Soncere Marketing en Communicatie

Online marketing hulp voor MKB’ers en ZZP’ers die meer uit de bedrijfswebsite wil halen

  • Home
  • Online marketing
  • Klanten aan het woord
  • Over
  • Blog
    • Blogs gerubriceerd
    • Columns
  • Contact

Waarom ik stop met bloggen

Heb je weleens gehoord van de 80/20 regel? Het wordt ook wel het Pareto principe genoemd en kan op van alles van toepassing zijn:

  • een bedrijf: 80% van de omzet wordt gegenereerd door 20% van de klanten
  • op school: 20% van de leerlingen zorgt voor 80% van de geluidsoverlast
  • in een werkgroep: 20% van de mensen doet 80% van het werk

De verdeling is meestal niet exact 80/20. Het kan ook 70/30 of 90/10 zijn, maar je begrijpt de strekking.

Blogs hebben ook ‘last’ van Pareto

Bekijk je de blog-statistieken van jouw website weleens? Springen de tranen dan in je ogen van de vele blogs die triest onderaan bungelen en het handjevol blogs dat vrolijk stug bovenaan blijft staan? Je bent niet de enige!

Voor blogs gaat het Pareto principe vaak richting 90/10. 10% van je blogs zorgt voor 90% van de blog-traffic.

Als een aantal van die toppers dan ook nog eens blogs zijn waarvan je denkt “mwah” of “het was helemaal niet de bedoeling dat ik daarmee zo goed gevonden zou worden, ik vond het gewoon leuk om erover te schrijven”… dan pink je nog een extra traantje weg 😉

Daarom zeg ik nu: genoeg gehuild 😀 Ik stop met bloggen. Wat natuurlijk niet betekent dat ik het blog-bijltje erbij neergooi. Stel je voor zeg. Of beter gezegd: dat kan ik me niet voorstellen. Zolang het kan, wil ik bloggen.

WordPress publish screenshot

Bestaande blogs beter maken

Ik wil voorlopig stoppen met het schrijven van nieuwe blogs omdat er op deze website inmiddels 140 staan en een deel daarvan beter kan. Sommige blogs kunnen uitgebreid, ingekort of opgesplitst worden. Andere hoeven alleen maar ge-update te worden. Soms kan enkel de optimalisatie veranderen het nodige verschil maken.

Er zijn ook blogs die ‘compounding’ (gemaakt) kunnen worden. Zo noemt Hubspot blogs die qua traffic gestaag doorgroeien. Vaak zijn dat uitgebreide, tactische blogs die als doel hebben de lezer te helpen met bijvoorbeeld het geven van instructies of het stapsgewijs beschrijven van een proces.

Hoe dan ook, als ik de tijd wil hebben om me hier serieus en structureel mee bezig te houden, als ik van 90/10 naar 70/30 wil, dan moet ik stoppen met nieuwe blogs schrijven. Want dan kan ik de tijd die daardoor vrijkomt besteden aan het beter maken van bestaande blogs.

Misschien denk je nu “jij blogt al een tijdje toch maar één keer per maand?” Klopt. Ondanks dat gaat er nog steeds veel tijd in zitten. 8 uur is niks, alles bij elkaar. In die 8 uur kan ik 2 of 3 bestaande blogs beter maken, want ik hoef geen onderwerp te bedenken en een structuur op te zetten – die zijn er al.

En ik ben ook gewoon aan het practice’n wat ik preach:

de kwaliteit en relevantie van wat er op je website staat reviewen en waar nodig upgraden. Iets wat ik met m’n dienstenpagina’s af en toe doe, maar niet met m’n blogs. Daar ga ik wat relaxter mee om. Bloggen doe ik tenslotte óók voor de lol, niet alleen voor de vindbaarheid.

Daarnaast zijn m’n dienstenpagina’s de belangrijkste lead generators. Logisch dus dat je daar scherper op bent. Maar als je blog onderdeel uitmaakt van je bedrijfswebsite, dan kun je de teugels nou ook weer niet teveel laten vieren. Tijd dus om mezelf te beteugelen 😉

Om weer terug te komen op dat Pareto principe:

het maakt zakelijker kijken naar wat je doet makkelijker. Als je verhoudingsgewijs veel tijd steekt in het schrijven van nieuwe blogs en het levert weinig op, bijvoorbeeld in de zin van traffic of nieuwe nieuwsbriefabonnees, wat heb je dan? Weer een 90/10.

Ik ben veel tijd aan het ‘uitgeven’ aan iets wat zich niet ‘uitbetaalt’. Nou vind ik dat je met bloggen ook jezelf uitbetaalt, zogezegd. Want het is en blijft nuttig en leerzaam (en gewoon leuk!) om allerlei onderwerpen zodanig uit te werken dat andere mensen er ook iets aan hebben. Maar dan moeten ze die blogs dus wel vinden… 🙂

Zoals met zoveel gaat het om balans en prioriteiten stellen

Als je net als ik al veel blogs op je website hebt staan, dan kun je ervoor kiezen om aan de slag te gaan met oude(re) blogs die nog steeds goed of bruikbaar zijn, maar zelden gevonden worden. Die kun je herschrijven, anders optimaliseren en opnieuw publiceren.

Het zal lastig zijn om de verleiding te weerstaan om wat nieuws te schrijven. Dat hoeft natuurlijk ook niet. Zoals gezegd, ik blog óók voor de lol. Maar het is gewoon zonde dat een aantal inhoudelijk goede of relevante blogs in een digitaal zwart gat zijn verdwenen.

Hoeveel miskende of vergeten blog pareltjes staan er op jouw website? Blogs die door een beetje aandacht (weer) kunnen opbloeien?

Categorie: bloggen 12 november 2019 door Sonja van Vuren 14 Reacties

Sonja van Vuren, online marketing zzp'er

Over Sonja van Vuren

Sinds 1998 hou ik me bezig met Marketing en Communicatie. Later heb ik eenzelfde liefde opgevat voor internet. Schrijven doe ik al van kleins af aan en bloggen sinds 2008. De combinatie van deze vakgebieden zet ik in voor meer impact online.

Reacties

  1. Kitty Kilian zegt

    12 november 2019 om 11:10

    Slim. Ik doe het ook, oude blogs bijwerken.

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren zegt

      13 november 2019 om 15:22

      In het verleden heb ik het een paar keer gedaan. Nu ga ik er dus structureel mee aan de slag.

      Beantwoorden
  2. Agnes zegt

    12 november 2019 om 11:32

    Goeie! Ik ging laatste met de hark door mijn blogs en kwam min of meer ook tot eenzelfde conclusie en vaak is er ook de gedachte ‘hm, volgens mij heb ik hier al eens over geblogd’. De manier van schrijven zou wel anders kunnen. Herschrijven is dus wel een goed idee, dankje!

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren zegt

      12 november 2019 om 13:12

      Ha, kijk aan. Veel herschrijf plezier toegewenst! 😉

      Beantwoorden
  3. Maaike van Kempen zegt

    12 november 2019 om 12:30

    Haha, dit advies gaf je mij van t voorjaar

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren zegt

      12 november 2019 om 13:09

      Die goede adviezen heb ik soms ook zelf nodig. 😉

      Beantwoorden
  4. Pauline zegt

    12 november 2019 om 13:26

    Heel goed idee. En wat versta jij onder beter maken? Vul je bijvoorbeeld aan met nieuwe inzichten? Of verander je de structuur?

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren zegt

      12 november 2019 om 13:41

      Ik stip het aan in deze blog (daar dieper op ingaan is iets voor… een nieuwe blog! 😉 ):

      Sommige blogs kunnen uitgebreid, ingekort of opgesplitst worden. Andere hoeven alleen maar meer up-to-date gemaakt te worden. Soms zal alleen de optimalisatie veranderen een hoop uitmaken.

      Er zijn ook blogs die ‘compounding’ (gemaakt) kunnen worden. Zo noemt Hubspot blogs die qua traffic gestaag doorgroeien. Vaak zijn dat uitgebreide, tactische blogs die als doel hebben de lezer te helpen met bijvoorbeeld instructies of het stapsgewijs beschrijven van een proces.

      Beantwoorden
  5. Ellen de Lange-Ros zegt

    13 november 2019 om 12:52

    Hmmm, tja, het is natuurlijk heel zakelijk en praktisch : bestaande blogs verbeteren. Maar ik vind het niet LEUK. Het is dan net WERK. En daarom was ik nu juist niet gaan bloggen.

    Bloggen is mijn inspiratie delen, nieuwe ideeën verzinnen, verbanden leggen, nadenken, slimmer worden, delen, lol hebben. Dat mis ik enorm als ik alleen bestaande blogs ga optimaliseren.

    Niet meer bloggen? Ik ben benieuwd hoe lang je dat gaat volhouden. Medio februari lezen we vast alweer een fijne verse blog van je.

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren zegt

      13 november 2019 om 13:19

      Ja, dat maakt bloggen inderdaad leuk. Wat mij betreft kan dat ook met bestaande blogs, zeker de blogs die je uitbreidt en up-to-date maakt door o.a. nieuwe inzichten toe te voegen. Daarnaast vind ik SEO gewoon erg leuk, dus als blogs beter gaan ‘scoren’ door m’n verbeteracties, dan word ik daar toch wel blij van. 🙂

      Wat het voor mij ook anders maakt dan voor jou, denk ik, is dat ik ook voor klanten blog, als ghostwriter dus. Voor de klanten die mij daar de vrije hand in geven, kan ik aardig wat kwijt van wat je opsomt. En dat doe ik voor verschillende soorten bedrijven, wat het lekker gevarieerd maakt.

      In het verleden heb ik al eens een paar bestaande blogs ‘ge-upgrade’ en dat had bijna niemand van de vaste lezers in de gaten, totdat ze onderaan de blogs lazen dat het een bestaande blog was die ik herschreven, aangevuld en/of aangepast had. Mensen lezen zoveel en vergeten bijna net zoveel. 😉

      Beantwoorden
  6. W van Tuyl zegt

    13 november 2019 om 15:07

    Snap je helemaal. Schrijven voor je plezier en om je inzichtrn scherp te maken is eén. Zakelijk bloggen dus zirgen dat het bijdraagt aan je omzet, is twee. Goede beslissing. Ik zie uit naar je hernieuwde blogs. .

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren zegt

      13 november 2019 om 15:19

      Ja, zo is het inderdaad. Beide zijn belangrijk.

      Beantwoorden
  7. Marrie zegt

    13 november 2019 om 21:54

    Ha, toeval bestaat niet. Ook ik keek al met een schuin oog kritisch naar oude blogs.

    Plezier met het herschrijven, op naar het zichtbaar maken van de verloren blogs.

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren zegt

      14 november 2019 om 09:08

      Ha, kijk, jij dus ook al. 🙂

      Dankjewel en insgelijks!

      Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

.
Soms heb ik zin om een e-mailing te maken 🙂 Wil je die ontvangen? Abonneer je dan:

.

5 meest gelezen blogs

  • 5 vragen voor een goede marketingstrategie
  • Waarom we onbewust zoveel makkelijker te beïnvloeden zijn dan we denken
  • Top 5 online marketing problemen
  • Goede marketing is marketing die bij jou past
  • De (on)zin van uurtje factuurtje

5 recente blogs

  • SEO in 2023
  • “Je moet iedere week bloggen.” Onzin of waarheid?
  • De klad zit erin…
  • Opvallen door schurk marketing?
  • Gedwongen leren tekstschrijven is geen goed idee

Contact

  • Mailen werkt het snelst
  • 06 – 24 992 941

LinkedIn

© Sonja van Vuren | Soncere Marketing en Communicatie, Papendrecht

Sitemap | Soncere voorwaarden in 't kort | Privacyverklaring | Disclaimer

Deze website gebruikt cookies voor o.a. website statistieken.

Klik hier voor meer informatie over welke cookies gebruikt worden.

Soncere Marketing en Communicatie
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy & Cookies

Er wordt gebruik gemaakt van cookies om je de best mogelijke website ervaring te bieden. Meer informatie vind je op de pagina Privacy & Cookies.