Soncere Marketing en Communicatie

Online marketing hulp voor MKB’ers en ZZP’ers die meer uit de bedrijfswebsite wil halen

  • Home
  • Online marketing
  • Klanten aan het woord
  • Over
  • Blog
    • Blogs gerubriceerd
    • Columns
  • Contact

Waarom je per direct moet stoppen met contrasteren

Het ergste wat je kunt doen als je in gesprek bent met iemand is contrasteren. Zeker als er sprake is van een conflict.

  • De ander is boos en jij zegt “doe eens rustig”.
  • Iemand is chagrijnig en jij gaat vrolijk lopen doen.
  • De ander sombert en jij wijst op allerlei positieve dingen.
  • Iemand klaagt en jij draagt oplossingen aan.
persoon met zuur gezicht en citroen in de mond bij blog over stoppen met contrasteren

Contrasteren heeft effect, zeker. Alleen bijna altijd het tegenovergestelde effect van wat jij beoogt. De ander wordt NIET rustig, vrolijk of positief en grijpt zelden direct jouw oplossingen aan. Waarom niet?

Dat legt Berthold Gunster van Omdenken haarfijn uit. Door te contrasteren zeg je eigenlijk dat de boosheid, het chagrijn, de somberheid of het geklaag van de ander er niet mag zijn.

De ander voelt zich daardoor niet gezien en onbegrepen en dat maakt je alles behalve meegaand. Je zet de hakken in het zand. Wordt nog bozer, chagrijniger of somberder of gaat nog meer klagen. Herkenbaar? 😉

Ken je iemand die erg veel klaagt en wars is van alles dat op een oplossing lijkt? Beweeg mee. Heb begrip, maar dan ook écht. En dan kan er iets opvallends gebeuren (met de nadruk op kan):

De ‘klager’ zegt uit zichzelf, “ach, eigenlijk valt het best wel mee” of komt met een oplossing. Want de klacht is erkend. Degene die klaagt hoeft niet te veranderen en mag klagen. En gaat juist daardoor minder klagen.

15 oktober 2020 door Sonja van Vuren

Sonja van Vuren, online marketing zzp'er

Over Sonja van Vuren

Sinds 1998 hou ik me bezig met Marketing en Communicatie. Later heb ik eenzelfde liefde opgevat voor internet. Schrijven doe ik al van kleins af aan en bloggen sinds 2008. De combinatie van deze vakgebieden zet ik in voor meer impact online.

.
Soms heb ik zin om een e-mailing te maken 🙂 Wil je die ontvangen? Abonneer je dan:

.

5 meest gelezen blogs

  • 5 vragen voor een goede marketingstrategie
  • Waarom we onbewust zoveel makkelijker te beïnvloeden zijn dan we denken
  • Top 5 online marketing problemen
  • Goede marketing is marketing die bij jou past
  • De (on)zin van uurtje factuurtje

5 recente blogs

  • SEO in 2023
  • “Je moet iedere week bloggen.” Onzin of waarheid?
  • De klad zit erin…
  • Opvallen door schurk marketing?
  • Gedwongen leren tekstschrijven is geen goed idee

Contact

  • Mailen werkt het snelst
  • 06 – 24 992 941

LinkedIn

© Sonja van Vuren | Soncere Marketing en Communicatie, Papendrecht

Sitemap | Soncere voorwaarden in 't kort | Privacyverklaring | Disclaimer

Deze website gebruikt cookies voor o.a. website statistieken.

Klik hier voor meer informatie over welke cookies gebruikt worden.

Soncere Marketing en Communicatie
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy & Cookies

Er wordt gebruik gemaakt van cookies om je de best mogelijke website ervaring te bieden. Meer informatie vind je op de pagina Privacy & Cookies.