Als startend ondernemer wil je liefst meteen vanaf het begin betalende klanten hebben, want dat geeft zelfvertrouwen. Inderdaad, een open deur. Lekker voor de hand liggend. Maar dat is het allerminst voor veel starters.
Er wordt aardig wat gratis gewerkt, of voor gereduceerd tarief
Wat helemaal niet erg is als je een paar maanden de markt wilt aftasten of een dienst wilt uitproberen, want dan ben je op zoek naar proefkonijnen.
Maar als er geen ‘product market fit’ lijkt te zijn, als mensen onwillig zijn om te betalen voor wat jij aanbiedt of doet, dan is er een pas op de plaats nodig.
Want weten wat je doelgroep TEGENhoudt, is net zo belangrijk als weten wat ze BEZIGhoudt
In m’n begintijd zat ik dan ook regelmatig te kauwen op vragen zoals:
- Wat houdt mensen tegen om te investeren in hun website?
- Wat doen ze nu wél om hun site beter te maken?
- Wat verstaan ze onder “beter”?
- Waarom hebben ze zo’n hekel aan online marketing?
- Wat zijn de belangrijkste struikelblokken als het over SEO gaat?
Het maakt niet uit wat je doet, dit soort vragen, toegespitst op jouw business, kun je altijd stellen. Het houdt je scherp.
Je antwoorden worden ook steeds beter en de vragen anders of specifieker, want hoe langer je bezig bent, hoe meer positieve en negatieve ervaringen je opdoet.
Wat je leert verwerk je in websiteteksten en een aantal blogs, zodat het voor de mensen die je wilt bereiken overduidelijk is wat je doet en wat zij daaraan hebben.
En het zorgt voor herkenning. Testimonials dragen daar ook aan bij: mensen lezen over anderen die dezelfde issues hadden als die zij nu hebben en hoe die opgelost zijn.
Weet jij wat je doelgroep tegenhoudt?
Dit stukje komt uit deze blog: Waar ik veel aan heb gehad toen ik startend ondernemer was