Soncere Marketing en Communicatie

Online marketing hulp voor MKB’ers en ZZP’ers die meer uit de bedrijfswebsite wil halen

  • Home
  • Online marketing
  • Klanten aan het woord
  • Over
  • Blog
    • Blogs gerubriceerd
    • Columns
  • Contact

Waarom SEO hetzelfde is als alle andere marketing

Zowel offline als online kunnen niet zonder jouw commitment. Daarom is SEO hetzelfde als alle andere marketing. Je zult hoe dan ook moeite moeten doen om ‘jouw mensen’ te bereiken.

Nou hoef je met een brochure niet meer bezig te zijn na het drukken, maar ook die komt niet ‘zomaar’ bij prospects terecht. En die mensen gaan evenmin ‘zomaar’ tot actie over na het ontvangen van jouw fraaie boekwerkje.

Marketing is een continu proces

Laptop met website statistieken op scherm bij column over marketing is een continu proces

Of het nou om een brochure, LinkedIn, SEO of iets anders gaat, iedere marketingactiviteit heeft jouw actief-zijn nodig. Omdat marketing, inclusief zoekmachineoptimalisatie, een continu proces is en geen eenmalig project.

Met mijn SEO hulp leg je een goede basis neer, maar jij en jouw business staan natuurlijk niet stil en ontwikkelen zich verder. En je neemt (SEO) website onderhoud en websiteverbetering serieus. Denk bijvoorbeeld aan:

  • je website direct aanpassen als er iets verandert aan (de insteek van) jouw dienstverlening
  • om referenties vragen voor op je website en LinkedIn – goede testimonials zorgen voor herkenning en nemen eventuele twijfels over je dienst of product weg
  • quotes uit nieuwe referenties toevoegen aan bijpassende dienstpagina’s en verouderde weghalen
  • wekelijks het website contactformulier testen om te controleren of alles nog naar behoren werkt
  • checken of je website nog wel snel genoeg is, omdat meer dan de helft van de mensen een websitepagina verlaat die langer dan 3 seconden nodig heeft om volledig te laden

Daarnaast zal de analytics tool die je gebruikt in de loop der tijd tot nieuwe inzichten leiden. Zoals een zoekopdracht waar je zelf nooit aan gedacht zou hebben en die je op een idee brengt voor een nieuwe dienst of het aanpassen van een bestaande.

Je moet zo’n tool wel met enige regelmaat gebruiken om die inzichten te krijgen en daarmee je website stapje voor stapje nog beter te maken. Slechts 1x per maand in de statistieken duiken kan al nuttig zijn, dus doe daar je voordeel mee.

Blijf je website promoten

Wat mij betreft kan geen enkele website zonder promotie. Een sterk online netwerk is net zo belangrijk als een sterke website en beide ontstaan niet ‘zomaar’. Welk Social Media kanaal het beste is, verschilt. De belangrijkste vraag is in ieder geval: Waar zitten de mensen die je wilt bereiken? Want daar wil je zichtbaar zijn.

Overigens is Social Media net zo min instant succesvol als SEO. Al is de social media sales succesformule simpel, de uitvoering is dat allerminst. Ook dit is, sorry dat ik in herhaling val, een continu proces dat jouw continue aandacht nodig heeft. Wat heus niet betekent dat je er dagelijks uren mee bezig moet zijn. Verre van, zie de leestips hieronder.

Moet je bloggen?

Bloggen kan zeker SEO-nuttig zijn, maar ook dit verschilt per type business en is afhankelijk van hoe leuk je het vindt om te doen en of je (een beetje) schrijftalent hebt. Je kunt iemand anders je blogs laten schrijven, maar daar moet je dan wel budget voor beschikbaar willen stellen.

Hét antwoord op de vraag Wel of niet bloggen? bestaat in ieder geval niet. Soms is het “ja”, soms is het “nee”. Soms is het “nu nog niet” en soms is het “stoppen“. Of het over een andere online boeg gooien.

Je marketing activiteiten grijpen in elkaar en versterken elkaar als je kiest voor marketing die bij jou past. Dat is niet alleen goede marketing. Het is ook de marketing waarvan de kans het grootst is dat je die volhoudt.

Maar hoe dan ook, of je het nou leuk vindt of niet, linksom of rechtsom,

online zichtbaar zijn vergt moeite

Net als offline zichtbaar zijn. Duh 😉 Maar de aanhouder wint. Dus… veel succes én plezier!

Leestips om het je wel wat makkelijker te maken:

  • Zo ziet online marketing minimalisme eruit
  • Tijdgebrek? Wat je kunt doen in één uur online marketing per week
  • Eraan beginnen is geen probleem! Maar online marketing volhouden…

En een leestip om excuses uit de weg te ruimen:

  • 3 goede excuses om je website doelen te negeren

16 juli 2020 door Sonja van Vuren

Sonja van Vuren, online marketing zzp'er

Over Sonja van Vuren

Sinds 1998 hou ik me bezig met Marketing en Communicatie. Later heb ik eenzelfde liefde opgevat voor internet. Schrijven doe ik al van kleins af aan en bloggen sinds 2008. De combinatie van deze vakgebieden zet ik in voor meer impact online.

.
Soms heb ik zin om een e-mailing te maken 🙂 Wil je die ontvangen? Abonneer je dan:

.

5 meest gelezen blogs

  • 5 vragen voor een goede marketingstrategie
  • Waarom we onbewust zoveel makkelijker te beïnvloeden zijn dan we denken
  • Top 5 online marketing problemen
  • Goede marketing is marketing die bij jou past
  • De (on)zin van uurtje factuurtje

5 recente blogs

  • SEO in 2023
  • “Je moet iedere week bloggen.” Onzin of waarheid?
  • De klad zit erin…
  • Opvallen door schurk marketing?
  • Gedwongen leren tekstschrijven is geen goed idee

Contact

  • Mailen werkt het snelst
  • 06 – 24 992 941

LinkedIn

© Sonja van Vuren | Soncere Marketing en Communicatie, Papendrecht

Sitemap | Soncere voorwaarden in 't kort | Privacyverklaring | Disclaimer

Deze website gebruikt cookies voor o.a. website statistieken.

Klik hier voor meer informatie over welke cookies gebruikt worden.

Soncere Marketing en Communicatie
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy & Cookies

Er wordt gebruik gemaakt van cookies om je de best mogelijke website ervaring te bieden. Meer informatie vind je op de pagina Privacy & Cookies.