Soncere Marketing en Communicatie

Marketing hulp voor wie meer uit de bedrijfscommunicatie wil halen

  • Home
  • Marketing ondersteuning
  • Klanten aan het woord
  • Over
  • Blog
    • Blogs gerubriceerd
    • Columns
  • Contact

Wel of niet bloggen?

En, ben je al gestopt met bloggen? Stonden veel van die 9 signaallichten bij jou op rood? Niets om je voor te schamen hoor. Weet je hoeveel blogs er zijn in Nederland?! Nee, ik weet het ook niet. Het zijn er in ieder geval veel. Ontmoedigend veel. Hoe krijg je in vredesnaam aandacht voor jóuw blog? “Zal ik wel of niet bloggen?” is dus helemaal geen rare vraag.

Bloggen is een kwestie van volhouden

Toen ik begon in 2008 was de concurrentie iets minder groot. Dat betekende echter niet dat bezoekers direct volop toestroomden en reageerden. Het was een zoektocht.

Als omnivoor met kennishongerklop leerde ik me te beperken. Mensen moeten weten wat jouw ding is. Waarvoor ze jou kunnen opzoeken. Met een allegaartje krijg je dat niet voor elkaar.

“Maar kwaliteit komt toch altijd bovendrijven?”

Als je er rekening mee houdt dat er vóór enig bovendrijven -tig potentiële verdrinkmomenten zitten… Internet zit tjokvol. Met grijze middelmaat. De nodige bagger. Wat pareltjes.

Je moet meer dan een beetje moeite doen om online op te vallen. Op een plezierige, niet-opdringerige manier hè, denk erom! Iedereen maakt reclame. Niemand wil reclame krijgen.

Enthousiasme is een stuk makkelijker

Dat kun je eenvoudig geven (en is fijn ontvangen). Gratis en voor niks. Beleefdheid idem dito. Het is best wel lullig om ronduit te zeggen dat iemand er niks van bakt.

Dan is “Wat leuk dat jij ook blogt!” sympathieker. Tegen bijvoorbeeld (alweer) een wannabe zzp’er die er heilig van overtuigd is dat er met of via een blog snel geld te verdienen is.

het woord blog smelt - afbeelding bij Wel of niet bloggen? blog

Om nou meteen zuurpruimend die blogramen in te gooien…

Dat is ook weer zowat, toch? Enne… wat doe je als tekstschrijver als een potentiële klant all the blogway wil gaan en jou daarvoor wil inhuren, terwijl jij denkt:

“In die markt en voor deze persoon is het volstrekte onzin om te gaan bloggen. Goeie websiteteksten, ja. Stukkie SEO, okay. Verder zou ik héle andere dingen doen met dat geld.”

Is dat hardop zeggen onprofessioneel of ongeloofwaardig?

Want ‘bloggen’ is onderhand een mantra geworden. Los van of je nou daadwerkelijk blogt of niet. Bijna iedereen heeft het idee dat het moet. Dat je er niet aan ontkomt.

Zucht… Het zoveelste marketing en communicatie ding waar jij samen met vele anderen óók al een hekel aan hebt. Pffff, leuk hoor, dat ondernemen! Jippiejajee…

Maar vorige week zei ik: “Als ik jou was, zou ik niet bloggen”

Tegen een potentiële klant. Wiens websiteteksten al redelijk op orde waren. Alleen een beetje tweaken, in combinatie met wat SEO hulp. Meer niet.

Ze viel van d’r stoel. Ik hoorde bij wijze van spreken de dreun door de telefoon. Ik had me voorbereid (duh!) en had goed onderbouwde argumenten. Na een peinzende stilte:

“Verrek, je hebt gelijk, ik hoef helemaal niet te bloggen”

Bloggen levert niet snel omzet op als je nog geen naam (en een beetje faam) hebt. Als je nooit geïnvesteerd hebt in het opbouwen en onderhouden van relaties via online.

Als je dat eigenlijk helemaal niet leuk vindt om te doen. Waardoor de Social Media accounts die je eventueel hebt ongewild eenzaam éénrichtingsverkeer getetter zijn.

Niet omdat je een hork bent, je vindt er gewoon niks aan!

Wat mij betreft moet je niet beginnen aan iets waar je veel weerzin tegen voelt. En dan heb ik het niet over onzekerheid die met enige steun uit de weg geruimd kan worden.

Of over gemotiveerd schrijftalent wat alleen maar een portie redigeren en herschrijven nodig heeft. Waarna schaamteloos gepubliceerd en online gedeeld wordt.

Ik heb het over dat intense nee-Nee-NEE gutfeeling

Daar kan geen Social Media goeroe of MarCom professional tegenop. Dat moet je ook niet willen. Je zou er een leuke klik zó mee kunnen verzieken.

Die potentiële klant is nu klant en we gaan niet bloggen. Er zijn zoveel andere nuttige dingen die je als ondernemer online kunt doen. Voer voor een andere blog… 😀

Hét antwoord op ‘Wel of niet bloggen?’ bestaat natuurlijk niet

Soms is het ‘ja’. Soms is het ‘nee’. Soms is het ‘nu nog niet’. Soms is het ‘stoppen’. Of het over een andere online boeg gooien. Linksom of rechtsom, online zichtbaar zijn vergt moeite.

Het lijkt misschien makkelijker dan offline – zo vanachter de computer toegang tot een hele wereld. Maar uit het oog is er extra snel uit het hart. Dus moet je er graag willen buurten.
.

Categorie: Tekstschrijven Tags: online zichtbaar, Social Media 24 juni 2015 door Sonja van Vuren 9 Reacties

Sonja van Vuren profielfoto

Over Sonja van Vuren

Sinds 1998 hou ik me bezig met marketing en communicatie. Wat later is daar online marketing bij gekomen. Schrijven doe ik al van kleins af aan en bloggen sinds 2008. Ik ben altijd op jacht naar de essentie.

Reacties

  1. Caroline vd Laan (@carolaanCL) zegt

    24 juni 2015 om 17:42

    Bloggen? Van @sonjavanvuren hoeft het niet (het mag wel, natuurlijk) http://t.co/VrSWcun9hF

    Beantwoorden
  2. Kitty Kilian (@KittyKilian) zegt

    25 juni 2015 om 12:30

    “En, ben je al gestopt met bloggen? ” http://t.co/vZIeZKaoiA @sonjavanvuren

    Beantwoorden
  3. Judith van Barlingen (@JudithBarlingen) zegt

    25 juni 2015 om 14:50

    “Verrek, je hebt gelijk. Ik hoef helemaal niet te bloggen.” Verfrissend blog van @sonjavanvuren http://t.co/D8YM18vbDm

    Beantwoorden
  4. Chris Rommers (@chrisrommers) zegt

    25 juni 2015 om 17:04

    Ik blog wel. Ik blog niet. Ik blog wel. Ik blog niet. Ik… > http://t.co/WzLVueWPyY van @sonjavanvuren http://t.co/oCwgCuoudC

    Beantwoorden
  5. Patrick Mundus (@PatrickMundus) zegt

    26 juni 2015 om 16:11

    “Wel of niet bloggen? Want internet zit tjokvol.” Een pareltje met een por van @sonjavanvuren op http://t.co/kIKFzPxsk2

    Beantwoorden
  6. Pauline le Rutte (@paulinelerutte) zegt

    29 juni 2015 om 11:00

    Voor doorbijters: “Hoe krijg je in vredesnaam aandacht voor jóuw blog? ‘Zal ik wel of niet bloggen?’ ” http://t.co/hSvIiP3YB5 @sonjavanvuren

    Beantwoorden
  7. @Bol_com_partner zegt

    2 juli 2015 om 16:50

    Wel of niet bloggen? http://t.co/Ct2WMThxBM via @sonjavanvuren

    Beantwoorden
  8. Yuri zegt

    2 juli 2015 om 16:58

    Nederland is vrij klein he… en de markt is al behoorlijk vol. Ga je dus toch iets doen, zorg dan voor kwaliteit en realisme.

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren zegt

      2 juli 2015 om 20:14

      Dat lijkt me een prima combi, Yuri.

      Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Soms heb ik zin om een e-mailing te maken 🙂
Wil je die ontvangen? Abonneer je dan via deze Mailchimp link.

5 meest gelezen blogs

  • 5 vragen voor een goede marketingstrategie
  • Waarom we onbewust zoveel makkelijker te beïnvloeden zijn dan we denken
  • ChatGPT gebruiken: ja of nee?
  • Goede marketing is marketing die bij jou past
  • Een probleem van veel MKB’ers en zzp’ers: een beperkt marketing budget

5 recente blogs

  • Geen tijd voor marketing – wat nu?
  • Waarom ik niet meer regelmatig blog
  • Waarom je weer niks met LinkedIn gaat doen, ondanks alle tips en goede voornemens
  • Een content marketeer inhuren ≠ zelf niks doen
  • Een probleem van veel MKB’ers en zzp’ers

Contact

Mailen werkt het snelst

06 – 24 992 941

LinkedIn

© Sonja van Vuren | Soncere Marketing en Communicatie, Papendrecht

Sitemap | Soncere voorwaarden in 't kort | Privacyverklaring | Disclaimer

Deze website gebruikt cookies voor o.a. website statistieken.

Klik hier voor meer informatie over welke cookies gebruikt worden.

Soncere Marketing en Communicatie
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy & Cookies

Er wordt gebruik gemaakt van cookies om je de best mogelijke website ervaring te bieden. Meer informatie vind je op de pagina Privacy & Cookies.