Soncere Marketing en Communicatie

Online marketing hulp voor MKB’ers en ZZP’ers die meer uit de bedrijfswebsite wil halen

  • Home
  • Online marketing
  • Klanten aan het woord
  • Over
  • Blog
    • Blogs gerubriceerd
    • Columns
  • Contact

Wat is “goed” leven?

Ik ben ‘Civilized to Death, the price of progress’ aan het lezen. Je wordt er niet vrolijk van, maar het zet je wel aan het (anders) denken.

Ook ik ben beïnvloed door wat auteur Christopher Ryan “de NPP” noemt, “the Narrative of Perpetual Progress”. De beste tijd om te leven is nu. We hebben het nog nooit zo goed gehad en het wordt alleen maar beter. Dat soort ideeën.

Maar wat is “goed”?

Als ik lees hoe jager-verzamelaars leven (of vooral leefden, want “wij geciviliseerden” hebben die levenswijze zo goed als onmogelijk gemaakt), dan krijg je alles behalve de indruk dat zij het nou zo slecht hebben.

Wat ze nodig hebben weten ze te vinden in de natuur (eten, drinken, beschutting). Ze malen niet om het bezitten van een huis of een elektrische auto en het bemachtigen van spullen.

Ze zijn gezonder omdat ze fabrieksvoedsel ontberen en zelf het ‘voertuig’ en de ‘tool’ zijn waarmee ze voedsel vinden, vervoeren en bewerken en onderkomens bouwen (lees: ze bewegen meer).

Ze werken minder, bepalen zelf wanneer ze werken en zijn autonomer omdat ze zich weten te redden zonder allerlei moderne hulpmiddelen. En, last but not least, hun samenleving is gelijkwaardiger.

Te rooskleurig?

Terwijl ik ‘Civilized to Death, the price of progress’ lees, bekruipt me het gevoel dat het jager-verzamelaar bestaan wel erg rooskleurig voorgesteld wordt. Wat helemaal past bij wat ik (indirect) geleerd heb.

‘Vroeger’ was het menselijke bestaan één grote ellende van honger, agressie, geweld, oorlog, ziekte en doodsangst. Moet je eens kijken hoe goed we het nu hebben?!

We hebben (in een bepaald deel van de wereld) nooit honger en overal is een pilletje voor. Inmiddels zelfs tegen obesitas, las ik onlangs. Eén van de vele zogenoemde welvaartsziektes die je ‘vroeger’ niet had.

We hebben het té goed, maar de vraag is dus:

Wat is “goed”?

23 februari 2021 door Sonja van Vuren

Sonja van Vuren, online marketing zzp'er

Over Sonja van Vuren

Sinds 1998 hou ik me bezig met Marketing en Communicatie. Later heb ik eenzelfde liefde opgevat voor internet. Schrijven doe ik al van kleins af aan en bloggen sinds 2008. De combinatie van deze vakgebieden zet ik in voor meer impact online.

.
Soms heb ik zin om een e-mailing te maken 🙂 Wil je die ontvangen? Abonneer je dan:

.

5 meest gelezen blogs

  • 5 vragen voor een goede marketingstrategie
  • Waarom we onbewust zoveel makkelijker te beïnvloeden zijn dan we denken
  • Top 5 online marketing problemen
  • Goede marketing is marketing die bij jou past
  • De (on)zin van uurtje factuurtje

5 recente blogs

  • SEO in 2023
  • “Je moet iedere week bloggen.” Onzin of waarheid?
  • De klad zit erin…
  • Opvallen door schurk marketing?
  • Gedwongen leren tekstschrijven is geen goed idee

Contact

  • Mailen werkt het snelst
  • 06 – 24 992 941

LinkedIn

© Sonja van Vuren | Soncere Marketing en Communicatie, Papendrecht

Sitemap | Soncere voorwaarden in 't kort | Privacyverklaring | Disclaimer

Deze website gebruikt cookies voor o.a. website statistieken.

Klik hier voor meer informatie over welke cookies gebruikt worden.

Soncere Marketing en Communicatie
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy & Cookies

Er wordt gebruik gemaakt van cookies om je de best mogelijke website ervaring te bieden. Meer informatie vind je op de pagina Privacy & Cookies.