binnenlopen? Ha! Ga eerst maar eens roeien met de riemen die je hebt! Deze pragmatische en realistische houding kom ik regelmatig tegen en spreekt me enorm aan. Start met jezelf:

  • Waar liggen jouw interesses en vaardigheden?
  • Welke middelen heb je tot je beschikking?
  • Hoe ziet je netwerk eruit?

Ga op een slimme manier om met wat er (toevallig) beschikbaar is en waar jij invloed op hebt. Daardoor herken je haalbare mogelijkheden sneller en dat zet je in doelgerichte beweging. Te veel focussen op wat je mist en (voorlopig) onbereikbaar is, verlamt.

2 – Weten wat je financiële en persoonlijke speelruimte is.

We willen allemaal het liefst zo snel mogelijk geld verdienen met wat we doen. Maar weet je ook hoeveel verlies je bereid bent om te nemen? En hoeveel is wat jij onderneemt jou eigenlijk waard? Wat zou jij er zelf voor over hebben? Het antwoord beïnvloedt hoe goed je verkoopt.

Wat is je visie? In welk gewenst resultaat ben je aan het investeren? Wat en hoeveel wil je daarvoor op het spel zetten? Wat wil je ervoor doen of laten? Wil je fulltime bezig zijn of het kleinschalig houden met minder tijd? Wees eerlijk! Het gaat over de toekomst van je bedrijf.

3 – Als puntje bij paaltje komt, gaat het om de praktijk en niet om de theorie.

Kabbelt het bij jou momenteel allemaal lekker voort? Dan kun je eindeloos aan de haal gaan met -tig theorieën en mogelijke trends. Daar heb je alle tijd voor, want er is geen zooitje ongeregeld dat vraagt om snel beslissen en schakelen in hectische omstandigheden.

Aan de andere kant is de kans dan groot dat je meer zou willen/moeten verdienen, afgezet tegen de tijd die je in jouw toko stopt. Om te ontdekken of het wat kan worden tussen jou en een theorie of trend, zul je moeten handelen. Stap jij snel genoeg over van denken naar doen?

4 – Onverwachte gebeurtenissen als springplank gebruiken.

Businessplannen worden nogal eens volledig dichtgetimmerd. Sterker nog, dat wordt soms zelfs geëist. Stel je voor dat er iets onverwachts gebeurt?! Een goede ondernemer is daar alles behalve bang voor. Hij/zij transformeert waar mogelijk toeval in een toepasselijke hefboom.

Dat lukt alleen als je in staat bent langs jouw beren op de weg te kijken. Ik weet zelf hoe moeilijk dat is. Het heeft een reden als je een sterke behoefte hebt aan ‘rust, reinheid en regelmaat’. (Onaangename) verrassingen kunnen je stevig uit het veld slaan. Hoe groot is jouw veerkracht?

5 – Alleen ga je sneller, samen bereik je meer.

Door nieuwe technologieën en andere arbeidsvormen ontstaan er allerlei vernieuwende samenwerkingsverbanden die voorheen onmogelijk waren. Mensen die op dezelfde manier in het leven staan en geloven in een bepaald zakelijk idee, bundelen vaardigheden en netwerken.

Het draait om het grotere geheel en er is niet één iemand die als briljant gezien wordt en als lichtend voorbeeld dient. Dergelijke netwerken delen ideeën, mogelijkheden, middelen én risico’s. Zulke partners verdienen meer aandacht dan je concurrenten.

Wat vind jij opvallende eigenschappen van een goede ondernemer?

Ik ben benieuwd naar jouw eigen ervaringen. Wat geeft jou ondernemende vleugels en waar loop je tegenaan bij jezelf en anderen? Waarmee moet deze lijst toch écht nog aangevuld worden? Wat mis je of wat is juist een eyeopener voor jou? Reageer op deze blog!

Categorie: ondernemen Tags: mkb, ondernemerschap, zzp

Over Sonja van Vuren

Sinds 1998 hou ik me bezig met Marketing en Communicatie. Later heb ik eenzelfde liefde opgevat voor internet. Schrijven doe ik al van kleins af aan en bloggen sinds 2008. De combinatie van deze vakgebieden zet ik in voor meer impact online.

Reacties

  1. Agnes Swart (@Dagnespresso) zegt

    30 januari 2015 om 13:04

    Ga eerst maar eens roeien met de riemen die je hebt! en nog vier eigenschappen v/e goede ondernemer – http://t.co/bhQtrI1r5A @sonjavanvuren

    Beantwoorden
  2. Patrick Mundus (@PatrickMundus) zegt

    30 januari 2015 om 14:17

    Het om de #praktijk en niet om de theorie”, @sonjavanvuren over “goede ondernemer eigenschappen” op http://t.co/6B3cTWMzqx

    Beantwoorden
  3. @IlonkaHogetoorn zegt

    30 januari 2015 om 20:17

    Wat zijn dé 5 goede ondernemer eigenschappen? https://t.co/OhX4vK8D3n

    Beantwoorden
  4. Martin zegt

    31 januari 2015 om 08:48

    Herkenbaar punt 1 tot 5. Vooral punt 5 ! Ik werk nu een jaar samen met een collega waar ik 15 jaar terug ook mee heb gewerkt. We vullen elkaar perfect aan en samen bereik je meer. Ieder heeft ook zijn eigen specialiteit! Conclusie een perfect team.

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren zegt

      1 februari 2015 om 12:09

      Ja, de goeie mensen om je heen hebben, is goud waard. Als je op elkaar kunt bouwen en vertrouwen en kennis en opdrachten durft te delen/geven, dan bouw je iets op wat groter, fijner en rendabeler is dan ieder op/voor zich.

      Beantwoorden
  5. Carolijn Roelofs (@CarolijnRoelofs) zegt

    1 februari 2015 om 08:34

    Ook als ondernemende professional heb je wat aan deze 5 tips over goed ondernemerschap. http://t.co/T0o9epoKJ6 van Sonja van Vuren

    Beantwoorden
  6. Nicole Offenberg (@OffenbergNicole) zegt

    1 februari 2015 om 11:59

    “Bestaat er zoiets als een succesvol ondernemersrecept?” http://t.co/zrLLtfhgyW @sonjavanvuren geeft 5 eigenschappen

    Beantwoorden
  7. Judith van Barlingen (@JudithBarlingen) zegt

    2 februari 2015 om 08:04

    Een recept voor succesvol ondernemerschap? Dé 5 eigenschappen die er toe doen volgens @sonjavanvuren http://t.co/WKqLMGZpeQ

    Beantwoorden
  8. Karin Verheij (@karinloopbaan) zegt

    2 februari 2015 om 17:36

    Ook voor ’n ondernemende werker! RT @sonjavanvuren: Dé 5 eigenschappen die van jou ’n goeie ondernemer maken: http://t.co/PyYFMonY1R [blog]

    Beantwoorden
  9. Waldien Burger (@Waldien) zegt

    4 februari 2015 om 16:14

    Ja, herkenbaar! RT @sonjavanvuren: overstappen van denken naar doen? Veerkracht? Over ondernemerseigenschappen: http://t.co/QY7MX5rfcZ

    Beantwoorden
  10. @Powerbytez zegt

    6 februari 2015 om 13:00

    De 5 eigenschappen van een goede ondernemer http://t.co/va81gcZsEe (via @sonjavanvuren) #ondernemen

    Beantwoorden

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

.
Abonneer je en ontvang m'n columns, blogs en tips over online marketing maandelijks in je mailbox:

.

5 meest gelezen blogs

  • 5 vragen voor een goede marketingstrategie
  • Waarom we onbewust zoveel makkelijker te beïnvloeden zijn dan we denken
  • Top 5 online marketing problemen
  • SEO website onderhoud tips
  • Hoe verhoog je de conversie van jouw website?

5 recente blogs

  • De 10 blogs die je gelezen moet hebben
  • Een marketingmodel dat werkt (voor mij dan)
  • Je hebt een nieuwe concurrent en die heet…
  • Waarom gratis je duur kan komen te staan
  • Waarom “al dat social media gedoe” tóch nuttig is

Contact

  • Mailen werkt het snelst
  • 06 – 24 992 941

LinkedIn

© Sonja van Vuren | Soncere Marketing en Communicatie, Papendrecht

Sitemap | Soncere voorwaarden in 't kort | Privacyverklaring | Disclaimer
Deze website maakt gebruik van cookies voor o.a. websitestatistieken, meer info