Iedere ondernemer heeft ze. Elk bedrijf kent ze. Van die dingen die steeds weer terugkomen en waar je keer op keer uitleg of advies over geeft. Het is ideaal blogvoer! Zo heb ik voor deze blog 3 SEO missers geselecteerd die regelmatig in mijn werkpraktijk voorkomen.
3 SEO missers die eenvoudig op te lossen zijn
Soms spreek ik vakgenoten die er niks van begrijpen dat bedrijven dit soort dingen niet allang geregeld hebben. Maar laten we wel wezen, als ondernemer heb je al zat op je bord liggen en zeker als de zaken goed lopen, verdwijnt online marketing werk al snel van de actielijst.
Dus mij hoor je absoluut niet mopperen of klagen. Integendeel. Ieder z’n vak en focus. En om het voor iedereen makkelijker te maken, zet ik gewoon een drietal SEO missers hierbij op een rij. Kan ik indien nodig voortaan het linkje naar deze blog mailen 😉
1. http in plaats van https
Het verschil tussen http en https is met één woord samen te vatten: beveiliging. Sinds januari 2017 is het een zwaarwegender Google ranking factor. Dus stap zo snel mogelijk over als jouw site nog op http draait. Het bedrijf waar de url/site is ondergebracht kan dit voor je regelen.
Er zijn 2 opties: gratis of betaald. Bij betaalde SSL certificaten wordt een domeinnaamcontrole uitgevoerd. Er wordt gecheckt of het certificaat is aangevraagd door de domeinnaamhouder. Bij het open source en gratis Let’s Encrypt gebeurt dat niet. Lees er meer over op deze Just Host kennisbank pagina.
Een betaalde SSL wordt ieder jaar opnieuw aangevraagd en geïnstalleerd door je hostingleverancier (vandaar de jaarlijkse meerkosten). Dat geldt dus niet voor het gratis Let’s Encrypt SSL certificaat. Voor de meeste ZZP’ers en kleine bedrijven zal laatstgenoemde afdoende zijn.
Een SSL plugin en Google Search Console
De WordPress plugin Really Simple SSL zorgt ervoor dat middels een 301 redirect alle http url’s automatisch naar https gaan. Als je een WordPress website hebt en deze plugin installeert, zal geen enkele http url van je website nog actief zijn. Dat is ook precies wat je wilt, omdat Google anders zowel de http als https versie indexeert en kostbare SEO waarde over 2 website versies verdeeld wordt.
Een ander groot voordeel hiervan is dat je niemand die naar jou linkt hoeft te contacteren om te vragen of ze er https van willen maken. Zonder redirect ertussen is natuurlijk het beste (geen enkel verlies van SEO-juice), maar zo’n geautomatiseerde oplossing is handiger.
Je kunt het redirecten van http naar https overigens ook (laten) instellen op de server waarop jouw website draait. Dat scheelt weer een plugin.
Heb er erg in dat je na de overstap in Google Search Console een https property aanmaakt (startpagina >> ‘een property toevoegen’). Als je tenminste wilt blijven zien op welke zoekwoorden mensen op jouw website terechtkomen. En wie wil dat niet? 🙂
2. .xml sitemap ontbreekt
Als ik via mijn website mails krijg van potentiële klanten, bekijk ik altijd eerst hun website voordat ik reageer. En dan blijkt soms dat de .xml sitemap ontbreekt. Zo’n sitemap is bedoeld voor zoekmachinebots en bevat de inhoudsopgave van je website.
Hebben hedendaagse zoekmachines nou echt nog zo’n .xml sitemap nodig? Webcrawlers kunnen de meeste content wel vinden als de pagina’s correct gekoppeld zijn, maar zelfs dan kan een sitemap het crawlen van je site verbeteren.
Bijvoorbeeld als er weinig andere websites zijn die naar jou linken. Zoekmachinebots volgen links van de ene website naar de andere. Als er nauwelijks of zelfs geen backlinks zijn, zouden ze jouw site daardoor kunnen mislopen.
Een .xml sitemap hebben heeft in ieder geval geen nadelen. Terwijl het ontbreken ervan een nadelig effect zou kunnen hebben. Heb je een WordPress website en gebruik je de SEO Yoast plugin? Dan zit zo’n sitemap er automatisch bij.
3. Geen rekening houden met mobiel
Google roept al heel lang “mobile first” en sinds juli 2019 is mobile-first indexing de default geworden. Dus als je huidige website niet goed weergegeven wordt op alle beeldschermformaten (vakterm: hij is niet ‘responsive’), dan kun je daar beter zo snel mogelijk wat aan (laten) doen.
Zeg je nu “Ik zie in de websitestatistieken dat het meeste zoekverkeer toch via desktop binnenkomt”? Dat is dus geen excuus meer sinds mobiel op 1 staat bij Google. Je moet mobiel simpelweg áltijd goed op orde hebben.
Dus als je een verouderde website hebt, dan is het nu toch écht tijd om tot actie over te gaan. Ook de desktopversie zal erop vooruitgaan, aangezien de huidige websites SEO-vriendelijker zijn. Mits goed ontworpen, gebouwd, geïnstalleerd en gevuld, uiteraard.
‘Een website bouwen’ kan ook betekenen dat je een bestaand WordPress template gebruikt en aanpast. Voor deze site heb ik destijds het Beautiful Pro Theme van StudioPress aangeschaft. Roderick heeft dat geïnstalleerd en de kleurstelling aangepast. De rest heb ik zelf gedaan.
“Zo makkelijk is het allemaal niet!”
Punt 3 is inderdaad niet iets wat in een paar uur gepiept is. Je kunt het jezelf (en straks de websitebouwer) wel zo makkelijk mogelijk maken. Neem je huidige website als startpunt of springplank en ga op onderzoek uit:
- Bekijk de websitestatistieken en achterhaal welke pagina’s het (niet) goed doen. Sluit dat aan bij wat je wilt bereiken met je website?
- Wat is voor jouw bedrijf het allerbelangrijkst? Leads genereren, informeren, inspireren, voor een grote e-mailadressenlijst zorgen? Waar wil jij de meeste nadruk op leggen?
- Wat mis je of zie je liever anders? Vraag een paar klanten en collega-ondernemers om ongezouten kritiek en naar wat ze juist heel goed vinden.
- Welke andere websites vind je gaaf, zowel qua design, inhoud als navigatiegemak? Wát precies maakt dat ze jou zo aanspreken?
- Bekijk eens welke responsive WordPress templates je mooi vindt.
Hoe doelgerichter je erover nadenkt, hoe beter je vervolgens een websitebouwer kunt uitkiezen en aan het werk zetten. Een goede briefing is goud waard!
Geneer je trouwens niet als voor jou ‘een mooi online visitekaartje’ het belangrijkst is. Al wordt er zeker door SEO’ers lacherig over gedaan, voor meer mensen dan je denkt is de website allereerst dat visitekaartje en geen leads kanon. Nog steeds krijgen veel bedrijven via offline de meeste klanten.
Toch is en blijft het zonde als je online kansen laat liggen. Het is sowieso business slim om voor een en/en aanpak te kiezen. Waarbij de één meer nadruk legt op offline en de ander op online. Het zal je niet verrassen dat ik in die laatste categorie zit 🙂
Ben je benieuwd welke SEO-steekjes jouw website laat vallen?
Stuur gerust een mailtje. Dan neem ik zo snel mogelijk contact op.
Als je graag meer over SEO wilt lezen:
Carolijn Roelofs (@CarolijnRoelofs) zegt
De SEO missers die iedere ondernemer/ZZP’er moet kennen als hij/zij goed vindbaar wil zijn online.@sonjavanvuren https://t.co/iNW7CHc9FS
Kitty Kilian zegt
Nuttig blog. Dit is op het moment ongeveer mijn SEO-niveau 😉 Die SSL-redirect-plugin moet ik even checken. Ik weet niet of dat bij mij wel helemaal goed staat.
Waarom zou je wel een betaalde SSL-optie nemen? Als je betalingsverkeer via je site laat lopen?
Sonja van Vuren zegt
In de woorden van Just Host (de wiki pagina waar ik in deze blog ook naar link):
“De controle van de domeinnaam-houder is een extra factor voor betrouwbaarheid van het certificaat. Gaat het je puur om de versleuteling van het website-verkeer dan is Let’s Encrypt prima. Gaat het je ook om het uitstralen van wat vertrouwen, doordat de houder van de domeinnaam is geverifieerd, dan is een betaald SSL certificaat beter.”
Dus kan me voorstellen dat grote bedrijven die hun dienstverlening en betalingsverkeer voor een belangrijk deel via website(s) hebben lopen, de betaalde versie nemen. Ook ivm áls ze eens gehackt worden, dan kunnen ze iig niet publiekelijk aangesproken worden op het hebben van een gratis ipv betaald certificaat.
Kitty Kilian zegt
Hm. Dan vraag ik me af of ik mijn betaalde versie wel nodig heb. Je moet ook overal wat van af weten 😉
Thanks!
Kitty Kilian (@KittyKilian) zegt
Nuttig! Lezen: ‘3 SEO missers die je eenvoudig kunt oplossen’ https://t.co/x7sZ1CA3bF @sonjavanvuren https://t.co/PM2C5riwZM
@martinpostmus zegt
3 SEO missers die je kunt oplossen! Website https://t.co/byNY2Qsr4b
Cathelijne Esser (@CathelijneEsser) zegt
Even lezen voor je eigen bestwil >> @sonjavanvuren: ‘3 SEO-missers die je eenvoudig kunt oplossen.’ https://t.co/iRsRRVUmkN
Jeroen Schalk (@ietsvanjeroen) zegt
3 SEO-missers die je eenvoudig kunt oplossen. Handige blog van @sonjavanvuren: https://t.co/3PGP1aa5kx
Jeroen Schalk zegt
Handig dit, Sonja! Ook over http vs. https. Waar ik alleen wel benieuwd naar ben: “Sinds 1 januari 2017 is het een zwaarwegende Google ranking factor”, schrijf je. Hoe zwaar precies? Niet zo lang geleden las ik een blog hierover:
(Ik heb er maar een beetje kaas van gegeten, dus wat https daadwerkelijk voor je SEO doet… ik weet het niet.)
Top trouwens, die SSL-redirect-plugin! Ben hartstochtelijk WordPress-fan, maar ik kende ‘m niet. Ga er de komende dagen gelijk even voor zitten. 🙂
Sonja van Vuren zegt
Wat leuk dat je reageert op deze blog, Jeroen en bedankt voor de link! Heb het artikel gelezen en ben het ermee eens dat er geen sprake is van afstraffing door Google als je geen https gebruikt.
Hoe zwaarwegend een ranking factor precies is, kan niemand met zekerheid zeggen. Google’s algoritme is niet toegankelijk voor buitenstaanders. Er wordt zelfs beweerd dat Google het zelf ook niet meer helemaal snapt omdat het inmiddels zo complex is geworden. 🙂 Maar door monitoring van effecten (bedrijven zoals Moz hebben daar veel aan bijgedragen), is wel te bepalen welke factoren zwaarder wegen en welke minder belangrijk zijn.
Google heeft in ieder geval zelf herhaaldelijk gecommuniceerd dat https heel belangrijk is en vanaf 01-01-2017 een extra zwaarwegende ranking factor wordt omdat ze actief willen bijdragen aan het promoten van een veilig internet.
Er loopt al snel privacy-gevoelige informatie via je website. Om je in te schrijven voor een nieuwsbrief moet je minimaal je mailadres geven. Om op een blog te reageren moet je meestal naam en e-mailadres afgeven. Als klanten via je website een afspraak kunnen maken, is vaak een klantnummer en/of de geboortedatum verplicht.
Nou kun je twisten over wat je verstaat onder ‘privacy gevoelige informatie’. Voor mij valt een e-mailadres daar al onder. Als iemand zich inschrijft of reageert op je blog kun je daardoor tenslotte ook iemands IP nummer en (globale) locatie zien. Zulke gegevens zijn eenvoudig te onderscheppen als ze via een niet-versleutelde verbinding (http) lopen.
Browsers laten trouwens zien dat een verbinding onbeveiligd is. Hoe visueel opvallend dat is verschilt per browser en het zal lang niet iedere bezoeker opvallen. Maar als je het ziet (en snapt), heeft het een afschrikwekkend/onbetrouwbaar effect.
En ja, ook ik ben een grote WordPress fan! 😀
Kitty Kilian (@KittyKilian) zegt
Overstappen op https? > https://t.co/IAR3IQqpvx aanvulling op >https://t.co/nXRUeGlWu7 van @sonjavanvuren
Roderick van Straten (@roderickvs) zegt
RT @sonjavanvuren: Voor deze blog heb ik 3 SEO missers geselecteerd die regelmatig in mijn werkpraktijk voorkomen: https://t.co/x4PjEtf3c8
Martin Postmus (@martinpostmus) zegt
RT @sonjavanvuren: Voor deze blog heb ik 3 SEO missers geselecteerd die regelmatig in mijn werkpraktijk voorkomen: https://t.co/x4PjEtf3c8