Soncere Marketing en Communicatie

Online marketing hulp voor MKB’ers en ZZP’ers die meer uit de bedrijfswebsite wil halen

  • Home
  • Online marketing
  • Klanten aan het woord
  • Over
  • Blog
    • Blogs gerubriceerd
    • Columns
  • Contact

Waarom LinkedIn views (niet) interessant zijn

Vraag je je af wat het aantal LinkedIn views inhoudt? Wat het betekent dat jouw update 100 of 1.000 keer ‘gezien’ is? Is het iets wat jouw aandacht verdient omdat het aantal views een graadmeter is van jouw bereik op LinkedIn? Of is het slechts een vanity metric?

illustratie van een laptop met LinkedIn op het scherm bij een column over LinkedIn views

Wat mij betreft is het aantal views aan de ene kant interessant, omdat:

  • het iets zegt over hoe vaak jouw post in timelines is getoond

LI toont een post in batches en als een aantal mensen in een batch er ‘iets’ mee doen, wat ook enkel op ‘meer weergeven’ klikken kan zijn, dan wordt de post aan de volgende batch getoond.

  • je in timelines moet verschijnen om in ieder geval káns te maken dat jouw update gezien/gelezen wordt

Aan de andere kant is het aantal views niet interessant, omdat:

  • LinkedIn een lage drempel hanteert voor wat ze een ‘view’ noemen

Als je door je timeline duim-dendert, dan krijgen alle updates die zonder een greintje aandacht van jou voorbijsnellen een view toebedeeld.

Het aantal views zegt dus weinig over ‘engagement’.

Wat native video’s betreft is LinkedIn ietsje strenger

Een video moet minimaal 3 seconden afspelen om als view te tellen. Met ‘native’ wordt bedoeld dat de video ge-upload is naar LinkedIn en dus afspeelt in iemands timeline.

Zoals je misschien weet heeft het LI algoritme het niet zo op externe links. Hoe langer je op het LI platform blijft hoe beter, want dan kunnen ze je meer advertenties laten zien.

Het aantal profiel views kan ook interessant zijn

Al nemen nogal wat mensen enkel de moeite om jouw profiel te ‘bekijken’ omdat ze iets willen verkopen, er zijn ook mensen die serieus geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt.

Het aantal profiel views van mensen die je nog niet kent kan dus ook een nuttige metric zijn.

Dus in plaats van zelf veel coole updates plaatsen 😉 kun je:

  • zorgen voor een aansprekend en up-to-date profiel met de voor jouw doelgroep(en) juiste zoekwoorden, zodat je goed gevonden wordt binnen LinkedIn
  • in beeld komen door inhoudelijk relevant of gewoon leuk te reageren op updates van anderen die je (opr)echt interessant vindt, ook van mensen buiten je netwerk

Het allemaal doen, zorgen voor een sterk profiel, reageren op content van anderen én zelf updates plaatsen, is natuurlijk het mooist. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Welk online type ben jij?

In de afgelopen jaren heb ik diverse online onderzoeken en Social Media overzichten gelezen en steeds komt daarin naar voren dat er 3 ‘types’ zijn (NNgroup schreef er in 2006 al over):

  • zo’n 90% bestaat uit kijkers, ook wel lurkers genoemd, omdat ze alleen maar ‘gluren’ en zelf niks doen of bijdragen
  • 9% draagt bij (contributors) door updates te liken en/of erop te reageren, maar plaatst zelden of nooit iets
  • slechts 1% deelt eigen content (creators)

Idealiter doe je dus alles: kijken, bijdragen en eigen content plaatsen. Dat dit ideaalplaatje weinig voorkomt blijkt wel uit deze statistieken.

Nou schept zo’n situatie natuurlijk ook kansen. Wie enkel kijkt, is niet zichtbaar, dus als jij wél bijdraagt en deelt… Zorg in ieder geval dat je bij die 9% zit, zou ik zeggen.

Weinig interactie ≠ niemand ziet wat je plaatst

Het kan nogal demotiverend zijn als jouw zorgvuldig samengestelde updates weinig likes en/of reacties krijgen. En als het met oprechte interesse uitbreiden van je netwerk daar weinig aan verandert.

Bovenstaande statistieken zetten de matige interactie die mensen vaak ervaren op LinkedIn echter wel in een ander perspectief. Dat er weinig ge-like-d en gereageerd wordt, betekent niet dat niemand ziet wat je plaatst.

Het verklaart ook waarom je soms benaderd wordt door mensen die nog nooit een LinkedIn update van jou ge-like-d hebben, laat staan erop gereageerd, maar wel precies weten wat je doet en vinden dat je “zo lekker actief bent op LinkedIn”. Nu hebben ze iemand nodig die doet wat jij doet en denken ze meteen aan jou.

Dus blijf vooral lekker LinkedIn’en

Ook (en vooral) omdat het gewoon leuk is. Uit ervaring weet ik dat zelf de interactie opzoeken tot leuke contacten en mooie digitale gesprekken kan leiden. En daar gaat het uiteindelijk toch om, om écht contact maken?!

Meer lezen:

  • Waarom jij het beter doet op LinkedIn dan je denkt
  • Waarom ik LinkedIn adviezen regelmatig aan m’n digitale laars lap

20 november 2020 door Sonja van Vuren

Sonja van Vuren, online marketing zzp'er

Over Sonja van Vuren

Sinds 1998 hou ik me bezig met Marketing en Communicatie. Later heb ik eenzelfde liefde opgevat voor internet. Schrijven doe ik al van kleins af aan en bloggen sinds 2008. De combinatie van deze vakgebieden zet ik in voor meer impact online.

.
Soms heb ik zin om een e-mailing te maken 🙂 Wil je die ontvangen? Abonneer je dan:

.

5 meest gelezen blogs

  • 5 vragen voor een goede marketingstrategie
  • Waarom we onbewust zoveel makkelijker te beïnvloeden zijn dan we denken
  • Top 5 online marketing problemen
  • Goede marketing is marketing die bij jou past
  • De (on)zin van uurtje factuurtje

5 recente blogs

  • SEO in 2023
  • “Je moet iedere week bloggen.” Onzin of waarheid?
  • De klad zit erin…
  • Opvallen door schurk marketing?
  • Gedwongen leren tekstschrijven is geen goed idee

Contact

  • Mailen werkt het snelst
  • 06 – 24 992 941

LinkedIn

© Sonja van Vuren | Soncere Marketing en Communicatie, Papendrecht

Sitemap | Soncere voorwaarden in 't kort | Privacyverklaring | Disclaimer

Deze website gebruikt cookies voor o.a. website statistieken.

Klik hier voor meer informatie over welke cookies gebruikt worden.

Soncere Marketing en Communicatie
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy & Cookies

Er wordt gebruik gemaakt van cookies om je de best mogelijke website ervaring te bieden. Meer informatie vind je op de pagina Privacy & Cookies.