We doen het allemaal weleens. Tenminste, de ‘we’ die actief zijn op social media en SEO’en.
Wat?
Het algoritme (al dan niet terecht) de schuld geven.
Waarvan?
Weinig bereik, leads, bezoekers, abonnees… Wat het ook maar is waar jij meer van wilt.
Waarom?
Omdat je ZO je best doet, maar de gewenste resultaten uitblijven.
En dan…
…lees je alweer een artikel over wat je ‘moet’ doen om het alweer aangepaste LinkedIn, Google of Wat Dan Ook algoritme te behagen en…
BOEM!
Je ontploft.
Hier wil je niet aan meedoen! Wie is hier nou voor wie aan het werk?!
Dit gaat nooit wat worden, al doe jij nog zo je zwetende best! Je bent het zat, spuugzat!
Ho, wacht
Eerst nog even een checklist, voordat je de digitale handdoek in de online ring gooit. Want stél dat er nog iets verbeterd kan worden…
Teksten
Weet je zeker dat de mensen die je wilt bereiken zich aangesproken voelen door jouw teksten?
Volgens Steve Krug hoeft je ‘slechts’ 3 dingen te doen om effectief te schrijven voor online:
- het kort houden, terwijl de essentie voor de lezer overeind blijft
- (veel te) lange teksten halveren en dat daarna nóg een keer doen
- dingen vanzelfsprekend maken waardoor extra uitleg onnodig is
(Of mij dat gelukt is met deze blog? Zeg het maar…)
Catch factor
Ik weet het, ik weet het, het valt niet mee om op te vallen in de stortvloed aan social media posts. Om je opval kans te vergroten, heb je een catch factor nodig. Dat kan van alles zijn.
- een stijlfiguur zoals overdrijving, in tekst en/of beeld
- een stevig statement, dat je net zo stevig onderbouwt of juist ondermijnt
- iets wat gangbaar is omkeren
Bedenk het maar. Of Google het. Of chatGPT het 😉
Mensen
Zitten de mensen die jij wilt bereiken op de plekken waar jij zo fanatiek je best zit te doen?
Spreek je hun taal? Gebruik je de woorden die zij ook gebruiken voor hun problemen?
Als vakidioot gebruik je voordat je het weet vakjargon, in tegenstelling tot jouw potentiële klanten.
Website
Is je website overzichtelijk en bevat hij de informatie en call to actions die ‘jouw’ klanten nodig hebben? Dat klinkt voor de hand liggend, toch is het best vaak een dingetje.
- Ziet je website er professioneel uit en is hij up-to-date?
- Maak je beknopt duidelijk wat je doet, voor wie en wat het oplevert?
- Heb je een tagline of slogan die aan duidelijkheid niets te wensen overlaat?
Formulieren
Werken je website formulieren nog? (contact, nieuwsbrief, offerte aanvragen) Probeer het nu meteen even. En check het een paar keer per maand.
Website- en plug-in updates of andere digitale hick-ups kunnen webforms reduceren tot nergens toe leidende, onwelwillende irritatiebronnen.
En nu je het toch aan het checken bent, kijk meteen of je webforms duidelijk genoeg zijn en laagdrempelig. Hoe minder je moet invullen, hoe beter.
Alles gecheckt?
Mooi.
Wat ga je nu doen met die digitale handdoek?
Geef een reactie