Soncere Marketing en Communicatie

Online marketing hulp voor MKB’ers en ZZP’ers die meer uit de bedrijfswebsite wil halen

  • Home
  • Online marketing
  • Klanten aan het woord
  • Over
  • Blog
    • Blogs gerubriceerd
    • Columns
  • Contact

Waar ligt het ondernemers kantelpunt?

Van de week sprak ik de zoveelste zzp’er die het over een ondernemers kantelpunt had. Na ruim 2 jaar begon het eindelijk te lopen en kon hij ervan leven. Sterker nog, het leek wel alsof de opdrachten sinds kort als vanzelf in zijn mailbox ploften.

illustratie met rode pijl omhoog - afbeelding bij de blog Waar ligt het ondernemers kantelpunt?Dit soort verhalen hoor ik vaak. Het is ook mijn eigen ervaring. Op de één of andere manier hebben de meeste ondernemers en zzp’ers een paar aanloopjaren nodig. Al heb je nog zoveel advies ingewonnen of zelfs een business coach ingehuurd.

Er gaat niets boven zelf ontdekken en ervaren

Daar zit het ‘m in, volgens mij. Met je verstand kun je van alles begrijpen. Pas als je het zelf aan den lijve hebt ervaren en doorvoelt, snap je het écht. Niet de theorie, maar de praktijk is de beste leermeester.

Er zijn geen tips en theorieën die gegarandeerd voor iedereen werken. Al zijn er genoeg mensen die wat anders beweren. Je kunt dan ook -tig trainingen volgen die pretenderen dé weg naar succes of een ton per jaar te zijn.

En als het niet lukt, ligt dat aan jou, niet aan ’t trainingsprogramma – duh!

Eigenlijk zijn jouw eerste, eigen opstartjaren de beste training die je jezelf kunt geven. Helemaal op maat gemaakt, inclusief jouw persoonlijke ontdekkingstraject. En daartoe ‘moet’ je soms zeperds maken of naar zinloze events gaan.

Uiteindelijk komt het moment dat je geen starter meer bent. Dát kan ik je garanderen. Dan heb je al zoveel ondernemersuren gemaakt, bergen ervaring opgedaan en pijnlijk leerzame blauwe plekken opgelopen. Je bent geen groentje meer.

Je gelooft in jezelf

Want je hebt bewezen dat je het kan. Na een paar jaar heb je mooie referenties en een gevuld portfolio. Je hebt je draai en eigen business tone of voice gevonden. Bent niet zoekende meer en komt daardoor zelfverzekerder over.

Je straalt een ander soort energie uit, zowel online als offline. Jij staat voor wat je doet. 100%. En dat voelen mensen, zelfs al hebben ze je nog nooit in het echt ontmoet. Prospects ‘proeven’ het. Bestaande klanten worden enthousiaster.

Daardoor krijg je steeds meer via-via-via werk

In die situatie beland je niet zomaar. Het is een proces dat tijd nodig heeft om zichzelf uit te rollen. Je kunt het niet forceren en wat er precies voor nodig is, verschilt per persoon. Het is een ontdekkingstocht waar geen standaard checklist voor bestaat.

Als je mij zou vragen of ik jou tóch advies wil geven, dan zeg ik: Geef jezelf de mentale en financiële ruimte om te kunnen klooien in die eerste 2 jaar. Eis niet van jezelf dat jouw bedrijf vanaf dag 1 compleet professioneel en rendabel moet zijn.

Had ik mezelf destijds maar dit advies gegeven… en het aangenomen 😉

 

Categorie: ondernemen Tags: zzp 21 oktober 2016 door Sonja van Vuren 10 Reacties

Sonja van Vuren, online marketing zzp'er

Over Sonja van Vuren

Sinds 1998 hou ik me bezig met Marketing en Communicatie. Later heb ik eenzelfde liefde opgevat voor internet. Schrijven doe ik al van kleins af aan en bloggen sinds 2008. De combinatie van deze vakgebieden zet ik in voor meer impact online.

Reacties

  1. @leonorenoorduyn zegt

    21 oktober 2016 om 17:10

    ‘ Geef jezelf de mentale en financiële ruimte om te kunnen klooien in die eerste 2 jaar.’ https://t.co/dBz6RARlER

    Beantwoorden
  2. Kitty Kilian (@KittyKilian) zegt

    21 oktober 2016 om 17:56

    Eigen zaak:“Eigenlijk zijn je eerste, eigen opstartjaren de beste training die je jezelf kunt geven” https://t.co/txfP674or4 @sonjavanvuren

    Beantwoorden
  3. Kitty Kilian zegt

    21 oktober 2016 om 17:58

    Helemaal eens. Toen mijn grootvader zijn zaak begon verwachtte hij ook pas na 3 jaar winst te maken.

    Die haast, die haast..

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren zegt

      21 oktober 2016 om 20:11

      Geduld hebben in haastige tijden valt niet mee… Terwijl de realiteit is dat bijna niemand instant succes heeft.

      Te snel teveel willen – funest demotiverend.

      Beantwoorden
  4. @marjolijndgalan zegt

    21 oktober 2016 om 21:40

    RT @KittyKilian: Eigen zaak:“Eigenlijk zijn je eerste, eigen opstartjaren de beste training die je jezelf kunt geven”

    Beantwoorden
  5. Karen André (@AtelierKaren) zegt

    22 oktober 2016 om 11:41

    Waar ligt het ondernemers kantelpunt? https://t.co/RQG2KCI91t

    Beantwoorden
  6. Carolijn Roelofs (@CarolijnRoelofs) zegt

    24 oktober 2016 om 16:18

    Soms moet je zeperds maken of naar zinloze events om te ontdekken wat voor jou business werkt.@sonjavanvuren in https://t.co/mngda5CJJO

    Beantwoorden
  7. Nicole zegt

    25 oktober 2016 om 12:16

    Interessant blog, Sonja. Inderdaad: de praktijk is de beste leermeester en zelf alles ondervinden en ervaren ook. Toch heb ik zelf en-en ervaren: en zelf ervaren en uitproberen en trainingen volgen en coaches inschakelen. En dan uiteraard wel die coaches die je niks voorkauwen over hoe het hoort maar je wel kunnen uitdagen in je denken en doen en op basis daarvan eigen keuzes maken, dus geen ik-maak-je-in-5-stappen-topondernemer. Anders blijf je toch teveel in je eigen ondernemershok zitten. Dat is tenminste mijn eigen ervaring geweest.

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren zegt

      25 oktober 2016 om 12:48

      Daar zit ‘m precies de crux, Nicole: geen one-size-fits-all, maar wél een meedenkende sparringpartner of coach en/of collega-ondernemers.

      Dat is inderdaad heel iets anders dan een voorgekauwd stappenplan wat helaas regelmatig enkel van weer een ander in theorie geleerd is en nooit zelf in de praktijk is gebracht.

      Ook van prospects, klanten en leveranciers leer je al samen doende veel.

      Ben het met je eens dat je invloeden van buitenaf nodig hebt om je blik afdoende breed te houden (niet teveel naar binnen gericht). Zowel om je vakmanschap te blijven ontwikkelen (en anderen daarbij te helpen), als om nieuwe ideeën op te doen en je creativiteit te prikkelen.

      Beantwoorden
  8. Nicole Offenberg (@OffenbergNicole) zegt

    25 oktober 2016 om 12:18

    Over ondernemerschap en het kantelpunt: “Er gaat niets boven zelf ontdekken en ervaren” https://t.co/4jyuuhyuW1 blog van @sonjavanvuren

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

.
Soms heb ik zin om een e-mailing te maken 🙂 Wil je die ontvangen? Abonneer je dan:

.

5 meest gelezen blogs

  • 5 vragen voor een goede marketingstrategie
  • Waarom we onbewust zoveel makkelijker te beïnvloeden zijn dan we denken
  • Top 5 online marketing problemen
  • Goede marketing is marketing die bij jou past
  • De (on)zin van uurtje factuurtje

5 recente blogs

  • SEO in 2023
  • “Je moet iedere week bloggen.” Onzin of waarheid?
  • De klad zit erin…
  • Opvallen door schurk marketing?
  • Gedwongen leren tekstschrijven is geen goed idee

Contact

  • Mailen werkt het snelst
  • 06 – 24 992 941

LinkedIn

© Sonja van Vuren | Soncere Marketing en Communicatie, Papendrecht

Sitemap | Soncere voorwaarden in 't kort | Privacyverklaring | Disclaimer

Deze website gebruikt cookies voor o.a. website statistieken.

Klik hier voor meer informatie over welke cookies gebruikt worden.

Soncere Marketing en Communicatie
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy & Cookies

Er wordt gebruik gemaakt van cookies om je de best mogelijke website ervaring te bieden. Meer informatie vind je op de pagina Privacy & Cookies.