‘Aan de slag met SEO’ staat bij veel ondernemers op de goede voornemens lijst. Net als vorig jaar. Maar de kans is groot dat ze er dit jaar weer niks aan zullen doen. Waarom? Een blog over oppervlakkige excuses, gebrek aan intrinsieke motivatie en angst voor succes.
(Niet) aan de slag met SEO?
Oppervlakkige excuses
We gebruiken ze allemaal, van die makkelijke excuses: geen tijd, te druk, te duur, ik ‘moet’ al zoveel enzovoorts. Toch zijn er zat dingen waar je wél tijd voor maakt, al heb je het nog zo druk en zelfs al is het iets waar je he-le-maal geen zin in hebt.
Omdat je écht vindt dat het moet. Daar is dat woord weer. Soms motiveert het ons om in actie te komen. Op andere momenten worden we er juist inactief van. Het ligt er maar net aan welk type motivatie eronder verstopt zit.
Motivatie die vanuit jezelf komt
Als je intrinsiek gemotiveerd bent, heb je meer kans van slagen. En dat heeft weinig met leuk te maken. Als je iets wilt bereiken, zul je zat dingen moeten doen die je alles behalve leuk vindt. Maar dat is okay, want je hebt een doel voor ogen.
Een door jou gekozen doel en de weg ernaartoe wil je stapje voor stapje bewandelen. Je weet dat die weg geen rechte lijn van A naar Z is, verre van. Af en toe zul je een sprintje kunnen trekken, vaker zal het trager gaan dan je zou willen.
Als tools doelen worden
‘Aan de slag met SEO’ is geen doel. Meer websitebezoekers krijgen en met behulp van online je business laten groeien, is dat wel. SEO is één van de tools die je daarvoor kunt gebruiken. Het komt echter vaak voor dat tools of middelen doelen op zich worden.
Ze verworden tot een online marketing actielijst die niet werkt. Daar staan taken op die je zo snel mogelijk wilt afvinken. Dan ben je er voorlopig weer vanaf. Zo gaat dat als het doel een tool is of als je jouw doel uit het oog verliest (of geen doel hebt).
De consequenties van doelen
Kiezen voor een doel en er écht voor gaan, heeft gevolgen. Het kost sowieso tijd en moeite, zowel op de korte- als de lange termijn. Maar wat doe je als je succesvol bent? Ben je bereid de consequenties daarvan te aanvaarden?
Als je dankzij goede SEO meer leads via je website krijgt, zul je die allemaal moeten behandelen. Mailen, gesprekken voeren, dingen uitzoeken, offertes maken. Met alle gevolgen van dien, zoals meer werk, nieuwe dingen leren, stress…
Doelen stellen die je niet wilt bereiken
Als je een gesteld doel alsmaar niet bereikt, dan kan dat met een gebrek aan zelfvertrouwen te maken hebben. Als je jezelf een chronische mislukkeling vindt, dan is iets starten én volhouden erg moeilijk. Maar soms zijn mensen gewoon bang voor succes.
Bang voor de gevolgen van succes en de verantwoordelijkheden die dat met zich meebrengt. Succes klinkt leuk, maar je zult er de nodige niet-leuke dingen voor moeten doen en (tijdelijk) leuke dingen voor moeten laten. Heb je dat ervoor over? Het antwoord op deze vraag is een serieuze zaak.
Goede redenen om het te laten zoals het is
Als je tevreden bent met hoe het gaat en je geen dingen wilt doen omdat ‘ze’ zeggen dat je ze moet doen (je hebt groot gelijk!) – begin er dan niet aan. Als je weet dat je andere zaken veel belangrijker vindt en dáár liever meer aandacht aan zou besteden – doe dat dan.
Het kan ook zijn dat je er nog niet aan toe bent. Dat je als beginnend zzp’er eerst je dienstenpakket beter wilt vormgeven. Of misschien zit je middenin een herpositionering. Het zijn allemaal goede redenen om SEO (tijdelijk) links te laten liggen.
Zeg je “ho, ho, ik wil nu zeker wel aan de slag met SEO”?
Dan heb ik nog wat lees- en actietips voor je:
- Een SEO strategie die werkt en waar je geen hekel aan hoeft te hebben (al is ie niet makkelijk)
- SEO hulp: een ijzersterke SEO basis neerleggen
- Wat zijn dé 3 SEO tips die ik zou geven?
- Zoekwoorden onderzoek doen
- Website optimalisatie
En als je wel wat hulp kunt gebruiken… je weet me te vinden.
.
Geef een reactie