Die goed geformuleerde, super handige tip op Twitter wordt binnen no time bedolven onder nieuwe tweets. Na een prachtige Instagram foto met krachtige spreuk gebeurt er… niets. Een rake LinkedIn update wordt door slechts een handjevol mensen daadwerkelijk gelezen.
Toch is het zinvol om als ondernemer met social media bezig te zijn
Omdat je er de mensen kunt bereiken die je wilt bereiken. Waarbij je wat mij betreft gerust strenge keuzes kunt maken. Stort je liever op een voor jouw business relevant kanaal, liefst eentje die jij ook leuk vindt, in plaats van alles een beetje te doen.
En ga dan ook écht voor het platform dat je uitkiest, consistent en consequent. Want of het nou om social media, SEO of offline communicatie gaat, succesvolle marketing staat of valt met jouw commitment. Korte tijd of slechts af en toe ermee bezig zijn, heeft weinig nut.
Waarom LinkedIn voor veel ondernemers interessant is
LinkedIn is dé plek om zakelijke relaties te onderhouden en dat ontdekken steeds meer mensen. Het aantal dagelijks actieve gebruikers blijft stijgen, vorig jaar met 19% en dit jaar met 24%. Wat concrete cijfers op een rij over het gebruik van LinkedIn in Nederland:
- in Nederland zijn er rond de 8,5 miljoen mensen die een LinkedIn account hebben
- van de 8,5 miljoen mensen die een account hebben, zijn 4,7 miljoen ‘gebruiker’
- van die 4,7 miljoen mensen waren er begin dit jaar 771.000 dagelijks actief
Nog steeds gebruiken aardig wat mensen LinkedIn alleen maar voor het vinden van een nieuwe baan. Toch is dit platform inmiddels echt wel veel meer dan een lading cv’s en een soort van jobcenter. Het is uitgegroeid tot een plek waar je ‘moet’ zijn om in beeld te blijven bij zakelijke contacten (en andersom natuurlijk).
Daarnaast is de tijdlijn in de afgelopen jaren verbeterd, waardoor het zelfs leuk is geworden om er doorheen te scrollen. Zeker als je dat regelmatig doet, want dan leert LinkedIn je kennen. Het algoritme ‘ziet’ wat je interessant vindt en daar knapt je tijdlijn van op. Alhoewel je door die filtering ook weleens updates mist die je wel degelijk graag gezien had.
Maar… worden jóuw social media updates wel gezien?
Regelmatig zijn de mensen die reageren op een update van jou of die ‘m liken sympathisanten en bekenden. Of leveranciers waar je mee werkt of die graag voor jouw bedrijf zouden willen werken. Dat is iets anders dan mensen die zaken met jou willen doen of een superpromoter in actie.
“Al dat Social Media gedoe… Wat moet je ermee?!” hoor ik dan ook menig ondernemer verzuchten. Regelmatig hebben ze het al opgegeven na het aanmaken van een paar social media accounts en het plaatsen van een paar berichten. Dat was in ieder geval wél makkelijk 😉
Geen strategie is een frustratie garantie
Het punt is dat er bij zowel ZZP’ers als MKB’ers veelal geen strategie aan ten grondslag ligt. Dan komt het er dus op neer dat je eigenlijk maar wat doet. Grote kans dat je daardoor gefrustreerd raakt, omdat het niks oplevert terwijl het wel veel tijd kost.
Maar als je erin gestapt bent zonder te weten wat je ermee wilt, welke plek het inneemt binnen je bedrijfsvoering en waaruit blijkt of het al dan niet succesvol is, dan is dat toch niet zo raar? Of je staart je blind op metrics die weinig zeggen, zoals LinkedIn views (profiel views zijn interessanter).
Het gaat ook om hoe je erin staat, wat jouw insteek is
- Ben je regelmatig actief op de digitale plek(ken) waar de mensen die jij graag wilt bereiken ook actief zijn?
- Deel je voor jouw doelgroep(en) relevante kennis en informatie zonder alles gratis weg te geven?
- Deel je content die bij de platforms past waarop je actief bent, in plaats van berichten 1-op-1 door te plaatsen?
- Ben je beschikbaar nadat je een bericht plaatst, zodat je snel kunt reageren op eventuele reacties, wat gewaardeerd wordt door mensen én algoritmes?
- Like je ook regelmatig updates of posts van anderen en/of reageer je erop?
- Neem je structureel de moeite om je online netwerk uit te breiden?
- Vind je dat social media bij uitstek geschikt is voor relatiebeheer en het vergroten van je naamsbekendheid en dat het geen keihard verkoopkanaal is?
Toegegeven, voor elkaar krijgen dat mensen méér dan alleen een beetje aandacht hebben voor wat je doet, heeft soms meer weg van een uitputtende veldslag dan dat je lekker bezig bent 😉
Iedereen heeft het druk, niemand heeft tijd en kosten leggen meer gewicht in de schaal dan waarde. Maar komt het uiteindelijk niet gewoon hier op neer:
Als je in de belangstelling wilt staan, dan moet je iets belangstellends doen
Niet één keer, niet twee keer, maar vele keren. Opvallen is belangrijker dan overtuigen. Als je bezig bent met iets waar je écht in gelooft, dan levert dat de broodnodige inspiratie en energie om vol te houden, maar echt makkelijk zal het nooit worden.
Daarbij moet je ook nog eens continu oog hebben voor het belang van de ander. De what’s in it for me moet razendsnel duidelijk zijn. En ja, dat kan weleens in strijd zijn met jouw eigenbelang of met wat jij leuk vindt om te doen of te delen.
Wat niet wegneemt dat er wel een simpele social media sales succesformule is. De crux zit ‘m natuurlijk in de uitvoering. Waar je óók heel veel lol aan kunt beleven, laten we dat vooral niet vergeten! Online succes bestaat echt niet alleen maar uit hard werken en al is het via via klanten krijgen proces mysterieus, het werkt wél.
Kortom, “al dat social media gedoe” is best nuttig
Als er íemand is die dat weet, dan is dat Elja Daae wel. Dus abonneer je vooral op haar nieuwsbrief en als Instagram dé plek is voor jou en de mensen die je wilt bereiken, lees dan zeker haar blog over groeien op Instagram.
Ben je zelfstandig ondernemer, vind je LinkedIn belangrijk en kun je wel wat hulp gebruiken om er meer uit halen? Check dan de 1-op-1 online LinkedIn workshop.
Hou je voor het bedrijf waar je werkt de LinkedIn bedrijfspagina bij? Elja geeft inspirerende en praktische LinkedIn groepstrainingen voor bedrijven.
Geef een reactie