“Je hebt zoveel geschreven, welke blogs van jou moet ik nou écht gelezen hebben?” Goede vraag. Ik ben op zoek gegaan in de 130+ blogs-berg en heb er 10 uitgezocht. Ze staan hieronder, in willekeurige volgorde. Daarbij ben ik niet enkel uitgegaan van de blogs die volgens de statistieken het meest gelezen (of bekeken) zijn. Ik heb tenslotte ook een mening 😉
1. SEO website onderhoud tips
Ik weet het, niet iedereen is zo dol op SEO als ik en dat is nog voorzichtig uitgedrukt.
Het blijft voor aardig wat mensen “gedoe” waar ze geen zin in hebben. Ook als mijn SEO hulp ingeschakeld is en we gezamenlijk de SEO basisstappen hebben doorlopen, waardoor je genoeg weet om er zelf mee verder te gaan.
Wat je niet leuk vindt stel je uit en van uitstel komt vaak afstel. Zeker als het iets betreft waarvan je het gevoel hebt dat je ook wel zonder zou kunnen. En dat denken mensen al snel als het om SEO gaat. Soms met goede redenen overigens.
Hoe dan ook, als je in ieder geval wel een beetje aan SEO doet of hebt gedaan, dan is het slim om de basis goed bij te houden. Dat is precies waar deze blog over gaat.
2. Waarom gratis je duur kan komen te staan
Ik heb in de loop der tijd 3 blogs over gratis geschreven, dus het mag duidelijk zijn dat ik er iets mee of tegen heb. Niet alleen andere (online) ondernemers heb ik erover zien struikelen. Zelf was ik in het begin ook het gratis haasje.
Al voelt het niet goed, als je maar vaak genoeg hoort “Mensen zijn dol op gratis, dus gebruik dat om ze te verleiden zaken met jou te doen,” dan ga je het toch proberen. Geven is het nieuwe nemen enzo. Was het maar zo simpel…
In deze blog is de conclusie dat tijd eigenlijk het kleinste onderdeel is van wat er verkocht en gekocht wordt. Je ‘koopt’ expertise, kennis, kunde, opleiding, vele jaren werkervaring. En de concrete toepassing daarvan, die het makkelijker of leuker maakt voor jou en je business verbetert.
3. Dé Content Marketing mythe ontrafeld
Er lopen nog steeds ‘marketeers’ rond die roepen dat bloggen dé online verkoopoplossing is. Logisch en terecht? Nou ja, ga maar na:
- Schrijf in een technisch goede, SEO vriendelijke en prachtig vormgegeven website een geweldig en relevant stuk, met raak beeldmateriaal erbij.
- Verspreid deze content op allerlei Social Media platforms, zoals LinkedIn, Twitter en Facebook. Zorg voor lekker veel naar het artikel verwijzende links.
- Het gaat om WOW content, dus allerlei mensen zijn ogenblikkelijk geïnteresseerd. Er wordt direct gekocht, ingeschreven of wat het ook maar is dat jij wilt bereiken.
Hahaha! Ik ga het alweer opschrijven: was het maar zo simpel…
4. Zoekmachineoptimalisatie leuker maken (sorry, alweer iets over SEO 😉 )
SEO vraagt om een lange adem vanwege het almaar toenemende aantal websites en blogs en de bijbehorende online concurrentie. Naast kennisgebrek (en er geen zin in hebben), is dat een belangrijke reden waarom zzp’ers en MKB’ers zoekmachineoptimalisatie uitstellen.
Iedere ondernemer of onderneming is echter gebaat bij een gezonde offline en online balans. Het ligt er natuurlijk aan wat je business is, maar meestal is het slimmer om je eieren niet allemaal in hetzelfde mandje te leggen. Daarnaast zijn er genoeg concurrenten die niet stilzitten.
Mijn ervaring is in ieder geval dat het zetten van de SEO basisstappen, waar deze blog over gaat, zelfstandig ondernemers en kleinere MKB bedrijven afdoende rendement oplevert. Tijd en kosten blijven in een gezonde verhouding tot de baten staan.
5. Hoe verhoog je de conversie van je website?
Wat ik regelmatig zie gebeuren, is dat mensen lukraak dingen aan hun website veranderen omdat iemand die (niet) in dezelfde tak van sport zit, vertelt dat dát hartstikke goed werkt op hún website.
Nou is iedere zzp’er anders en dat geldt ook voor hun websites. Zelfs al zit je in dezelfde branche en gebruik je hetzelfde website template. Daarnaast is er (helaas) geen magic bullet. Of beter gezegd, die magic bullet is er wel, alleen is die niet generiek maar hoogst persoonlijk.
Omdat jouw website zo persoonlijk is, geef je liefst eerst antwoord op 3 vragen voordat je iets verandert aan je website om de conversie te verbeteren. Die 3 vragen stel ik en licht ik toe in deze blog.
6. Passie en ambitie: leuk versus scoren
“Focus op je talenten en waar je blij van wordt. Want de ‘winst’ zit in de reis. Dat geld verdienen met je passie komt vanzelf wel. Geniet van het ontdekkingsproces.” Nou wordt dat genieten op een bepaald moment toch knap lastig, als dat het enige is wat er binnenkomt.
Passie is een hartstochtelijke energiegever. Het is een prima bedrijfsmotor brandstof, maar het is niet de motor. Het is geen businessmodel. Ambitie is het streven om iets tot stand te willen brengen. Een doel proberen te bereiken – of de benodigde inzet nou leuk is of niet.
Jouw ambitie nastreven kost veel energie en die wordt het beste weer aangevuld door passie. Hoe groter en sterker je passie, hoe meer energie er is waar een eventuele ambitie op kan aansluiten. Dus wat is je passie, waar zit je ambitie en hoe verhouden ze zich tot elkaar?
7. Een marketingmodel dat werkt (voor mij dan)
Er zijn veel, heel veel marketingmodellen. Maar dat is niet voor niets. Ze kunnen namelijk ontzettend handig zijn. Omdat ze houvast bieden en jou als zzp’er of ondernemer het gevoel geven dat aan marketing doen makkelijk is. Of, wat ik ook denk, makkelijker kan.
Dus gooi ik er in deze blog ook maar eens een modelletje tegenaan. Voor zelfstandig ondernemers. Disclaimer: wat ik met zekerheid kan zeggen, is dat dit model werkt voor mij. Precies één van de redenen waarom er zoveel modellen zijn en waarom zoveel modellen niet voor jou werken.
8. Bloggen als je dyslectisch bent? Dat kan toch niet?!
Er zijn nogal wat mensen die goed kunnen schrijven, maar niet durven publiceren omdat ze worstelen met dyslexie. En dat is behoorlijk frustrerend. Zowel voor henzelf als hun business. Deze blog is een welverdiend hart onder de riem.
Want het mooie van een ‘dyslectisch brein’ is dat het op andere manieren verbindingen legt, met vaak originele resultaten. Die creativiteit komt blijkbaar goed van pas bij het ondernemerschap: dyslexie komt vaker voor onder ondernemers.
9. Er is (g)een chronisch gebrek aan aandacht
Reclameman Dave Trott kan het niet vaak genoeg zeggen: je kunt pas proberen te verleiden als je in de aandacht staat. En branding heeft alleen zin als je al verzekerd bent van een behoorlijke portie échte aandacht.
Zie dat soort aandacht maar eens te krijgen. Dat is serieus lastiger dan voorheen. Er zijn -tig communicatiekanalen bij gekomen, maar de menselijke aandacht is niet als een computerchip evenredig meegegroeid. Dezelfde aandacht wordt over meer verspreid.
Scannen, skippen, net doen alsof we kunnen multitasken – het maakt vooral moe, niet scherper. Ondertussen wordt er wat afgemopperd over e-mailings die nauwelijks geopend of ‘beklikt’ worden, spaarzame likes, uitblijvende reacties en dat bloggen geen zin meer heeft…
Internet fopt je met haar ogenschijnlijke snelheid en gemak. Van online succesverhalen blijven de eindresultaten hangen, niet de lange weg ernaartoe, de flinke portie toeval en net iemand kennen die…
Ook online hangt het leven aan elkaar van toevalligheden. Dat je iets nuttigs vindt terwijl je daar helemaal niet naar op zoek was. Je faciliteert die serendipiteit door zichtbaar te zijn op de plekken die ertoe doen voor ‘jouw mensen’ en door moeite voor ze te doen. Door ze aandacht te geven.
10. Wat je kunt doen in één uur online marketing per week
Dacht jij begin dit jaar, net als veel anderen, “Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Vorig jaar is het er niet van gekomen, maar dit jaar ga ik toch écht wat aan online marketing doen”? En is het tot op heden tóch weer niet gelukt?
Maak volhouden dan lekker makkelijk voor jezelf en besteed er maximaal één uur per week aan. Over wat je in dat uur kunt doen, gaat deze blog. “Maar één uur online marketing per week is toch veel te weinig?”
Ik ben een online marketing zzp’er he, dus wat mij betreft is het nooit genoeg. Maar het gaat niet om mij. Het gaat om JOU. Een zzp’er of kleine MKB’er die online marketing erbij moet doen.
Van welke blogs van jou zeg je, die moet je gelezen hebben?
Heb jij daar al eens over geblogd of ga je dat binnenkort doen omdat ik je bij deze op een goed idee heb gebracht? 😉 Plaats je link in een reactie op deze blog. Ik ben benieuwd!
Geef een reactie