Soncere Marketing en Communicatie

Online marketing hulp voor MKB’ers en ZZP’ers die meer uit de bedrijfswebsite wil halen

  • Home
  • Online marketing
  • Klanten aan het woord
  • Over
  • Blog
    • Blogs gerubriceerd
    • Columns
  • Contact

Het is de schuld van het algoritme!

We doen het allemaal weleens. Tenminste, de ‘we’ die actief zijn op social media en SEO’en.

Wat?

Het algoritme (al dan niet terecht) de schuld geven.

Waarvan?

Weinig bereik, leads, bezoekers, abonnees… Wat het ook maar is waar jij meer van wilt.

Waarom?

Omdat je ZO je best doet, maar de gewenste resultaten uitblijven.

En dan…

…lees je alweer een artikel over wat je ‘moet’ doen om het alweer aangepaste LinkedIn, Google of Wat Dan Ook algoritme te behagen en…

BOEM!

Illustratie van iemand die gefrustreerd voor een laptop zit

Je ontploft.

Hier wil je niet aan meedoen! Wie is hier nou voor wie aan het werk?!

Dit gaat nooit wat worden, al doe jij nog zo je zwetende best! Je bent het zat, spuugzat!

Ho, wacht

Eerst nog even een checklist, voordat je de digitale handdoek in de online ring gooit. Want stél dat er nog iets verbeterd kan worden…

Illustratie van iemand die inzicht krijgt

Teksten

Weet je zeker dat de mensen die je wilt bereiken zich aangesproken voelen door jouw teksten?

Volgens Steve Krug hoeft je ‘slechts’ 3 dingen te doen om effectief te schrijven voor online:

  • het kort houden, terwijl de essentie voor de lezer overeind blijft
  • (veel te) lange teksten halveren en dat daarna nóg een keer doen
  • dingen vanzelfsprekend maken waardoor extra uitleg onnodig is

(Of mij dat gelukt is met deze blog? Zeg het maar…)

Catch factor

Ik weet het, ik weet het, het valt niet mee om op te vallen in de stortvloed aan social media posts. Om je opval kans te vergroten, heb je een catch factor nodig. Dat kan van alles zijn.

  • een stijlfiguur zoals overdrijving, in tekst en/of beeld
  • een stevig statement, dat je net zo stevig onderbouwt of juist ondermijnt
  • iets wat gangbaar is omkeren

Bedenk het maar. Of Google het. Of chatGPT het 😉

Mensen

Zitten de mensen die jij wilt bereiken op de plekken waar jij zo fanatiek je best zit te doen?

Spreek je hun taal? Gebruik je de woorden die zij ook gebruiken voor hun problemen?

Als vakidioot gebruik je voordat je het weet vakjargon, in tegenstelling tot jouw potentiële klanten.

Website

Is je website overzichtelijk en bevat hij de informatie en call to actions die ‘jouw’ klanten nodig hebben? Dat klinkt voor de hand liggend, toch is het best vaak een dingetje.

  • Ziet je website er professioneel uit en is hij up-to-date?
  • Maak je beknopt duidelijk wat je doet, voor wie en wat het oplevert?
  • Heb je een tagline of slogan die aan duidelijkheid niets te wensen overlaat?

Formulieren

Werken je website formulieren nog? (contact, nieuwsbrief, offerte aanvragen) Probeer het nu meteen even. En check het een paar keer per maand.

Website- en plug-in updates of andere digitale hick-ups kunnen webforms reduceren tot nergens toe leidende, onwelwillende irritatiebronnen.

En nu je het toch aan het checken bent, kijk meteen of je webforms duidelijk genoeg zijn en laagdrempelig. Hoe minder je moet invullen, hoe beter.

Alles gecheckt?

Mooi.

Wat ga je nu doen met die digitale handdoek?

Categorie: Online marketing 27 augustus 2023 door Sonja van Vuren Reageer

Sonja van Vuren, online marketing zzp'er

Over Sonja van Vuren

Sinds 1998 hou ik me bezig met marketing en communicatie. Wat later is daar online marketing bij gekomen. Schrijven doe ik al van kleins af aan en bloggen sinds 2008. Ik ben altijd op jacht naar de essentie.

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

.
Soms heb ik zin om een e-mailing te maken 🙂 Wil je die ontvangen? Abonneer je dan:

.

5 meest gelezen blogs

  • 5 vragen voor een goede marketingstrategie
  • Waarom we onbewust zoveel makkelijker te beïnvloeden zijn dan we denken
  • Top 5 online marketing problemen
  • Goede marketing is marketing die bij jou past
  • De (on)zin van uurtje factuurtje

5 recente blogs

  • Het is de schuld van het algoritme!
  • SEO in 2023
  • “Je moet iedere week bloggen.” Onzin of waarheid?
  • De klad zit erin…
  • Opvallen door schurk marketing?

Contact

Mailen werkt het snelst

06 – 24 992 941

LinkedIn

© Sonja van Vuren | Soncere Marketing en Communicatie, Papendrecht

Sitemap | Soncere voorwaarden in 't kort | Privacyverklaring | Disclaimer

Deze website gebruikt cookies voor o.a. website statistieken.

Klik hier voor meer informatie over welke cookies gebruikt worden.

Soncere Marketing en Communicatie
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy & Cookies

Er wordt gebruik gemaakt van cookies om je de best mogelijke website ervaring te bieden. Meer informatie vind je op de pagina Privacy & Cookies.