Ergens aan beginnen is niet zo moeilijk. Zelfs met tegenzin kun je de 1e stap zetten. En de 2e ook nog wel. Maar dan… Als zelfstandig ondernemer moet je nogal wat stappen zetten die je alles behalve leuk vindt. Natuurlijk, je kunt anderen inhuren die juist dolgraag doen waar jij als de Mount Everest tegenop ziet. De realiteit is dat je daar eerst genoeg geld voor moet verdienen.
Je werkt tenslotte niet om anderen aan het werk te zetten of te houden
Tegelijkertijd is het zo dat als je wilt groeien als ondernemer, je niet álles alleen kunt blijven doen. Je hebt naast geld ook tijd nodig om te bloeien en groeien. Een nieuw businessidee hebben is het makkelijkste onderdeel van bedrijfsinnovatie.
Een idee uitwerken, in de markt zetten en doorontwikkelen, gaat uiterst beperkt samen met 24/7 voor klanten bezig zijn. Zowel uitvoerend als meedenkend. Want wat jouw klanten bezighoudt, spookt niet alleen tussen 9 en 5 door je hoofd.
Wanneer is het een goed moment om bepaald werk uit te besteden?
Als je ergens echt een bloedhekel aan hebt: NU. Zulke negatieve energie knaagt aan je en beïnvloedt ook de momenten dat je bezig bent met waar je blij van wordt. Dan zit je steeds te denken aan de rotklussen die je nog moet doen. En dat iedere keer weer…
Het kan ook zijn dat je nergens moeite mee hebt. Marketing, verkoop, planning, uitvoering, administratie, boekhouding… Het hoort er nou eenmaal allemaal bij. Sommige dingen gaan je beter af dan andere, maar als 1-pitter is het goed te overzien.
Dan gaat het pas schuren als je grotere businessstappen wilt zetten

Als je ernaar verlangt grote(re) projecten te doen, die slecht te combineren zijn met de vele kleine, ad hoc opdrachten die je krijgt en alle daarbij behorende administratieve en planmatige uitdagingen. Of misschien is het andersom:
Wil je juist niet projecten voor langere tijd doen. Omdat je erop uitgekeken bent of vanwege de Wet DBA. Daartoe moet je jezelf anders in de markt zetten. Opnieuw uitvinden. Herpositioneren.
Heb jij die creativiteit?
De meeste mensen zien sneller de mogelijkheden voor anderen dan voor zichzelf. Je zit zó in je eigen toko dat je onvermijdelijk en meestal ongemerkt tunnelvisie ontwikkeld. Okay, dat is ook een visie 😉 alleen niet één waarmee je je speelveld verandert.
Toen ik in 2014 een vastgeroeste businesscirkel wilde doorbreken, heb ik een professionele sparringpartner ingehuurd. Als je zoiets doet, ontdek je een andere factor die bij investeren in jouw bedrijf om de hoek kan komen kijken:
De mening van je directe omgeving
En dat zijn meestal geen ondernemers… Dus naast alle andere dingen die op je businessbord liggen, wordt dat er ook nog eens bij geschept en het is zelden licht verteerbare kost. “Wat een onzin om daar iemand voor in te huren!”
Hoe vaak heb jij dat te horen gekregen? “Dat zou ik zelf nóóit doen.” Nou, jij als zzp’er zou heel veel dingen die iemand in loondienst doet nóóit doen. Het zijn verschillende belevingswerelden. Als je beide kent, kun je je erin verplaatsen.
Wat dierbaren tegen je zeggen, heeft echter wel invloed op je
Zo simpel is het. En wat dacht je van jouw eigen ongefundeerde meningen en (onbewuste) vooroordelen. Ik weet uit ervaring hoe ongenuanceerd mensen over marketing en communicatie kunnen denken én daarnaar handelen.
Daar wordt hun business over het algemeen niet beter van. Waardoor ze alsnog op zoek gaan. “Er moeten toch marketingmanieren zijn die wél bij mij passen?” Zeker weten! Dát is goede marketing. Het is maar net wat je wilt zien en waar je van overtuigd bent.
We denken (te) vaak in one-size-fits-all
Omdat we zo graag een quick fix hebben. Zéker voor iets wat we niet leuk vinden om te doen. Als je dat kan oplossen met een simpele actielijst afvinken, nou, graag! Maar ook iets wat op jouw maat gemaakt is, kan ‘helaas’ nog steeds niet zonder jou.
Een op maat gemaakt pak is een vormeloze hoop als jij er niet in zit. En er is een proces aan vooraf gegaan. Je maten moesten opgenomen worden. Je voorkeuren geanalyseerd. Stoffen waar je allergisch voor bent vermeden.
Het vaak dragen brengt slijtage met zich mee
Op een bepaald ogenblik zit het je niet lekker meer. De tijden zijn veranderd. Jij bent veranderd. Klanten en prospects willen andere dingen. Er dienen zich nieuwe communicatiemiddelen of technologieën aan. Het is tijd voor een andere aanpak, een nieuw maatpak.
Het mooie van zelfstandig ondernemer zijn is dat je een stuk wendbaarder bent. Jij kunt beslissen om het vanaf morgen (een beetje) anders te gaan doen. Dat klinkt zo makkelijk hè. In de praktijk is dat het allerminst. Ook zzp’ers zijn gewoontedieren.
En dan is het fijn dat er andere zzp’ers zijn
Ondernemers die op dat moment wél strak in hun business vel zitten. Ze doen precies datgene wat ze willen doen, weten exact waar ze (niet) heen willen en fileren met een vlijmscherpe blik waar het bij jou hapert. Ideaal, toch?!
Wat daarbij voor mij wel een belangrijke parameter is: als je ervoor kiest om te investeren, of dat nou in businesscoaching, conceptontwikkeling, online marketing of iets heel anders is, doe dat dan vanuit kracht en vertrouwen.
Groeien als ondernemer lukt niet vanuit angst en onzekerheid
Als je je kwetsbaar en onzeker voelt is het lastig inschatten wat je bedrijf nodig heeft. Mijn ervaring is dat je dan beter eerst een pas op de plaats kunt maken. Zet je toko even op wat afstand en gun jezelf de tijd om het geheel te overzien.
Even stoppen met doorrennen om te onderzoeken wat het beste bij jou past. Misschien blijkt het ondernemerschap niet jouw ding te zijn. Of ontdek je juist een ondernemersvliegwiel dat met wat hulp een bloei- en groeispiraal kan worden.
Lekker helder en (heel) herkenbaar blog van @sonjavanvuren: Groeien als ondernemer gaat alles behalve vanzelf https://t.co/fFpyj4GyEf
“Als je ergens een bloedhekel aan hebt: Nu”
Heerlijk.
Het is inderdaad voor veel ondernemers een hele moeilijke stap om werk uit handen te geven. Het liefst doen we alles zelf. Maar ondernemers met serieuze ambitie moeten deze stap toch echt zetten.
Meestal realiseren ondernemers zich achteraf dat ze deze stap liever eerder hadden genomen. Dan hadden zij zich al veel eerder meer kunnen richten op de zaken waar zij zelf goed in zijn en juist energie van krijgen.
Ja, dat hoor ik inderdaad ook vaak: “Had ik het maar veel eerder gedaan!” Die zzp’ers of ondernemers voelen zich beter, krijgen meer gedaan én het motiveert om te ervaren hoeveel harder het businessballetje daardoor gaat rollen.
Inderdaad. Het levert ook vaak nieuwe inspiratie op.
Zeker weten!
Tunnelvisie is ook een visie, ze schrijft het weer leuk op die @sonjavanvuren https://t.co/fz1jkWvBTk
Dan gaat het pas ‘schuren’als je grotere business stappen wilt zetten….https://t.co/P5Q0QWUVgJ [ Ondernemers wakker worden en lezen! ]
Groeien als ondernemer gaat alles behalve vanzelf https://t.co/RAgufOlwxs
RT @sonjavanvuren: Groeien als ondernemer gaat alles behalve vanzelf https://t.co/VqUHy7MYBu – #archiefblog