Soncere Marketing en Communicatie

Online marketing hulp voor MKB’ers en ZZP’ers die meer uit de bedrijfswebsite wil halen

  • Home
  • Online marketing
  • Klanten aan het woord
  • Over
  • Blog
    • Blogs gerubriceerd
    • Columns
  • Contact

De weg naar je doel kent vele omwegen…

Niets doen. Dat is je grootste vijand als je iets wilt bereiken. Onderschat lethargie niet, las ik ergens. Ideeën zat, maar geen executie kracht, hoor ik MKB’ers zeggen. Daden lopen achter op woorden. Babbelen is makkelijker dan bikkelen. We praten teveel en doen te weinig. Wat is meestal de boos’doener’? Teveel in één keer willen, denk ik.

Veranderen of een doel bereiken, vraagt energie

De weg naar je doel kent vele omwegen. Het ‘gewone’ leven dendert tenslotte onverminderd door. De dagelijkse verplichtingen, vereisten en benodigdheden. Andere mensen die onverwacht gaten schieten in je planning en verwachtingen. Of je doet dat zelf.

We onderschatten hoeveel energie het kost om de ‘standaard bordjes’, zoals werk, gezin en huishouding, in de lucht te houden. Met je verstand gooi je er zó een paar extra tussen. Hoppa! Vervolgens kletteren die als eerste weer aan diggelen.

Want als je verstand geen prioriteiten stelt, dan doet je gevoel dat wel

Daar zit ‘m ook de crux wat betreft onze doel planning. We plannen vanuit ons verstand. Heel lineair. Van A naar B naar C. Logisch toch? Eh, ja, dat wel. Alleen gaat die logische vlieger lang niet altijd op als we in actie moeten komen.

Over het algemeen heeft keiharde logica namelijk niet een reusachtig en langdurig bezielend effect op ons. Veranderen, doen we eigenlijk bijna altijd vanuit een gevoel. Waar het om gaat, raakt je. En dan nóg blijft het ontzettend moeilijk.

Je weet dat iets goed is én je voelt het – alleen niet iedere dag…

Er zijn dagen dat je he-le-maal geen zin hebt om de volgende stap richting je big, hairy, audacious goal te zetten. Een hele dag lanterfanten of iets anders doen (lekker puh!), is op zulke momenten onweerstaanbaar aantrekkelijk.

Als je dan tóch aan Het Werk gaat, merk je een paar uur later dat je mail bijgewerkt is en dat je Social Media nog steeds leuk vindt. Oeps… alweer een halve dag voorbij. Nou, weet je wat, dat project kan heus wel een dagje wachten!

foto van een klok bij de blog De weg naar je doel kent vele omwegen

De pest is dat je niet alleen van dat soort geen-zin-dagen hebt

Er zijn zat momenten dat jij staat te popelen. Alleen hebben klanten of familieleden daar geen boodschap aan. Die hebben zo hun eigen agenda en op bepaalde momenten kom jij daar volop in voor. Zoals NU. Er is altijd wel wát.

Zit ik hier te verkondigen dat je de boel de boel moet laten? Als je m’n blogs vaker leest, dan weet je wat het antwoord is. Natuurlijk niet! Kom in actie met een pragmatische insteek. Vind manieren om jouw doel bereiken er doorheen te laveren.

Mijn stokpaardje is een stap voor stap aanpak

Of het nou om online marketing gaat, een slechte gewoonte afleren of een nieuwe aanleren, stapje voor stapje ga je ook vooruit. Verder zijn er praktische dingen waar je rekening mee kunt houden en vragen die je kunt stellen als je iets wilt veranderen of bereiken:

  • Ga ervan uit dat je ongeveer 50% (ja, écht!) meer tijd nodig hebt dan je van tevoren denkt. Mensen hebben de chronische neiging om ernstig te overschatten wat ze binnen een bepaalde tijd kunnen doen. Daarmee zet je jezelf onnodig onder druk en die negatieve energie draagt niet bij aan de slagingskans.
  • Staar je niet blind op de volgorde der dingen. Als je vandaag zin hebt in D, terwijl B in je agenda staat, wat doe je dan? Alle stappen brengen je dichter bij je doel. Door te luisteren naar je dagelijkse gevoel en jezelf ‘volgorde vrijheid’ te geven, hou je het leuk en ben je creatiever. Dat is positieve energie!
  • Ben je wel met het voor jou juiste project bezig? Wil jij het of is het voor iemand anders? Is de verandering die je wilt realiseren cruciaal voor de bedrijfsontwikkeling? Past wat jij wilt bereiken bij jouw diepste verlangens? Blijft het bij actielijsten afvinken of zit je in een reisproces richting jouw stip op de horizon?

Er is geen one size fits all, ik weet het

Alle blogs met tips en adviezen ten spijt. 😉 Iedereen moet voor zichzelf uitzoeken wat het beste werkt en goed voelt. Toch denk ik wel dat rekening houden met je persoonlijke energieniveau en jezelf speelruimte gunnen (zelfs inplannen!), altijd slim is. Wat denk jij?

 

Categorie: Veranderen Tags: doel bereiken 17 februari 2016 door Sonja van Vuren 17 Reacties

Sonja van Vuren, online marketing zzp'er

Over Sonja van Vuren

Sinds 1998 hou ik me bezig met Marketing en Communicatie. Later heb ik eenzelfde liefde opgevat voor internet. Schrijven doe ik al van kleins af aan en bloggen sinds 2008. De combinatie van deze vakgebieden zet ik in voor meer impact online.

Reacties

  1. Carolijn Roelofs (@CarolijnRoelofs) zegt

    17 februari 2016 om 17:39

    De stap voor stap methode en er van genieten op weg naar je doel. Ze heeft zo gelijk die @sonjavanvuren https://t.co/PTLiGFmzTa

    Beantwoorden
  2. Carolijn zegt

    17 februari 2016 om 17:44

    Een blog naar mijn hart Sonja. Ik kom het zo vaak tegen een hijgerige hongerige blik op het grote einddoel maar geen idee van de stappen en hoe mooi die kunnen zijn. En dus voelt men zich niet snel tevreden of denkt het doel niet te halen. Een plan in stukjes en stap voor stap genieten van de weg er naar toe is bevredigend, overzichtelijk en realiseerbaar.

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren zegt

      17 februari 2016 om 18:14

      Mooi gezegd, Carolijn!

      Als je alleen van het doel houdt en niet van het proces ernaartoe kunt of wilt genieten, dan wordt het inderdaad heel erg lastig…

      Beantwoorden
  3. Caroline van der Laan zegt

    17 februari 2016 om 19:45

    Lekker wandelen naar je doel. En laat de hond (of de rest van de wereld) maar hijgerig op en neer rennen 🙂

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren zegt

      17 februari 2016 om 20:05

      Ha, zo is het, Caroline. 😉

      Beantwoorden
  4. @MeisjeVnVerkade zegt

    18 februari 2016 om 10:08

    RT @sonjavanvuren: Babbelen is makkelijker dan bikkelen. We praten teveel en doen te weinig. Wat is meestal de boos’doener’?

    Beantwoorden
  5. Nicole Offenberg (@OffenbergNicole) zegt

    18 februari 2016 om 17:46

    “De weg naar je doel kent vele omwegen…” https://t.co/n8ONJAPbb5 En zo is het. Mooi blog van @sonjavanvuren

    Beantwoorden
  6. Judith van Barlingen (@JudithBarlingen) zegt

    19 februari 2016 om 11:50

    Er zijn dagen dat je he-le-maal geen zin hebt om de volgende stap richting je big goal te zetten. https://t.co/oP6QTuwQ4a @sonjavanvuren

    Beantwoorden
  7. Agnes Swart (@Dagnespresso) zegt

    19 februari 2016 om 12:15

    ‘Kom in actie met een pragmatisch insteek.’ https://t.co/2LKCzk44I8 @sonjavanvuren

    Beantwoorden
  8. Karin zegt

    19 februari 2016 om 18:08

    Ja, stap voor stap. Helemaal eens, Sonja. En als extra tipje: vraag ‘support’. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn of veel tijd te kosten. Maar door je doel of de verandering die je wil bereiken met iemand te delen en te vragen of die ander zo nu en dan eens wil vragen hoe het met je doel of verandering is, blijf je gemotiveerd.

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren zegt

      19 februari 2016 om 20:28

      Kan me voorstellen dat zoiets helpt, Karin. Werkt dat voor/bij jou?

      Persoonlijk heb ik daar geen behoefte aan. Tenminste, met m’n lief deel ik alles, dus ook dit soort dingen. 🙂

      Beantwoorden
      • Karin zegt

        20 februari 2016 om 12:48

        O, maar dat bedoelde ik ook. Je kan het delen met je lief, of met iemand anders. In ieder geval met iemand bij wie je je op je gemak voelt. 😉

        Beantwoorden
        • Sonja van Vuren zegt

          20 februari 2016 om 14:35

          Ja, dat inderdaad. Zeker. Saai hè, zijn we het alweer met elkaar eens. 😉

          Beantwoorden
  9. Kitty Kilian (@KittyKilian) zegt

    20 februari 2016 om 14:15

    ‘Er is geen one size fits all, Alle blogs met tips en adviezen ten spijt.’ https://t.co/8kt9ovyPpo @sonjavanvuren

    Beantwoorden
  10. Karen André (@AtelierKaren) zegt

    21 februari 2016 om 14:14

    Alleen gaat die logische vlieger lang niet altijd op als we in actie moeten komen. https://t.co/ywirMegBw7

    Beantwoorden
  11. Moniek Martens (@Loopzonderpijn) zegt

    21 februari 2016 om 19:41

    ‘ De weg naar je doel. Mijn stokpaardje is’..
    En dan wil je écht verder lezen! Wel, dat doe je hier: https://t.co/h2JAaMhIA1 @sonjavanvuren

    Beantwoorden
  12. @KreissUlrike zegt

    23 februari 2016 om 17:06

    Excellente article en so herkenbaar. https://t.co/ZjzFvuCet9

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

.
Soms heb ik zin om een e-mailing te maken 🙂 Wil je die ontvangen? Abonneer je dan:

.

5 meest gelezen blogs

  • 5 vragen voor een goede marketingstrategie
  • Waarom we onbewust zoveel makkelijker te beïnvloeden zijn dan we denken
  • Top 5 online marketing problemen
  • Goede marketing is marketing die bij jou past
  • De (on)zin van uurtje factuurtje

5 recente blogs

  • SEO in 2023
  • “Je moet iedere week bloggen.” Onzin of waarheid?
  • De klad zit erin…
  • Opvallen door schurk marketing?
  • Gedwongen leren tekstschrijven is geen goed idee

Contact

  • Mailen werkt het snelst
  • 06 – 24 992 941

LinkedIn

© Sonja van Vuren | Soncere Marketing en Communicatie, Papendrecht

Sitemap | Soncere voorwaarden in 't kort | Privacyverklaring | Disclaimer

Deze website gebruikt cookies voor o.a. website statistieken.

Klik hier voor meer informatie over welke cookies gebruikt worden.

Soncere Marketing en Communicatie
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy & Cookies

Er wordt gebruik gemaakt van cookies om je de best mogelijke website ervaring te bieden. Meer informatie vind je op de pagina Privacy & Cookies.