Soncere Marketing en Communicatie

Online marketing hulp voor MKB’ers en ZZP’ers die meer uit de bedrijfswebsite wil halen

  • Home
  • Online marketing
  • Klanten aan het woord
  • Over
  • Blog
    • Blogs gerubriceerd
    • Columns
  • Contact

Wat zijn dé 5 goede ondernemer eigenschappen?

Wat is een “goede ondernemer”? Welke eigenschappen zijn daarvoor nodig? Als er een ondernemersrecept voor succes was, dan zou er niet zo veel over ondernemerschap geschreven worden. Ieder mens is tenslotte anders, iedere branche heeft haar eigen dynamiek en in ieder tijdsgewricht word je geconfronteerd met unieke uitdagingen.

Waarom dan toch een blog over goede ondernemer eigenschappen?

Omdat mij bepaalde dingen opvallen als ik kijk naar het hier en nu en terugkijk op de afgelopen jaren. Als ik denk aan de MKB’ers en ZZP’ers die ik gesproken heb en waarmee ik samenwerk. Dan zie ik een patroon. Bepaalde eigenschappen die keer op keer terugkomen.

Het maakt niet uit of het een natuurtalent is of iemand die veel gewoontes heeft moeten af- of aanleren om een goede ondernemer te worden. Op de één of andere manier weet diegene meer teweeg te brengen. Wat zijn dan die 5 eigenschappen of kenmerken van zo’n goede ondernemer?

handen die tot vijf tellen - foto bij blog over 5 goede ondernemer eigenschappen

1 – Kijk naar wat je NU al hebt en kunt

Wachten op hét briljante idee? Eindeloos zoeken naar datgene waarmee je he-le-maal gaat binnenlopen? Ha! Ga eerst maar eens roeien met de riemen die je hebt! Deze pragmatische en realistische houding kom ik regelmatig tegen en spreekt me enorm aan. Start met jezelf:

  • Waar liggen jouw interesses en vaardigheden?
  • Welke middelen heb je tot je beschikking?
  • Hoe ziet je netwerk eruit?

Ga op een slimme manier om met wat er (toevallig) beschikbaar is en waar jij invloed op hebt. Daardoor herken je haalbare mogelijkheden sneller en dat zet je in doelgerichte beweging. Te veel focussen op wat je mist en (voorlopig) onbereikbaar is, verlamt.

2 – Weten wat je financiële en persoonlijke speelruimte is

Je wilt het liefst zo snel mogelijk geld verdienen met wat je doet. Maar weet je ook hoeveel verlies je bereid bent om te nemen? En hoeveel is wat jij onderneemt jou eigenlijk waard? Wat zou jij er zelf voor over hebben? Het antwoord beïnvloedt hoe goed je verkoopt.

Wat is je visie? In welk gewenst resultaat ben je aan het investeren? Wat en hoeveel wil je daarvoor op het spel zetten? Wat wil je ervoor doen of laten? Wil je fulltime bezig zijn of het kleinschalig houden met minder tijd? Wees eerlijk! Het gaat over de toekomst van je bedrijf.

3 – “Nee” zeggen als het niet goed voelt

Wanneer zeg je “nee” tegen een verzoek of een opdracht? En wat doe je met het grijze gebied? Als het iets betreft wat perfect in jouw straatje past, maar je ondanks dat het gevoel hebt dat er iets niet klopt. Durf je dan te vertrouwen op dat onbestemde gevoel en “nee” te zeggen?

Er is altijd wel een argument te bedenken om tegen je gevoel in te gaan en dat komt vaak nog logisch over ook. Zéker als je net begint als zelfstandig ondernemer en je nog veel moet leren. Maar hoe meer ervaring je hebt, hoe meer je kunt vertrouwen op je gevoel.

4 – Goed omgaan met onverwachte gebeurtenissen

Businessplannen worden nogal eens volledig dichtgetimmerd. Sterker nog, dat wordt soms zelfs geëist. Stel je voor dat er iets onverwachts gebeurt?! Een goede ondernemer is daar alles behalve bang voor en transformeert waar mogelijk toeval in een toepasselijke hefboom.

Dat lukt alleen als je in staat bent langs jouw beren op de weg te kijken. Ik weet hoe moeilijk dat is. Het heeft een reden als je een sterke behoefte hebt aan ‘rust, reinheid en regelmaat’. Onaangename verrassingen kunnen je stevig uit het veld slaan. Hoe groot is jouw veerkracht?

5 – Alleen ga je sneller, samen bereik je meer

Door nieuwe technologieën en andere arbeidsvormen zijn er allerlei samenwerkingsmogelijkheden ontstaan die voorheen ondenkbaar waren. Mensen die op dezelfde manier in leven & werk staan bundelen vaardigheden en netwerken, onafhankelijk van waar ze wonen.

Het draait om ieders belang en er is niet één iemand die continu de kar moet trekken. Ideeën, suggesties, tijd en/of middelen worden gedeeld en je speelt leads naar elkaar door. Geef aandacht aan zulke partners in plaats van tijd te besteden aan het analyseren van je concurrenten.

Wat vind jij kenmerkende eigenschappen van een goede ondernemer?

Wat geeft jou ondernemende vleugels en waar loop je tegenaan bij jezelf en anderen? Waarmee moet deze lijst toch écht nog aangevuld worden? Wat mis je of is een eyeopener voor jou? Laat het weten door te reageren op deze blog!

.
deze januari 2015 blog heb ik aangepast en opnieuw gepubliceerd op 10 februari 2021

.

Categorie: ondernemen Tags: mkb, ondernemerschap, zzp 10 februari 2021 door Sonja van Vuren 2 Reacties

Sonja van Vuren, online marketing zzp'er

Over Sonja van Vuren

Sinds 1998 hou ik me bezig met Marketing en Communicatie. Later heb ik eenzelfde liefde opgevat voor internet. Schrijven doe ik al van kleins af aan en bloggen sinds 2008. De combinatie van deze vakgebieden zet ik in voor meer impact online.

Reacties

  1. Pauline zegt

    14 februari 2021 om 09:52

    So true. Ik voeg er voor mezelf nog een zesde aan toe: “Vergelijk jezelf alleen met jezelf”
    Die tip kreeg ik ooit toen ik dacht dat ik nog niet goed genoeg was. Toen ik mezelf met een jaar daarvoor vergeleek, moest ik toch echt constateren dat ik veel beter was geworden. Dat gaf een goed gevoel en de motivatie om door te gaan.

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren zegt

      15 februari 2021 om 09:46

      Dat is inderdaad een goede tip. Ook omdat mensen zich vaak vergelijken met anderen waarvan ze alleen ‘de buitenkant’ kennen, in de zin van bijvoorbeeld LinkedIn posts over nieuwe klanten of opdrachten en blogs over succesvolle trajecten. Van jezelf ken je beide bedrijfskanten: de successen én de mislukkingen of problemen.

      Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

.
Soms heb ik zin om een e-mailing te maken 🙂 Wil je die ontvangen? Abonneer je dan:

.

5 meest gelezen blogs

  • 5 vragen voor een goede marketingstrategie
  • Waarom we onbewust zoveel makkelijker te beïnvloeden zijn dan we denken
  • Top 5 online marketing problemen
  • Goede marketing is marketing die bij jou past
  • De (on)zin van uurtje factuurtje

5 recente blogs

  • SEO in 2023
  • “Je moet iedere week bloggen.” Onzin of waarheid?
  • De klad zit erin…
  • Opvallen door schurk marketing?
  • Gedwongen leren tekstschrijven is geen goed idee

Contact

  • Mailen werkt het snelst
  • 06 – 24 992 941

LinkedIn

© Sonja van Vuren | Soncere Marketing en Communicatie, Papendrecht

Sitemap | Soncere voorwaarden in 't kort | Privacyverklaring | Disclaimer

Deze website gebruikt cookies voor o.a. website statistieken.

Klik hier voor meer informatie over welke cookies gebruikt worden.

Soncere Marketing en Communicatie
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy & Cookies

Er wordt gebruik gemaakt van cookies om je de best mogelijke website ervaring te bieden. Meer informatie vind je op de pagina Privacy & Cookies.