Zo, met de titel van deze blog zit ik qua search in ieder geval alvast goed 😉 Nu moet ik er natuurlijk ook nog wat zinnigs over zeggen. Wat betekent “SEO in 2023” voor jou als ZZP’er of MKB’er? Dat verschilt per bedrijf en is ook afhankelijk van de sector waarbinnen je opereert. Duh, dat was in 2022 ook al zo en de SEO basisstappen zijn onveranderd. Dus, what’s new?
Meer van hetzelfde
Ik zie geen nieuwe SEO trends, behalve een nog sterkere nadruk op wat al belangrijk was:
- de snelheid van je website
- de gebruikerservaring (waar snelheid een wezenlijk onderdeel van uitmaakt)
- de kwaliteit van de content
Google wil dat websites sneller worden en makkelijker te gebruiken zijn. Om dat te stimuleren, hebben ze in 2021 het page experience algoritme uitgerold, want:
great page experiences enable people to get more done and engage more deeply; in contrast, a bad page experience could stand in the way of a person being able to find the valuable information on a page.
Tegelijkertijd geeft Google echter ook aan dat de beste informatie het belangrijkst blijft:
While page experience is important, Google still seeks to rank pages with the best information overall, even if the page experience is subpar. Great page experience doesn’t override having great page content.
Waarbij het wel uitmaakt hoe ‘content vol’ de tak van sport is waar jij in zit:
In cases where there are many pages that may be similar in relevance, page experience can be much more important for visibility in Search.
Hoe sneller, hoe beter
Met alleen de laadtijd van je website verbeteren, ben je er dus niet, maar snelheid wordt wel steeds belangrijker en blijft tegelijkertijd lastig, omdat er veel is waar je zelf geen grip op hebt. Denk aan hoe je website ontworpen is en hoe hij gebouwd is. Dat beïnvloedt de snelheid, maar de meeste mensen komen daar pas achter nadat de site al opgeleverd is en live staat.
Er kan een ‘snel’ systeem gebruikt zijn, zoals WordPress of Sanity, maar als de site niet goed in elkaar gezet is en er bijvoorbeeld problemen zijn met het snel laden van (bewegende) beelden of stijlelementen, dan is je website in de ogen van bezoekers tergend traag. Lees: het laden van een pagina duurt langer dan 3 seconden.
Als jouw website het op dit gebied echt te bont maakt, dan zul je iemand met technisch vernuft moeten inschakelen om het te verbeteren. Zo iemand kan bijvoorbeeld overbodige of voor jouw doeleinden onnodige code verwijderen.
2 dingen die je zelf kunt doen om je website sneller te maken
1. zorgen dat je de hosting goed voor elkaar hebt
Check wat voor hosting pakket je hebt en op wat voor server jouw website draait. Sluit dat (nog steeds) goed aan bij jouw website en/of webshop? Stap indien nodig over naar een ander pakket of een andere partij.
2. bestandsgrootte beeldmateriaal optimaliseren
Hoe kleiner de bestandsgrootte van het websitebeeldmateriaal, hoe beter. Hou het onder de 150 kB. Als je een WordPress website hebt dan kun je met ShortPixel Image Optimizer een snelle inhaalslag maken.
Hoe minder frictie, hoe beter
De gebruikerservaring legt het regelmatig af tegen ‘leuk’, ‘mooi’ of ‘origineel’. Saai versus spannend. Het voordeel van ‘saai’ is dat mensen niet hoeven na te denken over hoe ze een website moeten gebruiken. Een originele navigatie is alles behalve ‘leuk’ voor een zich ongans zoekende bezoeker.
Het is lang geleden dat Steve Krug “Don’t make me think” heeft geschreven, maar zijn boek over website usability is nog steeds actueel. De titel vat uitstekend samen waar het om draait:
Met een website waar je niet gedachteloos doorheen klikt, maak je het bezoekers onnodig lastig en heb je veel meer kans dat ze onverrichter zaken vertrekken. Je kunt er meer over lezen in de blog Wanneer is een website goed? Als je niet hoeft na te denken!
Zoekmachines zijn dezelfde mening toegedaan. Ze willen mensen de beste resultaten voor hun zoekopdrachten tonen én de beste ervaring geven. Het kan dus zijn dat jij het beste antwoord geeft, maar dat jouw pagina of blog niet bovenaan staat omdat je website langzaam, onoverzichtelijk en/of onveilig is.
Dit alles doet overigens niets af aan het belang van vormgeving. Een huisstijl, illustraties, infographics, foto’s, stijlelementen – ze dragen allemaal bij aan hoe je website ervaren wordt. Ze ondersteunen, versterken of verduidelijken ‘de boodschap’.
Hoe meer conversie, hoe beter 😉
Heb jij ook zo’n mooie website… zonder leads is de titel van een 2018 blog. Ook niks nieuws dus, want dit is al jarenlang het geval voor veel bedrijven. Maar als je dit jaar toch aan de slag gaat met de gebruikerservaring, dan kun je net zo goed doorpakken en de conversie van je website verhogen, wat begint met het beantwoorden van deze 3 simpele vragen:
1. Waarom komen de mensen die jij graag wilt bereiken naar jou(w website) toe?
2. Waardoor worden mensen verleid of overtuigd om te doen wat jij ze graag ziet doen, zoals contact opnemen?
3. Waar(door) haken mensen af?
Nou is het beantwoorden van deze vragen in veel gevallen alles behalve simpel. Dus dan moet je op zoek naar de antwoorden. Hoe? Dat lees je in deze blog: Hoe verhoog je de conversie van je website?
SEO in 2023 kort samengevat
Wederom niks nieuws. Jouw website moet:
- snel, makkelijk te gebruiken en technisch op orde zijn
- geoptimaliseerde, goede kwaliteit content bevatten die mensen écht verder helpt (waarbij je indien mogelijk of nodig gebruikmaakt van structured data) – of ze nou op zoek zijn naar informatie, al weten wat ze willen kopen of zich nog aan het oriënteren zijn
Dat is alles. Valt best mee toch? 😀
Geef een reactie