Soncere Marketing en Communicatie

Marketing hulp voor wie meer uit de bedrijfscommunicatie wil halen

  • Home
  • Marketing ondersteuning
  • Klanten aan het woord
  • Over
  • Blog
    • Blogs gerubriceerd
    • Columns
  • Contact

Wat is creativiteit en hoe bepaal je of je creatief bént?

“Jij bent gejat creatief. Omdat je zo nieuwsgierig bent en zoveel leest, weet jij dingen te combineren en dat pas je dan toe.” Het zijn de woorden van iemand waar ik jaren geleden voor gewerkt heb. Ik heb het weleens verteld aan anderen en die keken me dan verbaasd aan: “Hoezo gejat? Dát je dat kunt, is toch creativiteit?!”

Nou moet je weten dat ik uit de reclamewereld kom

Aldaar wordt veel waarde gehecht aan originaliteit. Originele ideeën hebben. Helemaal zelf iets verzinnen en dat in een gave vormgeving gieten. Pakkende en opvallende slogans bedenken, die lekker bekken en blijven hangen.

Nou zouden jij en ik zó een paar al dan niet bewuste plagiaatvoorbeelden kunnen oplepelen. Want hoe ‘puur’ origineel kun je zijn? Al voor het internettijdperk werden we opgevoed, lazen we boeken en hadden we gesprekken met andere mensen.

We worden aan de lopende band beïnvloed

En dat heeft weer invloed op onze gedachtes en ideeën. Onder de douche of op de pot hebben wij zelf ineens een Eureka!-moment. In ons eigen hoofd, maar met dank aan alle kennis die we her en der (ongemerkt) hebben opgedaan.

Wat doe je vervolgens met al die Eureka’s? Niet dat die dingen dagelijkse kost zijn. Desondanks maken de meesten van ons het in ieder geval af en toe mee. En dan worden we overspoeld met anticipatie. Stel je voor dát..!

illustratie van contouren hoofd met hersenen erin

Het menselijk brein is dol op van die rushes

De energie die je tijdens zulke inzicht momenten voelt, geeft het gevoel dat het met de daadwerkelijke realisatie wel goed komt. De pest is dat de uitvoering zelden soortgelijke extatische reacties voortbrengt. Meestal zit het al snel tegen.

Er gebeuren dingen waar je geen rekening mee had gehouden. Waar je geen erg in kón hebben, simpelweg omdat veel zaken zich pas in de dagelijkse-zuigende-modder-praktijk openbaren. Of je hebt het te eenvoudig ingeschat of te moeilijk gemaakt.

Ben je verliefd op een idee of hou je van het uitvoeringsproces?

Verliefdheid gaat snel over als het moeilijker blijkt dan verwacht. En dat is het al snel. Want een idee hebben en erover vertellen is het makkelijkst. De ware creatieve krachtpatser komt daarná tevoorschijn.

Creatief omgaan met tegenslag, onverwachte wendingen, nieuwe inzichten, tegenstrijdige informatie, tegenwerkingen en tegenwerpingen… De moed erin blijven houden nadat je de zoveelste afwijzing kunt bijschrijven op jouw conto…

Gebakken lucht is geen wind in de rug

Dus daarmee kom je niet vooruit. Al is dat baksel nog zo creatief bedacht en kun je het met storytelling lekker oppompen. Uiteindelijk barst zo’n bubbel. It’s in the execution, stupid! Liever een matig idee goed uitvoeren, dan een briljant plan verstieren.

Natuurlijk, het mooiste is als je alles hebt. Een geweldig idee en dito uitvoering. En dat gedurende het hele proces de creatieve adaptatie ervan af spat. Dan kun je niet stoppen met “wow” en “kicken” roepen. What a ride!

Nou kan het terugkijkend wel op zo’n achtbaan lijken

Hier en daar poetsen we wat op. Mazzel hebben en op het juiste moment op de juiste plek zijn en met het juiste aanbod bij de juiste mensen zitten, maken we ietsje minder belangrijk. Want hé, we hebben het toch maar mooi voor elkaar gekregen!

Wist je dat de allerbelangrijkste reden waarom start-ups slagen timing is? Het creatieve idee doet er wel toe, aldus Bill Gross, maar het neemt slechts een bescheiden 3e plaats in. Timing staat met stip op 1, gevolgd door team/executie.

overzicht van wat belangrijk is voor een start-up - timing staat op 1

Is dit alles een opmaat naar de onthulling dat ik zelf niet zo creatief ben?

Yep. De vorige #kommaarop ging over chaos. Ik kan er slecht tegen en dat sluit bepaalde vormen van creativiteit uit. Structuren, organiseren, voor stabiliteit zorgen – I love it! Teveel soms. Mijn ordenend verlangen kan neurotische trekjes aannemen.

Daarnaast heb ik dus die ‘gejatte’ creativiteit, omdat ik een nieuwsgierige omnivoor met kennishongerklop ben. Altijd op jacht naar de essentie. Er zijn zoveel dingen waar ik kinderlijk enthousiast over ben en blijf. Dat is een grote energiebron in mijn leven.

De liefde voor taal is er al zolang als ik me kan herinneren

Wat tekstschrijven betreft was ik er als de kippen bij. Hele boeken schreef ik over om het letterlijke schrijven te oefenen. De volgende stap was zelf gedichten schrijven. Daarna fictie. Met het ouder worden bleek non-fictie mij het beste te liggen.

Et voilà. Jij zit daardoor nu deze blog te lezen. En dat geoefende schrijftalent heeft veel bijgedragen aan het op- en uitbouwen van Soncere. Tezamen met mijn liefde voor en ervaring met marketing, communicatie, Social Media en online.

Best handig als je voor de volle 100% zzp’er bent

Als je alles zelf doet, van dienstontwikkeling en verkoop t/m facturatie en debiteurenbeheer, dan ervaar je dat je creatiever wordt. En flexibeler, wat je creativiteit weer ten goede komt. Waardoor je een gebaand pad durft te verlaten.

Maar wat is creativiteit nou eigenlijk en hoe bepaal je of je creatief bént?

Sir Ken Robinson’s definitie van creativiteit is “the proces of having original ideas that have value” en volgens hem is dat opgebouwd uit 3 onderdelen:

1. Het is een proces van vallen en opstaan, aftasten en uitproberen, er hard aan blijven werken en continu bijschaven. Een idee is tenslotte zelden in 1x precies goed.

2. Inventief zijn op een manier die origineel is voor jou of binnen jouw vakgebied. Het hoeft zeker niet een denkwijze te zijn die compleet nieuw is voor iedereen.

3. Waarde is betrekkelijk. Toch wéét je wanneer het niet goed genoeg is – gedurende het hele proces ben je onvermijdelijk aan het beoordelen en evalueren.

Ken Robinson denkt dat veel mensen zichzelf als niet-creatief zien omdat ze creativiteit associëren met kunst. Ze bespelen geen instrument, kunnen niet beeldhouwen, hebben nog nooit een penseel vastgehouden of staan niet op het toneel.

Toch zijn er creatieve apothekers en inventieve glazenwassers. Dat heeft niets met kunstzinnige subjectiviteit te maken. Als je teruggaat naar de definitie – originele ideeën die van waarde zijn – dan kun je creativiteit toetsen.

Bepaal wat die waarde is en gebruik dat als meetlat

Hoe bepaal je of iets waardevol is? Je gaat bij jezelf te rade en gelooft er na de eerste paar brainwaves nog steeds in. Je praat met mensen die er verstand van hebben. Je experimenteert en legt de resultaten daarvan voor aan (potentiële) klanten.

Denk jij nu “Warempel, dat is precies hoe ik het aanpak met m’n business!” dan hoef je niet meer te twijfelen. Jij bent creatief! 🙂 Of de andere #kommaarop’ers daar net zo over denken? Lees en bekijk hun antwoorden op Creatief, hoe dan?

Iedere eerste vrijdag van de maand is er een #kommaarop uitdaging.
Lees Over kommaarop als je wilt weten hoe het allemaal begonnen is.

Categorie: #kommaarop Tags: #kommaarop, Bill Gross, Ken Robinson 6 november 2015 door Sonja van Vuren 18 Reacties

Sonja van Vuren profielfoto

Over Sonja van Vuren

Sinds 1998 hou ik me bezig met marketing en communicatie. Wat later is daar online marketing bij gekomen. Schrijven doe ik al van kleins af aan en bloggen sinds 2008. Ik ben altijd op jacht naar de essentie.

Reacties

  1. Kitty Kilian (@KittyKilian) zegt

    6 november 2015 om 09:56

    “Jij bent gejat creatief.” https://t.co/bnuzrp1YxG @sonjavanvuren

    Beantwoorden
  2. Kitty Kilian zegt

    6 november 2015 om 09:58

    Bij zo’n vraag stel ik me altijd een stel Middeleeuwers voor die in de kroeg zitten te bekvechten over wie van hen wel of niet creatief is 😉

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren profielfotoSonja van Vuren zegt

      6 november 2015 om 09:59

      Hahaha, ik zie het helemaal voor me! 😀

      Beantwoorden
    • Agnes zegt

      6 november 2015 om 12:02

      Oh daar hoef je niet voor in de middeleeuwen te zijn hoor 😉 maar andersom heb je ’t ook, mensen die dan zeggen ‘was ik maar zo creatief’ of ‘zo creatief ben ik niet hoor’ dus die je moet overtuigen dat ze ook creatief zijn (maar waarschijnlijk op een andere manier).

      Beantwoorden
  3. anke zegt

    6 november 2015 om 11:57

    Niet iedereen hoeft ook op de voorgrond denk ik, om je hoofd boven maaiveld uut te steken moet je ook stevig in je schoenen staan.
    Idd ook beetje wie het het best weet te verkopen/schreeuwen (; krijgt meeste aandacht. Mediageniek zijn had je nog niet in Middeleeuwen. ..

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren profielfotoSonja van Vuren zegt

      6 november 2015 om 16:35

      Die aandacht is kortdurend als je het niet óók creatief van de grond weet te trekken. Trouwens, de meeste creativiteit krijgt nauwelijks aandacht, laat staan van de media. In deze #kommaarop ging het juist om je eigen creativiteit, hoe je die ervaart, wat je er al dan niet mee doet… enzovoorts. Huis-tuin-en-keuken-gebruik dus. 😉

      PS – Je reacties onder andere namen, zoals ‘borrelpraat’, heb ik verwijderd, Anke. Geef gewoon je mening/reactie onder eigen naam. Op deze blog hoeft niemand zich te verstoppen. 🙂

      Beantwoorden
  4. Patrick Mundus ☥ (@PatrickMundus) zegt

    6 november 2015 om 14:10

    “Wat is #creativiteit nou eigenlijk en hoe bepaal je of je het bént?” ~ https://t.co/kb60oY2NFG via @sonjavanvuren

    Beantwoorden
  5. Judith van Barlingen (@JudithBarlingen) zegt

    6 november 2015 om 14:46

    Maar wat is creativiteit nou eigenlijk en hoe bepaal je of je het bént? Een mooie beschouwing van @sonjavanvuren https://t.co/Pq7ROQeacD

    Beantwoorden
  6. Caroline vd Laan (@carolaanCL) zegt

    6 november 2015 om 15:41

    “Liever een matig idee goed uitvoeren, dan een briljant plan verstieren” @sonjavanvuren https://t.co/4PWYUp8xq2

    Beantwoorden
  7. Karen André (@AtelierKaren) zegt

    6 november 2015 om 19:55

    RT @sonjavanvuren: “Jij bent gejat creatief.” Okay dan! Mijn #kommaarop blog: https://t.co/KofDjCNzLc Lees/bekijk ook de andere blogs: http…

    Beantwoorden
  8. Remco Verdegaal (@RemcoVerdegaal) zegt

    7 november 2015 om 10:28

    RT @sonjavanvuren: Wat is creativiteit en hoe bepaal je of je creatief bént? https://t.co/KofDjCNzLc – #kommaarop blog

    Beantwoorden
  9. Henneke zegt

    7 november 2015 om 11:32

    Tot een paar jaar geleden, dacht ik ook dat creatief zijn iets speciaals was voor reclame mensen en artiesten. En dat was ik dus niet.

    Mijn hele houding ten opzichte van creativiteit veranderde, toen ik doorkreeg dat je heel veel kunt leren door te zien hoe andere mensen het doen. Tja, dat kun je jatten noemen. Maar dat doet iedereen. Zoals Austin Kleon zegt: All artists steal.

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren zegt

      7 november 2015 om 13:06

      Herkenbaar, Henneke, wat je schrijft over reclamemensen en kunstenaars.

      Door te kijken naar anderen, ontwikkel je ook vakmanschap – de meester-gezel-formule, zoals dat tegenwoordig genoemd wordt. Dankzij internet kan iemand een ‘meester’ zijn voor veel ‘gezellen’, zonder dat diegene dat weet.

      Met de geleerde technieken, geef je er vervolgens je eigen (creatieve) draai aan. Van kleins af aan is dat hoe we leren: kijken en luisteren naar anderen en je dat eigen maken. Of het nou om leren lopen en praten gaat of leren hoe je met bepaalde computerprogramma’s moet/kan omgaan.

      Daarnaast wordt de ‘meester’ weer beïnvloed door de ‘gezel’, die met een frisse en onbevangen blik eea tegemoet treedt. Als beide partijen daarvoor open staan, kan deze wederzijdse beïnvloeding veel moois brengen.

      Beantwoorden
  10. Wilma van Tuyl (@wilmavantuyl) zegt

    8 november 2015 om 01:08

    RT @KittyKilian: “Jij bent gejat creatief.” https://t.co/bnuzrp1YxG @sonjavanvuren

    Beantwoorden
  11. Carolijn Roelofs (@CarolijnRoelofs) zegt

    9 november 2015 om 08:44

    Wat is creativiteit en hoe bepaal je of je creatief bént? @sonjavanvuren schrijft er over. https://t.co/PhoOC94Ylv

    Beantwoorden
  12. @dennisdenktmee zegt

    9 november 2015 om 14:36

    RT @Dagnespresso: ‘Wat is creativiteit en hoe bepaal je of je creatief bént?’ https://t.co/6UpuXwnpKA van @sonjavanvuren #kommaarop

    Beantwoorden
  13. Karen André (@AtelierKaren) zegt

    12 november 2015 om 16:27

    RT @sonjavanvuren: Onder de douche of op de pot hebben wij zelf ineens een Eureka! moment. https://t.co/KofDjCNzLc – #kommaarop

    Beantwoorden
  14. @Sebastiaan_H zegt

    4 december 2015 om 12:59

    RT @sonjavanvuren “Jij bent gejat creatief.” Okay dan! Mijn #kommaarop blog: https://t.co/nas6aFyX8O Lees/bekijk ook de andere blogs: https:

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Soms heb ik zin om een e-mailing te maken 🙂
Wil je die ontvangen? Abonneer je dan via deze Mailchimp link.

5 meest gelezen blogs

  • 5 vragen voor een goede marketingstrategie
  • Waarom we onbewust zoveel makkelijker te beïnvloeden zijn dan we denken
  • ChatGPT gebruiken: ja of nee?
  • Goede marketing is marketing die bij jou past
  • Een probleem van veel MKB’ers en zzp’ers: een beperkt marketing budget

5 recente blogs

  • Geen tijd voor marketing – wat nu?
  • Waarom ik niet meer regelmatig blog
  • Waarom je weer niks met LinkedIn gaat doen, ondanks alle tips en goede voornemens
  • Een content marketeer inhuren ≠ zelf niks doen
  • Een probleem van veel MKB’ers en zzp’ers

Contact

Mailen werkt het snelst

06 – 24 992 941

LinkedIn

© Sonja van Vuren | Soncere Marketing en Communicatie, Papendrecht

Sitemap | Soncere voorwaarden in 't kort | Privacyverklaring | Disclaimer

Deze website gebruikt cookies voor o.a. website statistieken.

Klik hier voor meer informatie over welke cookies gebruikt worden.

Soncere Marketing en Communicatie
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy & Cookies

Er wordt gebruik gemaakt van cookies om je de best mogelijke website ervaring te bieden. Meer informatie vind je op de pagina Privacy & Cookies.